Bild
Nästa artikel
Nya Koleos är en stor bil – men så är namnet en ordlek från grekiskans koloss. Under Renault-linjerna vilar teknik från Nissan.
Vid svårare terräng kan föraren tvinga 50 procent av kraften till bakhjulen. Men 4WD kräver tvålitersmotorn.
LED-ljusen bak är alltid tända på Koleos – se och lär alla andra!
Renaults menysystem R-Link 2 har nu fått telefonspegling. Välj mellan liggande sju tums skärm eller stående 8,7-tums skärm.
Kopphållarna kan ge värme eller kyla – uppskattat!

Provkörning: Renault Koleos (2017)

Provkörning

Renault Koleos är en Nissan X-Trail i ny kostym. Den är också en stor suv med fransk komfort till bråkdelen av priset för en ny Volvo XC60.

Medan det vimlar av kompakta högbyggen runt 4,5 meter – Toyota RAV4, VW Tiguan med flera – är listan på icke-premiumsuvar i D-segmentet kort. Men nu finns ett franskt alternativ med nya Renault Koleos.

Eller franskt och franskt förresten, Koleos är en asiatisk bil med designkläder från Paris. Den är baserad på Nissan X-Trail, byggs i Sydkorea och är utvecklad med fokus på Kina. Inget negativt i det, snarare tvärt om.

Koleos är en rymlig suv med ett generöst baksäte. Även bagaget är väl tilltaget och sväljer 579 liter. Men medan konkurrenterna i klassen kan erbjuda sju sittplatser hänvisar Renault till minibussen Espace.

Motorerna är dock utvecklade av Renault själva och utbudet består av två dieselfyror: 1,6 dCi på 130 hk och 320 Nm samt 2,0 dCi på 177 hk och 380 Nm. Medan instegsmotorn bara finns med manuell låda och framhjulsdrift erbjuds 2,0 dCi med både automatlåda och fyrhjulsdrift där tekniken hämtas från Nissans lagerhyllor.

Den elektroniskt styrda lamellkopplingen skickar upp till 50 procent av kraften till bakhjulen vid behov. Önskas bättre framkomlighet kan föraren låsa kraftfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxel under 40 km/tim. Automatlådan är en steglös CVT-låda, kallad X-Tronic, som under acceleration imiterar en traditionell automat med sju inprogrammerade steg. Renault har finslipat Nissans mjukvara och Koleos har en lyckad kombination av CVT-lådans smidiga karaktär vid stadskörning utan påtaglig ”gummisnoddkänsla” på landsvägen.

Tyvärr ger automaten otidsenliga prestandasänkingar. Med X-Tronic ökar förbrukningen i Koleos 2,0 dCi 4WD från 5,3 till 5,8 l/100 km och dragvikten sänks från 2 000 till 1 650 kg.

"Om man klarar sig utan lullull är instegsdieseln det bästa valet. Med 1,6-motorn över framaxeln blir Koleos lättare i steget."

Provkörningen i Finland bjöd på åldersbitna landsvägar som visar på stora komfortfördelar jämfört med DNA-tvillingen Nissan X-Trail. Renault har förfinat chassisättning, adderat mer bullerdämpning och anpassat storsuven till en tydlig fransk profil. Man åker klart skönare i Koleos än i X-Trail.

Utöver en för biltypen initial styltighet över skarvar och smågupp hanteras större vägimperfektioner väl. På grövre asfalt håller kupébullret moderata nivåer.

Turen bjuder också på charmigt slingrande grusvägar som visar varför vårt östra grannland fostrat så många rattvirtuoser. Men Koleos saknar rallytalang helt och hållet. Detta är inte bilen för den som söker körglädje och närvaro bakom ratten. Koleos försöker snarare filtrera bort så mycket vägkänsla som möjligt. Styrningen är vag och chassibalansen klart understyrd med tydliga karossrörelser. Koleos manar till en avslappnad körstil, vilket passar biltypen.

Om man klarar sig utan lullull är instegsdieseln det bästa valet. Med 1,6-motorn över framaxeln blir Koleos lättare i steget och styrkänslan blir mindre usel. Kraften är tillräcklig för Koleos personlighet samtidigt som 1,6 dCi är mer sparsam på både dieseldroppar och knatter än 2,0 dCi.

Prislappen börjar på 259 900 kronor. Det är i nivå med flera mindre dieselsuvar och standardpaketet ”Zen” inkluderar fem års garanti, rattvärme, autobroms och navigator. Tvålitersdiesel med automat, fyrhjulsdrift och toppnivån ”Intens”, med backkamera och LED-strålkastare, kostar 329 900 kr. Väl inom tjänstebilisternas 7,5 basbelopp.

Koleos tillför inget nytt till bilindustrin, men den adderar ändå ett mervärde för suv-köparna. Här finns en rymlig och komfortinriktad storsuv till ett vettigt pris.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Koleos?

