Bild
Nästa artikel
Föregångaren Yetis lekfulla funkisformgivning är borta. Karoq ser betydligt mer konservativ ut, något som Skoda säger europeiska kunder efterfrågat.
VarioFlex kallar Skoda sitt flexibla baksäte som är standard i Sverige.
Vem behöver inte en papperskorg? Tillval i Karoq för 200 kr extra.
Det vändbara blocket i mittarmstödet ger massor av smarta små fack.
Det geststyrda 9,2 tums mediesystemet Columbus kostar 14 900 kr.
Bra reglage men även i Karoq sitter Skodas olyckliga mätartavlor med vita siffor mot ljus bakgrund. Hjälp är dock på väg. Under 2018 kommer VAG-koncernens utmärkta digitala instrumentkluster som tillval.

Provkörning: Skoda Karoq (2017)

Provkörning

Skoda har lämnat tiden som lågprismärke bakom sig. Prismässigt ligger den nya mellansuven Karoq till och med lite över sina närmaste konkurrenter. Kan Skoda lyckas även utan att vara budget?

Skodas mellanklass-suv Yeti har många fans i Sverige. En kul designad, praktisk och smidig bil i lagom format till rimligt pris lockar många men de riktiga försäljningsframgångarna har trots allt uteblivit. Under de senaste tre åren har det sålts strax över 5 000 Yeti i Sverige. Under samma tid såldes det nästan 19 000 Nissan Qashqai och närmare 18 500 VW Tiguan. Måhända var det den egensinniga, funkisinspirerade designen som avskräckte. När Yeti skulle ersättas tog Skoda det säkra före det osäkra och bytte ut såväl namn som designspråk. Skoda Karoq är betydligt mer konservativt formgiven än Yeti men också en större bil. 

Totallängden har ökat med 16 cm jämfört med föregångaren och kupén är riktigt rymlig. Framstolarna är stora och bekväma. Goda justeringsmöjligheter låter de flesta förare hitta en bra körställning. Reglagen är överlag bra men Skoda kör i diket när det kommer till instrumenteringen. Även Karoq har fått märkets huvudlösa design av mätartavlorna med vita siffror på ljusgrå bakgrund. Det hade aldrig en tysk ingenjör släppt igenom! Under 2018 kommer en digital instrumentering att erbjudas som tillval för den som är beredd att betala för att slippa standardinstrumenten.

"Skoda har valt att göra sin nya suv mer fokuserad på komfort än sport."

 Baksätet består av tre separata stolar som är skjutbara och har individuellt ställbara ryggstöd. Stolarna kan dessutom relativt enkelt tas loss och lyftas ur för maximalt bagageutrymme. Nöjer man sig med att enbart fälla fram ryggstödet får man dock inte något helt plant lastutrymme. På plats i baksätet sitter även vuxna bekvämt, trots att testbilen var utrustad med såväl brickbord som glastak. Man sitter dock lite lågt och instängt bakom framsätenas höga ryggar. Som tillval för 1 600 kronor  erbjuds en liten panel mellan framsätena med uttag för 230  V, 12 V samt USB. 

Vi förflyttar oss ytterligare ett steg bakåt i bilen och möts av ett fyrkantigt, rymligt, bagageutrymme med låg lasttröskel, löstagbar lampa, 12-voltsuttag samt diverse kasskrokar och lastförankringsmöjligheter. Som tillval finns elmanövrerad baklucka. Sammantaget tillhör Karoq de rymligare suvarna i sin klass. 
 
Ute på vägen visar det sig snabbt att Skoda även tillhör de bekvämaste. Karoq bygger som de flesta andra moderna bilar från Volkswagenkoncernen på MQB-bas. Därför är det heller inte förvånande att den känns väldigt lik de andra MQB-bilarna att köra. Skoda har valt att göra sin nya suv mer fokuserad på komfort än sport, säkert en klok avvägning med tanke på vad kunderna prioriterar. Styrningen är snabb, lagom känslig och bidrar till trivsel bakom ratten.   

