Bild
Nästa artikel
Egen stil där fram med ny form på grillen – men förväxlande lik VW Tiguan Allspace från sidan.

Provkörning: Seat Tarraco (2018)

Provkörning

Tarraco är den tredje suven från Seat – och den tredje modellen i syskonskaran efter Skoda Kodiaq och VW Tiguan Allspace. Vad talar för det spanska högbygget?

Mellanstora Ateca kom 2016 och den mindre Arona lanserades 2017. Nu fyller Seat på utbudet av suvar med den större och antingen fem- eller sjusitsiga Tarraco. Även om modellen är ny är själva bilen välbekant. Tarraco har nämligen det mesta gemensamt med koncernsläktingarna Skoda Kodiaq och VW Tiguan Allspace, både när det gäller teknik och storlek.

VW-koncernen fortsätter helt enkelt på inslagen bana och trollar fram den ena modellen efter den andra ur en bygglåda med i grunden likadana bildelar.

Vad som särskiljer Tarraco är främst designen. Seat har satt sin egen prägel på front och akter men från sidan är bilen väldigt lik Tiguan. Dörrarna ser ut att vara exakt likadana, vilket säkert underlättar arbetet i fabriken i Wolfsburg där både Tarraco och Tiguan sätts ihop. Där bak är lamporna hopbundna av ett reflexband och i de nedre hörnen finns fejkade avgasutblås, röret slutar under bilen.

Vissa delar av Volkswagens koncernpolitik är svåra att förstå. Till exempel har Tarraco ingen strålkastarspolning, vilket finns till både Tiguan och Kodiaq. Däremot har Seat spolning för backkameran – en kombination som vi aldrig sett förut.
Ett positivt släktdrag är att Tarraco är riktigt trivsam att köra. Trots storleken känns bilen hyfsat smidig och det finns ett behagligt lugn över hur den rör sig på vägen. Med provbilens ställbara dämpare i komfortläget blir åkturen ännu lite mjukare. På dåliga vägar kan man dock känna en viss stötighet som antagligen kommer sig av behovet att hålla den höga karossen i styr. Styrningen är lätt och avslappnad men förmedlar inte så mycket vägkontakt. Den höga sittpositionen ger bra sikt och skön trygghetskänsla.

Motorn är koncernens beprövade tvålitersdiesel på 190 hk, kopplad till en automatlåda med dubbelkoppling. Normalt driver framhjulen men så fort elektroniken upptäcker att de tappar fästet aktiveras fyrhjuls-driften. Dieseln är ganska högljudd vid belastning men den är råstark och villig och får bilen att kännas på hugget. Bland de fem körlägena fastnar vi för ”Eco” som får bilen att frirulla så fort man släpper gasen (över 50 km/tim), i hopp att spara lite bränsle.

Samma motor finns i nedtrimmad version (150 hk) och även den har avgasrening med AdBlue. Om diesel känns fel finns två bensinare, en 1,5-liters på 150 hk och en tvåliters på 190 hk. Manuell låda och framhjulsdrift kombineras endast med de svagare alternativen. Laddhybrid kommer senare.

Väl genomtänkt förarplats med samma reglage som i andra VW-bilar. Gråbruna stolar och de-kor i mörkt fuskträ – sobert och snyggt!

Med biltypen följer ett bekvämt insteg och en körställning som är mer upprätt jämfört med lägre bilar. Framstolarna är välstoppade men lite smala i ryggen. Hela upplägget på förarplats andas ordning och reda, många reglage har hämtats från koncernhyllorna men allt är lättanvänt. Tarraco sticker dock ut litegrann mot Kodiaq och Tiguan genom att ha en pekskärm som står högt uppe på instrumentbrädan istället för att vara integrerad.

Baksätessoffan är skjutbar i två delar och i det bakersta läget finns massor av utrymme för att sprattla med benen. På ytterplatserna åker man väldigt bekvämt och i provbilen förgylls tillvaron av egna luftutblås, stolsvärme och klappbord. Den hårda mittplatsen störs dock av kardantunneln framför. 

"Lite fundersamma blir vi över hur mycket muskelkraft som krävs för att skjuta och fälla stolarna. Ska det verkligen vara så här tungt?"

Detta är den sjusitsiga varianten, vilket betyder att två extrasäten kan ryckas upp ur bagagegolvet. Lyckas man böka sig in där bak upptäcker man att dynan sitter väldigt nära golvet. På kortare resor kan stolarna ändå duga för barn. Lite fundersamma blir vi över hur mycket muskelkraft som krävs för att skjuta och fälla stolarna. Ska det verkligen vara så här tungt?

Med sju sittplatser finns inte mycket utrymme kvar för bagage men med fem sväljer Tarraco massor av packning. Under lastgolvet finns ett särskilt fack för insynsskyddet men inte mycket mer på grund av extrastolarna, som även medför nivåskillnader och springor i golvet som gör det svårare att lasta och hålla rent.

Priserna börjar på 264.900 för den billigaste modellen med 150 hästars bensinmotor. Frågan är om Tarraco har en chans mot Kodiaq och Tiguan Allspace. Egentligen är bilarna oerhört lika men Skoda och Volkswagen  är mer etablerade märken och lär ha säkrare andrahandsvärde. 

Sedan kan man förstås diskutera om en sådan här suv verkligen är det bästa familjevalet när en minibuss egentligen bjuder på ännu mer volym och flexibla lösningar. Seat säljer ju förresten en sådan – Alhambra.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Tarraco? 

