Bild
Nästa artikel
Försiktig förnyelse. Blott anletsdragen kring grill och strålkastare (LED för 8 900 kr) avslöjar årsmodell 2019.
Fler assistanssystem, så som döda vinkel-varnare, har tillkommit.
Fabia Combi sedd från sin bästa sida. Kluriga finesser höjer lastlustan och bagaget sväljer hela 530 liter – på par med Mondeo kombi.
Isskrapan i tanklocket kan nu mäta däckens mönsterdjup. Uppskattat!

Provkörning: Skoda Fabia (2018)

Provkörning

Skoda Fabia har fått en försiktig uppdatering med LED-strålkastare och fler assistanssystem. Kan det räcka mot nyare konkurrenter?

Det är detaljerna som gör’et. Det krävs att man tittar både en och två gånger för att förstå att provbilen verkligen är uppdaterade Fabia.

När Skoda satte igång förnyelsearbetet av sin småbil var de inte rädda att lägga energi på de allra minsta väsentligheterna. Isskrapan i tanklocket kan nu mäta däckens mönsterdjup, interiörbelysningen i bagaget går att använda som ficklampa och mätartavlorna har fått ny layout.

Av de få större nyheterna noteras LED-strålkastare (8 900 kr) och fler assistanssystem. Fabia går nu att få med döda vinkel-varnare, automatisk avbländade helljus samt varning för korsande fordon när man backar ut från en p-ficka.
Fabia är en hybrid av VW:s äldre plattformsfamilj och senaste MQB-arkitekturen. Jämfört med sina nyare koncernkusiner VW Polo och Seat Ibiza, som till fullo bygger på MQB, är Fabia fem centimeter smalare och axelavståndet nästan en decimeter kortare. Det märks invändigt. Två vuxna sitter mer intimt i Skoda och baksätet har sämre benutrymme. Även vägbullret är mer påtagligt i Fabia än i senaste Polo/Ibiza. 

"Med 530 lastliters slår Fabia Combi flera mellanklassbilar på fingrarna."

Motorpaletten är dock identisk i alla tre kusiner – det betyder en stark och lättkörd trecylindrig bensinturbo på 95 eller 110 hk. Instegsmotorn har femväxlad manuell låda medan 110 hk-maskinen finns med sex växlar eller sjustegad automat med dubbelkoppling. 

Dessa fanns även tidigare i Fabia med skillnaden att motorerna fått partikelfilter för att klara de nya utsläppskraven.
Ett extra kryss i prislistan råder bot utrymmesunderskottet. För 3 900 kr kommer Fabia med rymlig kombikaross och det gör hela skillnaden. Baksätet är fortfarande begränsat men lastrymden imponerar. 

Många småbilar har övergett sina rymligare karossversioner till förmån för högbenta cross-overmodeller, men de är aldrig lika lastvilliga som en välformad kombi. Med 530 lastliters slår Fabia Combi flera mellanklassbilar på fingrarna.

Priset är en annan fördel med det otrendiga kombiformatet. Crossover är ett sätt att ta mer betalt för samma prylar. Medan en Seat Arona betingar minst 196 900 kr vill Skoda ha 169 700 kr för en Fabia Combi med samma drivlina – då har ändå Skoda större yttermått. 

Sammantaget erbjuder Skodas koncernsyskon fräschare och bättre produkter för den som söker en halvkombikaross, men Fabias rymliga kombiformat ger en egen nisch i segmentet. Ett utmärkt val för den prestigelöse köparen.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Fabia?

Skoda Fabia Combi 1,0 TSI 110 DSG

Pris, från kr: 167 900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 426/B 173/H 149.
Bagagevolym, l: 530–1 390.
Tjänstevikt, kg: 1 185.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 999 cm3, max effekt 110 hk mellan 5 000–5 5000 v/min, maxvrid 200 Nm mellan 2 000–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automat (dubbelkoppling). Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km (NEDC).
Konkurrenter: Renault Clio SportTourer, Honda Jazz eller suvarna Seat Arona, VW T-Cross.

