Bild
Nästa artikel
171 mm markfrigång och fyrhjulsdrift gör inte Scout till någon terrängbil men skogsvägar klaras galant.
Hasplåtar, skärmbreddare och höjd markfrigång signalerar att här kommer en skogsmulle!
Nej, vita siffror på ljusgrå bakgrund är ingen bra idé. Skoda borde fundera ett varv till på sin instrumentlayout.
Tjusig klädsel i läder/Alcantara ingår i Adventure Edition. Baksätet är riktigt rymligt.

Provkörning: Skoda Octavia Scout (2017)

Provkörning

När Saab är nedlagt och Volvo lämnat vanliga inkomstklasser behövs något nytt för att hålla Sverige rullande. Kanske Skoda Octavia Scout?

Vad vill den svenske genomsnittskonsumenten ha ut av sin bil? Goda utrymmen för folk och bagage? Fyrhjulsdrift så att man kommer ut ur drivan när man blivit inplogad av gatukontoret? Bullerdämpning så att bilen håller tyst även på grov asfalt? Höjd markfrigång så man utan fruktan kan köra ned i vilka garagenedfarter som helst? Låg förbrukning? Snabb acceleration? Modern säkerhetsutrustning? Bra ljus? Rimligt pris? Skoda Octavia Scout stämmer in på alla dessa punkter! Inte undra på att modellen blivit den bäst säljande versionen av Octavia i vårt land.
 
Scout har nyligen
genomgått en ansiktslyftning som bland annat inneburit uppdaterad infotainment, förbättrad autobroms som även upptäcker oskyddade trafikanter samt ny design av instrumenten. Det sistnämnda är det jag tycker är sämst med Skoda Octavia. Den som kom på idén att ha en hastighetsmätare med vita siffror på ljusgrå bakgrund borde få stryk! Det är inte snyggt och hopplöst att läsa av. Som tur är går det att få upp digital visning av hastigheten i den utmärkta färddatorn.
 
Det nya infotainmentsystemet
reagerar snabbt på kommandot men skärmen sitter ganska lågt. Detta innebär dock inget större problem då navigatorns vägvisning också kan fås i centraldisplayen mellan hastighetsmätare och varvräknare.
För övrigt fungerar förarergonomin utan anmärkning.
 
En nyhet i samband med ansiktslyftningen är att innebelysningen numera kan justeras i tio olika färger tack vare LED-tekniken. LED hittar vi också i strålkastarna, ratten är eluppvärmd och likaså strålkastarrengöringens munstycken. Octavia Scout är rustad även för den kalla och mörka årstiden.

"På dålig väg flyter Octavia Scout riktigt bekvämt. Motor och vindbrus är väl dämpat och även på svensk asfalt är Skoda behagligt tyst."

Jämfört med vanliga Octavia har markfrigången höjts med 30 mm till totalt 171 mm och bränsle- samt bromsledningar har fått extra skydd. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) är standard och karossen har fått viss kosmetika i form av skärmbreddare i svart plast. Detta betyder inte att Octavia Scout är någon terrängbil men prispåslaget är också måttliga 7 800 kr extra jämfört med motsvarande ”lågbyggda” Octavia med fyrhjulsdrift. Förutom bättre markfrigång medför höjningen också ett bekvämare insteg samt bättre överblick, viktigt i stadstrafik.
 
Fjädringskomforten
har inte påverkats i någon större utsträckning. Även på dålig väg flyter Octavia Scout riktigt bekvämt. Motor och vindbrus är väl dämpat och även på svensk asfalt är Skoda behagligt tyst.
 
Testbilen var utrustad med den minsta dieselmotor som erbjuds till Octavia, på 150 hk. Effekten upplevs som absolut tillräcklig och motorn samverkar fint med den 7-stegade dubbelkopplingslådan. För den som inte kör väldigt långt kan den tysta och kraftfulla bensinvarianten TSI 180 vara ett nog så intressant alternativ till 10 000 kr lägre pris.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Scout?

