Bild
Nästa artikel
Ett facelift av det försiktigare slaget. Bara en Leon-konnässör noterar den fyra centimeter bredare grillen.
Fina utrymmen trots kompakt format. Blott 4,28 meter kort.
Ny design på LED-ljusen för i år. LED-strålkastare kostar 11 800 kr.
Mycket känns igen från koncernkusinerna Volkswagen Golf och Skoda Octavia men mittskärmen är mindre i Seat.
Stora menysystemet kostar 3 900 kr. Telefonspegling 1 400 ytterligare.
Här ryms 380 liter – precis som i Golf. Dubbelt golv är tillval.

Provkörning: Seat Leon (2017)

Provkörning

Seat Leon är uppdatererad men får inte VW:s senaste tricks. Förtjänsten med nya Leon är inte dess tekniska höjd. Tvärtom. Vi har provkört uppdaterade Seat Leon.

Efter fyra år på marknaden har Leon fått en ansiktslyftning precis som koncernsyskonen Volkswagen Golf och Skoda Octavia. Men jämfört med Octavia är designförändringarna beskedliga och jämfört med Golf är de tekniska nyheterna få.

Nya Leon har fått en annan LED-ljusdesign (tillval) samt bredare grill. På insidan har materialvalen förbättrats och mediasystemet uppgraderats till en åttatumsskärm – samma storlek som tidigare fanns till Golf och Octavia. Snöpligt nog har koncernsyskonen också fått en ny pekskärm, på 9,2 tum.

Säkerheten har utökats med nödbroms för fotgängare.

Motormässigt har en trecylindrig 1,0 TSI-version på 115 hästar tillkommit i utbudet och 1,6 TDI fått fem hästar ytterligare. Den senare erbjuds endast till kombiversionen ST. Koncernens nya bensinmotor på 1,5 liter kommer inte till Leon.

Provexemplaret är istället grundversionen 1,2 TSI Style. En instegsmotor på 1,2 liter låter föga lockande, men drivlinan imponerar. Tack vare turboladdningen hänger den med i hetsig storstadstrafik utan problem och 0–100 km/tim går på fina 9,9 sekunder.

"VW-koncernens grundteknik kommer nästan bättre till sin rätt utan all distraherande tekniklusta."

Allra mest briljerar gångkulturen. Motorn är tyst och vibrationsfri med total avsaknad av livstecken på tomgång. Befriande jämfört med bråkiga dieslar.

Dess lågvarvsstyrka gör att den trivs på höga växlar. Vridmomentskurvan är plattare än Skaraslätten och maxvridet erbjuds redan vid 1 400 varv.

I 110 km/tim på sjätte växeln arbetar motorn lugnt i 2 300 v/min.

Den deklarerade förbrukningen på 5,0 l/100 km är svår att nå, men kring 6,0 är inte alls omöjligt trots att lejonparten av vår körning skedde i stadstrafik.

Önskas automatlåda måste man välja 1,0 TSI som kostar 22 000 kronor mer än 1,2 TSI.

Trots uppdateringarna förblir Leon det förbisedda styvsyskonet till Octavia och Golf. Fördelen är att Leon är billigare i inköp. Grundpriset på 185 900 kronor är 15 000 lägre än den billigaste Golfen. Därtill har Leon redan ett officiellt kampanjpris från 169 900 kronor.

Leon 1,2 TSI bör ses som en instegs-Golf, men är inte mindre attraktiv för det. VW-koncernens grundteknik kommer nästan bättre till sin rätt utan all distraherande tekniklusta. Bara bilkörning i sin renaste form.

Den som har en fäbless för plusmenyer kan få en 150 hästars Leon 1,4 TSI i topputförandet Xcellens till priset av en naken Golf 1,0 TSI DSG.

Fördel Seat.

Fakta: Seat Leon 1,2 TSi

Pris, från kr: 185 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 428/B 182/H 146.
Bagagevolym, l: 380.
Tjänstevikt, kg: 1 260.
Motor: Rak fyrcylindrig bensinturbo, 1 197 cm3. Maximal effekt 110 hk vid 4 600–5 600 varv/min. Maximalt vridmoment 175 Nm vid 1 400–4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.  
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 116 g/km.
Konkurrenter: Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee´d, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Toyota Auris, VW Golf.

Plus: Kultiverad motor, kör-egenskaper, utrymmen.
Minus: Färre tillval än sina koncernsyskon, andrahandsvärde.