Plus: Lastrymd, smidig och snål motor, pris.
Minus: Benutrymme bak, visst vägljud.

Vad nytt? Nya säkerhetsfunktioner till Fabia.
För vem? Kombiälskare med smak för kompakt leverne.   
 

Kommentarer

#1
2018-12-25 15:04

Sannolikt ett väldigt nuftigt fordon. Fast trepip, partikelfilter med mera är inte riktigt min melodi..

.

#2
2018-12-25 18:41

@Klarsynt: vad har du emot trepip? Har du testat?

#3
2018-12-25 19:22

@riolux

Rent generellt är det en motortyp framtagen för att klara av de helt sjuka krav som NEDC ställde på utsläpp. NEDC handlade om resultat i laboratoriemiljö och i sådan miljö gav trepipen bra resultat. Men i verkligheten, i den stora världen utanför laboratoriet, så släppte dessa bilar ut mer än vad de skulle gjort med en större motor. Trepip för mig har blivit synonymt med hur korkat det är när politiker blandar sig i saker. Ja, inte bara korkat.. det blev ju än värre än om de inte blandat sig i alls. Samma sak med blodsbatterier och kolbilar.

.

#4
2018-12-25 20:27

Nja - har kört denna motor vilket Klarsynt troligen inte gjort och den verkade lite snålare än min egen 4-cylindriga 1,2 TSI.

#5
2018-12-25 20:30

Denna trepip är nog snålare än vilken japansk eller koreans motor som helst. Det är bara att läsa test fakta.

#6
2018-12-25 20:36

@Pi
Jag har haft båda två Octavia, en med 1,2 och en med 1,0 115 Hk. Upplevde trepipen som piggare och snålare.
Vad gäller utsläppen kan jag bara gå på de siffror som anges av tillverkaren. Har du annan källa @Klarsynt?

#7
2018-12-25 21:43

Tror Fabian kommer vara snabbt passé när nya Scalan börjar säljas...

#8
2018-12-25 21:53

Först, vissa 3-pipar är utan tvekan väldigt bra, och snåla. Vi hade en BMW 218 som andrabil tidigare och den hade en 1,5l 3-pip på 136 hk, den gick otroligt fint med förvånansvärt bra med kraft. Däremot denna som VAG har på 1,0l gillade jag inte alls när jag testade den.

Sen är detta säkert en bra bil för antingen den som inte är bilintresserad nåt nämnvärt eller inte har nån vidare budget men nödvändigtvis vill ha en ny bil. Eller som andrabil kanske.

#9
2018-12-25 23:42

Scala kommer nog gissningsvis att ligga avsevärt högre i pris än Fabia så jag tror att Fabia klarar sig bra även fortsättningsvis. Snarare risk att Scala knaprar lite ifrån Octavia-försäljningen - i Sverige i alla fall om den så småningom kanske kommer som kombi. Övriga världen är ju inte riktigt lika kombi-beroende så där kan den nog ta en hel del Octavia-kunder redan ifrån början.

#10
2018-12-26 00:47

Jag tror som Pi att Fabian fortsatt kommer att vara en populär bil för dom som fattat att den fungerar bra som första familjebil där både barnvagn och storhandling ryms då den lastar mer än v60 i bagaget.
115 hk på 1150kg bil räcker utmärkt för den som vill åka billigt.

#11
2018-12-26 08:43

Riolux, finns verkligen Octavian med både 1,2 och 1,0 i samma modell? Menar du att Octavia 2018 och den innan är likadana? Annars luktar det lite äpplen vs päron för något mer måste väl ha gjorts 2018 än enbart ett motorbyte?

Jag vet inte hur ni andra resonerar men jag skulle aldrig i helv-te åka runt med min familj i en bil som väger 1185kg. Hur det slutar när man möter en Suv på över 2 ton törs jag inte ens tänka på. Denna Fabia presterade dessutom högst medelmåttligt när Euroncap testade den när den kom och idag har den fått några extra poäng för sina assistanssystem. Men i grunden är den betydligt sämre än sina modernare syskon Polo/Ibiza i krocksäkerhet.

