Bild
Nästa artikel
Bred och ”framåtlutad” tredje takstolpe, ungefär som på Saab 9-5 kombi.

Provkörning: SsangYong XLV (2016)

Provkörning

SsangYong XLV ståtar med ovanligt stort bagageutrymme. Räcker det för att lyfta den koreanska doldisen i Sverige?

Från ”Sangjång”-märket längst fram till tredje takstolpen är XLV i stort sett identisk med syskonmodellen Tivoli, som vi redan provkört.

Skillnaden finns längst bak, överhänget har vuxit med 24,5 centimeter och det ger förstås effekt innanför luckan. Utrymmet är ovanligt stort för klassen, 720 liter går in med uppfällt baksäte (delbart 40/60).

Det dubbla lastgolvet är en trevlig finess som gör bilen lite mer flexibel, till exempel kan insynsskyddet stuvas undan vid behov. Rejäla krokar för kassar är också ett plus. Mindre bra är den höga lasttröskeln och den snålt tilltagna lucköppningen – akta skallen!

Föraren sitter högt och med automatlåda är provbilen oerhört lättkörd. Bråttom ska man däremot inte ha, bensinmotorn är i tröttaste laget och kräver höga varvtal för att det ska hända något. Ett turboaggregat hade gjort susen.

Som alternativ finns en turbodiesel på 115 hästar men prispåslaget på 30 000 kronor sabbar ekonomikalkylen. Desto mer lockande är fyrhjulsdriften som bara kostar 5 000 extra.

På krokiga vägar känns bilen trygg att köra även om det kränger en del i sidled. Styrningen är frånvarande och förmedlar noll vägkontakt, någon större förarinspiration finns inte att hitta.
 

"Varför spännband istället för vanliga stolsfickor? En annan konstighet är att fönsterhissarna är automatiska ner men inte upp."

Första intrycket är att bilen är hyfsad på att dämpa skarpa ojämnheter men känns stum när vägen blir sämre. På grov asfalt alstrar 18-tumshjulen en hel del elaka frekvenser.
 
Framstolarna är sköna
men det är svårt att få till en bra körställning, ratten är bara ställbar i höjdled. Fabriken kommer dock införa teleskopjustering, samt automatisk nödbroms, i produktionen under hösten. Bilar med dessa utrustningsdetaljer ska komma till Sverige vid årsskiftet, vilket gör uppemot 500 bilar (XLV och Tivoli) som den svenska importören redan skeppat till hamnen i Malmö ointressanta.

Baksätet går att luta och är rymligt för två vuxna men varför har man valt spännband istället för vanliga stolsfickor? En annan konstighet är att fönsterhissarna är automatiska ner men inte upp.

Allt som allt känns XLV som en hygglig och välutrustad bil. Den gör inte bort sig bland koreaner och japaner men tillför inte så mycket förutom bra utrymmen.

Det skulle väl vara priset i sådana fall. SsangYong ligger lite lägre än Kia och Hyundai utan att vara en utpräglad lågprisprodukt, titta till exempel på provbilens prislapp.

Udda bilmärken riskerar lägre andrahandsvärde, privatleasing är därför ett intressant alternativ. Ett frågetecken gäller också krocksäkerheten. Bilen är ännu inte testad av Euro NCAP.
 
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong XLV?

Ssangyong XLV EX AT 4WD

Pris, kr: 224 900 (provbilen), 169 900 (frånpris).
Modell: Femsitsig femdörrars suv.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 444/B 180/H 164.
Tjänstevikt, kg: 1 450.
Max dragvikt, kg: 1 000 (1 500 med dieselmotor).
Markfrigång, cm: 16,8.
Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 597 cm3, max effekt 128 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 160 Nm vid 4 600 v/min.
Kraftöverföring: Sexstegad automatlåda, elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 172 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,6 s.
Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 184 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Tuscon, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Honda CR-V, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX, etc.

Plus: Lastutrymme, pris, utrustning.
Minus: Körställning, styrning, bakåtsikt, säkerhet.

Vad nytt? Extra rymlig suv från udda märke.
För vem? Koreavänner som söker något nytt. 

Kommentarer

#1
2016-12-11 10:08

Ful, den ger lite Pontiac Aztek vibbar och Pontiacen var nog världens fulaste bil.
Deklarerad förbrukning 7,9L/100km? detta är i lab alltså är förbrukningen mer än detta och 2017 som det snart är så är den förbrukningen åt helsike för hög.
Ganska högt utsläpp med vilket ger hög skatt.

#2
2016-12-11 10:24

Inga trevliga "minus" på den bilen.