I Karoq är vägljudet väl dämpat och fjädringen behagligt mjuk utan att bli sladdrig. När vi kör bilen i vårt undanmanöverprov går den tryggt och nästan utan krängning genom de fyra skarpa svängarna runt ett fingerat hinder i 76 km/tim. Ett mycket bra resultat. Utrustad med bensinmotorn på 1,4 liter och 150 hästkrafter blir Karoq både smidig och pigg. Cylinderavstängning är en ny finess för Skoda. Vi provar också bilen med dieselmotor på 2,0 liter och 150 hk som visar sig vara en betydligt bullrigare historia. Om man inte kör väldigt långt har vi svårt att se poängen med att välja dieselmotorn. 

Fyrhjulsdrift finns att välja till de större bensin- och dieselmotorerna. Fler motoralternativ, svagare såväl som starkare, kommer att presenteras vad det lider.  Bilen är krocktestad och det blev femstjärnigt resultat i Euro-NCAP. I Sverige är autobroms som även ser fotgängare samt adaptiv farthållare standard tillsammans med nio krockkuddar. Standard är den uppkopplade funktionen Skoda Connect med vilken föraren kan styra vissa funktioner genom en app på telefonen. Genom uppkopplingen kan bilen också boka in sig själv på verkstaden för service! 

Skoda må ha lämnat lågprislandet men i nya Karoq har man också en produkt som kan mäta sig med de bästa på marknaden. En ny storsäljare är född och frågan är om inte Karoq också kommer att stjäla en del köpare från storebror Kodiaq.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Karoq?
 

Skoda Karoq Style TSI 150 DSG

Pris, från kr: 272 600.
Säljstart: Beställningsbar nu. 
Mått, cm: L 438/B 184/H 160.
Bagagevolym, l: 479–1 810.
Tjänstevikt, kg: 1 393.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med cylinderavstängning. Volym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor. Framhjulsdrift. 7-stegs dubbelkopplingslåda. 
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 123 g/km.
Konkurrenter: Opel Grandland X, Nissan Qashqai, Kia Sportage, VW Tiguan med flera.
 

Plus: Komfortabel, flexibel inredning, välutrustad.
Minus: Svårlästa instrument, inte längre särskilt billig. 

Vad nytt? Ny suv i mellanklassen.
För vem? Den som söker en rymlig och bekväm kompaktsuv. 
 

Kommentarer

#1
2017-11-18 14:40

Förstår inte riktigt berömmet av baksätet. Hade det inte varit bättre om det sjönk ihop till ett plant lastutrymme, typ Honda CR-V, utan att behöva lyftas ut ur bilen? Vart gör man av dem om man impulsköpt något stort föremål?

#2
2017-11-18 15:17

Blir ännu en succé för Skoda!

#4
2017-11-18 16:09

Och som vanligt den mörka dystra inredningen!
Hoppas att det kommer roligare alternativ.
Men ratten är ju rund, tack för det!

#5
2017-11-18 17:14

Jag förstår mig inte på detta att VW-Skoda-SEAT nu alla tre står på ett o samma trappsteg.
Typiskt VW att för 1 600 kronor erbjuds en liten panel mellan framsätena med uttag för 230  V, 12 V samt USB...sådant smått oftast sitter monterat hos andra märken till grundpriset! En valfri "VW" blir bra mycket dyrare när pryllistan har bockats av vilket dock inte skrämmer köpare.
Skoda VW SEAT kan bli till vad Volvo var förr i tiden. Skoda Karoq tilltalar på ett Bror Duktig vis.

#6
2017-11-18 18:07

Personligen kommer jag sakna Yetins opretantiösa design och praktisk finesser. Det var den enda SUV jag kunde tänka mig. Stora kaxiga kolosser intresserar mig inte...

#7
2017-11-18 18:56

Vafö köpte du inte en Yeti då Styrman? Nu står du med ideliga kaxiga alternativ.
Vafö tänker folk på detta viset?

