Bild
Nästa artikel
Nya Superb Combi är en rymlig och bekväm bil som kommer att hitta nya kunder i kombilandet Sverige.

Provkörning: Skoda Superb Combi (2015)

Provkörning

Skoda har gjort det mesta rätt med nya Superb Combi. Fin komfort, goda utrymmen och hög säkerhetsnivå kommer att skörda segrar bland tjänstebilskunderna.

Med den nya generationen Superb har Skoda flyttat fram sina positioner ytterligare. Redan tidigare tillhörde baksätet de rymligaste i bilvärlden och med tredje generationen, byggd av VW-gruppens MQB-Meccano, har utrymmet förbättrats ytterligare. Knäutrymmet är detsamma som hos föregångaren men armbågsutrymmet har ökat med fyra cm i framsätet och sju i baksätet. Om bilen utrustades med glastak inkräktade det en del på huvudutrymmet för långa passagerare i den förra generationen Superb Combi. I den nya har huvudutrymmet i baksätet förbättrats med ytterligare 2,5 cm vilket gör att baksätespassagerarna nu måste vara riktigt långa för att slå i taket.
 
Tidigare generationen Superb led också av att chassits ganska hårda inställning reducerade komforten, särskilt på sämre vägar. Nya Superb Combi bjuder på helt andra toner, i alla fall i de testbilar som var tillgängliga vid vår provkörning. Alla dessa var extrautrustade med det adaptiva chassisystemet DCC (pris 8 900 kr) som individuellt och kontinuerligt justerar dämpningen på varje stötdämpare för sig. DCC anpassar sig efter vilken körprofil föraren valt. I läget ”Comfort” gungar man fram som i en gammal amerikanare medan ”Sport” erbjuder pigga reaktioner och nära kontakt med underlaget.

Även däckbullret ska ha dämpats, något vi kommer att kontrollera när vi testar den mot konkurrenterna på svensk mark.

Bakom ratten upplevs Superb som betydligt lättare och nättare än vad den är. Styrningen har fin känslighet, sikten är bra och förarmiljön utmärkt. Vår provbil var utrustad med VW-koncernens tysta och smidiga 1,4-liters bensinturbo som trots sin ringa volym ger rejält med kraft redan från låga varv.


Den sexväxlade manuella lådan har rejäla slag mellan lägena men är lättjobbad. Fyrhjulsdriften från Haldex fick vi inte möjlighet att sätta på några hårdare prov men pristillägget är rimliga 7 000 kr. Med fyrhjulsdrift ökar den deklarerade bränsleförbrukningen med 0,6 l/100 km, jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna version.
 
Lastutrymmet då, det är väl därför man väljer en kombi? Jo, även det har blivit större. Med baksätet uppfällt ryms 660 liter (+27 l jämfört med föregående modell) och med sätet nedfällt klarar Superb kombi 1 950 l (+85 l). Det är givetvis bra men tänk om Skoda låtit bli att ge bakrutan så kraftig lutning och istället satsat på en mer rak avslutning, i stil med Volvo.

Bagageutrymmet är smart inrett med krokar, löstagbar ficklampa, lastförankring samt lastgolv som är ställbart i höjdled. Fäller man fram baksätet och lyfter upp golvet i sitt högsta läge, bildas en helt plan lastyta. Även främre passagerarstolen kan fällas och då ryms upp till 3,1 meter långa föremål i kupén.

Säkerhetsutrustningen är omfattande med autobroms och adaptiv farthållare som standard. Priset ligger något under konkurrenterna men skillnaden har krympt. Fortfarande ger dock Superb Combi väldigt mycket bil för pengarna.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb Combi?
Skoda Superb Combi TSI 150 4X4 Ambition

Pris, kr från: 286 000.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Säljstart: September/oktober.
Mått, cm: L 486/B 186/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 525.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Haldex 5 fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,1 s.
Deklarerad förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 129 g/km.
Konkurrenter: Volvo V70, Ford Mondeo, Mazda6, VW Passat, Toyota Avensis.

Plus: Utrymmen, komfort (med DCC), omfattande säkerhetssystem.
Minus: Mindre sluttande bakruta hade gett ännu mer plats.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Tjänstebilsförare som struntar i det där med varumärken.

Kommentarer

#3
2015-09-20 10:59

Jag tror denna bil kommer att ta ganska så stora marknadsandelar, framförallt bland privatköparna. Jag själv kommer nog sikta in mig på en superb combi när dem funnits något år, och då en bättre begagnad som gått kring 1000mil.

Dem som får välja tjänstebil och som får välja skoda som märke (absolut inte alla) har väl ett ganska lätt val i val av tjänstebil, förutsatt att förmånsvärdet blir normalt. Jag menar, svårt att se vad konkurrenterna är bättre på?

#6
2015-09-20 12:00

Tyvärr är det väl numera alldeles för många nackdelar med VW-koncernen.

Bristande kvalitetskontroll. Många som klagar om allehanda problem med VWs produkter.
Verkstäderna skyller alltid allt på kunden.
Bristande tillförlitlighet växellådor.
Överkonsumtion bränsle med råge över deklarationen. Tillhör värstingarna.
Slätstruken design. Alla VW produkter känns nästan som samma-lika.
Numera tillhör grovt utsläppsfusk också VW-koncernens lista.