#12
2018-12-26 12:02

Har inte priserna rasat iväg på märket Skoda? Kollade upp om jag skulle byta upp mig mot en nyare Octavia, och plötsligt kostar samma modell med automatisk låda ca 250k, köpte min för 210k för 5 år sedan, och saknar endast assisterande system. Så nästa bil blir hybrid eller ren elbil, och det verkar inte Skoda få i sitt utbud förrän Audi och Volkswagen fått ut sina ett tag.

#13
2018-12-26 12:16

Kul att läsning från ViB provkörning.
Skoda Fabia är mest tryggt nöjda ägande, billigare ägande driftkostnad, inköp och det flesta mest sålda små kombibilar fortfarande som nu och tack vare sig alla fysiska personer valt denna bilen :-)

#14
2018-12-26 12:28

Styggavargen: För en gångs skull håller jag med dig. Skoda har stuckit iväg prismässigt om man ska få dem vettigt utrustade. De har låga instegspriser som gör att de ser billigare ut på pappret än konkurrenterna, men börjar man studera utrustningslistor så ser man att jämnbördigt rustade vad gäller drivline, utrustning och säkerhet så är inte skillnaden större än att den i många fall äts upp av andrahandsvärdet.

#15
2018-12-26 14:37

Vargen - har sett tämligen välutrustade, nya Octavia kombi på Blocket med bl a DSG, dragkrok och värmare för runt 210.000--215.000 kr eller nåt sånt nyligen... Så dom går nog att få tag i till hyfsat pris fortfarande.

#16
2018-12-26 16:36

Henrik M har nog inte kört en octavia 2018 utan refererar tidigare modeller.

Det finns flera v60 åkare som nu kör octavia och säger att komfortmässigt är det ingen skillnad förutom en flachig instrumentering men nu ryms hela familjen.

Octavian låg ju i topp i vibils buller test för några år sedan.

Och du hittar billigare bilar än så Pi om du tittar på lagerbilar på blocket.

Och visst, det är en bil i mängden men med lite klokare möjligheter.

#17
2018-12-26 17:05

Ja säkert prisvärd för den som gillar märket för övriga tämligen ointressant, men smaken är ju baken och de är väl tur de.

#18
2018-12-26 17:59

mso100: Så du menar att det redan är folk som bytt ut sin nya V60 mot Octavia? Gamla V60 har ingen "flashig" instrumentering så det där var rent påhitt från din sida....
En del av våra tekniker har fått Octavia, och jo, det är den faceliftade varianten jag haft möjlighet att testa. Och enligt mig är det helt klart sämre komfort än konkurrenterna jag testat.

#19
2018-12-26 18:06

Henrik, det jag stör mig mest på är att automatisk låda inte är standard idag år 2018, utan man måste punga ut 15-35 tkr extra för detta. Nästan alla vill ha automatisk låda idag, varför inte låda bilarna ha detta som standard, och låt manuell vara dyrare och extra tillval!? Sedan är det nog ganska oberoende av märke att det kostar minst med "paket", väljer man fritt vad man vill ha på sin bil så blir det riktigt dyrt. Följande tycker jag borde vara standard idag (ingå i baspriset): automatisk låda, autobroms, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, plus fönsterhissar och annat som varit standard länge.

#20
2018-12-26 18:11

FXX, håller med dig... det hade varit förnuftigt om dessa bilar varit "standard" idag, så att en familj kunnat köra dem med god säkerhet. Men "ribban" för en säker bil har förskjutits mycket den senaste tiden, jag anser att en Octavia idag väger för lite för att anses säker. Inte ens en Superb är tillräckligt tung, man måste nog upp på ca 1900 kg eller mer idag om man skall vara "jämbördig" genomsnittsbilen. Läste att för 2-3 år sedan låg genomsnittsvikten på ca 1600 kg för en ny bil, idag är den garanterat högre (fler elbilar och fler SUV och Volvo bilar på vägarna). Trist trend för både ens egna säkerhet och för miljön.