Seat Tarraco 2.0 TDI 190 DSG

Pris, från kr: 264.900 (provbilen ca 364.900).
Säljstart: December.
Mått, cm: L 474/B 184/H 166.
Markfrigång, cm: Ingen uppgift.
Bagagevolym, l: 700–1 775.
Tjänstevikt, kg: 1 845.
Max dragvikt, kg: 2 400.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk (140 KW) vid 3 350–4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda (DSG).
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 157 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe med flera.

Plus: Stora utrymmen, trevlig att köra, råstark diesel.
Minus: Kommer inte med något nytt, tungjobbat stolsystem.

Vad nytt? Sprillans ny modell med tydliga släktdrag.
För vem? Familjen som vill åka högt och prova ett nytt märke.

Kommentarer

#1
2018-11-18 10:40

Trevlig inredning som inte går i svart och intressant att se att allt fler går från dumheten med platta på ratten.
Seat är oftast ett snäpp bättre i design än koncernsyskonen.

#2
2018-11-18 11:07

Designmässigt så skulle jag välja Kodiaq. Däremot tycker jag att Ateca är snyggare än Karoq.

#3
2018-11-18 11:21

@ Axa

Jag tycker att de alla (alla inom samma bil "grupp") ser så tragiskt likadana ut, sånär som på ett veck här och där.

.

#4
2018-11-18 11:43

Grillen signalerar ett annat bilmärke.

#5
2018-11-18 12:18

Äntligen en interiör i en Seat som inte ser ut att komma från 90-talet

#6
2018-11-18 12:19

Klarsynt
Jo, i många avseenden är de väl ganska lika. Men jag tycker ändå de små olikheterna i design gör att modellerna särskiljer.

#7
2018-11-18 12:20

Apex
Fast det stuket har dom ju haft senaste tre åren.

#8
2018-11-18 12:22

Spolning av backkameran har Skoda sedan tidigare.
Helt obegripligt att inte alla bilar har det.
Tät kamera 4månader per år är skit.

Man har svårt att fatta att det kan vara ekonomi med 4 systermodellen i koncernen.
Men det måste väl vara så.
Annars som vilken suv som helst förutom att det är hyfsad bakåtsikt.

#9
2018-11-18 12:27

mso 1000 - fast spolningen är ju långt ifrån lika bra som den infällbara kameran som Golfen har - det såg jag senast igår i en alldeles ny Superb. Spolningen tar långtifrån all skit som kan fastna så här års.

#10
2018-11-18 13:07

Den infällda kameran på bakluckan där emblemet sitter är nog en av dem smartaste dragen vw gjort. Dessutom sitter sensorn i emblemet fram vilket gör att man slipper det fula intrycket t.ex Audi får nedtill på grillen. Jag har inte behövt rengöra backkameran en enda gång sedan köp för snart två år sedan. Hajar inte varför inte fler bilmärken gör något åt backkameran så den är infällbar på något vis. Mycket, mycket bättre! Fick rengöra audis kamera stup i kvarten.

#11
2018-11-18 14:58

Det finns 2 olika som standard är backsensor utan kamera eller tillval backsensor med kamera och spolning finns Skoda Fabia.
För mig beställt Skoda Fabia är standard är backsensor utan kamera för det räcker och utan någon problem backning som jag nuvarande kört Opel Astra strax 2 år är endast backsensor utan kamera.

#12
2018-11-18 16:16

GF - har man väl kört bil med backkamera så tycker jag personligen att det är väldigt svårt att vara utan. Visst - sensorer är en form av halvmesyr som fungerar hyfsat men nog är det bättre att också SE vad som finns omedelbart bakom bilen.

#13
2018-11-18 17:04

Bilbranschen tar fram SUV efter SUV modell, när det är rena energi effektiva elbilar vi behöver? Redan som ny är denna modell hopplöst omodern på alla sätt, som begagnat... ja då lär den bli iskall.

#14
2018-11-19 17:54

Ytterligare en suv för dom som har stel kropp eller är 195 cm lång.

#15
2018-11-19 19:19

Du kommer lugnt in i en Audi TT med en längd på 2 meter, vet en som jag känner som både har längden och bilen. Så SUV är absolut ingen garanti för att en viss längd ..osv bla bla bla..

#16
2018-11-20 10:13

Styggavargen, det finns de som bara är 150 cm som skulle ha väldigt svårt att trassla sig in i en Audi TT, det har inte alltid med personens längd att göra.
Jag vet att många äldre har problem med sitthöjden i bilar, alltså avståndet från marken till sittdynan och även avståndet till takkanten för att slippa huka sig vid insteg.
Nu behöver det ju inte vara en SUV för att det ska underlätta, det finns andra, även små bilar, som har bekvämt insteg, jag har personlig erfarenhet av Swift, den är lättare att ta sig in i än många SUV.

För en tid sedan hade jag nöjet att prova en större amerikansk bil från 1930 och man skulle kunna tro att den höga kantiga karossen skulle ge ett bekvämt insteg. Ok, man går upp på fotsteget och man går in i bilen utan att behöva böja sig nämnvärt, men avståndet mellan den lodräta A-stolpen och soffans framkant är förvånansvärt litet och innebär att fötterna måste vridas vid i och ursteg. En teknik som fanns då, men som inte behövs nu!

#17
2018-11-20 11:19

Förlåt, gjorde mest narr av hela tiden behöva höra att insteget inte funkar, så jag måste köra SUV. Det retar mig mest av allt. Visst lite sanning finns det säkert, men skulle insteget vara viktigare än miljön? Hela SUV konceptet är mest trams, bara en massa nackdelar.. jag kan möjligtvis se en fördel med större SUV (XC90 och uppåt), och då pratar vi nog mer den bilen som ett arbetsredskap än som familjebil tex.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.