Bild
Nästa artikel
Småbilen Ibiza delar nu grundteknik med stora VW Passat. Det förvandlar det spanska busfröet till en betydligt mognare bil än tidigare – på gott och ont. Mest gott
Bakom ratten hittar man en vuxen småbil. Tacka utökat axelavstånd och teknik från Golf-klassen för det.
Baksätet är ett rejält lyft jämfört med föregångarens.
Åttatumsskärm ger ett modernt intryck i en traditionell förarmiljö. Men telefonspegling är tillval.
Nya Ibiza är lika lång som förut men 87 mm bredare. Tillsammans med en decimeter längre axelavstånd trollar Seat fram mer utrymme. Ibiza lastar nu mer än Volvo V40.

Provkörning: Seat Ibiza (2017)

Provkörning

Seat har tidigare fått hålla tillgodo med gamla VW-recept, men nu vankas det andra bullar! Nya Ibiza är första småbil på VW:s MQB-arkitektur. Detta är en nygräddad sötsak som ger en vuxen mersmak.

Den släta vägen slingrar sig upp längs den vårgröna dalsidan. I nordväst vilar Monserratbergen med sin karaktäristiska silhuett, i sydost skymtar Medelhavet. Barcelona lockar mer än Wolfsburg. I bilvärlden är dock förhållandet det motsatta. Seat har ständigt varit på efterkälken och fått hålla tillgodo med gammal teknik – tills nu.

Nya Seat Ibiza är den första småbilen som baseras på den så kallade MQB-arkitekturen som utgör grunden till koncernens Golf- och mellanklassbilar. Provkörningen äger rum ett stenkast från Seatfabriken i Martorell, i Barcelonas utkanter. Jag kör två versioner av den trecylindriga bensinmotorn 1,0 TSI – dels med 115 hk och sjustegad dubbelkopplingslåda, dels instegsmodellen på 95 hk och fem manuella växlar.

Enliterssnurran imponerar med sin fina gångkultur. Arbetet sker tyst och vibrationsfritt med ett mysigt morrande vid hårdare acceleration. Turbomotorns vridmoment ger även tillräckliga fartresurser åt 95 hk-maskinen. Dock är stegen i den femväxlade lådan onödigt stora. Färden är tystare och mer harmonisk med automatlådan i 115 hk-versionen. Den motorn finns med sex växlar om man föredrar att spaka själv. Förmodligen har den ett bättre utväxlingsförhållande än den enklare instegsmodellen.
Senare följer en sportigare version, kallad FR, med koncernens nya 1,5 TSI på 150 hk. Innan årets slut lanseras även en gasversion av 1,0 TSI-motorn. Då blir Ibiza ensam i klassen om gasdrift, något som blir extra intressant när den nya fordonsskatten kommer.

"Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet och soffan överraskar med en för klassen ovanligt bekväm sittställning. Ryggstödets skålning är skön och knävinkeln behaglig."

Köregenskaperna känns igen från de större VW-produkterna. Bilen gör sitt jobb med bravur och klarar aggressiv Fangio-stil eller flegmatisk ekokörning utan nämnvärd ansträngning.
Man kan också se det som en relativt könlös upplevelse utan påtagliga intryck. Det latinska temperamentet, som Seats PR-avdelning gärna lyfter fram, känns avlägset. Möjligen är fjädring och chassisättning åt det fastare hållet och förmedlar även vägens mindre ojämnheter till föraren. Gissningsvis kommer nästa VW Polo att få en mer avslappnad rullkomfort. Senare får Ibiza ställbara dämpare med ett komfortläge, men dessa är inte tillgängliga vid produktionsstarten.

MQB-plattformen gör att Ibiza är betydligt rymligare invändigt trots bibehållen längd. Istället har axelavståndet vuxit nästan en hel decimeter och karossen är 87 millimeter bredare.
Liksom tidigare är körställningen god men sittkomforten har vässats ytterligare. Yttermåtten ger plats åt nya framstolar som är 45 millimeter bredare än förut och har förbättrat lårstöd. Komfortmässigt är det inget som skvallrar om att man sitter i en småbil.

Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet och soffan överraskar med en för klassen ovanligt bekväm sittställning. Ryggstödets skålning är skön och knävinkeln behaglig. Takhöjden är inget problem för vuxna personer under 180 cm. Bagageutrymmet har vuxit från 292 till klassledande 355 liter, vilket matchar flera modeller i den större Golfklassen. Interiören domineras av en stor åttatums pekskärm med tydlig upplösning. Som standard är pekskärmen på fem tum. Förarmiljön är logisk och känns igen från andra VW-produkter. Nyktert, inte spännande.

Materialvalen skvallrar om att man ändå sitter i en småbil och kvalitetsintrycket är långt ifrån den större Leon eller en Golf. Hårdplast dominerar.
Tyvärr har Seat även snålat in på handtag i taket. Det kommer många kunder att sakna. Totalt sett går nya Ibiza i bräschen för vad småbilar kan i dag. Kompetensen hos MQB-arkitekturen är hög. Både Golf och Passat har skördat många testsegrar i betydligt dyrare segmentet. När samma byggstenar lanseras i småbilsklas-sen imponerar helheten ännu mer. Gränsen mellan småbil och Golfklass blir allt suddigare. Bara nyanser skiljer i utrymmen och sittkomfort samtidigt som tekniken demokratiseras allt mer.

Till Ibiza erbjuds LED-strålkastare, nyckelfritt centrallås och adaptiv farthållare. Nödbroms som även tvärnitar för fotgängare är standard. Senare kommer ställbart komfortchassi och digitalt instrumentkluster. Allt på blott fyra meter.
Handen på hjärtat, hur mycket mer bil behöver du?
 
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?

Seat Ibiza 1,0 eco TSI 95

Pris, från kr: 139.900. (Lanseringspris, ordinarie pris: 148 700.)
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 406/B 178/H 144.
Bagagevolym, l: 355.
Tjänstevikt, kg: 1 122.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 95 hk vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Mazda 2, Nissan Micra, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, VW Polo.

Plus: Utrymmen, utrustning, kultiverad motor.
Minus: Bitvis trista materialval, chassisättningen kunde vara bekvämare.
 
Vad nytt? Första småbil på VW-gruppens MQB-plattform.
För vem? Du som insett att Golf är onödigt stor. 
 

Kommentarer

#1
2017-07-08 10:42

Riktigt snygg och trevligt att man har en rund ratt.
Hoppas bara att man kan få den med automat också.

#2
2017-07-08 11:07

VW små bilarna med denna lilla motor måste bli ett trevligt lyft då den fungerar bra i den större octavian både med dsg7 och manuell sexväxlad.
Det enda negativa är väl att dom inte går att få med bränslevärmare paketet som är pricken på i.

#3
2017-07-08 11:23

Varför inte? Bränsledriven värmare går väl att få i vilken bil som helst!

#4
2017-07-08 13:26

Det har aldrig gått att få bränslevärmare i klassen under golf octavia.
Tror inte det fans till leonen heller.
Kanske för trångt eller bara ekonomiskt fel mot slit priset tyvärr.
Tänk dig den lilla bilen och motorn varm på 10 minuter i kylan med fabriks monterad värmare.
Kung men man måste upp på octavian tror jag.

#5
2017-07-08 13:34

Dom borde nog satsa mera på att få ner tyngden?

OT: Den här är ju större än Golf-klassen var för några år sedan (ni vet vad jag menar). Alla bilmodeller tycks växa så till slut kommer det alltjämt en nyt liten modell som den också börjar växa. I mitt tycke så "växer" ingen bil för alla nya modeller är unika och har "inget" att göra men den gamla. Ta inte allt bokstavligen, tack!

#6
2017-07-08 13:38

Riktigt snygg och bra prissatt !

#7
2017-07-08 14:33

mso 1000, dumheter du kan få en bränsledriven värmare i vilken bil som helst, den behöver inte vara fabriksmonterad.
Det var annorlunda med brännarna för fyrtio år sedan, då var de lika stora som motorerna!

#8
2017-07-08 14:52

Ett vägande argument för min del är att jag tycker att den här Ibizan och övriga SEAT modeller är dem snyggaste i VW teamet förutom Audi.
Jag har inte provkört den här nya Ibizan men kan mycket väl tänka mig att fjädringen är åt det styva hållet och förmedlar vägen och så länge som detta inte hörs som störande så är det bara ok.
Sedd ur alla vinklar så är nya Ibiza en väldigt fin bil och särskilt då frontpartiet som är min favorit.
Nästkommande köp av "andra bil" känns nu som att bli till en enkel affär.

