Nästa artikel
Provkörning: Skoda Octavia Scout RS
Provkörning

Provkörning: Skoda Octavia Scout RS

Publicerad 1 september 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Ansiktslyfta Skoda Octavia lanserades i vintras. Nu får även skogsmulleversionen Skoda Octavia Scout och den sportiga RS-modellen del av uppdateringarna.

Det är inga stora förändringar som introduceras i och med ansiktlyftningen av de två mer emotionellt laddade Skoda Octavia RS och Scout. De mer iögonfallande  uppdateringarna är en ny front och en ny interiör, som nu känns snäppet exklusivare än tidigare.

Under skalet är den enskilt största upplevda förändringen att ljudisoleringen har förbättrats och numera filtrerar bort vägljud bättre än tidigare.

RS erbjuds liksom tidigare med en tvåliters turbomaskin på 200 hk och en 170 hästars commonraildiesel. Förbrukningen på bensinmotorn är reducerad med några deciliter till 7,5 liter/100 km. Ingen av motorerna gör RS till någon renrasig sportbil, snarare en familjekombi med lite mer pulver än vanligt.

För att ytterligare understryka de sportiga ambitionerna är chassit lite sänkt och något hårdare satt än på standardoctavian, dessutom har interiören begåvats med sköna sportstolar. Bagageutrymmet är tack vare långa karossöverhäng föredömligt stort både i kombicoupemodellen och i kombin.

Utrymmena, den ökade omkörningsprestandan och de sköna stolarna gör Octavia RS till en mycket bra långfärdsbil för familjen.

RS erbjuds både med manuell växellåda och Volkswagenkoncenens DSG-låda, som kan styras både automatiskt och via paddlar bakom ratten. Lådan imponerar som vanligt med blixtsnabba växlingar och god komfort.

Samtidigt är även den manuella lådan en fröjd att sköta, vilket gör valet mellan DSG och handjagat till en ren smaksak. Pristillägget för DSG är ännu inte fastställt, men bör hamna mellan 10 000 och 15 000 kr.

Terränganpassad med attityd
Precis som RS inte är en sportbil är inte heller Scout en terrängbil, utan snarare en något mer terränganpassad Octavia med snäppet mer attityd. Scout är liksom tidigare försedd med ett modernt fyrhjulsdriftsystem från svenska Haldex och lite terrängbilsattribut som förhöjd fjädring och skärmbreddare i plast.

Den starka men rått knattrande pumpedüsedieseln på 140 hk finns kvar ännu ett tag, men avlöses inom något år av en modernare commonrailmaskin.

På bensinsidan kommer en ny motor: en turbomatad 1,8-litersmaskin som redan sitter i Passat, Audi A4 och vanliga Octavia. Den ger 160 hk och sätter med sin lågvarvsstyrka hygglig fart på bilen. Även Scout går påtagligt tystare än förut, vilket bidrar till en god komfortupplevelse.

Fjädringen är däremot inte terrängbilsmjuk, utan snarare ganska fast satt. På de krokiga landsvägarna där provkörningen sker kan Scout hänga med sin sportiga kusin RS förvånande länge.

Trots att Scouts fyrhjulsdrift och ökade markfrigång sällan behövs, kan den faktiskt vara ett väl så smart ekonomiskt val.

Bilens tuffare stuk gör den betydligt mer attraktiv än standardoctavian som begagnad, vilket rekordbra andrahandsvärden för utgående Octavia Scout kan vittna om.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Octavia Scout RS

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Skoda Octavia Scout RS

Pris, kr från: 237 000 kronor. (Kombi 243 500).
Modell: 5d halvkombi eller kombi.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 458/B 177/H 145.
Tjänstevikt: 1 475 kg.
Motor: 4-cyl rak motor, bensindriven, 4 vent/ cylinder, turbo. Volym 1 984 cm3, 200 hk (147 kW) vid 5 100-6 000 v/min, 280 Nm vid 1 700-5 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad manuell växellåda.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 7,2 s. Toppfart 242 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,5 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 187 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo 2.5T, Volkswagen Passat 2.0TSI, Volkswagen Golf GTI.

Vad nytt? Ansiktslyft 200 hk-version av nya Skoda Octavia.
För vem? Den som vill ha sportiga köregenskaper och lastutrymme till ett rimligt pris.
Bra köp? En rymlig, prisvärd familjesportbil.

Plus: Körglad, rymlig, bra totalekonomi.
Minus: Egentligen ingenting.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-01 17:03
Patrik (ej verifierad)

stolta att säga att vi har dom på plats om du vill provköra, Mvh
Bildepån AB(bildepan.se)

#2 • Uppdaterat: 2009-09-01 17:14
Kenneth Parsmann (ej verifierad)

Som mycket nöjd ägare till en Octavia kombi 2005 är jag glad man kan fortsätta köra märket. Det ända negativa är vägbullret som man nu till min stora glädje tycks ha kommit till rätta med.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-02 01:26
Conny karlsson (ej verifierad)

En vettig bil !

#4 • Uppdaterat: 2009-09-02 15:41
Pelle (ej verifierad)

Skåda är väl OK men eg ingen ide att köpa kopian av motsv VW's modeller. Skåda-handlarna ger nämligen ingen rabatt på priset vilket VW-handlarna gör! Därmed blir det ung samma pengar. VW ger dessutom lite bättre pris på ditt inbyte. Den som inte tror mig kan ju kolla hos båda - jag gjorde det!

#5 • Uppdaterat: 2009-09-07 18:38
Stefan (ej verifierad)

Pelle:
Tror du får lära dig konsten att pruta lite bättre, jag fick ner priset på min Octavia RS med 46000:-
utan några problem alls.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-20 21:12
Q (ej verifierad)

vad ligger priset på för en skoda octavia skogsmulle som det så infaltioniskt vackert heter??
Tycker den verkar vara himla fin och att den kommer att sälja riktigt bra. Kul med en bil som skapat ett alldeles eget prissegment i klassen.
Har en kollega som kör Octavia basmodell och motor. En alldeles utmärkt bil.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-25 23:51
Frank (ej verifierad)

Mitt nästa köp blir en Skoda Octavia, dock varken RS eller Scout. 1,4 TSI eller 1,8 TSI får det bli. Snygg, bekväm, rymligare bagage än t ex Avensis och ett riktigt bra pris! Mest bil för pengarna anser jag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.