Skoda Octavia Scout TDI150 4X4 DSG7 Adventure Edition

Pris, från kr: 289 900.
Säljstart: Säljs nu
Mått, cm: L 469/B 181/H 150.
Bagagevolym, l: 610–1 740.
Tjänstevikt, kg: 1 585.
Max släpvikt, kg: 2 000.
Motor: Direktinsprutad rak 4-cylindrig dieselmotor med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 150 hk vid 3 500– 4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Sjustegs dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift BorgWarner 5 (tidigare Haldex 5).
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp 135 g/km.
Konkurrenter: VW Golf Alltrack, Subaru Levorg, Volvo V60 CC.
 

Läs mer om: Skoda Octavia

Plus: Komfort, utrymmen, mångsidig, utrustning för priset.
Minus: Svåravlästa instrument.

Vad nytt? Nya LED-ljus, uppdaterad infotainment och säkerhet.
För vem? De med dålig väg till huset eller stadsbor med inplogade parkeringsplatser.

Kommentarer

#1
2017-10-07 10:22

289900kr för en Skoda, är det billigt?

#2
2017-10-07 10:47

Nu när VW blivit "premium light" och Audi klivit upp till lyxbil, så är dagens Skoda det som VW var förr. Man kan imponeras över att VW-gruppen lyckas sälja så många bilar med samma design förutom smärre detaljer fram och bak. VW-gruppens märken var mer olika varandra förut, ta sista årsmodellen av Audi 80 och jämför med VW Passat den "utan nos" så att säga, helt olika design. Eller Audi A2 och VW Polo. Gick inte att se de kom från samma koncern. För att inte tala om Seat Ateca och Toledo med de högre och rundare mer organiska formerna med vindrutetorkarna gömda i A-stolparna. Då stack Skoda ut med enklare, rakare mer fyrkantiga former. Men nu kör de samma raka, enkla linjer på Seat, Skoda, VW och Audi. Det tycker jag är en trist utveckling. Det är som att de har samma designavdelning. För mig är design viktigt, därför blir det ingen VW-grupps bil för mig. Jag vill ha något som sticker ut samtidigt som det är funktionellt.

#3
2017-10-07 10:47

Kanske inte direkt billigt, men ändå en intressant o praktisk bil, tycker jag. Men designen av instrumenten borde omgående göras om! Vad är det för vits med en hastighetsmätare som inte går att avläsa? Jag har även svårt för Octavias stolar... Jag sitter bättre i Golf Alltrack, som även har tydligare och trevligare instrumentlayout.

#4
2017-10-07 11:12

Känns prisvärdare än vw och audi för samma låga kvalitet och driftsäkerhet

#5
2017-10-07 11:23

Seat inte Skoda är budgetvarianten idagsläget i VAGutbudet med lite enklare instegsmodeller. Snikvarianten Seat Leon X-perience/scout/alltrack (förhöjd plus svarta plastajok) går på strax över 200 tkr. Då utan 4krafs och med 1.4tsi på 125 hk. Kör en sådan själv och är kort och gott riktigt nöjd med den.

#6
2017-10-07 11:25

Beror på vad du jämför med Shogun , jämför med andra awd likvärdigt utrustade bilar så är det nog ganska billigt.

#7
2017-10-07 11:26

Man får ju en Subaru Levorg för samma pengar. Känns mer prisvärt och intressant för min del. Men smaken är ju som...

#8
2017-10-07 12:03

Jag är lite fascinerade av uttrycket "vagn" som används ungefär som "våning" blad rikare personer för att beskriva nånting extra bra och lyxigt (ursprungligen var väl uttrycket våning att det var enda lägenheten på en viss trappa/plan, dvs extra stor). Är denna Skoda en "vagn"? Bara en fundering för jag har hört uttrycket användas mycket när det gäller VAGs större bilar typ Audi A6.