#9
2017-07-08 14:56

Det enda jag inte gillar är "Lexusstuket" i grillen, det där elaka breda flinet i undre grillen är inte snyggt.

#10
2017-07-08 15:12

Gissningsvis är det pristillägget för bensinvärmare som blir lite väl stort relativt bilpriset - och att efterfrågan generellt nog är rätt liten utan möjligen i Norrland. Har inte personligen känt behovet speciellt stort men jag har ju å andra sidan bilen i garage, om än kallgarage, under nätterna. En elektrisk kupévärmare räcker för mig personligen även om andra säkert har annorlunda krav.
Har "torrsimmat" i denna modell och för att vara småbil känns den rätt OK men vill man ha lite av den utrustning man är van vid så drar tyvärr priset iväg rätt ordentligt. "Inroparen" är inget som man utrustningsmässigt direkt applåderar men kan man ändå nöja sig med det som erbjuds är det säkert en OK bil för de pengarna. Snygg är den i alla fall.

#11
2017-07-08 15:32

mso 1000. Om vi snackar parkeringsvärmare så jadå dem finns passande till alla men att det kostar dyrt.
Som det har skrivits att det är bara med Skoda Octavia 1.0 Tsi som de gått ut hårt med färdig paketerad bil Webasto + dragpaket och då kommer den billigt.
Om jag inte minns fel så landar en Webasto med montering på ca 30-40 lakan till min SEAT så att själve handlaren pratade faktiskt vett i mig hur mycket vinter som det är och att den kostnaden går inte att hämta hem för att bilen den blir inte ett dugg mer värd av det.

#12
2017-07-08 16:59

Tänk om folket kunde pendla till jobbet i sådana här bilar istället för en 2 tons klump!? Bilen ser grymt snygg ut för att vara en Seat som annars varit ett märke jag inte ens varit intresserad av. De har helt klart skärpt till sig nu.

#13
2017-07-08 18:57

Lustigt Styggavargen. Varför skulle man pendla med en bil man inte gillar? (du nämnde det själv)
Jag bara älskar min Q7 a la 2,5 ton .. DÄRFÖR pendlar jag med den. Vad pendlar du med? Cykel? För du måste ju verkligen gilla cykel.
Seat är ett riktigt underskattat fabrikat .. Jag förstår ärligt inte varför Skoda säljer bättre. Motsvarande Seatar är och har alltid varit betydligt mera tilltalande.

#14
2017-07-08 20:50

Cyklar ibland, men annars buss eller bil. Undviker bil om det går. Badman, du vet väl att ett isberg lika stort som två Gotland snart kalvar..Förr eller senare kommer verkligheten ikapp dig, då lovar jag att din Q7:a inte hjälper dig.

#15
2017-07-08 21:12

Klart bra att Ibizan kommer som gasversion (med 1,0 TSI-motorn)!

#16
2017-07-08 21:49

Parkerings värmare. För mig finns bara fabriksmonterat och integrerat i original elsystemet och dessa menyer som svenska och tyska bilar har..
.Jag har sett så många katastrofalt dåliga montage och trassel på grund av det.
Sist en Renault 500 mil på mätaren med en eber dosa med dubbelhäftande tape och ett 8 mm borr hål fullt synligt bredvid på instrument panelen.
Halv dåliga klamningar på motorns vatten slangar.
Nej tack för helsicke att man betalar 20-30 tusen för dessa vansinnigt dåliga lösningar.

Men bilen ser trevlig och fin ut

#17
2017-07-09 11:26

Såg ViB testbil vid Globen häromdagen, första gången jag ser Ibizan live.
Och efter att ha ägt ett antal ibizor så tycker jag faktist denna är lite tråkig designmässigt, speciellt bakifrån.
Interiört så är det städat och snyggt men lite väl tyskt, å andra sidan är det kanske bra sett ur ett praktiskt perspektiv så spanjorerna gärna körde lite speciallösningar förr som bara gjorde det svårare att uppgradera stereo osv.

Den verkar ha fått bra betyg överlag internationellt.
Att den kommer som gas är jättebra då vi har en utbyggd infrastruktur här i Sverige för det.

#18
2017-07-09 12:03

Hyfsat snygg, dock ej fronten, som jag tycker är för kantig. Men överlag är jag rätt trött på alla onödiga plåtveck...

