Nästa artikel
Provkörning: Skoda Octavia Combi (2013)
Provkörning

Provkörning: Skoda Octavia Combi (2013)

Publicerad 3 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
I nya Skoda Octavia Combi finns mycket plats. Den lastar duktiga 610 liter under insynsskyddet. Omkonstruerade TSI-motorer imponerar också!

Octavia Combi håller samma längd och bredd som nya sedanversionen. Och det räcker långt. En av förklaringarna till den rymliga kupén är att Skoda verkligen tänjt ut axelavståndet som nu når 2,69 m – nästan elva centimeters ökning jämfört med förra modellen. Man har också lyckats vända på trenden mot allt tyngre bilar. Nya Octavia är trots att den är betydligt större ändå lättare än tidigare. Ungefär 100 kg har man bantat vikten med får vi veta vid presentationen i Österrike. En hel del av  bantningen sitter faktiskt i de till stor del omgjorda TSI-motorerna på 1,2 och 1,4 liter. I dessa två finns en hel del intressant nytänkande.

På de två minsta TSI-motorerna har man till exempel vänt utblåset till baksidan och insuget mot framsidan. Och för att hålla koll på temperaturen har grenröret integrerats i topplocket! Det är dessutom vattenkylt. Motorn har därför två skilda kylslingor,  en för topplock med insug och en för motorblocket. Det innebär också att man kunnat montera katalysatorn ovanligt nära motorn. Då startar den snabbare och renar avgaserna effektivare. Laddluftkylaren är integrerad i topplocket och katalysator och turbo är ihopbyggd till en modul. Det här reducerar vikt och gör förbränningen effektivare. Anmärkningsvärt är också att kamremmen sägs hålla samma livslängd som bilen.

Och hur är den då att köra? Ja, det är klart att den minsta TDI-motorn på 105 hk har bättre grundvrid. Men den lilla bensinaren klarar ändå jobbet förvånansvärt bra. Hur man uppfattar orken handlar mycket om vad man själv har för utgångspunkt. Alla bilar har ju en rejäl överkapacitet om man utgår från våra hastighetsbestämmelser och hur fort man verkligen kan och bör köra på motorväg.

Vid provkörning, delvis på autobahn, körde jag i svensk hastighet 110 och 120 km/tim för att kolla bränsleförbrukningen. Det gick alldeles utmärkt om man bara höll sig i det högra körfältet och körde om tradarna när det var klart bakåt.

Med minsta TDI-maskinen var jag faktiskt nere på 4,0 l/100 km enligt bilens färddator. Också dieselmotorerna är optimerade med exempelvis nya kolvringar, integrerat grenrör etcetera.

Jag upplevde ljudnivån som förhållandevis låg, men provkörningen skedde mest på den släta och fina asfalt som man har i Tyskland och Österrike.

Interiören är stramare och mer ”tysk” än tidigare. Det ger ett exklusivare intryck. Och med tanke på Octavias utrustningsnivå, särskilt om man väljer Elegance, kan man  fråga sig om skillnaden mot koncernens andra jämförbara modeller är tillräckligt stor för att motivera att man skulle välja dem.

Man har samma motorer, chassi och elektronik. Men till olika pris och små interiöra skillnader, som känslan i knappar och reglage och kanske Audi och VW har lite vassare yttre design.

Men utseendet på nya Octavia Combi skäms verkligen inte för sig. Chefsdesigner Jozef Kaban har åstadkommit en lyckad mix av flera prestigemärken som Audi och BMW med Skodas lite mer okomplicerade raka linjer.

Grundpriset för Octavia Ambition med TSI 105 hk är
184 200 kr. Tillägg för Elegance är 16 000, vilket bland annat innebär bluetooth, farthållare eluppvärmt baksäte, P-sensorer bak, 17-tums alufälgar och takrails. Förarassistanspaket med adaptiv farthållare, laneassistant och frontassistant (autobroms) går på 8 900.

4x4 med Haldex 5 får man för facila 7 000 kr (TSI 180 DSG, TDI 105 man och TDI 150 man). Mycket bil för pengarna – redan i standardutförande.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Combi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Octavia Combi TSI 105 Ambition

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Skoda Octavia Combi TSI 105 Ambition:

PRIS, FRÅN KR: 184 200.
MODELL: Kombi.
SÄLJSTART: Säljs redan.
MÅTT, CM: L 466/B 181/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 247.
MOTOR: Fyrcylindrig turbomotor med intercooler på 1 197 cm3, fyra ventiler per cylinder. 105 hk (77 kW). Max vridmoment 175 Nm vid 1 400–
4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell. 7-stegad DSG för 14 500 kr.
PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 114 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf Variant Audi A4 Avant, Ford Focus kombi, Volvo V60, Toyota Avensis kombi.

VAD NYTT? Ny kombi med snålare motorer och bra utrustning.
FÖR VEM? Den som väljer bil efter plånbok istället för status.

PLUS: Rymlig kombi, bra ”Skodafinesser” som variabelt lastgolv, överkomligt pris.
MINUS: Autobroms är tillval.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-03 19:47
Havsfidran

http://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_3_Elegance_TSI_140_47784944.htm?ca=18&w=3

Snygg.
Nu vet jag vilken bil jag kommer att behöva 10 år för att betala tillbaka billånet på.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-05 13:34
Hackenbush

Hade jag haft ett fast jobb så hade jag beställt en direkt.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-07 17:54
Mistro

En av bilarna som jag absolut kan tänka mig även om den skulle behöva något mer år utav nybilsgaranti.
Gick in på hemsidan för att "bygga bil" och numera har Skoda en ny hemsida som för all del är lättnavigerad men man har tagit bort en enligt mig viktig funktion. ( eller så är det jag som gör något fel )
Tidigare då man var klar med sin bil så fick man upp en sida med all info om bilen.
Info som jag nu inte hittar någonstans om t.e.x prestanda,bränsleförbrukning e.t.c ??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.