#21
2018-12-26 18:29

Styggavargen: Fler och fler bilar idag kommer med automat som standard, och det är på väg ner genom pris- och storleksklasserna. Skulle gissa på att inom 7-8 år finns det väldigt få manuella bilar att få tag på vad gäller nytt.

#22
2018-12-26 19:49

Inom 7-8 år kommer en majoritet av nya bilar att ha helt eller delvis elektrifierad drivlina och därmed automatisk låda eller ingen låda alls. Det är min prognos i alla fall!

#23
2018-12-26 20:10

Stygga
Kolla när Octavian är på kampanj. Då får man med dragpaket, bränslevärmare och DSG för runt 210 kkr.

#24
2018-12-26 20:13

Mnja, jag tror att det snarare är Fabian som kommer tappa till Scalan snarare än att Octavia tappar.
Prismässigt behöver ju Scalan ligga i Fabians härad för att inte konkurrera med Octavian vilket jag inte tror att Skoda vill. Jag gissar att 2019 eller 2020 blir Fabians sista modellår.

#25
2018-12-26 20:58

Axa 2018-12-26 20:13

Fabia fortsättning produkt år 2021.
https://pbs.twimg.com/media/Dt7fVy_XcAIrH7j.jpg:large

#26
2018-12-26 22:35

15 tusen är billigt för automat.
Många fabrikat tar 20-30 tusen extra.
Nya fokus +19000 för automat.
Jag tror aldrig det kommer att bli standard förän det blir elektrisk.

Klart som tusan att det kunderna vill ha och betalar för kommer att kosta extra i framtiden också.
Digitalt mätarkluster skulle kunna ligga som tillvals kryss med 15000:-och det skulle kryssas hejvilt är jag övertygad om för många.

#27
2018-12-26 22:59

mso1000: Du har ingen stor koll på bilar utanför Skoda va? Hur förklarar du då att jättemånga modeller idag har automat som standard redan då? Även på bilar som inte drivs av el?
Du framstår som väldigt mycket mer seriös om du har koll när du skriver saker. Sen kan jag hålla med att 15.000 kr för automat är inte så farligt. Det som är trist med Octavian är ju att det inte stannar där innan man är klar. Massa mer man måste betala extra för som är standard hos många andra.

#28
2018-12-26 23:16

Gjorde att snabbt exempel nu på att Skoda inte är så billiga som många tror. Tog en Volvo V60 Momentum advanced edition och specade upp en Skoda Octavia med samma motor och samma utrustning. Skiljer 27.200 kr. Men då har Volvon fortfarande en del säkerhetshöjande utrustning standard som inte går att få till Skodan. Och jag vågar nästan garantera att när man byter bilen så är Volvon begagnad värd ganska mycket mer än 27.200 kr mer än Skodan. Eller vad tror ni? Så är fortfarande Skoda billig bil? Ja, den finns med mindre motorer och mer påver utrustning så den går att köpa för mindre summa pengar. Men om man jämför på riktigt, nä, då är det en ganska överprisad medelmåttig bil.

#29
2018-12-27 09:43

Var det nya V60? Är det diesel du kör på eller vad, men oavsett så drar Octavia mycket mindre bränsle. Många som kör Octavia, är nog ute efter en bil som fungerar och är billig att äga än att köra runt i någon form av "statusbil". Som jag sade innan, utrustningen som inte ingår i ett paket blir dyr att "klistra" på i efterhand, vissa märken gör detta billigare än andra. Octavia kan man få billigt när det finns paket som har det mesta man behöver. Men visst, jag håller med dig om att Volvo håller bättre andrahandsvärde (fast jag inte vet riktigt varför!?). Provade fasktiskt en 2010 års V60, men fasen vad tung och omodern den kändes.. andra kanske gillar att ratta runt i en bil utan bakåtsikt, trång invändigt och tung och kostsam historia som drar mycket bränsle!? Jag hoppade ur bilen och tittade inte bakåt. Jag har försökt köpa Volvo några gånger, men alltid har jag funnit fler nackdelar än fördelar. Säkerhet är Volvo duktiga på, men tyvärr vill jag inte köra runt i en "traktor", som är tung och drar en massa soppa.

