Bild
Nästa artikel

Provkörning: Skoda Octavia (2013)

Provkörning

Nio krockkuddar, toppmoderna motorer och massor av utrustning. Skodas tredje Octavia är fulladdad och drar ikapp de flesta konkurrenter. Men priserna är fortfarande ett snäpp efter.

Det syns på utanverket att Skoda har gjort en klassresa. Nya Octavia har minsann ingen blygsam framtoning. Linjerna är kraftiga och raffinerat placerade veck bryter ljuset vackert i lacken. Skodamärket har förändrats. Färgen  är inte längre mesigt grön. Nu blänker indianpilen sobert försilvrad mot svart bakgrund!

Men så sitter den också på en bil som ska ta vid efter den största tjeckiska bilsuccén någonsin. 3,7 miljoner bilar med namnet Octavia har Skoda lyckats sälja sedan 1996. Cirka 75 000  har köpts av svenskar.

Det är ingen tvekan om att nya Octavia kommer att hjälpa Skoda över den magiska gränsen en miljon tillverkade bilar, för den är laddad med det mesta som en vanlig bilköpare kan önska sig.

Vilken klass som Octavia ska räknas till är lite diffust. Skoda vill gärna jämföras i Golfklassen och det kan man förstå.

Då vinner Octavia allt som har med utrymmen att göra. Men faktum är att nya Skodan klarar sig utmärkt även i den större mellanklassen, för med modellbytet har Octavia svällt ut. Nya karossen är hela nio centimeter längre än föregångaren. 466 centimeter är bara elva kortare än VW Passat (och 40 centimeter längre än Golf).

Vi har inte tagit några mått, men nog känns Skoda Octavia väl så rymlig som VW:s storsäljande familjebil.


I baksätet placerar sig min välbyggde kollega, drygt 180 centimeter i strumplästen, sedan han ställt in förarstolen åt sig själv. Han har gott om plats. Nya Octavia är byggd med VW:s smarta modulsystem MQB och har över en decimeter bredare mellan hjulaxlarna än gamla modellen. Tre centimeter har kommit baksätespassagerarna tillgodo.

Det är trivsamt att sitta bak, för man ser bra åt alla håll. Sidorutorna är långt tillbakadragna och nya Octavia går också att förse med ett stort glastak. Baksätet är också en osedvanligt säker plats. I standardutrustningen ingår sidokuddar på ytterplatserna. Nya Skodan har hela nio krockkuddar, varav en vid förarens knän.

Alla säkerhetssystem som finns till andra bilar kan stoppas in i nya Octavia: farthållare som håller bilen på inställt avstånd till framförvarande, autobroms som kan hindra en kökrock,  strålkastare som själva klarar upp- och nedbländning, med mera. I standardutrustningen ingår ett system som automatiskt bromsar om bilen kör in i ett vägräcke eller liknande.

De första månaderna finns Skoda Octavia bara som halvkombi med en jättestor baklucka, men den sväljer nästan lika mycket last som den kommande kombin. 590 liter slår konkurrenterna med råge och utrymmet kan lastas effektivt.

Dyra lösningar som aluminiumskenor och lösa krokar är inte Skodas melodi. Istället erbjuds nät till både golv, sidor och hatthylla (kostar extra) och en sats kluriga plastvinklar som kan byggas ihop till en förvaringsbox.

Den sitter fast med kardborrband och står stadigt, förutsatt att man inte vänt på bagagerumsmattan så dess gummisida hamnar uppåt. Octavia innehåller flera finurligheter, exempelvis en isskrapa  på insidan av tankluckan.

I VW-koncernens modulsystem ingår helt nya motorer, alla med turbo och alla med stopp/startteknik. Med en 1,2-liters bensinmotor på 105 hk kostar Octavia 179 900 kronor. En Golf med motsvarande motor kostar några tusenlappar mer, billigaste Passat (med 160 hästarsmotor) är 68 000 kr dyrare.

105 hästar känns dock väl klent för Octavia. Den som lägger till 17 200 kronor får motorn på 1,4 liter och 140 hk och en  villigare bil. Som dessutom drar obetydligt mer bränsle. 140-hästarsmotorn ska klara sig med 0,53 l/mil men vid provkörningen i Portugal var vi långt ifrån den siffran. Men vi sparade å andra sidan inte på gasen.

Skoda Octavia har fast fjädring, går stadigt i svängarna och är kul att köra lite hårt. På släta vägar rullar bilen tyst, men där asfalten är grövre mullrar det dovt från däcken.

Liksom föregångarna kommer nya Octavia att bli en familj. Kombin kommer i sommar, sportmodellen RS i höst och sist ut blir den mer terränganpassade Scout som dyker upp om ett och ett halvt år.