#9
2017-10-07 12:13

Vi valde mellan denna och Levorg (samt några till) men det blev en Levorg p.g.a. stolarna och kanske lite av fåfängan över att ha en bil som inte alla andra har.... Mycket nöjd med vårt val!

#10
2017-10-07 12:23

Vidstige, man slutade att ha "vagn" som synonym för bil nån gång på 60-talet. Uttrycket levde nog sedan man gick över från hästdragna till motordrivna färdmedel. Det är väl bara Volvo som ännu envisas med att kalla sina kombimodeller för "herrgårdsvagnar." Vad är en herrgård? Lika fjantigt och statussökande som att vissa kombibilar med extremt sluttande baklucka kallas "shooting brake." Skjutbroms??

#11
2017-10-07 12:35

Det var bättre förr med vita siffror på svart bakgrund är bra idé! Nya modellen har blivit förändring med svåravlästa instrument.

#12
2017-10-07 12:38

@Raphael 2017-10-07 10:47
Vad gillar du någon annan märken för viktigt design än VAG?

#13
2017-10-07 13:33

Tyst och fin bil . Sitter högt och bra för den som behöver det.
Men vad skall man med awd till.

#14
2017-10-07 13:52

Vanlig octavia alla dagar i veckan, onödigt med marginellt högre markfrigång och när behöver du fyrhjulsdrift? Men visst, vill man högre förbrukning så...

#15
2017-10-07 14:02

Ändå, säger något mej att det "nuftiga" som en gång var mer och mer försvunnit. Bilarna är inte billiga längre, eller inbillar folk sig det ff bara för att det är en Skoda.....?!

#16
2017-10-07 14:37

Eftersom ett par undrar... AWD är inte så dumt när man drar tyngre släp, ex husvagn. Visst, bakhjulsdrift funkar också rätt bra då, men är mer ovanligt idag. Framhjulsdrift är det som är vanligast och funkar sämst. Men visst går även det, även om man får slira o uslas lite ibland...

#17
2017-10-07 14:50

En utmärkt inledning på artikeln, "När SAAB är nedlagt osv,,,,,"! Tyvärr en tråkig utveckling på nuvarande "svenska" biltillverkare!

#18
2017-10-07 15:34

Jag håller med Shogun, Skoda börjar bli på snudd dyrt. Jag kommer nog snegla på Toyota, Mazda eller Seat nästa gång det är dags att byta min octavia. Lexus är så klart något man också skulle vilja köra, om det inte vore så dyrt. Pengarna har jag, men betraktar bilen mest som ett fordon att transportera mig ifrån A till B så billigt som möjligt för mig och miljön.

#19
2017-10-07 16:06

Till de som dissar AWD, i princip bara de som aldrig kört AWD som tycker att det inte behövs, i princip ingen som haft AWD som vill köpa någon bil utan, jag är ett av undantagen, har ingen bil med AWD för tillfället, går det att leva med? Självklart! Kommer nästa bil att bli en med AWD? Lika självklart!
Jag saknar det hela vintern, men då tillfälle gavs sist jag bytte så slog jag till på en utan "fyrhjulsdrift", fördelen är såklart lägre pris (att hoppa AWD), på mer än ett vis. Men tryggheten man känner när man kör en bil med bra (hyfsad) AWD uppväger priset för mig, därför kommer nästa bil med hög säkerhet båda vara av sorten AWD och sorten SUV, båda bespottade av de som ej har dem.

#20
2017-10-07 16:10

40-talisten, nja, jag har noterat att en del fortfarande använder ordet "vagn" när det är nåt extra. Ofta då en stor lyxig tysk premiumbil. Uttrycket "härlig vagn". Vi kan ju testa det på en Skoda Fabia, hur låter det? Aha du har köpt en ny Skoda Fabia, det är en "härlig vagn".