Vad nytt? Mediasystem och nya LED-ljus.
För vem? Den som tycker att Golf är onödigt påkostad.

Kommentarer

#1
2017-04-30 07:16

Fattar jag rätt? Vill man ha automatlåda så måste man ta den mindre motorn och betala 22000 kronor mer. Det var en dyr automatlåda !!!!!

#3
2017-04-30 10:12

Det här med automaten är förstås en ren paketeringsfråga. 1.2-motorn är (antar jag) samma motor som funnits ett antal år i en hel räcka VAG-modeller, men som nu fasas ut till förmån för 1.0-motorn och inte finns att få i VW:s och Skodas nya modeller. Vilket är synd; de gånger jag kört 1.2-motorn har den känts riktigt bra. Frågan är hur mycket bättre (snålare?) 1.0 är än 1.2 i verkligheten.

Och 1.2-motorn gick att få med automat i många modeller, så det är bara för att få en billig instegsbil för billigaste VAG-märket som man gör så här.

#4
2017-04-30 10:45

Det är lite fel som smugit sig in i artikeln.

  • Först och främst så är bild nr 3 en gammal bild från den icke faceliftade bilen och dessutom från en Cupra med ett par år på nacken.
  • Stolar, handbroms, instrument, ratt, mittkonsol osv skiljer sig något.
  • Samtliga faceliftade Seat Leon har El-handbroms, kan få med nyckelfritt system som tillbehör (gick inte innan).

Som ToRy skriver så handlar det om paketering och det verkar som Seat fick de sämsta kombinationerna för att skilja sig lite från mängden.
Att dom inte erbjuder den lilla 1.0 TSI som instegsmotor med en manuell låda är konstigt, speciellt då den verkar bättre på alla plan förutom dragvikt.
Varför spanjorerna inte slängt in den stora skärmen beror på utrymmesbrist och lite dåligt framtidstänk från Seat's sida, inte helt ovanligt.
Seat vill ofta ha lite roligare unik design på bekostnad av att det är svårare att slänga in nya saker när det kommer. Det är bara att jämföra Ibizan med Polo och Skoda när det gäller infotainment på utgående modell.
Sen är väl frågan om man behöver en superstor skärm, den som sitter i Seaten räcker långt och det mesta kan skötas med knappar då dom hoppat över det gestbaserade systemet.

#5
2017-04-30 11:11

Att Android Auto och Carplay är extra tillbehör är riktigt dåligt, vi pratar mjukvara med små licenskostnader som gör att folk inte behöver fippla med telefoner lika mkt. Det ska vara standard.
Eventuellt så kanske man gör så i väntan på att erbjuda trådlöst CarPlay som standard, något som andra tillverkare börjat göra.

#6
2017-04-30 11:57

Som SEAT ägare så säger jag Halleluja att vart ord är sanning.
Jag tror inte SEAT lider av att inte få del av hela utbudet om det nu är så, jag tror nämligen att den spanska parten är väldigt medveten i att bibehålla sin egen karaktär.
Tittar man globalt så är inte Skoda med i leken utan det är VW-SEAT och att de ställs gärna emot varandra i tester, Tyskland vs Spanien = den latinska världen... en klassiker i all respekt, där i ligger svaret varför VW håller en del åt sig själv! :-)

#7
2017-04-30 12:22

1.2 TSI är ett kapitel i sig, den bästa motorn som jag någonsin har kört om man ser till allround bruk. Jag reflekterar aldrig över att motorn bara är på 1.2 liter då kraft aldrig saknas och att den lägger sig fint och spinner tyst i högst olaglig hastighet för att inte säga att den trivs i högst olaglig hastighet. Fel, motorn spinner inte utan den muttrar behagligt lågmält, gruml, gruml, märkligt med en sån liten motor.

#8
2017-04-30 13:38

Ok för 1.0 TSI i Octavia och nu Golf, men i kompakt-SUV:arna (eller crossover för den som vill) Ateca och kommande Karoq (och Q2 för den delen) hade kanske 1.2 och 4 cylindrar varit mer passande? Nu säger de tester jag läst om Ateca med 1.0 TSI att det funkar, men det är ju svårt att jämföra med ett alternativ (1.2 alltså) som inte finns...

#9
2017-04-30 15:58

#7
Håller med. En av dom bästa bruksmotorer jag upplevt. Tyst, vibrationsfri, snål och råstark. Drar snällt från 1000varv/m.