Alla blir med säkerhet prisvärda köp.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Octavia III 1,4 TSI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Skoda Octavia III 1,4 TSI

PRIS, FRÅN KR: 197 100.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Mars.
MÅTT, CM: L 466/B 181/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 255.
MOTOR: Fyrcylindrig bensindriven med direktinsprutning och turbo. Volym 1 395 cm3. Max effekt 140 hk (4 500–6 000 v/min). Vridmom 250 Nm (1 500–3 500 v/min).
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.
FÖRBRUKNING: 5,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 121 g/km.
KONKURRENTER: VW Passat, Renault Laguna, Toyota Avensis m. fl.

Plus: Baksätet, lastutrymmet, säkerheten, smarta detaljer, priset.
Minus: Vägbuller, hög kardantunnel.

Vad nytt? En helt ny bil, säkrare och större men snålare.
För vem? Familjer med upp till tre barn.

Kommentarer

#1
2013-03-18 09:55

Utan det fantastiska Volkswagen hade Skoda aldrig kommit dit man har kommit.

#2
2013-03-18 09:58

Känns som kombin är det enda rimliga alternativet för svenska marknaden.

#3
2013-03-18 10:36

1255 kg. 0-100 på 8,4 sek. CO2 121 g/km. Hyggligt pris. Verkar ligga en generation före konkurrenterna i storleksklassen. Motvilligt får man medge att man är imponerad.

#4
2013-03-18 12:10

Tycker den ser bättre ut än föregångaren. Snygg inredning, men den kommer väl inte att säljas i Sverige. Här ska ju all inredning vara svart, dyster och deprimerande. Konstigt att det ska vara så svårt att få en ljus inredning.

#5
2013-03-18 12:29

Hur kan man tycka att en bil som är 466 cm lång ska höra till "golfklassen" ?
Astra kombi är 470 cm lång.
Kan inte vem som helst tillhöra "golfklassen" då, ex.vis V70 eller varför inte Merca S-klass, så har vi en ny mästare utrymmesmässigt !

#6
2013-03-18 12:32

Håller helt med dig dragstar, det har jag bråkat om länge.
Men jag vill nog inte ha riktigt så här ljus klädsel.

#7
2013-03-18 12:53

Vill ha!

#8
2013-03-18 13:38

Ska bli roligt att testa denna bil, farsan ska nog göra en beställning på en diesel octavia snart.

#9
2013-03-18 14:17

Tycker förståss att det ser trångt ut i takhöjd bak men det kan ju vara en synvilla?
Tycker själv att det är oerhört obekvämt att sitta i en bil där man har tinningen tryckt mot överkanten på dörren p.g.a att den lutar kraftigt inåt.
Bilarna blir allt bredare men de tenderar att smalna av väldigt mycket upptill.
Åkte en Avensis-08 häromdagen och jag hoppas verkligen att den nya är rymligare för det var en plåga.
Att behöva sitta och luta sig inåt är inte direkt optimalt.
På väldigt många bilar är det tyvärr så här och det är tråkigt.
Man undrar ju ganska ofta över hur mycket energi som har lagts ner på att få till ett bra baksäte när det som regel är värdelöst för alla över 160cm att sitta där.

Förstår inte varför det skall vara så svårt att bygga mer plats i större bilar när det finns mindre bilar som har lyckats betydligt bättre.
För övrigt har jag bara positivt att säga om Skoda numera bortsett då ifrån den värdelösa nybilsgarantin.

#10
2013-03-18 16:10

Som Octaviaägare sedan snart tre år verkar detta vara lagom att förnya sig med. Enda nackdelen för en avslappnad förare som inte jagar körglädje är att man tydligen inte har lyckats få ner bullernivån, annars verkar det mesta ha gått framåt. Som Skodarepresentanten sa när vi köpte denna: först kommer ny teknik på Audi, sedan på VW och när alla barnsjukdomar på de nya systemen har fixats kommer de på Skoda, en mycket bra policy. Det blir nog byte snart!

#11
2013-03-18 18:14

Man kallade Hyundai I40 för ett stort Volvohot, det trodde jag aldrig på, men detta....

#12
2013-03-18 19:30

Går det att få med en automat som inte är DSG?
Då kan jag tänka mig att köpa.

#13
2013-03-18 22:45

Nog tycker jag att gränsen för lilla mellanklassen går vid 4,25-4,30.
För bara några år sedan så var mellanklassare på 4,5 meter... Om Octavian hade varit släppt på 90-talet hade den räknats till storbilsklassen.

Nå, visst är den ett alternativ för VW-frälsta.

#14
2013-03-19 10:03

Jag är nyfiken på däckbullret. Är det lika illa som gamla Octavian eller bättre?
Nya Golf påstås vara tyst så det är lite konstigt man inte lyckats med Octavian.
Vilken däckdimension provkördes?