#8
2017-11-18 18:58

Yeti var i alla fall praktisk med mer fyrkantiga former. Lågt specificerad, tror inte på uppgiven förbrukning och utsläpp. Runt 0,7 liter/mil (bensin) lär man nog få räkna med.

#9
2017-11-18 19:27

@3D;

Det står en hasselnötsbrun Yeti i garaget ;)

Jag sade att jag kommer att sakna den ( framtid).

#10
2017-11-18 21:46

Varför löstagbara baksäten och justerbara, tycker det är tramsigt med sådana lösningar utan såklart dom borde varit fasta och låga i fällt läge.
Att man orkar klaga på grå bakgrund på mätarna när det i verkligheten inte är det minsta problem att se ens med 3,5 i synfel.
Hastigheten står ju i klartext med tredubbel storlek.
Mörk inredning oöm inredning, har haft ljusbrunt skinn en gång men aldrig mer.
Att den blir dyr kanske men om den är störst i klassen och förmodligen blir den vettigare än dom flesta ändå och förmodligen inte en krona dyrare än dom övriga fabrikaten med halva last volymen och utan dubbla lastgolv och sådana finesser och så är det nog rattvärme på hela ratten i denna bil.

#11
2017-11-19 00:16

Du skrev, den enda du kunde tänka dig Styrman.

#12
2017-11-19 06:24

Tyvärr så får man i Sverige (där varioflex är standard) inget variabelt lastgolv. Det innebär att för att få ett plant utrymme så måste man fälla fram och upp sätet (vilket skäl utrymme på längden) eller ta ur en eller flera stolar. Här har Tiguanen löst det bättre tycker jag. I den kan man skjuta/luta baksätet och använda mittarmband utan att ha ett ”hål” in i bagageutrymmet. Man kan dock inte vinna utrymme på höjden i Tiguan genom att plocka ut stolar. Ytterligare en fördel på Tiguan är att man kan kombinera bord i baksätet med fällbar passagerarstol. I Karoq är det ena eller andra som gäller.

Karoq har dock fördelar i att eCall är standard medan det kostar 5000 extra hos VW. Andra fördelar är om man klarar sig med en mindre motor ed framhjulsdrift så är priset på Karoq betydligt lägre än hos Tiguan.

En annan fördel med Karoq är att man kan få den nya 1.5 TSI motorn medan Tiguan har 1.4 TSI ACT.

I Karoq med Bolero eller Amundsen navi så sitter volymvredet på en mycket bättre plats. I Tiguanen med composition media eller Discovery Media sitter reglaget nära touchknappar för att välja läge på Infotainment enheten vilket innebär att det är väldigt lätt att oavsiktligt råka byta.

Tiguanen kan fås med Active display redan nu medan Karoq får det närmare sommaren 2018 (MY19?). Tiguanen kan också få heads-up display.

Insynsskyddet är vettigare och mer flexibelt utformat på Karoq.

Vi ska prova hur hundburen passar i Karoq till veckan. Lite orolig för tröskelhöjden på insidan.

Seat Ateca hade varit ett alternativ men i den kan man inte aktivera värmaren via telefonen då Ateca ännu innu har uppkoppling såsom det finns i Skoda / VW (tillval på VW) från MY18. Ateca har variabelt lastgolv som tillval och traditionell skidlucka i stället för 40:20:40 hos Tiguan eller vario-flex hos Karoq. Lilla bensinmotorn kan inte fås med DSG på Ateca i dagsläget. Annars är det billigare att utrusta en Ateca med t.ex. virtuell pedal för öppning av bakluckan.

#13
2017-11-19 08:05

Ännu en bil med bara bensin- och dieselmotorer. Föråldrat. Vem vill köpa denna bil om två-tre år? Samtidigt som jordklotets temperatur stiger fortsätter motortidningar att hylla de bilar som bidrar mest till problemen. Sorgligt!

