Bild
Nästa artikel
Ett ”nuftigt” bilpaket som borde passa ett Sverige som i allt större utsträckning byter kombi mot suv.

Provkörning: Skoda Kodiaq (2016)

Provkörning

Här kommer ytterligare en suv som pusslats ihop med snarlika delar från Volkswagen-koncernens bygglåda. Skodas variant är avgjort rymligast och framstår som den vettigaste kusinen.

Längst fram i kolonnen ligger Skoda Kodiaq, bakom följer VW Tiguan och Seat Ateca, tre släktingar som byggs på samma tekniska plattform. Skillnaderna blir dock tydliga när vi kör bilarna efter varandra på olika slags vägar.

Kodiaq framstår snabbt som en behaglig långfärdsvagn, rörelserna är avslappnade men ändå distinkta och bilen svarar lätt och exakt på förarens uppmaningar. Skodan hänger med bra även på slingervägar men det stora och höga formatet innebär viss krängning och en lite klumpig känsla. Över tvära skarvar rullar Kodiaq ganska stumt, annars känns balansen mellan stabil väghållning och bekväm åkkomfort vettigt avvägd. Provbilen har ställbara stötdämpare och med komfortläget blir framfarten ”fluffigare”. Föraren sitter högt och upprätt i en bred och ganska platt fåtölj som känns skön att åka långt i. Stora fönsterytor ger bra sikt åt alla håll.

Vägljudet är acceptabelt men tydligt på grov asfalt. Via en mikrofon kan förarens röst förstärkas i de bakre högtalarna, vilket kanske kan underlätta kommunikationen i kupén.
Motorn i provbilen jobbar mjukt och är ordentligt kraftfull, fattas bara med 190 diesel-hästar. I kombination med dubbelkopplingslådan finns ett härligt flyt i drivningen, förutom en viss ryckighet vid start och i låg fart.

Av de tre släktingarna känns Tiguan aningen mer förfinad i det mesta, lite bättre ljudisolerad, lite mer följsam fjädring/dämpning. Ateca är i sin tur roligast att köra, styrreaktionerna är rappare men bilen rullar klart hårdast och bullrar mest. Alla tre får godkänt betyg i ”älgtestet” men lite oväntat går Kodiaq snäppet bättre än de andra två, antisladdsystemet griper in tydligt och tar ner farten medan föraren kan styra genom undanmanövern.

"Som vanligt har Skoda byggt in en rad fiffigheter. En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar."

Storleksmässigt brukar Skoda vara större än sina koncernkusiner i varje klass och det gäller även Kodiaq som är 21 respektive 33 centimeter längre än Tiguan och Ateca. Det märks inte minst längst bak. Lastutrymmet i den tjeckiska bilen är inte bara generöst i storlek utan också smart ut-format med dubbelt lastgolv, fällknappar för baksätet och alla krokar, öglor och fack man kan önska. Som tillval finns två extrasäten (5 900 kr), dimensionerade för mindre passagerare, som smidigt viks upp ur lastgolvet. I sjusitsigt utförande försvinner dock vissa fack och krokar, lastutrymmet krymper från 720 till 630 liter, och släpvagnsvikten begränsas till två ton.

Som vanligt har Skoda byggt in en rad fiffigheter i bilen, isskrapa i tanklocket, paraplyer i framdörrarna, löstagbar ficklampa i bagaget och så vidare. En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar.

Det mesta av tekniken som finns till VW och Seat finns också till Skoda: halvautomatisk parkering och släpvagnsbackning, internetuppkoppling, trådlös telefonladdning med signalförstärkning via bilens antenn ... listan kan göras lång och tillvalen kan salta prislappen rejält. Automatisk nödbroms är dock standard.
 
Prismässigt hamnar Kodiaq, som väntat, mellan Ateca och Tiguan. Provbilen kostar en hacka men det går att komma billigare undan. Med den lägre utrustningsnivån, manuell låda och tvålitersdiesel på 150 hästar stannar räkneverket på 289 900 kronor. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) gäller för samtliga bilar i Sverige. Skodas suv är inte direkt nyskapande, till exempel saknas eldrivna versioner tills vidare, men den vardagsvettiga helheten gör bilen till ett lockande alternativ. Kodiaq håller platsen i ledet framför Tiguan och Ateca.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kodiaq?

Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Style

Pris, från kr: 328 900.
Modell: Fem- eller sjusitsig suv.
Lansering: Vecka 12 2017.
Mått, cm: L 470/B 188/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 798.
Max dragvikt, kg: 2 000–2 500.
Markfrigång, cm: 18,8.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk vid 3 500–4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda (DSG), automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, VW Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX5, Honda CR-V, Nissan X-Trail med flera.
 

Plus: Välförpackad kaross, genomtänkt i stort och smått, långfärdskomfort.
Minus: Inte lika förfinad som VW Tiguan, lättrepade material, ryckig i låg fart.

Vad nytt? Ny modell.
För vem? Skoda hoppas på 1 500 registreringar/år i Sverige. 

Kommentarer

#1
2016-12-17 10:11

Hur tänkte dom när dom designade fronten?

#2
2016-12-17 11:01

Fronten är ju Skodas normala formspråk numer.

#3
2016-12-17 11:01

Dom tänkte kanske att den skulle påminna om Skodas vanliga front!

#4
2016-12-17 20:20

Dom tänkte att vi gör den jätte ful så att folk ser att det är en Skoda !

#5
2016-12-17 22:29

"Vad tycker du om Seat Ateca?"

#6
2016-12-17 22:31

Ja den är ju helt klart snyggare då den inte har en utåtbuktande svart grill

#7
2016-12-18 00:37

2.0 TDI är värsta motorn från VW
Det blir ingen succé.

#8
2016-12-18 00:52

@HT19
Bakfront är tveksamt utseende. Framfront är ganska ok.
Vad önskar du snyggare om bästa bilmärke?
Jag undrar bara.

#9
2016-12-18 07:55

Fronten på Skodas vanliga nya personbilar tycker jag är helt ok, men här är det något som inte stämmer.
Ser ut som en Superb med dubbelhaka.

#10
2016-12-18 09:24

"En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar."

Jaha? Men ingen bild eller närmare förklaring av vad det är?

#11
2016-12-18 09:44

Uppslagsskydden - är det nåt a'la de Ford haft som tillval (säkert ovanligt tillval) för bl a Focus under nåt år ? Detta borde vara standard på alla nya bilar kan man tycka för det är ju inget som misspryder när dörren är stängd.

#12
2016-12-18 10:00

När man öppnar en av Kodiaqs dörrar fälls det ut en skyddslist som förhindrar eller förmildrar skador från egna dörrslaget på andra bilar. Tyvärr är det inte ett skydd för den egna dörrsidan som jag först trodde.

#13
2016-12-18 10:51

Jag tycker det vore bättre om inte skyddslisten fanns där...nu kommer väl ägare av Kodiaq smälla upp dörrarna hej vilt "det sitter ju ett skydd där"

#14
2016-12-18 10:52

Fast för övrigt verkar det här vara en trevlig bil.
Får bli en provkörning när den kommer.

#15
2016-12-18 11:31

GF jag trodde det framgick av mina tidigare inlägg? Du får nog läsa dom igen så förstår du kanske vad jag inte gillar med fronten.
Inte trodde jag att du tyckte att Skoda var det bästa bilmärket!

#16
2016-12-18 11:48

En tjeck front!

#17
2016-12-18 13:00

@HT19
Ja, du tyckte att dom ser ni som har exempelvis en jätteful när det ser en Skoda.
Du gillar Seat Ateca.

#18
2016-12-18 14:10

1,8 ton... direkt kan man se att den kommer att dra minst 0,1 liter/mil mer än uppgiven förbrukning. Behöver vi verkligen dessa bilar? Tyvärr köper alla dessa nu och utvecklingen läggs på helt fel saker och områden.

#19
2016-12-18 16:20

1,8 ton på pappret är 2 ton i verkligheten. Lär minst dra en liter per mil. SUV trenden måste dö snarast.

#20
2016-12-18 16:36

2 ton på pappret är 2146 kg i verkligheten...

Med tanke på hur feta folk är nuförtiden så lär man komma upp i 3 ton när man ska skjutsa tjocka släkten...

#21
2016-12-18 16:38

SUV trenden måste dö för att?
Lika bra bilden dör då eller? En El-SUV, OK?

#22
2016-12-18 16:44

Med tanke på Skoda har höjt sig när det gäller attityd så är det märkligt de släpper en SUV vars front ser ut att vara skapad med delar ur lagret, det fick bli vad det blev.

