Bild
Nästa artikel

Provkörning: Skoda Fabia GreenLine

Provkörning

I Skoda Fabia GreenLine får det flärdfulla stå tillbaka för nyttiga egenskaper. Det ska vara praktiskt och billigt!  Inredningen är nästan helt i svart plast och ser vid första anblicken väldigt billig ut. När man pillat ett tag på knappar och rattar, känner man att det mesta ändå är väl utfört och hopsatt.

Förarmiljön är bra med tydliga instrument och rediga reglage. En extra eloge ger vi till de högt placerade värmereglagen. De är lätta att se och justera utan att man behöver luta sig fram och gräva i mörkret framför växelspaken.

Ratten går att justera rejält i höjdled och djupled vilket underlättar för föraren att hitta en bra körställning. Framstolarna ger bra stöd för hela kroppen men mittkonsolen har ett vass hörn som inkräktar på utrymmet för långa förares högra knä.

Baksätet är rymligt för två fullvuxna eller tre barn. Här finns gott om plats för huvud och även stora fötter går in under stolen framför. Tack vare det kan baksätespassagerarna sträcka ut benen och därmed kompenserar man lite för den något korta sittdynan.

Bagageutrymmet sväljer 480 liter med baksätet uppfällt. Det är lika mycket som bilarna i den ett nummer större mellanklassen. Bakluckan är lätt att stänga och försedd med en stropp som gör att även kortväxta når upp utan problem.

Den trecylindriga dieselmotorn är dock ingen vidare trevlig bekantskap. Den knatttrar, rasslar och vibrerar på ett sätt som inte alls känns modernt. Motorn är också väldigt tunn på låga varv men drar sedan starkt mellan 2000 och 3000 varv/minut.

För att pressa förbrukningen är miljömodellen GreenLine försedd med högre utväxling än den vanlig Fabia 1,4 TDI. Det medför att minsta motlut kräver nedväxling och väntar man för länge måste man kliva ned två hack för att få motorn att börja dra igen.
 
Högre utväxling, lägre vikt, sänkt luftmotstånd och lättrullande däck har emellertid pressat ned förbrukningen från den vanliga Fabia 1,4 TDI:s 4,7 l/100 km, till GreenLines 4,1 l/100 km. Fabia GreenLine går också att köra snålt i verkligheten. Efter drygt 20 mils blandad landsvägskörning i lugn takt, visade färddatorn en snittförbrukning på 3,8/100 km.

Provturen avslöjar också fin fjädringskomfort och spänstiga köregenskaper. Ljudkomforten är sämre och både motor och vägbuller stör.  

Antisladdsystem är standard men Fabia kombi klarar inte toppbetyget i Euro-NCAP:s krockprov utan får nöja sig med fyra stjärnor. Fabia Greenline uppfyller den statliga miljöbilsdefinitionen för snåla dieselbilar. Den kvalificerar sig därmed för den statliga miljöbilspremien på 10 000 kronor och parkerar gratis i vissa kommuner. Däremot är den inte befriad från Stockholms biltullar.

Konkurrenterna är få. Vill man ha en miljöbilsklassad dieseldriven kombi finns förutom Skodan, bara Mini Cooper Clubman och Ford Focus att välja mellan.

Fabian är rymligare och bekvämare än Clubman och nästan 50 000 kr billigare än både Mini och Ford. I konkurrensen framstår Skoda absolut som det mest förnuftiga köpet. 

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!