#15
2017-11-19 10:06

Fredl. Är du verkligen säker på det du säger om uteblivet dubbelt lastgolv.
Det är ju det som är så sjukt bra på octavian och alla Skoda.som egentligen har tre golv.
Underst ett jutet fack utrymme för statrtkablar, lina, lite extra vetktyg och orginal kompressor och lagningkit och platts över ändå.
På det är då ett plant golv och det variabla golvet ovanpå som ger den dubbla stora ytan för vardags sakerna som cyckelstället mm, kan dom verkligen missat det på karoq.
Varioflex, har man verkligen fallit för den konstiga modenycken då har man verkligen missat poängen, i 98 fall av 100 så sitter det barn eller bara är tomt i baksätet.
Det måste väl gå att välja bort varioflex och få enligt gammal standard.
Sorry Skoda men är det så är det tvärnit.

#16
2017-11-19 10:11

Ser inget alt till diesel om man tex som jag åker 13 mil varje dag till jobbet.

#17
2017-11-19 11:16

Mb600. Är inte diesel enda alternativet om man kör 13 mil till jobbet oavsett fabrikat och speciellt om man måste haka suw trenden för stadsfolket.

#18
2017-11-19 10:47

Björn29
Tramsigt. Den här typen av bil kommer fortsätta att sälja om två tre år. Motortidningarna har en obetydlig del i detta. Det är regeringar och konsumenter som kan vända skutan...

#19
2017-11-19 11:59

Axa > regeringar har börjat vända skutan. Dieselmotorn med 150 hk, awd o dsg får väl t ex en malusskatt på 6000 kr om året. Låter det lockande? Osäkert om de får köra i många städer i framtiden. Mycket osäkert andrahandsvärde. Att blunda för detta är mer oseriöst, tycker jag.

#20
2017-11-19 12:31

Baksätet är en återgång till 90-talet, nästan 20 år efter sin tid, när Skoda kopierat så mycket kunde man ju ha kopierat en mer avancerad lösning på det också.

#21
2017-11-19 13:47

Har fått klämt på en bil i går och nu tror jag Skoda teknikerna har tittat för mycket på franska, Japan och Korea sidan.
Eller inte riktigt så tokigt ändå för den ser hyfsad ut och man ser ut genom bakrutan
Justerbara bakstolar och inget dubbelt lastgolv.
Vilket totalt vansinne att överge simple clever tänket.
Bakdelen inuti är som alla andra opraktiska suvar tyvärr.
Den logiska enkla fina oöma förarmiljön är kvar men hur tänkte man när man skissade bakutrymmet.
Konstaterar att en octavia scout är betydligt vettigare köp på alla plan och rymligheten och dom praktiska finesserna som hängt med i 10 år slår dom flästa än i dag.
Dessutom lär scouten gå billigare också pga en normal korossform.
Dom få centimetrar förarstolen är högre är ingen deal att prata om.
Synd på en fin bil men nu känns den som alla andra mini suwar (kanske).
Iofs part i målet men jämför med en octavia scout innan ni går vidare om det är en Skoda med awd ni funderar på.

#22
2017-11-19 16:14

Gällande varioflex. I början kunde man bygga i konfiguratorn utan men då kostade bränslevärmaren 0 kr så det är inte säker att man hade kunnat lagt en order på den så. I många andra länder finns den utan varioflex med variabelt lastgolv. Dock har jag inte sett om det finns skidlucka på dem (som det gör på Atecan).

Behöver man inte ha SUV (eller elektrisk handbroms med allt vad det innebär för assistanssystemen) så håller jag med om att Octavian verkar ett vettigare val. En Style med premiumpaket, drag och webasto är synnerligen välutrustad.

Vet inte om Octavian kommer uppdateras något mer innan nästa modell kommer.

När det gäller miljö. Hur många bilar i klassen finns med en vettig alternativ drivlina för pengar som vanlig folk har råd med? Skippa flygresor och kör en sansad bensinare (eller diesel med avancerad rening och partikelfällor).

