Bild
Nästa artikel
Större grill omgärdas av strålkastare som delats upp i två separata hus. Kunnigare autobroms ingår också.
Förutom den nya displayen mitt på panelen har även mätarna framför föraren nytt och tydligare utseende.
En liten, löstagbar ficklampa med LED-sken hör till detaljnyheterna.
Informationsdisplay med fingerstyrda ”knappar” och fler funktioner.

Provkörning: Skoda Octavia (2017)

Provkörning

Lätta utseendeförändringar och en del ny utrustning för säkerhet och komfort håller liv i vardagsvänliga Octavia några år till.

Fyra år efter debuten för tredje generationen av Skoda Octavia är det dags för dess andra utseende. Förändringen syns, det är bara att titta på den nya fronten och dess självsäkra grill omgärdad av strålkastare som delats itu, ungefär som på Mercedes-Benz E-klass för några år sedan. Strålkastarna i sig är av LED-typ från utrustningsnivån Style och uppåt. Även baklamporna har ett milt förändrat ”stuk”.

Skodas designchef Jozef Kaban har därmed ”synkat” utseendet på modellprogrammet, från lilla Citigo till suvmodellen Kodiaq. Just när Octavia släpps meddelas dock att Kaban dragit för att rita bilar åt BMW. Octavia är viktig för den tjeckiska tillverkaren. Sedan starten för 20 år sedan har den nappat åt sig 40 procent av totalproduktionen. I Sverige har 94 500 bilar sålts, den absoluta merparten av dem av kombi-modellen som för enkelhets skull kallas Combi.

"När jag rattar på portugisiska bidragsvägar släta som salsgolv känns bilen som en harmonisk skapelse."

När jag rattar en sådan med den nya motor- och drivlinekombinationen tvåliters turbodiesel med fyrhjulsdrift, 150 hästkrafter och sjuväxlad DSG-låda med våtlamellkonstruktion på portugisiska bidragsvägar släta som salsgolv känns bilen som en harmonisk skapelse. Motorn är förstås densamma som i den starkare versionen, det är bara ”mappningen” som gjorts om. De 24 hk färre detta innebär bekymrar inte alls, draget och flexibiliteten i maskineriet är utmärkt och – tycker jag utan att kunna jämföra direkt – den nya lådan växlar mjukare än jag minns att den tidigare konstruktionen gjorde. På kuppen sparar man 27 000 kronor i inköp, 260 900 kronor för 150-hästaren, 287 300 kronor för 184-hästaren.
 
Utrymmen, stolar, reglage etcetera
är ungefär som förr. I papperen om bilen anges att spårvidden bak (beroende på bakvagn) ökat med 20 respektive 30 millimeter. Det är inget jag kan känna under denna körning, Octavia är fortsatt en bil med bra balans och, framför allt, en jämfört med mycket annat i klassen utmärkt styrning. Autobromssystemet kan nu identifiera fotgängare och automatiskt bromsa för att undvika påkörning. Varning för korsande trafik vid backning och dödavinkelnvarnare finns nu också, liksom backningshjälp vid körning med släpvagn och automatisk parkeringshjälp.

Värme i ratten är en annan nyhet, liksom ett nytt multimediasystem med skärm på antingen 8 tum eller 9,2. Det sköts enkelt med lätta fingertryck och reagerar just så snabbt som man önskar. ”Aktivt” chassi med fyra olika körprogram är en annan nyhet, där läget ”Comfort” ger en klart mjukare gång än man tidigare varit van vid i Skoda Octavia. Tillvalet kostar 8 900 kronor och är enligt min mening klart prisvärt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 150 4X4

Pris, från kr: 260 900.
Säljstart: Mars 2017.
Mått, cm: L 467/B 181/H 146.
Bagagevolym, l: 610–1 740.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 400.
Motor: Tvärställd direktinsprutad 4-cyl rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 16,2. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee’d, Opel Astra, Toyota Auris, VW Golf med flera.
 

Läs mer om: Skoda Octavia

Plus: Kompletterad säkerhetsutrustning, utrymmen, körkänsla, vettig helhet.
Minus: Buller på grov asfalt.

Vad nytt? Front, multimediasystem, komfort- och säkerhetsdetaljer.
För vem? Vardagsbilister.
 

Kommentarer

#1
2017-04-15 14:56

Förändringen på faceliftet blev kanske inte till det bättre i facet med lampor och grill men det jag såg i verkligheten såg bättre ut än på bild så kanske man vänjer sig. Annars så har jag bara provkört den nya 1,0an tsi och den är en överraskning i styrka och rapphet och förhoppningsvis blir det en bra ersättare till 1,2 tsi som förhoppningsvis blir snålare på bensin dropparna.

#2
2017-04-15 21:19

Hur tänkte Calle Carlquist här?: Betyg minus för buller på grov asfalt. I Vib bullertest Nr 16 Nov 2016 kommer Octavian på andra plats av 10 bland mellanstora bilar i testet och 12:e av alla 50 bilar i olika storlek. Alla bilar bullrar på Svensk asfalt, men Skoda gör det mindre än många andra.