#30
2018-12-27 09:46

Tycker synd om alla nu, när man tänker på hur det blivit...vi kör runt i tunga bilar, tråkiga att köra där det krävs 190 HK diesel eller mer för att bilen skall ens "få lite liv". Stackars motorjournalister som med ett "påklistrat" leende måste hålla med om saker de inte riktigt gillar. Att sitta där i bilen och säga "bilen går bra och känns pigg", när verkligheten är så annorlunda.

#31
2018-12-27 10:11

Styggavargen: Ja, det var diesel jag jämförde då det var ända motorn som de båda har samma storlek av. Varifrån får du att Octavian drar mycket mindre bränsle än motsvarande Volvo? Båda uppger samma förbrukning som officiella siffror. Så du menar Volvo ljuger mer om sina siffror än vad Skoda gör?
Säkert som du skriver att de som köper Skoda gör det för det kostar mindre pengar. Men de flesta inser nog med att de får mindre. Återigen, jämför likvärdigt och inse att det inte är billigt, bara att det kostar mindre pengar.
Sen om du ansåg så om den gamla V60 rekommenderar jag dig att testa den nya, helt annan bil! Mycket luftigare, rymligare och "lättare i steget".

#32
2018-12-27 10:58

Hmm, jag får skillnaden på ca 100 tkr, och då valde jag bensin på Octavia (som hade lägre CO2 utsläpp en D3 dieseln på V60). Kanske gör jag något fel i konfiguratorn? Men jag valde det jag behöver (för mig), backsensorer, autobroms, döda vinkeln och lite annat. Octavia hamnade på ca 240 tkr, och V60 på 340 tkr. Möjligt att V60 kommer med lite mer saker jag inte tänkt på.

#33
2018-12-27 11:04

Stygga: Men hur valde du då? De har ju ingen jämförbar bensinmotor? Och ja, det är nog en hel del saker du inte tänkte på som ingår i Volvon.

#34
2018-12-27 11:41

Nä, men de låg väldigt lika i WLTP värdena, därför tog jag bensin motorn på Octavia. Det där med att välja vad som ingår är mycket överskådligare på Volvo's webbplats. Hade jag tagit diesel på Octavia, så hade nog förbrukningen varit ca 15-30% lägre än på Volvon, men så väger V60 flera hundra kilo mer också (som en fullastad Octavia typ maxlast). Sedan måste man nog tänka på att för privatköparen ligger nog en psykologisk "spärr" på runt 250k, många köper nog inte en ny bil för mer än så. Volvo lever mycket på företagskunderna, utan dem hade nog bara 1/20 bilar varit Volvo på våra vägar (istället för 1/5).

#35
2018-12-27 12:05

Stygga: Men då är du ju tillbaks på det jag skrev, att du inte jämför jämnbördigt rustade bilar vad gäller motor och utrustning och ja, som jag skrev blir det då mindre pengar för en Skoda, men man får mindre. Och ja, för de som nöjer sig där är ju det helt ok. Jag har full förståelse för dem som som inte har nå´t vidare intresse och nöjer sig. Det jag inte har förståelse för är de som hela tiden ska påpeka att det är så mycket billigare. Men nej, det är inte billigare, det är mindre pengar för en icke jämförbar produkt.

#36
2018-12-27 12:22

Visst, säger inte emot dig då det är svårt att jämföra bilar rakt av. Sedan är mycket tycke och smak. Själv är tex inte jätteglad för en massa teknik som mest är "coolt", utan det måste finnas en god funktion och nytta med det. Skylt avläsning, klarar man sig bra utan och inget jag viłl betala extra för. Men det stör mig inte om det medföljer. Autobroms och funktioner som höjer säkerheten tycker jag är viktiga. Volvo har säkert mer utrustning, men jag tror mycket kan man vara utan.