#21
2017-10-07 16:57

Vidstige, vagn som beteckning på bil användes väldigt ofta av äldre personer, speciellt på landsbygden.
Jag hade en gammal väl använd 99a som såg nära ut på bra håll och den kallades för en tjusig vagn av en äldre granne.
Naturligtvis sade jag inte emot!

#22
2017-10-08 18:18

Skraj. Jag kör mycket ( minst 3000) och ofta fjäll och bor i norrrland och har Stockholms körningar minst var tredje månad och har faktiskt alldrig känt behov av awd. (Annat än när båtvagnen skall upp)
Jag har på sista två bilarna kört på dubbfritt (r1) och det kommer jag att fortsätta med.
Har sedan 20 år tillbaka ett kedje kit i skuffen men aldrig behövt det.
Jag hyr bil genom jobbet ett par ggr per år och det har slumpats att det blivit awd ett par ggr och känner ändå inget behov, det enda jag känner utifrån det är att jag kan ännumera förstå att folk kör som idioter i halkan när jag med fwd kände i sista korsningen att lampan blinkade till.
Bra däck är bättre livförsäkring.
Men som sagt det finns ju dom som måste. Jägaren, skogsägaren, dom dom drar tungt på halkigt underlag mm, mm.

#23
2017-10-07 17:24

@40-talisten (#10): "Herrgårdsvagn" --- är inte det ett elegant uttryck som kunde användas mera!? Istället för "kombi" -- vad är det? Kombination? Av vad?

Herrgårdsvagn är inte unikt svenskt heller; på engelska används "estate" (se t ex
https://www.youtube.com/watch?v=h-kP8tUkn7Q
för just Octavia!) I USA säger man "wagon". Så, apropå "vagn", skall det vara en herrgårdsvagn i första hand kanske? "Estate" skulle jag snarast översätta med "gods".

Kanske är det så att uttrycket härstammar från ett antagande om att de som bor på stora egendomar har ett behov av att köra omkring en massa skrymmande prylar i bagageutrymmet (vitrinskåp och hästsaker t ex :-) ), medan "vanligt folk" bättre färdas i en elegant sedanmodell? (En liten blinkning här till de på forumet som anser att prio 1, 2 och 3 med en bil är ett stort bagageutrymme! ;-) )

Vad gäller "shooting brake" är ursprunget mer komplext; se
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting-brake

Trevlig lördagskväll allihopa; nu är det dags för litet nötter och en fördrink!

#24
2017-10-07 17:53

Jag infaller i kören, Subaru Levorg!

#25
2017-10-07 18:26

Jag har två bilar, en med fyrhjulsdrift och en med framhjulsdrift. Fyrhjulsdriften har jag endast för slippa slirande på blöta gräsmattor när jag drar husvagn. I övrigt känner jag inget behov av fyhjulsdrift. Däremot snålar jag aldrig på bra däck. Man ska ha i åtanke att en fyhjulsdriven bil inte har bättre bromsar än en tvåhjulsdriven...

#26
2017-10-07 18:54

Jag kör skogsmullekusinen Leon XP och även om jag tycker den är lite "gungig" ibland så har jag kommit att uppskatta den något högre markfrigången från standardbilen.
1,4 på 125HK med 2wd räcker rätt långt om man man inte "behöver" 4wd och diesel men bra med utrymme och lite högre markfrigång.
En fördel med Skoda är att man kan välja den större stereon och avtagbar dragkrok i kombination.

#27
2017-10-07 22:50

Volvo har tyvärr börjat prisa sig ur marknaden vilket kommer att straffa dem så småningom. Volvo måste snabbt som attsingen kapa sina priser så att vanliga Svensson har råd att köpa en motsvarande standard ” Volvo 240 modell”. I annat fall kommer de att tappa en stor grupp köpare till tex Skoda Scout som iof absolut inte är en dumt bilval.

#28
2017-10-08 08:05

Jag har nyss hämtat hem min nya Scout, är riktigt nöjd med den... Blev en sådan eftersom jag drar mycket husvagn och där passar bilen utmärkt.