#3
2017-04-16 11:45

Jag har aldrig upplevt Octavia som en tyst bil, men jag blir ändå förundrad över uttalandet eftersom den kördes på "portugisiska bidragsvägar släta som salsgolv".
Hur vet man då att den bullrar på svensk asfalt?
Jag trodde man gjort något åt bullret som man gjort med Golf.

#4
2017-04-16 15:14

En genuin folkbil..

#5
2017-04-16 16:22

saabnisse Den är inte tyst som dom dyra bästa men betydligt tystare än många andra bilar som bullrar från däcken. Tror dom har lagt ner en del energi på octavian sista åren för att den skall bli tystare

#6
2017-04-16 16:31

Mikael, "sista åren", vad menar du? Det gäller ju den testade bilen av senaste utgåvan!
Det var det jag ville veta, den förra var verkligen inte tyst!

#7
2017-04-16 20:17

Jag vet hur den är de sista åren, det intresserar mig inte för den är inte tyst!
Jag vill veta hur den senaste modellen är. Det var därför jag undrade hur man kan bedöma oljudet från svenska vägar genom att köra i Portugal!

#8
2017-04-16 21:49

Vad det gäller utseendet så är jag mindre förtjust i "näsan", fast det har jag alltid tyckt.

#9
2017-04-17 08:03

Skoda Octavia generation 1 och 2 bullrade mycket precis som Golf av tidigare generationer, samma plattform?
Generation 3 av Octavian 2013- är baserad på VW MQB plattform, samma som Golf och där har de jobbat mycket med vägljudet
och lyckats bra med att få bilen tystare-därför förstår jag inte den kritiken från Calle Carlquist.

#10
2017-04-17 10:42

Dags att flytta upp mediapanelen ovanför ventilerna. Befängt att placera displayen så långt ner, närmast obrukbar för information under färd. Se på Alfa Giulia som integrerat den riktigt snyggt.

#11
2017-04-17 13:00

Har en bensinare (1.4 TSI 140 Hkr), -13 års modell före facelift och den bullrar inte jättemycket, visst bilen kunde vara tystare men det går att föra normala samtal i kupén utan problem. Bara som en jämförelse så tycker jag att en XC60 låter mer än min bil, dock har jag bara 16" på min bil. Bilen ligger bra på vägen och är rolig att köra. Kanske är det diesel motor knattret som stör Calle? Jag är helnöjd med bilen med mätarställning på ca 6000 mil. Det enda som på sikt oroar mig är DSG lådan, men inga problem så här långt. Enda tråkiga jag har att rapportera är att förbrukningen är långt över uppgiven, jag landar på 0,55 - 0,65 liter/mil beroende på körsätt och hur långa sträckor man kör. Kör man mer än 3-4 mil så att motorn hinner bli varm så kommer man lätt ner i ca 0,55 liter/mil.

#13
2017-04-17 17:17

Styggavargen, en dieselmotor bullrar inte mer på svenska skrynkelvägar än bensinaren.
Det är vägljudet som man anmärker på.

#14
2017-04-17 17:56

https://youtu.be/JXrjpWZFpiQ

Köp bensinaren istället, skippa diesel och fyrhjulsdrift så löser det sig till det bättre!

#15
2017-04-17 20:50

Köp den bil ni vill ha. SUV eller diesel vem bryr sig. Att försöka få andra människor att köpa en viss bil eller ett visst bränsle måste vara ett tydligt tecken på någon mentalsjukdom!

#16
2017-04-18 12:56

Förlåt, med diesel i en sådan lätt bil ger nästan ingen vinst som jag ser på det. Fyrhjulsdrift klarar 99% av alla köpare sig utan. Videon som jag skickade länk på för fram lite av vad jag ville förmedla. Enkelhet och att man behöver inte har precis allt på en bil. Nu börjar nya bilar bli som rullande vardagsrum med entertainment mm.

#17
2017-04-18 22:47

Nu har jag inte sett den i verkligheten men tycker det nya trynet är bra mkt fulare på denna facelift än tidigare.
Men Skoda har gjort det förut, samma gällde föregående version där man ändrade lyktorna på faceliften och förfulade bilen.

Tror man gör bäst i att inte lägga till extrapengar för att få stora infotainment systemet och trevligt med värme i ratten och den nya DSG lådan.
En bra bil har blivit lite bättre men också lite fulare.

#18
2017-04-18 23:16

Håller med om att fronten blev fulare. Snyggare om de kunde kopiera mer ifrån tex passagen. Har själv funderat på att köpa ny grill till min -14 modell.

#19
2017-04-21 15:10

Hej kommenterare!
Jag gjorde mig skyldig till en oklarhet när det gäller ljudnivån – det borde ha varit ett frågetecken och inte en punkt efter meningen. Jag provkörde bilen på mestadels väldigt tyst asfalt, som nämnt, men också på betongunderlag där både jag och min kollega uppfattade bullret som ganska påtagligt. Nya Octavia testas i detta nu på svenska vägar och bullermätningarna hittills har visat att intrycken från ViB:s stora bullertest står sig väl; det är en tyst bil också på sämre underlag. Mer om detta kommer i Vi Bilägare nummer 8.
Med vänlig hälsning,
Calle Carlquist,
Vi Bilägare

#20
2017-04-22 16:51

184 minus 150 är väl ändå 34 och inte 24 som texten nämner skiljer upp till den mer effektfulla dieselmotorn?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!