#37
2018-12-27 13:59

Jag tycker vargens jämförelse var helt okey med wltp värden.
Man är väl inte så korkad man köper en Volvo diesel i dag om man inte har mycket pengar i kistan sedan tidigare.

Och nu handlade det väl om bensin fabia.

#38
2018-12-27 14:56

Henrik
Vad är det för säkerhetshöjande utrustning Volvo har som standard men inte en Octavia?

#39
2018-12-27 15:55

Axa: Som jag tolkar det så är varken adaptiv farthållare, lane assist eller skyltavläsning standard. Sen Pilot assist och Large animal detection samt cykeldetection går väl inte ens att få? Det är standard på Volvon. Sen är det ju upp till var och en att avgöra såklart hur mycket man värderar det.
Jag har inte en endaste gång förnekat att man kan köpa en Skoda för mycket mindre pengar än en Volvo. Det jag påpekat är att en jämförbart rustad Volvo inte kostar så mycket mer än Skodan som många tror. Så att säga att en Skoda är "billigare" än en Volvo är fel, den kostar mindre pengar. Ska man hänvisa att nåt är billigare måste det vara samma sak man köper till mindre pengar. T.ex om Skoda i en stad ger 10% rabatt medans Skoda i grannstaden bara ger 8% rabatt, då är den billigare i första staden.

#40
2018-12-27 16:28

De Octavior jag kollat på Blocket har varit helt OK utrustade för mig med bl a adaptiv farthållare, backkamera, dragkrok, LED-belysning, automatlåda och bränslevärmare - allt för ca: 210.000--215.000 kr. Försök istället prismatcha den utrustningsnivån mot en ny V60 med snarlik nivå.

#41
2018-12-27 16:40

Pi, ingår Autobroms på Skoda? jag blev lite förundrad över att det inte verkar nämnas i konfiguratorn? Henrik, den med 8% rabatt kanske är billigare, slutpriset är det viktigaste (mest på skoj). Men man skall nog inte jämföra en Volvo med en Skoda till att börja med, så ni kanske kan sluta bråka om den saken. Däremot verkar man få ganska mycket för pengarna om man väljer Skoda, med förbehållet att bilen man får inte lever upp till nivån Volvo ligger på. Lite som att jämföra äpplen med päron. Jag är mycket nöjd med min nuvarande Octavia med ca 10 000 mil och inga problem. Bilen är skön att åka i, och har allt jag behöver även om jag skulle vilja ha assisterande system som autobroms och adaptiv farthållare.

#42
2018-12-28 02:47

Henrik. Man kan inte jämföra plockihop priser utan man måste hitta två snarlika paketpriser när man jämför för att få ett relevant prisbild eftersom paketpriserna är kraftigt rabatterade och innehåller ofta mycket mer än vad som framgår.
Mitt snabba överslag ger minst 100 tusen upp på liknande Volvo i paket pris.
Och såpass mycket gamla v60 har jag kört för att kunna tycka att den är övervärderad både i komfort och pris även om det är en kanonbil. Den utrustning som finns på gamla v60 kan man få på en simpel octavia också men kanske inte sista värsta versionen eller tekniken mot volvon.
Och skodan autobromsar också både för gångare och cycklister i budet utförandet.
Sedan tycker jag inte man kan jämföra nya v60 som är en helt ny och större bil utan det blir mer mot den äldre v60 karossen.

#43
2018-12-28 09:46

Jag är otroligt nöjd med min Peugeot 308 kombi 2016 som nu gått 5200 svenska mil. Har precis avslutat en 250 mils resa Sydney-Brisbane t.o .r. Den är mycket rymlig och är fantastisk tyst och bekväm. Jag kan faktiskt inte tänka mig något bättre. En klart underskattad bil. Jag kan inte tänka mig att Skodan är bättre på någon punkt.

