Bild
Nästa artikel
LED-strålkastare kommer med ”Style”-paketet.

Provkörning: Skoda Scala (2019)

Provkörning

Doldisen Skoda Rapid försvinner ut och in kommer Scala. Större, bekvämare och lyxigare än tidigare, men med en prislapp på över 200 000 kronor har Scala en tuff uppgift framför sig.

Felicia, Roomster, Yeti och nu Rapid, Skoda har en omsättning bland modellnamnen som matchas av få andra tillverkare. Namnet Scala hämtas från latinet där det syftar på steg eller stege, samt måttstock. Namnet är passande av flera skäl. För det första önskar Scala ta minst ett par kliv upp på försäljningsstegen. Jämfört med populära Fabia och Octavia har Rapid varit en försäljningsflopp. För det andra bygger modellen på en uppskalad version av VW-koncernens småbilsplattform MQB-A0, samma plattform som används av VW Polo, Seat Ibiza och Audi A1. 

Valet av bottenplatta är lite märkligt då Scala med sina 436 centimeter är över 30 centimeter längre än plattformssyskonen och siktar på bilar i Golfklassen. Högst troligt är det av ekonomiska skäl som Skoda har blivit tilldelade den enklare MQB-varianten istället för den som används av Golf med flera. Skoda har sträckt ut MQB-A0 så långt det går, axelavståndet är 265 centimeter, det är två centimeter längre än kusin Golf. 

Lång hjulbas gynnar innerutrymmena. Bagageutrymmet tar emot 467 liter och är med det ett av klassens rymligaste. Modellens verkliga företräde är baksätet. När jag sätter mig bakom mina egna 182 centimeter är ben- och fotutrymmet utmärkt, takhöjden lika så. Den förhållandevis lågt skurna fönsterlinjen gör kupén luftig och ljus. Mittkonsolens friskluftsutblås, de dubbla USB-uttagen, mittarmstödet och den eluppvärmda sittdynan (2 900 kr) ger storbilskänsla, men småbilsrötterna märks på axelbredden. Tre vuxna i bredd ger viss sardinburkskänsla, men den verkliga komfortsänkaren är mittplatsens dyna och rygg. Mjukhetskoefficienten är i nivå med granit. För 5 700 kronor får man ”Crew Protect Assist”, sidokrockkuddar bak och knäkrockkudde för föraren. 

 

”Fristående” mediaskärm är även det en nyhet för Skoda.

Förarmiljön följer VW-koncernens standard 1A. Ergonomiskt vettigt, tydligt men kanske något tråkigt. Föregångaren Rapids hårdplastpaneler har städats undan till förmån för mjukstoppade dito. Provkörningsbilen var dessutom uppiffad med displaybaserade mätartavlor av samma typ som  Audi A1/Seat Ibiza/VW Polo. Möjligheten att fylla displayen med navigationskarta ger ett lyxigt anslag. 

För 1 700 kronor förses dekorlisterna med ”mysbelysning” i rött eller vitt. Till skillnad från exempelvis Karoq kan LED-lamporna inte växla färg. Klimatanläggningen har blivit mer pekskärmsberoende men temperatur och stolsvärme sköts fortfarande med fysiska knappar. Även handbromsen är en fysisk upplevelse. Bilar byggda på MQB använder el-handbroms. MQB-A0 innebär klassisk, mekanisk, handbroms. 

Det elektroniska gränssnittet är uppbyggt runt tydliga ikoner. Som första Skoda har Scala fått en inbyggd uppkoppling (e-SIM). Ett års abonnemang  med uppkopplade tjänster ingår i standardutrustningen.

"Mittplatsens dyna och rygg har en mjukhetskoefficient i nivå med granit."

Landsvägen vindlar genom det vilda kroatiska landskapet. Samtliga provkörningsbilar är utrustade med elektroniskt kontrollerade stötdämpare som kan ställas i två lägen. ”Normal” eller ”Sport”. Normalläget är relativt stramt. Över de vresigaste ojämnheterna märks det att MQB-A0-plattformen arbetar på gränsen, det slår osofistikerat hårt i hjulhusen. I högre hastighet längs dåligt underhållna vägar fattas den fina balans som finns i Octavia.