Renault Koleos 1,6 dci 130 zen

Pris, från: 259 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 467/B 184/H 168. Axelavstånd 271. Markfrigång 21.
Bagagevolym, l: 579–1 795.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 598 cm3. Max effekt 130 hk vid 4 000 v/min. Max vrid 320 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s.
Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 120 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq, Volvo XC60.
 

Plus: Utrymmen, pris, garanti, snål instegsdiesel.
Minus: Körglädje, utrustningsbegränsning för 1,6 dCi.

Vad nytt? En stor suv från Renault.
För vem? Den som föredrar utrymmen och komfort över varumärke.  
 

Kommentarer

#1
2017-09-16 10:42

Var det inte X-trail chassina som gick av på mitten pga rost? Eller var det Navara?

#2
2017-09-16 10:49

Renaults diesel motorer är riktiga lortgrisar! Undvik att köpa dem!

#3
2017-09-16 17:08

"till bråkdelen av priset för en ny Volvo XC60."

Det är det höga priset som gör XC60 så populär. Hade den kostat runt 250.000 kr hade det inte varit premium nog i de flestas ögon. Då kan ju "vem som helst" köpa den och då är det inte alls lika rolig att själv äga en.

#4
2017-09-16 17:46

Xc 60 är nog värd priset om man jämför mot denna fransos skulle jag tro
Och snål instegs diesel, det är knappast så på årsbasis.

#5
2017-09-16 18:04

"Större vägimperfektioner" kan måhända översättas till "rejält gropig och ojämn väg"?

#6
2017-09-16 19:17

"Koleos tillför inget nytt till bilindustrin, men den adderar ändå ett mervärde för suv-köparna. Här finns en rymlig och komfortinriktad storsuv till ett vettigt pris."

Vettigaste omdömet från ViB på länge.

#7
2017-09-16 19:44

1,6-litersdieseln är förmodligen den bästa bestyckningen ja men tills bättre rening kommit på plats kanske man ska undvika köp överhuvudtaget. En CO2-spyende bensinmotor är inte heller något att sträva efter.

#8
2017-09-16 20:10

"baserad på Nissan X-Trail". Betyder det samma dåliga rostskydd som Nissan el blir det bättre? Annars brukar väl Renault få bra betyg numera i rostskyddstesterna

#9
2017-09-16 20:35

Ja, varför inte ...

// Krister

#10
2017-09-16 21:03

Bara plast. Hellre xc60 för dubbla priset.

#11
2017-09-16 22:56

Nya XC60 kostar 402,900 kr och XC60 Classic kostar 299,900 kr.
Gamla modellen vanlig interiör och ser trist ut och tråkigt körglädje. Nya modellen är helt ny interiör och ser trevlig ut och genomsnitt körglädje därför kostar från 402,900 kr.
Renault Koleos är ganska billigt priset så tråkigt körglädje.
Sånt är det personlig smak.

#12
2017-09-17 00:14

Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km och utsläppsklass Euro 6. Och Tomten finns på riktigt.

#13
2017-09-17 02:43

Mycket snyggare än Nissan X-Trail enligt min mening. Tillverkas i Korea på samma lina som X-Trail så de som är rädda för fransk kvalitet har inget att frukta.

#14
2017-09-17 07:06

Snygg! Skulle definitivt vara intressant om jag hade behovet.

#16
2017-09-17 09:03

Vettigt pris i grundutförande, men vad blir det med vettig utrustning, men den kanske är skapligt utrustad i grundutförande? Ganska snygg dock. Automatlåda är ett krav. Men vill ha hybridversion inte diesel!!

#17
2017-09-17 09:23

Satte mig i en sån här på visningshelgen av både denna och nya XC60. I Renaulten fanns en obehaglig kemikalielukt, så jag klev snabbt ur. I Volvo fanns enbart en behaglig nybilsdoft. Bara en sån detalj gör Volvon värd merpriset! Vill man ha Renaulten rekommenderar jag en begagnad, så den förhoppningsvis hunnit vädras ur.

#18
2017-09-17 20:59

Undrar hur skitig denna bil är på riktigt? Varför utsläppen ökar mycket nu är för att vi kliver in i en fossil driven kall bil som väger, 1600-2200 kg och kör iväg. Första 2-3 milen drar bilen långt över 1 liter/mil, med stora utsläpp som följd. Väldigt många kör idag dessa korta sträckor.

#19
2017-09-18 08:13

Utsläppen förvärras av att vare sig katalysator eller partikelfilter värms upp och börjar arbeta effektivt vid dessa korta körningar.

#20
2017-09-19 10:37

Billig i inköp - kanske det. Men det är ju bara halva sanningen, Andrahandsvärdet är nog inte så stort så värdeminskningen lär bli rejäl ändå. Kan inte se den som ett alternativ till XC60, däremot till exempelvis Skoda Kodiaq.

#21
2017-09-19 10:37

Billig i inköp - kanske det. Men det är ju bara halva sanningen, Andrahandsvärdet är nog inte så stort så värdeminskningen lär bli rejäl ändå. Kan inte se den som ett alternativ till XC60, däremot till exempelvis Skoda Kodiaq.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.