#29
2017-10-08 09:42

Fast om Volvo inte längre räknar med privatköpare i Sverige som nån väsentlig köpargrupp så kan dom ju fortsätta uppåt prismässigt om dom bedömer att det finns tillräckligt mycket kunder på andra marknader. Och man kan ju redan gissa att dom gjort den bedömningen och överlämnat bilmarknaden för "folkbilar" i Sverige och även på andra marknader till övriga aktörer.

#30
2017-10-08 10:01

En del tycks fortfarande ha känslan, att Volvo har något sorts socialt ansvar för att bygga bilar för "vanlige Svensson" i modest prisklass. Den tiden är förbi, och Volvo tjänar nu pengar på bilar för välbärgad övre medelklass. Se bara på Volvos heta önskan att bli jämförd med de tyska statusmärkena ("premium"). Det är för den kundkretsen som stålarna finns...

#31
2017-10-08 10:12

Nej Volvo har inget socialt ansvar men de har ju alltid byggt för gemene man och nu ändrat inriktning och det stör förstås alla Volvo-anhängare.

#32
2017-10-08 10:53

@mso, man saknar ingen man inte haft eller har, tror du skulle ändra uppfattning om du hade en AWD ett par år, för att sedan byta till en bil utan, det är så jag menar.

Till er som tror att bromsarna gör allt, givetvis behöver man inte bli korkad samma ögonblick som man skaffar en fyrhjulsdriven bil, kanske det händer? Men tror det är få som inbillar sig att bromsarna blir bättre för att alla hjul kan driva, någon som tror något annat? Annars är det väl dags att släppa just det. Framför allt handlar det om kontroll i snömodd etc som är skillnaden, få allvarliga olyckor beror på att det inte går att bromsa nog, det resulterar i påkörningar bakifrån, inglidande i korsningar m.m.. Frontalkrockar och sladd/kast vid omkörningar pga tappad kontroll är något allvarligare, att AWD inte är något mirakelmedel är jag den förste att skriva under, men givetvis är kontrollen och greppet mycket bättre än vis FWD eller RWD, bara att prova för er som inte tror det. Inget som helst tvång att köra fortare heller. Men för beskrivandets skull, så känns det i princip som att köra på barmark då du kör en bra AWD i modd, med en 2WD håller man i ratten tills knogarna vitnar och känner allt utom kontroll i ögonblicket då du hamnar/ger dig ut i mittsträngen, eller i omkörningsfilen i modd, antispinn larmar och kraften försvinner. Visst går det att ligga kvar bakom, men så är det ju året om, i praktiken ligger folk inte kvar bakom.

Att döma ut något som man inte provat är lite onödigt, skillnaden är stor. Sen om det är ett behov...det får väl var och en bedöma, tycker jag iaf.

#33
2017-10-08 10:56

"med en 2WD håller man i ratten tills knogarna vitnar och känner allt utom kontroll i ögonblicket då du hamnar/ger dig ut i mittsträngen, eller i omkörningsfilen i modd, antispinn larmar och kraften försvinner. "

Detta har jag aldrig upplevt och jag har inte heller upplevt att jag trots värsta väglaget ändå måste köra om alla bilar jag ser, men vi är ju alla olika och upplever allt på olika sätt.

#34
2017-10-08 11:06

Fast har Volvo alltid byggt bilar för gemene man/svensson?
Och om man jämför kostnaden för en Volvo 244 vid release så får man ungefär en Volvo s60 för samma pengar idag. Så på så sätt så kan man väl säga att dom fortfarande bygger och säljer bilar för ungefär samma pengar.

#35
2017-10-08 11:12

Kanske, i alla fall tills man börjar fylla i tillbehörslistan, sedan stiger priset med raketfart.

