Bild
Nästa artikel
Skoda Rapid är byggd på gammal teknik, även i ansiktslyft version.
Halvkombi-karossen är nu den enda valmöjligheten för den som vill ha en Rapid.
Lång hjulbas ger rymlig interiör på längden. Kupén känns dock ganska smal.
Tydliga instrumenttavlor och bra rattreglage. Medieanläggningen och klimatanläggningens kontroller är för lågt placerade.

Provkörning: Skoda Rapid Spaceback (2017)

Provkörning

Nya motorer, högre säkerhet och uppdaterad infotainment kan inte dölja att Skoda Rapid är bil som desperat söker sin kund.

Vi är bortskämda med kloka och trevliga bilar från Skoda. Försäljningsframgångarna har heller inte låtit vänta på sig, med undantag just för Skoda Rapid som bara såldes i 762 exemplar under 2016. Modellen har hamnat i kläm mellan Fabia och Octavia och ingen ansiktslyftning i världen lär ändra på den saken. Bland nyheterna i Rapid märks autobroms, nya fälgar, nya DRL-ljus, delvis omgjord interiör, utvecklade uppkopplingsmöjligheter och VAG-koncernens nya 3-cylindriga, turboladdade bensinmotorer. Samtidigt plockar man bort sedanversionen från den svenska marknaden och erbjuder i framtiden enbart halvkombiutförandet Spaceback.
 
Vid första anblicken ser Rapid ut som en liten tuffing. När man sätter sig bakom ratten blir man dock lite betänksam. Även om layouten känns fullt modern är det något med plastkvaliteten som stör. Mittkonsolens skärm sitter lågt vilket tvingar föraren att ta blicken från vägen. Lyckligtvis går kritisk information, inklusive navigeringen, att få presenterad i färddatorns display framför föraren.

"Rapid är en äldre och enklare konstruktion som lätt sminkad nu ska tävla med en till två generationer nyare bilar. Det går sådär."

Den inre bredden är inget att skryta med men den långa hjulbasen ger mycket generöst benutrymme för baksätespassagerarna. Även takhöjden räcker till för fullvuxna. Generalagenten tror att den nya trecylindriga bensinmotor på 110 hk kommer att locka flest kunder i Sverige. Det kan stämma då motorn går tyst och vibrationsfritt med övertygande bottendrag redan från låga motorvarv. Manuell sexväxlad växellåda är standard men lådan känns inte lika lättmanövrerad som i Fabia eller Octavia.

Fjädringen är stum och åkkomforten blir heller inte bättre av att provbilarna utrustats med sportiga däck i 45-profil. En sträcka med lite grövre asfalt avslöjar att isoleringen mot däckbuller knappast kommer att räcka till på svensk asfalt. Vägegenskaperna är tryggga men Rapid har en svampig känsla i styrningen som inte alls liknar någon annan modern VAG-produkt.

Det finns en förklaring till allt detta. De Skoda vi kört och prisat under senare år har alla varit byggda på VAG-koncernens moderna och hyllade plattform MQB. Rapid är en äldre och enklare konstruktion som lätt sminkad nu ska tävla med en till två generationer nyare bilar. Det går sådär. Autobroms är som sagt standard men här finns ingen filhållningsassistent, dödavinkelnvarnare eller för all del adaptiv farthållare. Den gamla plattformen hindrar sådana nymodigheter.

Tiden har sprungit ifrån Rapid som känns överflödig i Skodas modellprogram.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid Spaceback?

Skoda Rapid Spaceback Style 1.0 TSI 110 hk

Pris, från kr: 155 900 (intropris).
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 430/B 171/H 146.
Bagagevolym, l: 415–1 381.
Tjänstevikt, kg: 1 185.
Motor: 3-cylindrig bensin. Max effekt 110 hk vid 5 000 v/min. Max vridm. 200 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: 6-vxl manuell. 
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 104 g/km.
Konkurrenter: Fiat Tipo, Dacia Sandero, Opel Astra, VW Golf.
 

Plus: Rymligt baksäte, trevlig 3-cylindrig motor.
Minus: Brister i komforten, ålderdomlig konstruktion.

Vad nytt? Autobroms, nya motorer, bättre uppkopplingsmöjligheter.
För vem? Japp, det är just frågan!   
 

Kommentarer

#1
2017-06-24 12:44

Lite synd att Skoda *inte gjorde en ordentlig uppdatering av Rapid med den senaste bottenplattan. I mitt tycke är Rapiden snyggare än Fabia.

#2
2017-06-24 11:32

Jag skulle nog säga att detta hade varit en konkurrent till alla dessa små/medel SUV:s som idag säljer som smör, Vitara, Quasqui osv. Det är samma storlek på bil men tyvärr inte populärt med en vanlig bil. Ur miljösynpunkt är det dåligt, ty denna bilen har säkert minst 30% lägre utsläpp än en sådan "SUV".

