Bild
Nästa artikel

Provkörning: Skoda Octavia

Provkörning

Skoda Octavia har vuxit, både bokstavligt och som bil. Men någon lågprisvara är den tjeckiska folk-vagnen inte längre.

Försiktig förändring är melodin när VW-gruppen lanserar nya bilmodeller. Det gäller även Skoda, koncernens tjeckiska gren.

Sålunda är nya mellanklassaren Octavia till förvillelse lik sin föregångare, trots att bilarna inte har en plåtbit gemensam. Tanken är väl att Skoda-kunderna inte ska skrämmas på flykten av alltför djärva förändringar, får man förmoda.

Nackdelen med den lindrigt sagt konservativa designstrategin är förstås att bilen inte upplevs som lika ny som den är. Eller annorlunda uttryckt; grannen ser inte att det är senaste modellen du parkerat på garageuppfarten

Under skalet på Octavia II döljer sig samma teknik som finns i bland annat nya VW Golf och Audi A3, bilarna är byggda på samma plattform. Skillnaden är att Skodan är betydligt större än sina koncernkusiner, utan att kosta mer.

Ingen träsmak

Yttermåtten är ungefär som en Volvo S60, Renault Laguna eller Nissa Primera för att ta några exempel. Jämfört med föregångaren är den nya modellen både längre (plus sex cm) och bredare (plus fyra cm). En annan viktigt förändring är det nästan sju cm större axelavståndet, som utnyttjats för att göra kupén längre.

Resultatet är att nya Octavia fått ett baksäte där vuxna sitter bekvämt och har gott om plats för både ben och huvud. Så var det inte i den gamla modellen, där benutrymmet bak var en av akilleshälarna. Skoda har dess-utom förbättrat sittkomforten både fram och bak. De tidigare kyrkbänkshårda dynorna är ersatta med mjukare stoppade säten. Tack för det, nu slipper man träsmak!   

Bagageutrymmet var redan i första upplagans Octavia bland de största på marknaden. I den nya bilen är det ännu bättre. Volymen under den stora halvkombiluckan är hela 560 VDA-liter, 32 fler än tidigare.

Fin vägkänsla
   
Körupplevelsen påminner av naturliga skäl starkt om den i VW Golf och det är ett bra betyg. Skodan rör sig stadigt på vägen och fjädringskomforten är mer bestämd än insmickrande mjuk. Ändå blir bilen aldrig obekvämt stum och stötig. Det nya chassiet, där en multilänkbakvagn ersatt den halvstela torsionsaxeln, är betydligt följsammare mot underlaget än gamla Octavias.  
 
Styrningen, med elektromekanisk servo, är väl avstämd och ger både fin vägkänsla och bra styrprecision. Även växellådan är behaglig att arbeta med; slagen är korta och lägena lättfunna.   

Tillsammans gör detta Octavia II till en både trevlig och smidig bil att hantera, särskilt med FSI-motorn på 1,6 l/115 hk. Vi provkörde även basmotorn på 1,6 l/102 hk, en åttaventilare som hängt med ganska länge vid det här laget. Den går an som bruksmotor, men känns ganska trist och livlös jämfört med den 9 000 kronor dyrare FSI:n.


Antisladd kostar extra


Nya Octavia är i grunden väl säkerhetsutrustad. Ändå kommer den aldrig att nå fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Orsaken är att Skoda, för att kunna hålla priserna nere, valt att sälja modellen utan bältespåminnare och huvudkrockgardiner som standard på vissa marknader.
Men i Sverige är bilarna säkerhetsmässigt fullmatade, med ett undantag. Antisladdsystem kostar extra. Exakt hur mycket är ännu inte klart, men den svenska importören hoppas på ett pris runt 4 000 kronor. Även nivån på komfortutrustningen har höjts och den viktigaste förändringen är att luftkonditionering är standard även i enklaste Classic 1.6.

Höjt pris

Fast det är inte bara yttermåtten och utrustningsnivån som vuxit på den nya Skodan. Även priset har skjutit i höjden och basversionen Octavia Classic 1.6 be-räknas kosta 155 000 kr när den börjar säljas i Sverige i oktober. Det är 23 100 mer än vad man får ge för dagens motsvarighet.
   
En tröst för alla som tycker att det priset är för högt är att gamla Octavia ska finnas kvar parallellt med den nya ända fram till slutet av nästa år. Dock bara i två utföranden; en enkel basversion och en sportig RS-variant.
 
Testad i Vi Bilägare nummer: 6/2004

Skoda Octavia

Modell: 5-dörrars, 5-sitsig halvkombi. Pris: Ca 155 000 kr (1.6 Classic) - 207 000 kr (2.0 T
DI Elegance). Säljstart: Oktober 2004. Längd/bredd/höjd: 457/ 177/146 cm. Tjänstevikt: 1 255-1 360 kg.

Närmaste konkurrenter: VW Passat, Opel Vectra, Re-nault Laguna, Volvo S40/S60 m fl.

+ Stabil att köra, bra säkerhetsutrustning, rymligt baksäte, enormt lastutrymme.
- Tråkig basmotor, stor prisökning.

Läs mer om: Skoda Octavia

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!