#7
2015-09-20 12:45

Det är märkligt vad mycket korkat folk det måste finnas, om man vet om att VAG bilarna håller dålig kvalité och ändå köper dem.

Det är trots allt så att har man en dålig produkt så köps den inte!
Är man en av världen största tillverkare av bilar så har man inte så dåliga produkter som många vill göra skenet av.

Det som dock måste bli bättre är kundbemötande och verkstäderna. (Tyvärr en Tysk åkomma)

#8
2015-09-20 13:04

Gillar Superb!
Men jag skulle nöja mig med kombikupén. Snyggare och för mig fullt tillräckligt med lastutrymme.

#9
2015-09-20 15:40

brut 33, håller med dig, köper man en Volvo så måste man vara totalt ointresserad av bilar, ful och dyr och en dussinvara ;)

#10
2015-09-20 15:53

Det VW och Skoda gör extra bra tror jag är att man erbjuder dieselmotor, snål automat, 4wd och drag för rimliga pengar, är ju nåt som många vill ha idag. Där tycks ju Toyota vara rätt borta och har varit det länge tyvärr.

Jag tycker ändå det är rätt obegripligt med VW, Skoda och Seat och att alla lika gärna kunde heta VW. Skulle väl vara billigare att hålla sig till en inredning t.ex. och VW har ju snyggast av dom tre. Prisskillnaden är marginell. En annan nackdel med Seat har ju varit sämre ljudisolering än VW.

VW Groups märkesstrategi är för mig helt obegriplig. Superb blir ju en som ett försök att gå ifrån sin märkesklass och ta ett steg upp till VW. Eller som när VW gör Phaeton, ett försök att ta ett steg upp till Audi. Förstår inte poängen med det och folk vill ju betala dom pengar som är rimliga för ett visst bilmärke. Ska Skoda vara lågpris så ska alla bilar man säljer vara lågpris.

#11
2015-09-20 15:59

c k, du är rolig du.. Avensis som tjänstebil?... de kan inte vara många, och har nog aldrig heller varit. De väljer andra märken än Toyota.

#12
2015-09-20 17:10

Snygg på utsidan och generösa utrymmen, men typiskt VW "ful" på insidan. Mycket bil för pengarna.

#13
2015-09-20 18:49

Vid mitt förra byte av tjänstevagn provade jag seriöst Octavia Scouten precis när den släpptes för ca ett år sedan. En riktigt trevlig bil på många sätt, men precis som alla andra Skoda jag provat är sittkomforten det som fäller det absoluta avgörandet. Att gå från Volvos säte till en Skodas funkar bara inte, åtminstone inte om man ska kunna sitta i bilen tre-fyra dagar i veckan. Jag provade Superben också, med samma resultat. Undrar om det har blivit bättre i den nya? Enligt uppgift samma stomme i samtliga VW-bilar fast olika utförande o stoppning. I Audisäten satt jag också dagarna i ända utan problem.

#15
2015-09-20 23:03

Ännu mer benutrymme i baksätet, behövs det? Jag som är 1.85 hade oceaner av plats bakom förarstolen inställd för mig i gamla Superben. Håller med om fjädringen. Den var bra över större hinder som fartgupp, men bedrövlig över skarpa kanter. Det smällde och slog nåt erbarmligt i bilen. Och däcksbullret på grov asfalt var inte heller att leka med. Hoppas de bara fått ordning på TSI-motorernas oljeförbrukning. Den sluttande bakrutan är idiotisk! Vår undulatbur gick inte in i bagaget, fick ställa den i baksätet. Den rymdes däremot i en BMW 1-serie...

#16
2015-09-21 08:35

Vilka är så barnsliga att sitta där och trycka 50-100ggr på gasa-bromsa knapparna?? Väx gärna upp!

#17
2015-09-21 11:35

Den är för stor. Köper hellre nya A4 avant.

#18
2015-09-21 15:31

"Vår provbil var utrustad med VW-koncernens tysta och smidiga 1,4-liters bensinturbo som trots sin ringa volym ger rejält med kraft redan från låga varv."
Att nämna den motorn i de ordalagen utan att kommentera huruvida de kommit tillrätta med de omskrivna problemen den dragits med borde väl närmast vara tjänstefel! :)

#19
2015-09-21 17:56

Christer_2: om du menar kamkedjeproblemet så är det numera kamrem. Tror de gick tillbaka på kamrem 2011/2012.

#20
2015-09-21 19:05

Axa: Tack för den informationen. Givetvis var det kamkedjeproblematiken jag syftade på. Kamrem är nog bättre om man inte får till det på ett bra sätt med kedja.

#21
2016-05-21 13:14

Jag håller inte med Vi Bilägare, efter att ha haft denna som hyrbil en vecka. Goda utrymmen kanske det är men det är helt fel form på bagaget. Bagageluckan ville inte stänga av sig själv trots att jag fått in barnvagnen i betydligt mindre bilar. Storleken har inte alltid betydelse, formen är minst lika viktig och ett kubformat bagageutrymme vinner alltid framför en sluttande baklucka. Värdelöst att inte få inte barnvagnen utan att montera isär den i en bil av denna storleksklass. Mitt råd är att inte köpa en Skoda superb om du har barn eller ska ha en hundbur.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.