#3
2017-06-24 12:12

En rapid kombi hade nog höjt statusen något

#4
2017-06-24 12:17

Min Rapid halvkombi är nästan som en normal kombi, lastar 550L med baksäte uppfällt och 1490L med baksäte nedfällt och det är mer än vad denna Spaceback lastar.

#5
2017-06-24 12:47

Modellnamnet Rapid tyder på stor självsäkerhet.

#6
2017-06-24 12:51

Pinjong det är ju inte värre än att man ger namnet "Sport" till tvåtonssuvar idag

#7
2017-06-24 12:54

Ja det är sant Hacken. Ibland undrar man hur biltillverkare resonerar när de vill skapa positiva associationer.

#8
2017-06-24 12:57

Min Rapid väger 1170kg och känns nog mer sport i kurvor än vad en tvåtonssuv gör.
Det verkar som om biltillverkare tänker att så fort någon bil heter sport så rusar alla och vill köpa en.

#9
2017-06-24 13:24

Priset på denna Rapiden låg ju tidigare också lite högre och var svår motiverat då jag kunde få en Fabia Combi 1.2tsi 110 DSG med extra allt för den samma summa runt 170 000kr och att Fabian var den bättre om än inte lika snygg som en Rapid.
Helt klart så upplevde jag säljaren som klart mer villig till med Fabia, som sagt extra allt, dragpaket, metallic, 17" fälgar, säten, inredning så och nu, pang bom! Trots att jag kom in för en Rapid.
Rapid är en svår motiverad mellankugge i modellprogrammet.

#10
2017-06-24 14:39

Jag förstår inte, de kunde byggt bilen mer förhöjd, likt en golf se. Undrar om den säljer då? Priset är en faktor, men 160-180 tkr hade nog inte varit helt fel. Om nu folk är tvunga att sitta högre.

#11
2017-06-24 15:11

Det finns inte en chans att Skoda gör en väsentligt modifierad konstruktion på en plattform som är runt 10 år gammal, utan det är minimala uppdateringar som gäller! Rapid är enda bilen i svenska utbudet (förutom möjligen Citigo) som inte är byggd på MQB, och som inte är under nedläggning. Yeti är ju på väg ut nu när Karoq kommer in. Så Rapid borde vara billigare.

Rapid halvkombi hade också ett syskon (närmast enäggstvilling) i SEAT Toledo, som jag tycker var litet snyggare, men som också tyvärr har fimpats av svenska agenten. Pga låg popularitet kan man förmoda.

#12
2017-06-24 16:23

Tory. Då det blev en Toledo IV för vår del så kan jag svära ed på att de är inte mer än syskon! Inget av det negativa som följer Rapiden finns i Toledon. Toledon är styv som ett spjut, fjädringen som på Golf åt det hårda och styr responsen är mycket väl avvägd, det finns inte ett uns av svampighet i Toledo.
Sedan sitter man även annorlunda vilket min fru skriver under på, hon tog sig ur Rapiden illa kvickt och började gå mot dörren och därav blev det ej heller en Fabia som jag tyckte att jag fick en fin deal på, beige metallic och med ljus inredning och all lulllull serverat på ett bräde men icke!
Toledon den gillar hon skarpt!
Det är en missuppfattning detta att Rapid och Toledo är tvillingar.
Däremot så delar de på samma black! De är båda mellankuggar som hamnar snett här i Sverige.

#13
2017-06-24 17:10

Fast Tvärnit - det är ju i princip samma bil men givetvis kan det vara detaljer som skiljer - t ex sätena. Det kan det ju göra även inom samma modellserie beroende på t ex utrustningsnivå. Här skrivs det bl a om dessa "tvillingar" - http://www.autoexpress.co.uk/seat/toledo/63214/seat-toledo-vs-skoda-rapid

#14
2017-06-24 18:42

Jag hade gärna haft en Skoda (130) Rapid för nöjes skull.

#15
2017-06-24 18:51

Köp en suv istället så blir du lyckligare och snyggare!

#16
2017-06-24 18:57

Jo, Skoda 130 var rätt vanliga här i trakterna när det begav sig för vi hade en aktiv återförsäljare som också körde rally med den bilmodellen. För typ 3 år sen så gick det att köpa välutrustade Rapider för mycket bra pris men numera känns dom lite för dyra för vad dom ger.

#17
2017-06-24 19:28

@Tvärnit: OK, i recensionen som Pi länkar till står det "near-identical twins", så jag får backa litet på den punkten... :-)

Nåväl, om Toledon både är bättre som du skriver, och snyggare, så är ju matchen avgjord!

