Nästa artikel
Provkörning: Skoda Kodiaq (2016)
Provkörning

Provkörning: Skoda Kodiaq (2016)

Publicerad 17 december 2016 (uppdaterad 19 december 2016)
Ett ”nuftigt” bilpaket som borde passa ett Sverige som i allt större utsträckning byter kombi mot suv.
Här kommer ytterligare en suv som pusslats ihop med snarlika delar från Volkswagen-koncernens bygglåda. Skodas variant är avgjort rymligast och framstår som den vettigaste kusinen.
Längst fram i kolonnen ligger Skoda Kodiaq, bakom följer VW Tiguan och Seat Ateca, tre släktingar som byggs på samma tekniska plattform. Skillnaderna blir dock tydliga när vi kör bilarna efter varandra på olika slags vägar.

Kodiaq framstår snabbt som en behaglig långfärdsvagn, rörelserna är avslappnade men ändå distinkta och bilen svarar lätt och exakt på förarens uppmaningar. Skodan hänger med bra även på slingervägar men det stora och höga formatet innebär viss krängning och en lite klumpig känsla. Över tvära skarvar rullar Kodiaq ganska stumt, annars känns balansen mellan stabil väghållning och bekväm åkkomfort vettigt avvägd. Provbilen har ställbara stötdämpare och med komfortläget blir framfarten ”fluffigare”. Föraren sitter högt och upprätt i en bred och ganska platt fåtölj som känns skön att åka långt i. Stora fönsterytor ger bra sikt åt alla håll.

Vägljudet är acceptabelt men tydligt på grov asfalt. Via en mikrofon kan förarens röst förstärkas i de bakre högtalarna, vilket kanske kan underlätta kommunikationen i kupén.
Motorn i provbilen jobbar mjukt och är ordentligt kraftfull, fattas bara med 190 diesel-hästar. I kombination med dubbelkopplingslådan finns ett härligt flyt i drivningen, förutom en viss ryckighet vid start och i låg fart.

Av de tre släktingarna känns Tiguan aningen mer förfinad i det mesta, lite bättre ljudisolerad, lite mer följsam fjädring/dämpning. Ateca är i sin tur roligast att köra, styrreaktionerna är rappare men bilen rullar klart hårdast och bullrar mest. Alla tre får godkänt betyg i ”älgtestet” men lite oväntat går Kodiaq snäppet bättre än de andra två, antisladdsystemet griper in tydligt och tar ner farten medan föraren kan styra genom undanmanövern.

"Som vanligt har Skoda byggt in en rad fiffigheter. En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar."

Storleksmässigt brukar Skoda vara större än sina koncernkusiner i varje klass och det gäller även Kodiaq som är 21 respektive 33 centimeter längre än Tiguan och Ateca. Det märks inte minst längst bak. Lastutrymmet i den tjeckiska bilen är inte bara generöst i storlek utan också smart ut-format med dubbelt lastgolv, fällknappar för baksätet och alla krokar, öglor och fack man kan önska. Som tillval finns två extrasäten (5 900 kr), dimensionerade för mindre passagerare, som smidigt viks upp ur lastgolvet. I sjusitsigt utförande försvinner dock vissa fack och krokar, lastutrymmet krymper från 720 till 630 liter, och släpvagnsvikten begränsas till två ton.

Som vanligt har Skoda byggt in en rad fiffigheter i bilen, isskrapa i tanklocket, paraplyer i framdörrarna, löstagbar ficklampa i bagaget och så vidare. En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar.

Det mesta av tekniken som finns till VW och Seat finns också till Skoda: halvautomatisk parkering och släpvagnsbackning, internetuppkoppling, trådlös telefonladdning med signalförstärkning via bilens antenn ... listan kan göras lång och tillvalen kan salta prislappen rejält. Automatisk nödbroms är dock standard.
 
Prismässigt hamnar Kodiaq, som väntat, mellan Ateca och Tiguan. Provbilen kostar en hacka men det går att komma billigare undan. Med den lägre utrustningsnivån, manuell låda och tvålitersdiesel på 150 hästar stannar räkneverket på 289 900 kronor. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) gäller för samtliga bilar i Sverige. Skodas suv är inte direkt nyskapande, till exempel saknas eldrivna versioner tills vidare, men den vardagsvettiga helheten gör bilen till ett lockande alternativ. Kodiaq håller platsen i ledet framför Tiguan och Ateca.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kodiaq?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Style

Pris, från kr: 328 900.
Modell: Fem- eller sjusitsig suv.
Lansering: Vecka 12 2017.
Mått, cm: L 470/B 188/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 798.
Max dragvikt, kg: 2 000–2 500.
Markfrigång, cm: 18,8.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk vid 3 500–4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda (DSG), automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, VW Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX5, Honda CR-V, Nissan X-Trail med flera.
 

Plus: Välförpackad kaross, genomtänkt i stort och smått, långfärdskomfort.
Minus: Inte lika förfinad som VW Tiguan, lättrepade material, ryckig i låg fart.

Vad nytt? Ny modell.
För vem? Skoda hoppas på 1 500 registreringar/år i Sverige. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.