#44
2018-12-28 10:09

mso1000: Då kollar du fel helt enkelt. Jag jämförde samma storlek på motor, sen tog jag Volvos Momentum Advanced och Skodas Style-paket, de motsvarar varann hyfsat som du skriver i paket-lösning. Sen därutöver plockade jag på det man fick från den ene eller den andre utöver för att jämföra rätt. Får du 100.000 i skillnad kikar du inte rätt.
Men skit samma, jag har heller aldrig sagt att de är jämförbara, det jag hela tiden skriver som vissa inte kan ta in är att det är mindre pengar för en Skoda, den är inte billigare. Just för som du med skriver det går inte jämföra då det är helt olika klasser på det mesta.

#45
2018-12-28 12:11

Standard på Octavia Style,
Adaptiv farthållare
Autobroms
Trötthetsvarnare

Sedan är det bara att göra tillval. Skillnaden mellan Volvo och Skoda är väl att annat som kostar till Volvo brukar ingå som ”standard” vid kampanj för Skoda, typ bränslevärmare och dragpaket.

#46
2018-12-28 12:37

Axa: Läser du vad jag skriver egentligen? Det ingår i Stylepaketet ja, det är inte standard. Sen finns det fortfarande en hel del som du inte ens kan få som tillvals på Skoda som många andra märken erbjuder men som jag med skrev, det är ju upp till var och en hur man värderar det. Eller om man inte alls bryr sig om det.
Och återigen, Ja, Skoda går att köpa för mindre pengar än Volvon, men den är inte billigare. Då måste du jämföra rakt av exakt likadant specade exemplar och då har vi upptäckt att den lilla priskillnaden som då är snabbt äts upp av andrahandsvärdet som är bättre för Volvon.
Snälla läs vad någon skriver innan du hugger tillbaks på en nivå som ett barn. Argumenterar du sakligt blir du lättare tagen seriöst.

#47
2018-12-28 13:39

Henrik och A.L samma person? Börjar få lite flashbacks nu...
Varför trätar ni? Jag håller lite med Axa, till Henrik mer specifikt kan säga vilka säkerhets system som Volvo kommer med som inte finns på Octavia. Som sagt en del kan man säkert vara utan. Andrahandsvärde på en modell eller märke varierar över tiden, ändrade skatteregler eller annat kan snabbt ändra på saker. V60 lär nog vara iskalla som begagnad om alla vill ha SUV, eller om den har hög förbrukning!?

#48
2018-12-28 15:06

Stygga: Nej, jag och A.L är absolut inte samma person :)
Sen som jag skrev, ja, det är upp till var och en hur man värderar de säkerhetssystemen som inte tillhandahålls till Skodan. Och självklart kan man vara utan dem. Men iaf jag har vant mig vid dem. Jag ska byta bil nu, och en av sakerna jag fundera på är om jag vill vara utan Pilot Assist.
Hade för jag skrev vad för säkerhetssystem du inte kan få hos Skoda: Pilot Assist, Large Animal detection, Rear Collision Alert.
Sen av dessa nedan vet jag inte vilka Skoda med har:
- Bromspedal kollaps vid krock (reducerar risk för fot fraktur vid kollision) - Rattstångs kollaps vid krock (reducerar risk vid kollision) - City Safety med styrsupport: >City Safety med Steering Support (Evasive Manoeuvre Assist) >Auto brake at Intersection >Collision warning även i mörker >Collision warning with full auto brake >Cyclist detection with full auto brake >Förberedda bromsar >Large Animal Detection >Oncoming Mitigation by braking >Pedestrian detection with full auto brake - Connected Safety (Varnar och tar emot varning för halka och bilar längre fram med aktiva varningsblinkers via molnet)

#49
2018-12-28 15:33

Henrik
Som det påpekats tidigare så täcker Skodas säkerhetssystem en del av det Volvo har fast det kanske inte framgår så tydligt.
Men som jag skrev tidigare, om man är nöjd med den säkerhet som Skoda erbjuder så kommer en Octavia bli billigare än en V60 sett till andra tillval.

#50
2018-12-28 15:35

Henrik, om man skall jämföra bör man öppna ögonen och vara realistisk och ta av sig skygglapparna.
Billigaste v60 D3 med momentum paketet 318000:-
Bensin då skenar det iväg på 250hk.