#19
2017-07-09 20:01

Helt ok...
Invändigt var det inte nåt Wow direkt när jag provsatte den.
Men förmodligen körmässigt en av de bättre.
Väntar på Polon för min del.

#20
2017-07-09 23:14

Seat har väl rätt länge byggt de snyggaste bilarna i koncernen, men kanske också de mest tveksamma gällande kvaliteten.
Den här är snygg. Helt OK även invändigt, men det var en hiskelig färg.
Bör vara med om i urvalet om man går i köptankar.

#21
2017-07-10 10:39

Roy, det är ju en ny trendfärg!
Men du har rätt, hiskelig är nog lite snällt sagt.

#22
2017-07-10 22:34

Jag kör själv en Ibiza av utgående modell till vardags och noterar att den puckade gummilisten vid vindrutan nu är borta. Trevligt också med det större baksätet.

Men jag har en annan synpunkt på provkörningen. När jag tog körkort, och det var inte JÄTTElänge sedan (2005) kunde man rekommendera följande växlar på lite större bilar:
1:an för start. 2:an i korsningar, 3:an i stan, 4:an på landsväg (70 km/h) och 5:an på motorväg och motortrafikled. Samma stegning hade trevligt nog den enda diesel jag kört lite mer.

Den Ibiza jag övningskörde privat hade stegningen:
1:an vid start, 3:an funkade i korsningar om än lite hög, 4:an när man kommit upp i fart i stan. 5:an på 70-väg. 90 blev surrigt och 110 direkt olidligt. Växlarna var onödigt täta. När jag nu kört 6-växlade bilar har jag till min fasa upptäckt att de inte utnyttjat möjligheten att få till en motorvägsväxel. Istället är växlarna idiotiskt tätstegade för oss som normalt ligger på 1500-2500 rpm.

Alltså har jag svårt att tro att Seaten är särskilt glest växlad. Säkert glesare än konkurrenterna men det är bara bra om den ska fungera bra på större svensk landsväg också. Hur man kör för att dagens växellådor ska kännas väl glest stegade lämnar jag åt läsare av denna kommentar att bedöma...

#23
2017-07-11 10:25

Jag beställde faktiskt en Ibiza 115hk xcellence variant för några veckor sen, den ska komma nästa vecka, tog faktiskt den färg som visas, den är riktigt fin tycker jag och passar inredningen bra. Med handen på hjärtat hade väl jag kanske velat vänta på FR varinaten med 150 hk men tror 115 räcker för mig ändå, 95 hk kändes pigg tycker jag. Provkörde en herrans massa bilar innan jag föll på Ibizan, den tilltalade mig mest både när det gäller körningen och utseendet för priset! Blir min första bil så hoppas det blir bra!

#24
2017-07-11 11:40

Det är väl just när vadningsdjupet ökar som man har nytta av en Q7 Vargskrälle ;)

#25
2017-07-11 12:19

@MartinGra: jag tycker också att färgen är kanonsnygg! Nu har jag förstås bara sett den på bild, men den är säkert lika bra IRL. :-) Man skulle kunna kalla den "champagne", men den heter "mystic magenta". Grattis till bilen!

#26
2017-07-11 13:56

Om någon vet vart man köper en uppblåsbar SUV, typ XC90 eller en Q7 så är jag mycket intresserad, vill ha en sådan på uppfarten.

#27
2017-07-11 17:34

Oerhört off topic för den här artikel :-) , men
https://m.alibaba.com/showroom/giant-inflatable-car.html

#28
2017-07-11 19:09

Hur kan en blaskbrun kulör med lätt dragning åt rosa kallas för magenta? Det borde vara en röd eller möjligen rosa nyans med dragning åt lila.

Vad är en Q7 Vargskrälle?

Skilj på var och vart.

#29
2017-07-11 19:31

Take a SEAT and fasten your SEATbelts.

#30
2017-07-12 20:06

Finna uppblåsbara bilar, men jag vill ha en XC60/90 eller Q7 eller nåt i den stilen. Den skall se ut precis som en riktig SUV så att man måste gå nära för att se att det är ett "luftslott".

#31
2017-07-13 10:49

@ToRy

Håller med valet av namnet på färgen att den inte stämmer, är mer åt något champagne rosaaktigt men tilltalade mig!

Tack! Hoppas den kommer nästa vecka så man kan åka på lite utflykter under semestern haha!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!