#18
2017-06-24 20:28

Pi. Jo jag vet att du insisterar så gärna men att jag sträcker mig till att de är syskon. Det finns ytterligare två till och dem är Jetta i Sydamerika och Jetta i Kina och även de är förvillande lika men ställt på prov så skiljer de sig åt.
Det är saker som skiljer, väghållning, rattkänslan, en går att öppna bakluckan ända upp i taket den andre har ett konventionellt sedan stuk, detaljer inuti och jag går så långt med förhållandet Rapid/Toledo att sätena sitter inte likadant monterade! Det är stor skillnad dem i mellan när man sätter sig i dem kan jag lova!
Det är så att SEAT har lagt manken till att skapa sig en stark identitet så det finns tweakar här o där som gör saker till det bättre.
Som jag skrev att ingenting av det negativa som skrivs om Rapid känns igen i Toledo.

#19
2017-06-24 20:30

ToRy. Jo så var det men nu är ju Toledo ur leken!

#20
2017-06-25 00:14

Jo Tvärnit - det verkar känsligt för dig att medge att Rapid och Toledo är två i stort sett identiska bilar. Och jag har också kollat båda dessa även om det är 2-3 år sedan. De stod i samma bilhall och bredvid varandra och likheten var bedövande. Och Rapid fanns ju både i detta utförande och som en mera sedan-liknande bil med stor baklucka. Mycket av inredningen på förarplatsen kändes spontant som att den kom ifrån Golf 6 eller att den i vart fall påminde mycket.
Givetvis skiljer det sig i smådetaljer emellan 2 märken men dessa 2 modeller är nog trots allt att betrakta som "syskon".

#21
2017-06-25 02:43

En anledning till att den säljer sådär är väl kanske att den ser så sorglig ut? Bakluckan är ju lite fräck med namnet på glaset men i övrigt har den samma skruttiga uppsyn som tex Fabia Kombi.

#22
2017-06-25 09:10

Om Skoda gjorde lite mera reklam för modellen i kombination med en prissänkning till typ 139.900 kr så borde den vara säljbar för så dålig bil är det inte - och för det priset både rätt rymlig och välutrustad.

#23
2017-06-25 09:27

Intressant att de sneglat på Opel och satt skärmen långt ner... Det är ju viktigare med känsla av rymd än bra ergonomi har vi fått lära oss...

#24
2017-06-25 10:23

Ser ut som Skoda Fabia kombi. Så jag håller verkligen med om begreppet "överflödig".

#25
2017-06-25 11:56

Känslig ja Pi men kanske inte helt så som du tänker dig. Jag var tidigt inne på att SEAT kommer att växa stort, och vart faktiskt lite brydd när den gode Jeremy Clarkson basunerade ut angående Leon att SEAT är ett märke som inte behövs då VW/Golf redan finns! Han skojade inte alls och gick även där vidare in på själva Spanien, nej jag är själv långt ifrån en spanjor men att humor och enfald är i min bok två skilda ting!
Och vad fel han fick!
Jag ser hur hårt som SEAT har arbetat för att sätta sin egen prägel och det är som jag skrivit tidigare att förutom det rent uppenbara så är det dom små detaljerna som gör det så att Rapid och Toledo är syskon väldigt lika men olika för att det är så menat, en Skoda är inte SEAT.
VW Jetta/Vento o Seat Toledo jämförs mot varandra i utrikes bilpress något som vi här kan tycka är ett nonsens, herregud samma bil, typ, nej just det är inte en o samma bil för riktigt så enkelt har VW koncernen ej lagt upp det för det vore ju annars lätt för belackare att slå hål på trion VW-Skoda-SEAT med att påstå att det är endast ett simpelt kostymspel!

#26
2017-06-25 20:31

Varför prissätter man den inte efter hur modern och hur mkt utvecklingskostnader den kostat Skoda?
Droppa priset med 35 000 så att priset speglar det du faktiskt får. Denna bilen är sannolikt mer modern och erbjuder bättre komfort och säkerhet än många andra lågprisbilar som bygger på ännu äldre teknik (Dacia).

#27
2017-06-25 21:45

Reverend Benny. Men att den hör inte hemma där heller. SEAT körde ett par tre driver på Toledon där de sänkte priset rejält och därpå togs den ur det svenska modellprogrammet. Helt rätt och att SEAT lider inte stort av det då man ute i världen ser lite olika på vad som utmärker en bra bil och att Toledon går bra globalt och är vad jag vet deras volymbil, titta på Volvos reklam, osmakligt om man frågar mig, jag blir anti inför sådana låga knep! Men det säljer stort och det gör tandkräm med blekningsmedel också o även laktosfritt och nässpray om nu någon begriper poängen.
Skoda säljer inte vad jag vet utanför Europa utan håller sig mitt i, här uppe och i det forna östblocket och är väl lite still i sin form, ja man hoppar inte till inför en Skoda..De känner kanske därför att de måste tåga på med Rapiden vilket givetvis är en hopplös uppgift vad gäller Sverige och med det priset som de vill ha men samtidigt så ger bilen på sina punkter mer än vad som man kan finna hos till och med lite dyrare konkurrenter allt beroende på vad som man tror på, vi tror främst på säkerheten. Kostar däremot bilen i runt 140 000 tja då kan man tumma men att det kan ju då betyda att det säljs en o annan Fabia mindre och som sagt av sådant billigt är inte Rapid att den ska ligga i det absoluta lågbudget facket.
Den går nog bort snart.