#36
2017-10-08 13:29

Det man lätt glömmer är verkligheten när nån nämner hålla i ratten så knogarna. ......
Dagens antisladd med alla bokstavs kombinationer är så förfinade och i alla fall på den octavia jag kör att det går inte att framtvinga en sladd på is hur man än gör.
Man jämför ofta med den äldre bil man hadde tidigare vilket kan vara enorm skillnad mot en några år nyare.

#37
2017-10-08 15:19

Ännu sämre kvalité än VW men reservdelar och service för samma VW pris?

#38
2017-10-08 16:43

daen0n. Det är så den som är insnöad tror men faktum är att det kan vara tvärtom.

#40
2017-10-08 19:10

Wow.. vi bilägare älskar verkligen VAG bilarna.. kan det ha med reklampengarna att göra?

#41
2017-10-08 19:49

På riktigt..! är det här en annons för Octavia scout..? Till och med alla negativa saker slätas över med att hylla något som uppväger.. "Den som kom på idén att ha en hastighetsmätare med vita siffror på ljusgrå bakgrund borde få stryk! Det är inte snyggt och hopplöst att läsa av. Som tur är går det att få upp digital visning av hastigheten i den utmärkta färddatorn."
Och så där fortsätter det..

#42
2017-10-08 20:01

Hackenbusch.

Håller med om 2wd. Och man behöver inte köra om varje bil. Men kör du en Bmw tex så verkar något hända med folk, de ligger tätt bakom dig om de får möte och vill helst att du flyttar på dig och kör av vägen bara så de kommer förbi. Sedan kör de om garanterat! Ingen vetenskaplig undersökning, men tillräckligt för att kunna konstatera detta under många år och mil bakom ratten på många olika vägar.

#43
2017-10-08 20:17

skarj, kontrollen du snackar om 4WD/AWD handlar om när du gasar, kör du på neutral gas genom snömodd för snabbt släpper det oavsett AWD/4WD eller inte. Jag förstår inte varför många känner sig säker bara för att bilen driver på alla hjulen, bilen har bara bättre spårning och "tracking" vid gaspådrag, där en 2WD helst vill gå rakt fram, eller sladda med bakänden. Olyckorna som sker blir att du måste bromsa, och där har du ingen vinst med din fyrhjulsdrivna bil. Bilar med antisladd kan däremot bromsa varje enskilt hjul och utan det på bilen blir det mycket sämre. Bra däck är också ett måste. Slut summering av AWD/4WD blir i princip att bilen tar sig fram bättre, för normalbilisten spelar det inte roll om du inte skall dra tunga lass eller behöver framkomlighet. Rally ess, klarar som sagt av att köra bättre med 4WD den ta kan ta kurvorna bättre, men som jag sagt innan... det handlar om när du ger rejäl gas på bilen. Jag tror inte att du gasar "runt" älgen när den kliver upp på vägen, då måste du bromsa och styra undan .. och det gör en 2WD lika bra. I sådana situationer brukar det handla om hur skicklig och lugn du är som förare av bilen och i många fall blir det i slutändan farten som bestämmer utgången. Mitt tips till alla, skippa gärna AWD/4WD .. men se 17 gubbar till att ha rätt däck och sänkt hastigheten till rådande väder och vägbana.

#44
2017-10-08 20:25

Styggavargen skerv: "..kör du på neutral gas genom snömodd för snabbt släpper det oavsett AWD/4WD eller inte.."

Det där stämmer inte, det är något som du har hittat på. Vilket går i linje med vad du vill "bevisa".

#45
2017-10-08 22:16

mw73. Bil som bil och så vidare.
Trots 2,5 i synfel så har den tokiga färgen ljusgrå inte stört mig så det är ingen big deal faktiskt om man nu inte vill spy galla.
Om det är reklam så är det väl den mördande reklamen om 7 års garanti på tv som gäller i det oendliga.
Det man kan säga är prova många bilar och fall inte för första bilhandlaren med hastighetsmätare som flipperspel och rymdljud i hela cupen.
Prova många fabrikat och prova många bilar och lyssna inte så mycket på vi halvtokigt förståsigpåare.