#15
2013-03-19 14:38

Raphael! Jag minns min fars gamla Kapitän -55. 471 cm lång, 1300 kg. Hade den kommit ut idag hade den defintivt räknats till lilla mellanklassen, dvs golfklassen. Tempus mutantur...

#16
2013-03-19 14:44

Jag tror inte Octavian ska vara lika tyst som en Volkswagen... De vill ju hålla isär märkena. Volkswagen ska ju vara lite "finare"...

#17
2013-03-19 15:40

Kan inte ViB reda ut det här med klasstillhörighet en gång för alla ?
Kan inte vara rimligt att t.ex nya Golf 426 cm, och Oktavia 466 cm tillhör samma klass !

#18
2013-03-19 22:22

Octavia tillhör ingen klass alls, det är ju en vanskapt Golf med alldeles för stora överhäng både fram och bak ( usla vägegenskaper och vägkänsla). Jag äger själv en Superb och det räcker att studera den bilen antingen i verkligheten eller bilder så fattar man att bilen är på sätt och vis ett misslyckande när det gäller hur den kommer uppföra sig vid kurvtagning tex. ( kraften som vill snurra bilen runt sin egen "axel" (mitten av bilen) måste vara rätt stor med tanke på hur långt in hjulaxlarna sitter på bilen.

Minns ni testet där Skoda SUperb krängde av däcken ?? Exakt detta som hjälpt till att orsaka det beteendet....

Rent praktisk så upplever jag tex. att om jag kommer in snabbt i en kurva så är det ganska svårt att dosera rattutslagen, bilen vill gärna flyta lite fram och tillbaka...typ. jaha för lite rattutslag och efter en halvsekund så nähä för mycket, den pendlar mellan överstyrning och understyrning... högst obehagligt uppförande....Roomstern som vi också äger ter sig på samma väg som en GTI bil i jämförelse med Superben.....

Kan tänka mig att nya Octavian får samma tråkiga uppträdande som Superben, är ganska lika till proportioner.....

#19
2013-03-19 22:36

Studera gärna lite bilder på olika mindre kombibilar såsom Opel Astra tourer, Audi A4, Volvo v60 så fattar ni lite vad jag menar med mitt förra inlägg....

#20
2013-03-20 08:41

Citroen C5 generation 1 är 462 cm i halvkombiutförande.
Den hör knappast till golfklassen.....
Oktavias axelavstånd är 268 cm, C5:ans 275 cm...
(Nya C5 är större)

#21
2013-03-22 09:21

Fattar inte vad RogerZ menar med stora överhäng, jag tycker överhängen på Octavia är högst normala, eller skulle den ha som hundkojan hjulen helt ute i hörnen?

#24
2013-03-22 14:31

Tycker fortfarande överhängen ser högst normala ut. Inget alarmerande alls. Jag kör en Octavia och känner inte alls igen det du beskriver vid kurvtagning men jag kör förstås inte på gränsen vad bilen klarar vid kurvtagning, jag behöver inte göra det när jag kör till jobbet.
Jag tycker tvärtom att Octavian bekvämare och inte alls lika stötig och stum som Passaten var jag hade innan. Jag tycker att Octavian är väldigt följsam i kurvor. Tänk så olika uppfattning man kan ha :-)

Jag tycker tvärtom att Passaten har för lite överhäng, den ser lite konstig ut i detta avseende, den passar inte i hundkojestil.

#25
2013-03-22 14:41

Jag har ägt tre Skodor totalt, och äger två idag...
Min första Octavia 2000 1.8t var en helt underbar bil efter lite modifiering med nytt chassie och hårdare bussningar.

Roomster 2007, underbar bil på alla sätt, lite högljudd men otroligt praktisk och dessutom körglad.

Superb 2011, Krånglat en del, otoligt svajjig väghållning, måste tom korrigeras hela tiden när man kör motorväg ( har testat fler och det är likadant), inte en uns till körglädje någon gång alls....påminner om Volvo 940 i fjäderkomfort....( flyter lite över vägen utan vägkänsla typ ) :)
Hade jag haft råd så hade jag krängt av den fort som fan men nu är det bara att svälja och köra vidare.... :)

#26
2013-03-23 17:19

Provade nya Skoda Otavia III i förgår. Jättetrevlig bil,satt som en smäck på mig. Provar ganska många nya bilar och denna är för mig just nu det trevligaste jag kört i prisklassen. Har nyligen provat VW GOLF 7an, samt Seat i Golfklassen alla mad samma nya bottenplatta.

#27
2013-03-24 19:16

Skoda Auto har lagt ner ansträngningar på en ny och snyggare logtype. Bra idé, men om man jämför den som sitter på nya Octavia är den väldigt lik den som satt på exempelvis Skoda Favorit i slutet av 1980-talet. Inget nytt under solen. Men snygg logga, jo det tycker jag det är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.