Billigaste octavian med ungefär samma utrustning är i stylepaketet 215000:- och lägger man på 4900- då har man fabriks bränslevärmare, drag, elbaklucka, lastförtjutningsgaller, 230v i baksätet, vändbar lastmatta.

Och då kan man skrika sig hes om mycket om Volvo men faktum att på prestanda skiljer det några få tiondelar 0-100 och 4 km i toppfart
Drygt 300 kg tyngre och 70 liter mindre att lasta i den 100 tusen dyrare volvon som dessutom bara kan köpas i diesel om man pratar Svenson bil.

Och vem köper en diesel i dag?

#51
2018-12-28 16:29

Axa och mso1000: Det är bara att inse att ni antingen inte läser det jag skriver, eller så är ni helt enkelt för korkade att förstå....jag hoppas för er egen skull det är det första....
Jag har aldrig påstått att inte Skoda har några säkerhetssystem, jag har hela tiden skrivit att de inte har lika mycket och lika avancerade varken som standard eller som tillval. Snälla läs och förstå det som skrivs innan ni skriver tillbaks och bara gör er till åtlöje för övriga som läser här.
Och återigen, ni kan inte jämföra prislapparna om det inte är motsvarande motor och utrustning! Jag har hela tiden påstått att ja, man kan köpa en Skoda för mindre summa pengar än en Volvo, men du får inte en motsvarande produkt. Men nöjer man sig med det Skodan erbjuder och ger, ja då ligger man ute med mindre pengar under ägandetiden. Det blir nödvändigtvis inte en lägre milkostnad efter ägandet men det är ju helt beroende på vilken modell, hur länge man äger den, hur långt man kör m.m.
Med tanke på att ni tydligen har svårt med både läsförståelse samt argumentation så lägger jag ner denna diskussion nu.

#52
2018-12-28 17:00

Nej, vi förstår att Volvo erbjuder viss säkerhet som standard vilket inte Skoda kan erbjuda.
Det korkade är väl snarare att påstå att Volvo blir billigare i inköp än Skoda, undantaget vissa säkerhetslösningar.

#53
2018-12-28 17:05

Axa: Men snälla nån, är du helt makalöst korkad eller totalt utan läsförståelse??! Vem har påstått att Volvo blir billigare i inköp?

#54
2018-12-28 17:22

Här handlar om Fabia.
Om ni fortsätta diskussion mellan Volvo V60, Skoda Octavia Combi eller annan då går via till: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/allt-o...

#55
2018-12-28 18:06

Oj, vad ni träter. Volvon kommer att vara dyrare att köra under sin livslängd, den drar mer bränsle och antagligen sjunker värdet snabbt även på den. Service och reparationer lär också vara dyrare för Volvo. Tror Volvo är medveten om att deras produkter är dyra att äga och köpa så de lockar nu med "hyra" bilen i olika former. Men visst, kan nog hålla med om att Volvo känns mer "premium" för vissa, själv tycker jag det är "premium" att åka snålt och billigt men ändå till godtagbar komfort. Gott nytt år!

#56
2018-12-30 15:16

Henrik M

Är du tillbaka från semestern? ;o)

#57
2018-12-30 16:05

Shogun: Nejdå, bara legat hemma sjuk, och råkade reta mig på några utan läsförståelse som inte förstod vad man skrev. Kanske jag som har lite OCD men har otroligt svårt för folk som slarvar med språket och t.ex. blandar ihop billigare med att något kostar mindre summa pengar.

#58
2018-12-30 18:24

Nåja, förståelse överhuvudtaget verkar inte vara viss persons starka sida...

#59
2019-01-02 14:25

Synd att det inte är en skidlucka på Fabian men det kanske har med bilstorleken att göra.

#60
2019-01-14 12:19

Svar till FXX från låångt tidigare i tråden som nu spårat ur: Jag har ägt två Octavia, ÅM 2015 och 2017. Den första med 1.2/110 hk, den andra med 1.0/115 hk. Jag har inte provat någon faceliftad modell.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.