I Scala använder Skoda innerskärmar av hårdplast både fram och bak. Bra ur rostsynpunkt då de inte binder fukt, men det kan påverka ljudnivån i kupén negativt. Jag upplever Scala som relativt tyst, men domen faller först på svenska vägar. 

Instegsmotorn är en trecylindrig enlitersmaskin på 115 hästkrafter. Uppför bergssluttningarna får den arbeta hårt, men gör det med den äran. 
Jag känner inget större behov av den fyrcylindriga 1,5-litersmotorn på 150 hästkrafter. Det finns även ett dieselalternativ på 90 hästkrafter, mot hösten kommer även en gasversion. 

Så till den avgörande frågan: pengar. Instegsversionen kostar från 215 400 kronor vilket är över 50 000 kronor mer än när Rapid lanserades (prisindexjusterat) och något över klassnittet. Scala är visserligen en av klassens rymligaste bilar men konkurrensen är knallhård och kunderna prismedvetna. Frågan är om Scala verkligen slår an rätt ton hos köparna.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Scala?

Den intensivgröna färgen kallas ”Rally Green Metallic” och kostar 6 500 kronor. 17-tums fälgar med däck i 205/50 profil fyller ut hjulhusen. ”Skoda” utspärrat över bakluckans glas är en nyhet för märket.
Skoda Scala  1,0 TSI 115 

Pris, från kr: 215 400 kr.
Svensk lansering: Nu, leverans mot sommaren.  
Mått, cm: L 436/B 179/H 147.
Bagagevolym, l: 467–1 410.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 200.
Motor: Tvärställd trecylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000–3 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda. 
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.  
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 130 g/km.
Konkurrenter: En hord, bland andra Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Seat Leon, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3 och Toyota Corolla. 
 

Kommentarer

#1
2019-05-25 10:11

Kompromiss? Tänk om den snor både köpare ur golf klassen och köpare som oss som idag äger tex en Octavia. Många behöver oftast inte en större och längre bil än så här.

#2
2019-05-25 10:14

Denna kommer inte att bli lättare att sälja för om man kryssar lite i tillbehörslistan så kommer priset att hamna så att det hamnar i Oktavia klass och då är Oktavian att föredra.
Rapiden var tillräckligt billig för att kunna säljas som ett mellanting mellan fabia och Oktavia.
Idag verkar Fabia och Oktavia vara de som säljs mest

#3
2019-05-25 11:44

Scala är för dyr, om de nu inte kommer enklare versioner vilket jag inte vet.
Senaste Fabian är fulare, men de kanske man kan leva med då priset är betydligt lägre.
Jag tyckte Rapiden var väldigt bra,.och ska Scala ersätta denna så är prisökningen för stor för att den överhuvudtaget ska tilltala samma kundsegment.

#4
2019-05-25 12:12

99 av 100 köper hellre Golf för mindre pengar

#5
2019-05-25 12:22

GRP, vilken typ av undersökning har du gjort för att veta detta?

#6
2019-05-25 12:31

Snygg men väl dyr.
Octavian är otroligt prisvärd och mer bil.
Och den har redan led lister i alla möjliga färger inne i bilen.

Och behöver jag mer bagage är scalan bättre bil än en sniken utrustad golf tror jag.

#7
2019-05-25 12:42

Det kommer en ny Golf i höst och en ny Octavia nästa år. Kanske kommer även dessa att stiga i pris... I så fall hamnar Scala hyfsat rätt i pris ändå, även om man kan tycka att priset borde sänkas. "Leverans mot sommaren" står det. Kanske kommer det kampanjpriset då som blir mer eller mindre permanenta... Ett inte helt ovanligt fenomen.

#8
2019-05-25 13:26

Såg precis på Skodas hemsida att Scala och octavia combi har exakt samma grundpris, 215.400. Då köper jag hellre octavian.

#9
2019-05-25 13:34

En trepipare om 115 hästar för 215 400 kronor ... svårsmält. Kan Rapid kanske fungera som ett trappsteg man skall blicka över för att se det verkliga målet: Octavia

"Näe, men Älskling det är så lite skillnad mellan Fabia och Rapid, så vi kan precis lika gärna köpa en Rapid. Och steget därifrån till en Octavia är ju jättelitet så då blir det en Octavia, för nästan samma pengar. Vad billlig Octavian är!!"