#10
2017-04-30 17:15

Läste några inlägg från en här på ViB som kört eller köpt en ny Octavia med 1.0 motorn och sa att den var riktigt bra.
Fanns även något reklam/test Skoda gjort. Läser man specifikationen på 1.0 motorn så ser den bättre ut än 1.2 motorn, på pappret.
Men 1.2tsi motorn är riktigt trevlig, har haft den i en mindre bil.

#11
2017-04-30 17:16

Håller med allt men jag har provat atecan med den lilla 1,0an tsi i 2wd och 1,2an må vara bra men 1,0an är och har trevligare karaktär och drar stadigare från 1500 varv och drar mindre soppa och är tystare. Låter otroligt men jag tycker den käns bättre på allt. . Jag testade atecan i ca fyra lugna mil med farthållaren på i skyltad hastighet 70-90 och 7 km 100 och några kilometer i stan till bil affären.
Mycket trevlig bil men med nollad färd dator stod förbrukningen på 0,52 och måste betraktas som bra då det är en suw och så klart en fingervisning. .

#12
2017-04-30 22:06

I min Leon -15 sitter en 1,4 150. Provkörde en 1,2 men jag är glad att jag valde den större. 1,2 räcker gott när man åker själv och tomt. Men med lite last och fullt på alla platser så känns det inte som att det saknas kraft i 1,4.

#13
2017-04-30 23:46

En annan tanke angående motorerna för några år sedan hade vi två VW Polo 1,2 liters 90 hk med DSG växellådor. I dag har vi två VW Golf 7 tsi, med 1,4 liters motorer en 125 hk en 140 hk båda med DSG växellådor. Och nu kommer det, alla har dragit lika mycket bensin i genomsnitt det vill säga mellan 0,62 till 0,63 liter milen, Och detta sammanlagt över hela tiden vi ägt bilarna, vilket betyder att Golfarnas 1400 cc motorer tycks vara mer optimerade än 1200 cc motorn.

#14
2017-05-01 12:13

Får hålla med Polo 2012, nu har inte jag haft den senaste 1.2 med kamrem utan den tidigare, men den drog mer än min nuvarande 1.4 TSI på 125 HK och den satt dessutom i en Seat Ibiza som är storleken mindre (men inte så mkt lättare viktmässigt).
1.2 motorn var dock riktigt rolig att köra, lite gammeldags GTI feeling i en mindre bil, dock på bekostnad av förbrukning.

Sen har ju de nya 1,4 150HK cylinderavstängning, det sparar ju några droppar, om man nu är fixerad vid att just förbrukningen.
Den största skillnaden i bränsleförbrukning ligger nog i körsätt trots allt.

#15
2017-05-01 12:17

Vore jag VAG-frälst så tog jag en sån här alla dar i veckan före Golfen. Snyggare och mkt mer bang for the bucks. Dessutom så visar ett sånt val att man tänker själv och inte bara följer strömmen.

#16
2017-05-01 12:25

@Rålle
Du behöver inte vara VAG-frälst för att köpa och tycka om en Leon, det är en mysig bil bil på många sätt som säkert passar en Peugeot älskare som Volvonörd :-)

Det kan dock vara bra att poängtera att värdetappet är lika stort eller mer på en Seat än en VW, vilket man märker den dagen man säljer. Dom är fortfarande lite mer trögsålda trots bättre utrustning och roligare design än en standard Golf.

#17
2017-05-01 13:44

Du har rätt i att värdetappet nästan garanterat är större på Leon än på en motsvarande Golf pastorn. I procent absolut men i kronor är det väl inte lika säkert. Golfen är dyrare så att den alltid skulle vara en bättre affär är ingen absolut realitet. Men nä, jag står i begrepp att byta snart men nån VAG blir det inte av en mängd orsaker. Men jag gillar iaf designen på Leon, en av klassens stiligaste. Gamla Alfa - designern Da Silva fick verkligen snits på Seat.