#28
2017-06-26 08:03

@Tvärnit: Skoda säljer även i Australien och i Asien, t ex Indien o Thailand -- och Kina förstås. De har även produktion i Indien o Kina, samlokaliserad med andra VAG-märken. Rapid är en huvudprodukt i Indien o Thailand ser det ut som!

Att sänka priset är förstås rimligt ur perspektivet att utvecklingskostnaderna är betalda, men som du skriver så leder det förmodligen till oönskad intern konkurrens. För något år sedan skrevs det om att VAG hade planer på ett nytt märke, lågpris, i samma anda som Dacia. Det hade kanske varit en bra lösning för t ex Rapid/Toledo i Europa. Detta var dock kanske före diesel-gate, så det är möjligt att dessa planer lagts på is.

#29
2017-06-26 09:50

ToRy. Ta mig tusan att man lär sig livet ut, detta var nytt för mig och den Rapiden som byggs i Indien är ju aningen lite annorlunda och riktigt snygg. Även den med sin helt troligen lägre säkerhet är lite för bra för att bli en budget här jag menar inget illa men Dacia...
De fick ju lixom klä ned bilen rejält för att kunna hämta in tjänet och då blir den ju dessutom verkligen oattraktiv.
Skäms inte över min Toledo och skulle definitivt inte skämmas över den Indiska Rapiden för att en Octavia står inte så mycket längre bort och det väl lite där som skon klämmer här i Europa samtidigt som att de vill givetvis inte sänka sig ned i budgetträsket.
Ja som tur är världen hyfsat stor, vi är peanuts mot Asiens hungrande massor.

#30
2017-06-26 10:20

Ja tyvärr är det så att på vissa marknader som t ex Indien och länder i Sydamerika så görs en del bilar billigare genom att tillverkare struntar i att stoppa in airbags mm.

Så menar jag förstås inte att VAG skulle göra! Men, om Rapid/Toledo skulle säljas väsentligt billigare så skulle köpare kanske resonera som "varför köpa en Fabia/Leon t ex, när jag kan få en (minst) lika stor bil av samma märke till märkbart mindre kostnad?"

Sådan intern konkurrens skulle kanske kunna hållas lägre med ett annat märke. Jfr t ex att Nokian säljer däck med ett eller två år gamla mönster (men nya däck förstås) under namnet Nordman.

#31
2017-06-26 11:10

Jo ett namnbyte måste till för att inte dra ned koncernen men att jag lever faktiskt också i den tron att VW tillverkar kvalitativa fordon och att stor del av kostnad ligger där! Ska VW till att tillverka budget så måste de göra avkall på många fler punkter utöver själva säkerheten och jag antar starkt att så vill de inte för att det finns andra som gör det så bra och helt utan några aber.
Det finns för VW inget tjän i att nedgradera sig. SEAT t ex tillverkas av FAW i Kina och det märket är inte känt för kattpiss om man säger så.

#32
2017-06-26 19:40

Ett riktigt lågmärke med för hög prislapp. Fick en som lånebil och den körde man inte en meter mer än tvunget.

Tråkig interiör och dåliga vägegenskaper. Nej tack!

#33
2017-06-27 10:05

Dåliga vägegenskaper? Man har kört en en Rapid 1,2 TSI på Nurburgring nordslingan på 9:17.

Kan knappast kallas dåligt.

#34
2017-06-27 18:36

Man måste ju trots allt jämföra äpplen med äpplen och i den jämförelsen känns det mest som okunskap att t ex påstå att Rapid har dåliga vägegenskaper. ViB säger t ex detta i en tidigare test: "Skoda Rapid är stabil och trygg både med och utan last. ESP-systemet går inte in lika hårt och bilen klarar sig igenom provet med god balans. " Tvivlar på att SiggeNn utsatt en Rapid för samma behandling som när ViB testar bl a undanmanöver-egenskaperna hos bilar.

#35
2017-07-02 12:10

SiggeNn, du menar att komforten inte var så bra antar jag. Väghållningen hänger samman med hur bilen uppträder när man pressar den. Jag har inte testat Rapid, men skulle vara förvånad om den inte höll måttet för den prisklass den ligger i. Givetvis kan man inte jämföra den med dyrare bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.