Dock är det bra med fysisk handbroms. Mer sådant!

.

#10
2019-05-25 14:09

Tycker den är snygg och den förefaller vara bra på vissa saker men jag tror att Octavian är ett bättre köp. Skoda brukar ju återkommande ha bra kampanjer och det skulle inte förvåna mig ifall Scala med hyfsad paketutrustning under kampanj hamnar under 200 kkr.

#11
2019-05-25 14:53

Om den är prisvärd beror ju på hur mycket utrustning man får med. Måste man addera friskt med utrutsning och tillbehör för att få en användbar bil, då är det väl mer tveksamt.

#12
2019-05-25 16:56

Jag konstaterar att när Skoda fyller utrymmet runt växelspaken med knappar så kallas det för ”ergonomiskt sunt”, men när en fransk bil gör det så kallas det för ”påhitt av en sjuk fransk hjärna” eller ”för mycket rödvin på lunchen” eller möjligen ”tagit något starkare än vin”. Det är onekligen underhållande, men knappast seriöst eller sakligt.

Jag tror Scala är i fel skala (Haha). Som ett mellanting mellan småbil och mellanklass. Och min Renault Mégane kombi rymde 500 liter...

Vi får väl se om den lyckas bryta trenden med crossovers, jag är tveksam till det.

#13
2019-05-25 17:33

Länge sedan Skoda var ett lågprismärke.

Fristående mediaskärm andas som alltid, oavsett märke, efterkonstruktion...

#14
2019-05-25 20:02

Provsatt en Scala häromdagen och det kändes OK men inte mycket mer. Standardmässigt har den både adaptiv farthållare och LED-belysning vilket ju är positivt i alla fall. Men visst känns den i dyraste laget.

#15
2019-05-25 20:19

Rapayel, Några knappar kring växelspaken har Skoda och alla andra bilar alltid haft.
Franska bilar kan ofta gömma några knappar på stolssidan som endast nås med dörren öppen och liknande lösningar.

Scala ser trevlig ut men är den så högt prissatt.
Jag tror att det är mer bil än en mazda 3 till exempel och då är den väl okey i pris.

#16
2019-05-25 21:26

Alla pengarna brända på bling så dom måste använda sämre plattform

#17
2019-05-27 16:16

Helt ointressant, inga vettiga motorer. Bara fossila. Skoda, vakna!

#18
2019-05-27 16:17

Vi kommer nog att få vänja oss att alla bilar går upp i pris. Svenska kronan är rekordlågt värderad. Skulle vara intressant att jämföra priserna i tillverkningsländerna mellan gammal och ny modell

#19
2019-05-29 15:31

Var iväg o provkörde en sån här idag.
Trevlig bekantskap.
115 hästaren med manuell körde jag.
Allt funkar som man förväntar sig.(gör det väl på de flesta)
Behövde inte leta efter knappar på stolssidor o dyl.
Men på det stora hela ingen jätteskillnad mot den Golf jag kör själv.
Men det vore väl konstigt för där fungerar ju allt som man förväntar sig också.
Lite mer bagage får man plats med, men bilen är ju längre så...
De kommer nog sälja en hel del....men då krävs nog lite mer rabatter.

#20
2019-06-03 10:32

Jag var på väg att beställa ny bil i februari. Vid det tillfället hade Skodaåterförsäljaren exakt pris tillgängligt på Scala men sa att priset skulle bli närmare Octavia än Fabia. Jag valde då att beställa en Octavia kombi med 190 hästars benisnare + DSG-låda. Nu när priset har blivit offentligt så kan jag konstatera att om jag hade beställt en Scala med samma utrustning som jag har på min Octavia så skulle jag ha sparat runt 25.000 kr. Och då har jag bensindriven parkeringsvärmare i Octavian vilket inte går att få från fabrik på Scalan. Eftersom jag är rullstolsburen har jag stor nytta av bensindriven parkeringsvärmare så jag är glad över att ha valt att köpa en Octavia.

#21
2019-06-03 11:18

Skiljer för lite i pris för att Scala skall komma på tal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.