Viktigare är att folk slutar köpa bilar med dålig säkerhetsutrustning så att tillverkarna slutar sälja dem.

#23
2017-11-19 19:19

Björn29
Nu har ju inte alla suv dieselmotor, tex Skoda ovan. Den kommer inte bli särskilt mycket dyrare än idag med bonusmalus. Så fortsätt tramsa du...

#24
2017-11-19 19:27

Tvärnit, vilka märken har 230v uttag mellan framsätena som standard? Har nog aldrig sett det? De här är till för baksätet, och fullt rimligt att ha det som tillval när så många aldrig använder baksätet. Prismässigt ligger Karoq väldigt nära Kodiaq, svårt att motivera priset ur det perspektivet - men kanske snarare är Kodiaqen som är för billig.

#25
2017-11-19 20:10

Tvärnit, det är nog ingen bil i den prisklassen som har två USB och ett 220 v Utag i baksätet som standard.
Och aristokraten, det märks att du aldrig testat en ny Skoda eftersom du skriver som du gör.

#26
2017-11-19 21:42

Jag använder 220v uttaget i baksätet mycket på min Octavia, det brukar vara iPads och mobiler på laddning.

#27
2017-11-19 21:48

Folk måste nog sluta köpa SUV, för annars läggs ingen energi på vanliga modeller. Jag vill helst inte ha en SUV, för de är oftast mycket opraktiska och drar mycket mer än en vanlig bil i samma storleksklass. Jag vill se fler hybrid linor i vanliga bilar, och mer säkerhetsfinesser. Men nu skall alla ha en klumpig SUV, klämma in allt krafs (fyrhjulsdrift) mm.

#28
2017-11-19 22:12

Jag använder mitt 220v utag till skotorkarna. Både mina och gummans pjäxor brukar jag värma före och efter skidturen.
Mina slalompjäxor brukar jag värma så dom blir mindre styv att ta på sig.
Riktigt bra.

#29
2017-11-19 22:43

Axa > Det var bara ett exempel, den motorn är ju en av de som erbjuds för Karoq. För en bensinare som släpper ut 128 g co2 höjs skatten från 734 kronor per år till 3 066. Och det lär inte bli lägre i framtiden.

#32
2017-11-20 19:32

Rubrik: Förnuftig Trots sitt pris.
En stadsjeep är inte förnuftig.

#33
2017-11-20 19:56

Det är väl snarare Dacia som förtjänar epitetet förnuftig. Skoda är en bil bland andra nu. 5-10 procent billigare än motsvarande VW. Dock kan jag tycka att när man betalar så pass mycket för en bil så vill man väl trots allt vill ha lite flärd, lite nybilsglädje. Får man det med en Skoda?

#35
2017-11-20 21:07

Kanske Skoda inte är det mest komfortabla att åka i, men körglädjen tycker jag finns gott om i min Octavia. Den är billig i drift och förnuftig och lastar mycket. Baksätet är så pass skönt så att man har inga problem som vuxen att åka 30 mil (sist somnade jag). När jag provat andra bilar, tex V60 så sitter man bra fram men baksätet är gjort för barn känns det som. Det enda jag saknar på min bil är nog lite säkerhetsprylar som autobroms mm. Allt är en avvägning och jag tycker Skoda lyckats bra på den punkten. Motorn går som en dröm och DSG lådan (så länge den håller) är skön att köra med. Men visst, priset för en Skoda har nog varit nyckeln till hur pass många bilar man säljer, sticker priset iväg så kommer nog många att snegla på andra märken. Dock tror jag inte på denna Karoq, ser klumpig ut och drar nog mer än vad man tror. Försvinner lastförmågan, varför har man då denna modellen? Trång invändigt, är det kul? Och priset, man får väl en maxad Octavia för de pengarna?

#36
2017-11-20 21:15

Max bagage 1810 liter...får du in det i octavian styggavargen?

