Nästa artikel
Provkörning: Seat Alhambra 4WD (2011)
Provkörning

Provkörning: Seat Alhambra 4WD (2011)

Publicerad 20 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Högbyggda familjebilar eller flexbilar finns det gott om. Men om du dessutom vill ha fyrhjulsdrift finns det faktiskt bara Seat och Volkswagen att välja mellan. Vi har provkört den spanska utmanaren.

Seat Alhambra och syskonbilen Volkswagen Sharan kom i helt nya skepnader i slutet av förra året. Båda är högbyggda, rymliga och flexibla minihussar. Konkurrenter som Ford S-Max, Renault Espace, Mitsubishi Grandis och Citroën C8 finns inte med fyrhjulsdrift. Det är unikt i klassen för Seat och VW.

Seat vill inte skylta i onödan med att Alhambra nu också finns med fyrhjulsdrift. Inget emblem med 4WD eller 4X4 skvallrar om allhjulsdriften. Bakom ratten märks inte heller fyrhjulsdriften förrän bilen körs på halt eller löst underlag.

Det kan tyckas märkligt att Seat väljer att visa en fyrhjulsdriven bil i högsommarvärme i Spanien. Men Seat har långa leveranstider på Alhambra och beställer du ett exemplar nu får du leverans i vinter.

Känns orkeslös
Fyrhjulsdriften är en elektroniskt styrd Haldex-koppling av fjärde generationen. Vi provade i en lätt grusbacke, där det märktes att även bakhjulen drev på. Men Seat är noga med att poängtera att Alhambra inte är tänkt för offroad.

Markfrigången är densamma som på den framhjulsdrivna modellen. Fyrhjulsdriften finns för att ge tryggare vägegenskaper vintertid och bättre dragegenskaper.

Alhambra 4WD säljs i Sverige bara i ett utförande, med tvåliters dieselmotor på 140 hk i kombination med manuell växellåda. Det borde vara tillräckligt med effekt. Men på låga varv känns motorn orkeslös och behöver växlas ned för att hämta kraft. Då vill man inte tänka på hur svag motorn känns med en släpvagn efter bilen.

Fyrhjulsdriften har gjort bilen 117 kg tyngre. Extravikten kan vara förklaringen till varför bilen känns orkeslös. På andra marknader säljs Alhambra 4WD också med en tvåliters diesel på 115 hk. Vid provkörningen trodde vi vid flera tillfällen att det var det motoralternativet som satt i ”vår” bil.

Tveksamt andrahandsvärde
I Sverige tror generalagenten har uppåt 30 procent av Alhambraköparna väljer den fyrhjulsdrivna modellen. Konkurrensen finns även inom Seat-familjen. Altea Freetrack har fyrhjulsdrift, förhöjd markfrigång, rymlig kupé – men är endast femsitsig.

Den som söker efter en fyrhjulsdriven sjusitsig familjebil lär också titta åt suvar som Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander och Kia Sorento. Om plånboken är stor finns också stor-suvar som Audi Q7 och Volvo XC90 att välja mellan – väsentligt dyrare än Seat Alhambra.

Andrahandsvärdet kan dock ligga Seat i fatet. Märket är inte speciellt populärt i andra hand och inbytesbilar betalas därefter.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Alhambra 4WD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Seat Alhambra 4WD

Pris, från kr: 296 900 kr (304 000 för sjusits).
Modell: Femdörrars flexbil.
Mått, cm: L 485/B 190/H 172.
Tjänstevikt, kg: 1 945 (sjusits).
Släpvagnsvikt: 2 400 kg.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 1 968 cm3. Max effekt 140 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 11,4 s. Toppfart 191 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km.
C02-utsläpp: 158 g/km.
Konkurrenter: VW Sharan 4WD, Seat Altea Freetrack, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mitsubishi Outlander.

Vad nytt? 4WD-system av fjärde generationens Haldex.
För vem? Som familjetransportör eller taxi.
Bra köp? Prisvärd, men svagt andrahandsvärde.

Plus: Rymlig, bekväm, flexibel.
Minus: Svag motor, andrahandsvärdet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.