#18
2017-05-01 14:06

Färddatorn i min Octavia med 1.4 TSI motorn visar för lite, ca 0,05 liter/mil. Jag vet inte om fler märkt att färddatorn visar fel? Kanske misstänkt fusk med dessa som med allt annat nu för tiden? Dock ser denna Seat väldigt bra ut, men varför ingen bil ifrån sidan? Rattarna för Radio/AC mm, ser ut precis som i min Octavia :-)

#19
2017-05-01 14:47

Jag är lite besviken på VW för i förra året gick de ut med att 1,o:an skulle fasas ut men i andra hand så vore glappet i mellan 1,2 och 1,4 TSI i prestanda för litet och många skulle då nöja sig med 1.2. Men var det inte så att VW skulle ge ut en 1.5 TSI?
1.2-1.5 lirar bättre.
1.0, usch...Alla lyfter dem (oavsett märke) motorerna till skyarna men det finns seriösa klagomål om haverier och reflektioner över en betydligt högre förbrukning och utsläppsnivå mot vad som är satt.
Jag provkörde aldrig VW:s då jag kallt resonerade som så att en Skoda Octavia Kombi med allt + sportpack med sportstolar, feta fälgar och sänkt fjädring kräver mer och att kombon i sig är ju fan i mig rent löjlig! -Woww häftig! -Motor? Ehhhh....1000cc.
Den fick stå kvar tyvärr, min absoluta favvo utrustad med allt som jag önskar, en 1.2 Tsi hade räckt och avgjort.
Jag provade dock Renaults och Citroens 1000 kubikare i Clio Kombi och Cactus. Inget bottendrag alls utan det är att varva som det handlar om och därav det omtalade "sportiga ljudet".
VW kan mycket väl ha lyckats bättre med sin lilla "stålmus" men nej jag tror inte alls på konceptet.

#20
2017-05-01 15:01

Tvärnit
Jo, 1,5 ersätter 1,4. Dock ligger Seat efter med den biten och jag tror Seat byter nästa generation. Inte såååå stor skillnad mellan 1,4 och 1,5 prestandamässigt.

#21
2017-05-01 16:35

Det ska bli intressant att se vilken minsta motorstorlek som utkristalliserar sig som "optimal" med den nya testcykeln för utsläpp. Överlever 1.0-motorer detta -- vad blir "right-sizing"?

#22
2017-05-01 16:44

VW-Gruppen satsar ju både på utveckling av fossila motorer och framtida icke-fossila motorer. Men målet verkar vara att få ner antalet motortyper och skapa motorer som passar över fler modeller.
Så tror att 1.0, 1.5, 2.0 är vägen framåt för de fossila motorerna i "standard" modellerna.

Ford har ju kört 1.0 rätt så länge nu och deras motorer verkar ju hålla bra.
Men det är väl behov som får styra, det är ju lika viktigt att man klurar på vad man ska ha bilen idag som det alltid varit.
Att dra en husvagn med en familj i bilen med en 1.0 motor är nog ingen bra kombo.

#23
2017-05-01 20:26

Leon, Golf, Oktavia samma skrot och samma lömska lögnaktiga företag. Stay away.

#24
2017-05-01 20:45

Synd att ni inte testat 1,0 tsi då jag vill mena att den överglänser dom andra tre piparna och många 1,2 L motorer, har dock bara provat ford och renaults tre piare som på färd datorn är mycket törstigare, tröttare ljudligare och sedan känns 1,0 tsi mer som en 1,4L motor både i kraft och vrid moment och framför allt snabbare värme än dom flesta iaf i octavian, . Sedan köper man inte en bil med 1,0 motor om man planerar att köra med full last för jämnan eller tungt släp.
Sedan hållfastheten får vi väl se om 10 år kanske.

#25
2017-05-01 21:17

partikel, du har sällan något konstruktivt i dina kommentarer!
Skärp dig, eller låt bli att skriva.

#26
2017-05-02 07:46

Håller med saabnisse, partikels inlägg är som en grammofonskiva med hack i.

#27
2017-05-02 08:03

Jag körde Captur med den pyttelilla 900cc-motorn och turbo. Den var förvånansvärt pigg, enda skillnaden mot en större motor var att den (förstås..) inte hade kraften redan från tomgång, men den behövde inte varvas utan hade ett bra och brett register. Nu är 900cc en ovanligt liten 3-cyl. motor, men den gör ett bra jobb.

#28
2017-05-02 12:23

Som Audi ägare känns det svårt att köpa SEAT...men man vänjer sig säkert som det mesta i livet

#29
2017-05-02 14:31

Adzam
Ingen tvingar dig att köpa Seat

#30
2017-05-02 17:13

Fantastiskt... inget tvång.

#31
2017-05-02 22:47

22000 för en 7stegs automat låda med en piggare rappare och snålare modern motor är väl inget att säga något om..

#32
2017-05-03 02:24

Jodå, jag säger som flickan, den är så liiiiiten!

#33
2017-05-10 13:35

Seats interiör ger mig Saab 9-3 vibbar.