#37
2017-11-20 21:31

Peter, jag körde hem garderober ifrån IKEA, dessa var paket var 205 cm långa, 125 cm breda. Tror inte du fått in dessa i denna Karoq. Som jag sagt innan, korta bilar är inte bra :-) Höjden har man oftast inte lika stor nytta av :-) Octavia rymmer väldigt lite mindre än denna Karoq med baksätet nedfällt (mindre än 75 liter). Jag fick lite panik på IKEA, de brukade hyra ut släp men slutade med detta då det missköttes av kunderna. Men det slutade bra, garderoberna kom hem till slut.

#38
2017-11-20 21:37

Förövrigt känns det som Karoq, är en obyggd kombi som är lite högre .. men jag ser inte direkt någon poäng eller fördel med det. Nackdelarna med högre bil överväger nog. Men visst, nästa gång jag byter bil får man prova en Karoq, det är i alla fall värt att testa. Alla "SUV" jag testat hitintills tycker jag har för många nackdelar, och detta åtgärdas nu med att varje generation mer och mer liknar en vanlig personbil. "SUV:arna" blir mer "personbils lika" i sin karaktär, "lägre"...mer strömlinjeformade osv.

#39
2017-11-20 21:56

Men du kan ju inte bara säga att korta bilar inte är bra...den dagen man ska transportera nåt som inte är så långt men mer kubformat...då står du där med din långa Octavia och funderar ;-)
Men det är väl bra att man kan välja vilken biltyp man vill ha.
Annars satt vi alla i varsin Trabant eller nåt..... eller rättare sagt, de som inte stod kvar i kön....

#40
2017-11-20 23:21

Minsta kravet för bagage är att man ska kunna lasta i 4 av bilen vinter- eller sommarhjul. Inga problem i min Leon men ett helvete i Qashqai

#41
2017-11-20 23:53

Haha, jag ser har du rätt i... annars finns däckhotell eller förvaring hemma i vedboden.
@Peter, jag kan sänka golvet ca 15 cm i bagaget också på octavia för att få mer höjd, räddat mig någon gång då bilen var full av passagerare och bagaget maxat med flyttkartonger mm.

#42
2017-11-21 07:17

Va ska man ha 220v uttag till? Det finns ju USB.

#44
2017-11-21 10:07

Ja vad ska man med 230 V uttag till?
Men hemma har man ju massa 230 V uttag,måste bara vara onödigt då när man kan köra allt via USB och 5 volt.

#45
2017-11-21 10:37

Brödrosten passar inte i usbuttaget.

#46
2017-11-21 11:42

Det där Varioflex-baksätet påminner om gamla tiders taxibilar, som hade fällbara extrasäten...

#47
2017-11-21 13:40

Själv är jag inte intresserad av bilen men jag tror i alla fall att den kommer att sälja bra.

#48
2017-11-21 18:52

Tveksam om den säljer, rätt högt pris för att vara en Skoda (eh, förlåt VAG).

#49
2017-11-22 08:58

Pris från 272 600 kr, är det verkligen dyrt? Verkar vara "mycket" bil för pengarna. Vi är för övrigt väldigt nöjda med våran Yeti.

#50
2017-11-22 12:39

Skodan verkar ligga i det lägre prisspannet om man jämför med konkurrenterna.

#51
2017-11-22 12:42

Leif, beror på vad du jämför med.. vi pratar om en mellanklass bil i storlek. Jag tycker det är mycket pengar, man kan köpa bättre bilar (ej SUV) till mycket mindre pengar.

#52
2017-11-22 12:45

För de som vill ha en suv spelar det väl ingen roll att man kan få en vanlig mellanklassbil billigare eller hur vargen?

#53
2017-11-22 19:11

Nä, okej... men många snöar in på SUV ... antagligen helt i onödan. Det blir nästan som ett mantra för dem.

#54
2017-11-23 08:55

Typiskt följa strömmen beteende. "Grannen har en Suv så jag måste också ha en."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.