Bild
Nästa artikel

Provkörning: Renault Mégane GT (2016)

Provkörning

Vissa saker var bättre förr. Nya Renault Mégane GT är klart modernare än föregångaren men inte lika rolig att köra.

En sportbilskryddad familjebil måste uppfylla åtminstone tre kriterier: den ska klara vardagens bestyr, den ska se lite speciell ut och den ska vara kul att köra. Om vi börjar bakifrån kan vi konstatera att nya Mégane GT känns lite urvattnad. Föregångaren hade riktiga sportbilsgener. Tvålitersmotorn var förvisso nedtrimmad till 220 hästkrafter men hämtades direkt från seriösa prestandamodellen Mégane RS. En villig bestyckning med varvglad karaktär och rätt ljud.

Provbilen är i sin tur utrustad med 1,6-litersmaskinen från familjebussen Espace, vilket är talande om något. Motorn har visserligen trimmats till 205 hästar men är alltså tunnare än föregångarens. ”Den har högre vridmoment”, kontrar Renault, men det är bara en halv sanning. 340 Newtonmeter har blivit 280, kraften är dock tillgänglig på lägre varvtal. Motorn är stark i mellanregistret men var är spetsen och ljudet? Renault kompenserar med konstgjord motorklang i högtalarna men det går sådär.

Att förbrukningen är lägre än tidigare är i alla fall positivt. Några kraftreaktioner i den tjocka ratten går inte att spåra, föregångaren var värre på den punkten. Dubbelkopplingsautomaten växlar snabbt men ryckigt vid krypkörning. Manuell låda erbjuds inte till GT. Som väntat är chassit avstämt åt det styvare hållet. Bilen är stadig i kurvor och känns allmänt fokuserad, om än lite tung att baxa omkring. Föraren sitter lågt.
 

"Och vardagen? Inga problem, bilen rullar hårt utan att förstöra åkkomforten och även om kombiutrymmet tillhör klassens minsta finns gott om plats för last och passagerare."

Unikt för klassen svänger Mégane GT med alla hjul. Tittar man i sidospeglarna ser man hur bakhjulen motstyr i låg fart och vinklas i framhjulens riktning över 80 km/tim. Det gör att bilen svänger tvärare och kanske stabilare men bakvagnen känns också lite diffus. Renault har ställbara dämpare till storebrorsan Talisman men inte till Mégane GT. Med ”blomknappen” går det dock att ändra karaktär på styrning, motor, växellåda och instrument och justera färgen på mysbelysningen. En gimmick är Launch Control-funktionen som hjälper till att starta snabbt utan att hjulen spinner loss, tacksamt att skryta om i broschyren.

Utseendet då? Jodå, till och med vanliga Mégane sticker ut med sina skarpa lampor, och med små medel har Renault fått GT att se lite argare ut. Och vardagen? Inga problem, bilen rullar hårt utan att förstöra åkkomforten och även om kombiutrymmet tillhör klassens minsta finns gott om plats för last och passagerare. Överlag upplevs bilen som mycket mer modern och ombonad än tidigare. Pekskärmen som styr multimediasystemet kräver dock tillvänjning.

Mégane GT uppfyller således två av kriterierna men sviktar lite på körglädjepunkten. Inom ett år kommer en vassare RS-version. Då blir det åka av.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane GT?

Renault Mégane GT 1.6 Energy TCe 205 EDC

Pris, kr från: 254 900.
Modell: Femdörrars femsitsig kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 463/B 181/H 145.
Tjänstevikt, kg: 1 505.
Max dragvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 618 cm3, max effekt 205 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 280 Nm vid 2 400 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda med dubbelkoppling, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,4 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 308 GT, Ford Focus ST, Skoda Octavia RS.

Plus: Fortfarande uppmuntrande att köra men...
Minus: ...inte lika livad som tidigare.

Vad nytt? Mégane med några stänk sportbilskrydda.
För vem? Familjen som vill ha lite extra skjuts i kombin.
 

Kommentarer

#1
2016-12-23 12:20

Det är jag som sa att olika bilmärken som sitter i DCT, DSG, EDC och PowerShift är dubbelkopplingsautomaten växlar snabbt men ryckigt vid krypkörning!

#2
2016-12-23 13:32

Tycker att "GTI-kombisar" är ganska trevligt! Denna, Octavia, Leon, Focus, kan vi hoppas på en Astra OPC?
Som gammal GTI-gubbe så gillar jag fortfarande bilar med lite ryt i när andan faller på, men ser inte att 3-dörrars "Hot hatches" är så praktiska i vardagen, men dessa blir en bra kombo och de är lagom stora för mig.
Fast en Golf R-kombi skulle vara mycket trevligt, men ack för dyr.

#3
2016-12-23 17:58

Håller med EnannanRobban, det livar upp vardagen med lite GTI under huven och i kupén. Jag har inte varit någon Renault vän under åren men tycker att de har fått till det på sina senaste karosser, även Talissman.

#4
.
2016-12-23 21:38

Det sitter inga bilmärken i varken DCT, DSG, EDC eller Power shift GF. Du har nog missuppfattat det mesta där.

#5
2016-12-23 22:31

@.
Renault med dubbelkoppling automatlåda från franska heter EDC = Efficient Dual Clutch.

#6
2016-12-24 09:06

"Olika bilmärken som sitter i" ska nog utläsas som "olika bilmärken sätter i". :)

#7
2016-12-24 10:09

Sjukt dåligt 2:a handsvärde. En 2011 får man för 60 papp.

#8
2016-12-26 08:22

Vem vill egentligen ha en bil som har konstgjord motorklang i högtalare?

#9
2016-12-26 08:51

Nej denna bil är ingen höjdare. Ungefär lika som Astra.

#10
2016-12-29 10:16

Sjukt ful centerpanel. Den smala skärmen i havet av plast ser väldigt billigt ut.

Och! Ännu en tillverkare som trots att det skulle ta typ 10 mb utrymme inte kan matcha bilen på bildens färg med färgen på bilen den sitter i. Vore väl inte så jäkla svårt eller? Blå bil - bild på blå bil! Röd bil - bild på röd bil!

I övrigt så är Renaults nya design helt OK tycker jag. Utgående Megane var dock strået vassare imho. Den nya designen gör sig bättre på bild än i verkligheten.

#11
2017-01-02 09:53

Vilken onödig utrustning konstgjort motorljud i högtalarna varför ska man köpa sånt