#46
2017-10-09 08:23

Motståndet mot fyrhjulsdrift är ungefär som med agget gentemot VW-gruppens bilar.

De största antagonisterna verkar inte ens ha provat 4wd på riktigt så de vet hur den fungerar i olika väderleksförhållanden, kanske de gjort en provkörning av en XC70 en strålande sommardag och från detta sedan bildat sig uppfattningen att fyrhjulsdrift är ingenting för mig, och därmed gäller detta även så klart alla andra.

Fyrhjulsdriftens livsåskådningssätt tillämpas även mot VW, Audi och Skoda.
Seat är ännu så små att de inte utgör något hot verkar det som.

Man läser t.ex. autoindex och dömer sedan efter den, på så sätt förstår man bilarnas brister mycket bättre än de som äger något av ovannämnda märken.

Procentuellt sett så är det inte stor skillnad mellan ettan och medelbilen, men på samma sätt som positiva åsikter från Vag-ägare betraktas som hittepå så bortser man från detta.

Selektiv varseblivning är ett toppenverktyg när man ska forma sin agenda...

#47
2017-10-09 09:43

Jag valde AWD av den enkla anledningen att jag gillar körkänslan i en välbalanserad bakhjulsdriven bil, men vill slippa köra fast på vintern. Då kändes BMWs xDrive som en mycket bra lösning. Tycker också det är intressant att detta med AWD ständigt ger upphov till så mycket diskussioner. Det är ingen som retar sig på tvåzons klimatanläggning som de flesta bilar har idag. Den är det ingen som behöver heller. Det går lika bra att reglera fläkten och luftflödet manuellt.

#48
2017-10-09 17:44

Vad man vill ska framgå i reportage är vilken automat i vw kocernen ser man rött när DSG7 nämns.
Men jag tror det finns en ok sjua
Vilken låda vilken version bör framgå.

#49
2017-10-09 17:51

Är garanterat en med våtkoppling då lilla DQ200 har en gräns på runt 200Nm.

#50
2017-10-09 18:57

Skoda har numera sällat sig i klassen för dyra bilar! Vill hellre rekommendera SEAT leon, som har en prisbild som borde tilltala den normale pendlaren! Har all den utrustning som de dyrare, men till et förmånligare pris! Kicka på denna, om den finns på din ort, och jämför utrustning!

#51
2017-10-09 20:13

DSG7 lådan som bland annat sitter i nya Scout heter DQ381 och är en våtkopplingslåda, den funkar riktigt bra och är jättebra när man drar tungt.
DQ200 lådan sitter i bilar som max har 250 nm och den är av torrkopplingstyp och har haft mycket problem. Den sitter i dom svagare motorerna, den största motor sen sitter i är TSI 1,8 med 180 hk och då är det framhjulsdrivan varianten, är det 4x4 så sitter det en våtkopplingslåda i den eftersom den har högre vridmoment då.

#52
2017-10-31 12:49

Jag är kanske partisk då jag kör normal Octavia idag, men Scout säljs just nu som Business Adventure Edition, då ingår bl a drag/webasto-paket och premiumpaket. 289.900 för TDI 150 4x4 aut. Det finns INGEN bil på marknaden med den utrustningen och de utrymmena för det priset!

#53
2017-11-18 18:01

Jag är väl också partisk när jag kör en 1,0a octavia men scouten mot alla andra som cx5 och hela registret av halvtrånga suvar i samma prisklass.
Om folk testade skulle dom förstå det kloka, att ha rattvärme på halva ratten och utan den dubbla variabla lastgolvet och listan kan göras lång på vettiga skillnader till Skodas fördel.
Förstår inte att folk köper så opraktiska bilar med konstig utrustning och avsaknad av det som man får med en scout.
Sedan har vi seat leon men om man granskar kommer den ändå inte ända fram till octavia scouten i dom praktiska finesserna och lastvolymen och kanske även kvaliteten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.