#23
2016-12-18 19:00

Styggavargen, hänger inte riktigt med i din logik- du hyllade nyss den i princip tvåsitsiga A5 sportback men den här, som i sjusitsig version är ca 100 kg tyngre, är förfärlig? Är det inte transportnyttan som betyder något? A5'an bör väl då jämföras med en moppe...

#24
2016-12-19 08:12

Varför skulle Skoda ta fram en helt ny front till Kodiaq? De vill ju ha deras formspråk på denna med liksom övriga bilar i sortimentet.

#25
2016-12-19 17:30

kommer helt klart att bli en suv som kommer att efterfrågas, så förnuftig som den verkar att vara.

#26
2016-12-20 21:44

Kricko, visst får bilar väga ... men när den både väger mycket och har mer energiförluster genom SUV kaross, då blir det lite för bra. Dessutom skymmer inte en A5 sikten för en i trafiken som en sådan här "klump". Och skall man dra det ännu längre, en "klump" likt denna SUV är svårare att hantera och sannolikheten att den orsakar större skador på andra trafikanter är större. Om du inte förstår vad jag pratar om så kolla på USA, landet där SUV/Pick-ups och andra diverse "klumpar" kommer infarande i butiker eller farandes ifrån motsatta körbanan på motorvägen osv...

En annan sak som ingen direkt talar om idag om är hur säkerheten framöver kommer att påverkas, när allt fler bilar som med sin vikt 1800+ kg kommer ut i trafiken. Bilar i "golf klass" går snart inte längre av säkerhetsskäl att köra runt i. Större kombi bilar väger 1900-2100 kg idag (V90 tex). Hade någon sagt att en Volvo 940 skulle väga detta hade de nog skrattat lite förundrat, går det att bygga en sådan tung bil!? (obs 940 väger in på ca 1450 kg på sin 4,95 meter långa kaross). Är denna viktökning bra ställer jag mig frågan!? Är den sund? Varför måste bilarna öka så mycket i vikt? Vad är det som väger plötsligt 25-30% mer?

#27
2017-01-04 10:20

Styggavargen, det är väl i huvudsak säkerhetsutrustning / konstruktionslösningar för höjd säkerhet som gör att vikten drar iväg? Specifikt för SUV'ar bidrar den högbyggda karossen också till viktökning, men i fallet Kodiaq så är den bara enstaka procent tyngre än den Volvo 940 du refererar till så det var ett i mitt tycke rätt dåligt exempel. Har ingen särskild förkärlek för SUV'ar, men just Kodiaq'en förefaller ha ett gott förhållande mellan vikt/förbrukning och vad den kan transportera - och i slutändan är väl transportnyttan det viktigaste för en fordon? Avseende förbrukning och säkerhet kan jag efter att ha fått skvalpa runt rätt mycket i en xc60 och en Santa Fe det senaste året helt ovetenskapligt konstatera att de bilarnas råsunkiga köregenskaper gör rätt gott för miljö och säkerhet - det går långsamt helt enkelt. Vad Kodiaq'en har att göra med amerikanska pick-up'er förstår jag inte riktigt - men visst finns det en säkerhetsrisk i flänga runt med ett tungt bakhjulsdrivet fordon med lågt axeltryck över bakaxeln. Avseende sikten så skymmer väl alla bilar med tonade rutor, liksom lastbilar och större fordon - håll avstånd så slipper man det bekymret. Moped/cykel skymmer i vilket fall som helst mindre än A5'an...

#28
2017-01-16 12:34

Krickor, du har nog inte suttit bakom en XC60/90 med en personbil, du ser bakluckan. Fordonens olika höjd börjar bli ett problem för oss i vanliga bilar. Skall vi också köra runt i SUV!? Är lösningen att vi plötsligt drar på oss högre utsläpp bara för det skall vara SUV istället!? Var har vanliga bilar funkat de senaste 30 åren?

#29
2017-01-16 12:34

Krickor, du har nog inte suttit bakom en XC60/90 med en personbil, du ser bakluckan. Fordonens olika höjd börjar bli ett problem för oss i vanliga bilar. Skall vi också köra runt i SUV!? Är lösningen att vi plötsligt drar på oss högre utsläpp bara för det skall vara SUV istället!? Var har vanliga bilar funkat de senaste 30 åren?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!