#3
2016-12-11 10:29

Med tanke på att man tidigare producerade Rodius så är det kanske ett fall framåt. Ett kort fall.

#4
2016-12-11 10:32

Jo - i o f s är ju en årlig skatt på 1866 kr rätt hög men igår visade en kompis upp sin helt nya XC60 med 190 hk diesel och den kostar 3084 kr i årlig skatt - och det är ju en rätt vanlig bil idag. Men XC60 är helt klart betydligt "aptitligare" (men mycket dyrare) än denna bil.

#5
2016-12-11 11:03

Med tanke på att den har både fyrhjulsdrift, automatlåda och att det är en bensinare, så är det en ganska normal förbrukning

#6
2016-12-11 11:58

Nä, vad är detta? Är det ens en bil? Ett skåp på fyra hjul? Ful och klumpig och det finns nog tyvärr inte något rätt med denna "bil". Det roliga är att det framkommer hur mycket mer en SUV släpper ut när man får se bensinversionerna på dessa bilar, som lätt maskeras om de har diesel motor. Många verkar tro att 0,6-0,7 liter/mil diesel är OK. Men det är absolut för mycket, en bra siffra idag är ca 0,35-0,45 liter/mil. Redan för över 10-15 år sedan fanns diesel bilar som drog under 0,5 liter/mil. Bilar med dessa höga utsläppsnivåer borde enligt mig förbjudas. Ineffektiva och smutsiga. Vi har gått 10-15 år tillbaka i tiden eftersom alla skall köpa SUV idag. Alla är förlorare till denna utveckling.

#7
2016-12-11 12:03

Ssang Yong har väl aldrig någonsin byggt en vacker bil. Det här är nog det minst fula de åstadkommit.
För dyr för att ha någon chans om man inte absolut vill ha den där extra rymligheten och absolut måste köpa en ny bil utan att betala mer.

#8
2016-12-11 15:08

Fast en familjebil som drar 0,35 l/mil i vanlig blandad körning skulle jag bra gärna vilja se. OK - kör man 70 km/t under en långkörning så kanske det går men knappast i vanlig blandad trafik med relativt korta körsträckor.

#9
2016-12-11 19:22

"fönsterhissar automatiska ner men inte upp" är väl verkligen en bagatell, men bensinmotor utan turbo år 2016 är inte det. Ok jag vet att det finns stofiler som enbart gillar sugmotorer och de kanske blir nöjda med den här.
Men även om det är en av de första Ssangyong som inte ser ut som något katten släpat in är den på tok för dyr.

#10
2016-12-11 20:35

Påminner om tråkig öststatsdesign så jag gissar att designern är från Nordkorea.

#11
2016-12-12 08:55

Mazda:s bensinmotorer, med stor cylindervolym, hög kompression , utan turbo, verkar nog så effektiva.

#12
2016-12-12 09:51

Lasse J "bensinmotorn är i tröttaste laget och kräver höga varvtal för att det ska hända något. Ett turboaggregat hade gjort susen,"

#13
2016-12-12 13:38

Ja, i detta fall har jag inga invändningar!

#14
2016-12-12 15:25

Dålig bilmärke, dålig service/reservdelar leverans och ingen bra rykte. Detta påverkar mycket mer "möjlig marknad" än stort bagageutrymme eller överallt prestanda (vilken är redan i botten om man jämför med konkurrenterna). Tyvärr...

#15
2016-12-12 23:46

Ssangjongs bilar ser ut som något man lekt fram i photoshop på fyllan... man morph:ar, klipper & klistrar, drar & tänjer och visp -det bidde en ssangjong.

Typ ta en Volvo 740, slå ihop den med en folkabubbla och klipp in bakdelen från en Land Rover Discovery -och vad blev det, jo en Ssangjong Pajas... en "ny" SUV.

#16
2016-12-13 11:27

Skumt med så dålig motor? Jag har 12 HKr mer i min Skoda men mitt vrid är 250nm. Nästan 100 mer... Denna "bil" är också dyrare än min Skoda, så hela upplägget känns väldigt "skumt", om ni förstår vad jag menar. En sådan här bil borde inte ens få tillverkas år 2016 enligt mig. Den kommer inte i närheten av våra uppsatta miljömål, och borde inte ens få tillstånd att rullas ut på vägarna med så dåliga miljödata.

#17
2016-12-13 13:57

Sen undrar jag vad det är som får biltillverkare idag jobba så hårt med att få usel bakåtsikt. Vad vill man uppnå?

#18
2016-12-14 15:41

Designidioti, Hacken! Avseende motorerna har jag fått för mig att man övertagit förra generationens Hyundaimaskiner. Har väl aldrig gjort sig kända för att spara på dropparna.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!