Nästa artikel
Provkörning: Renault Kadjar (2015)
Provkörning

Provkörning: Renault Kadjar (2015)

Publicerad 8 september 2015 (uppdaterad 8 september 2015)
Renault Kadjar är sju centimeter längre än kusinen Nissan Qashqai.
Renault fortsätter förnya hela sitt modellprogram. Den mellanstora crossovern Kadjar är tredje nya bilen från tillverkaren i år efter nya Twingo och Espace.
Nya Renault Kadjar är till mer än hälften (60 procent) samma bil som Nissan Qashqai. Men de gemensamma delarna, som motorer och fram- och bakvagnen, är dolda under en oftast vältäckande Renault-fernissa.

Karossen har fått en egen, aningen mer uttrycksfull design än den hos Qashqai. Renault har tagit grunden för bilen från allianspartnern Nissan men sedan skruvat på bitarna för att få dem att matcha märkesprofilen. Bakom ratten märks ett annat franskt särdrag i form av en mild komforthöjning. Exempelvis har stolsramarna från Qashqai klätts i mjukare skumgummi och formen erbjuder bättre sidostöd. 

Om blicken vandrar runt i den lite alldagliga men praktiska interiören går det att upptäcka flera knappar och vred från Nissan och en hel del hårdplast samt småmissar i finishen.
Kadjars sjutums pekskärm, mitt i instrumentpanelen, är kvick samt tryck- och svepkänslig. Skärmen har också stora och tydliga symboler som är lätta träffa under färd.
 
De bilar som fanns att tillgå vid provkörningen var dels den bensindrivna versionen med en 1,2-liters fyrcylindrig turbomotor med 130 hk (TCe 130), dels versionen med största dieselmotorn på 130 hk (dCi 130). Den sistnämnda är den enda som kommer med drivning på alla fyra hjul. Fyrhjulsdriften griper bara in när framhjulen slirar. Det går även att låsa drivningen 50/50 så länge farten inte överskrider 40 km/tim.

Någon terrängvärsting är det därmed inte tal om. Men 200 millimeter markfrigång och maximal släpvikt på 1 800 kilo gör ändå bilen till ett praktisk gångbart alternativ för de flesta. Själva kroken kostar dock dryga 16 000 kronor som tillval.

Starkaste dieselversionen har ett vridmoment som passar den högbyggda bilen bättre på lands- och motorväg, bottendraget saknas i bensinbilen. Det märks särskilt när passagerarna blir fler eller packningen tyngre.

Renault i Sverige tror annars att miljöbilen med lilla dieseln på 110 hästkrafter (dCi 110) kan gå hem hos tjänstebilsförarna. Den kommer även med dubbelkopplingsautomaten EDC.   
Kadjar kan, likt Espace, bara fås med autobroms som fungerar i högre farter (över 30 km/tim för Kadjar). Klent när forskning visar att autobroms kan sänka risken för olyckor i stadstrafik med upp till 40 procent.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Kadjar?
Renault Kadjar dCi 130 4WD

Pris, från kr: 257 900.
Modell: Femdörrars crossover.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 445/B 184/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 536.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Fyra ventiler per cylinder. Slagvolym 1 598 cm3. Max effekt 130 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 129 g/km.
Konkurrenter: Skoda Yeti, VW Tiguan, Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Kia Sportage, Honda CR-V.

Plus: Bekväm och praktisk crossover.
Minus: Gungig, autobroms bara aktiv över 30 km/tim.
 
Vad nytt? Helt ny bilmodell från Renault.
För vem? De som önskar en franko-fierad japansk crossover. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-08 18:01
månssons

Antifeministen:
Håller med leifer, fullkomligt ologiskt argument. Dessutom finns det ju fler typer av olyckor i städer, exempelvis med andra bilar.... Jag hoppas, åtminstone för alla andra trafikanters skull, att du en dag inser att varken du eller någon annan är gud i trafiken och att autobroms därmed är en väldigt viktig aspekt för att minska antalet skadade och omkomna i trafiken.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-08 19:39
Styggavargen

Ingen hemlighet att jag inte gillar SUV/Crossover, fast denna kan jag mer eller mindre acceptera och det är egentligen två skäl, den är inte jättetung i förhållande till sin storlek samt att den har väldigt bra poäng på fotgängarskyddet i EuroNCAP testet. Fast bekväm och praktisk skulle jag nog inte vilja kalla det, vill man gunga kan man åka ut på sjön med båten. Jag har inte greppat varför en sådan här SUV/Crossover skulle vara så mycket bättre än en vanlig personbil, det erkänner jag utan omsvep.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-08 21:18
GDS

Kamkedja?
Går det att byta glödlamporna själv?
Är lamporna av std-modell?
Är det trummor bak?
Finns konventionell manuell växellåda?
Finns konventionell automatlåda med momentomvandlare samt lockup?
Vanligt elsystem eller databuss?
15 eller 150 säkringar?
Om svaret på frågan ovan är 150, sitter isf dessa spridda över hela bilen?
Sitter det säkringar under golvmattan?
Går det att byta batteri utan att bärga bilen till verkstad för att mjukvaran till laddningen försvunnit iom batteribytet?
Laddas bilens batteri kontinuerligt eller bara när bilen bromsas etc?
Finns det vattentempmätare?

Elektronikgarantier?

Dessa frågor bör besvaras vid varje biltest.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-08 22:50
Raphael

Ljudisolering: ViB har kört bilen i Spanien på spanska vägar, utifrån det går inte att bedöma ljudnivån på svenska vägar. Men bilen finns i Sverige hos en handlare nära dig.

Kamkedja: Renaults TCE motorer har kamkedja. 1.6 DCI har kamkedja. 1.5 har kamrem.
Lampor: Om man inte väljer LED-lampor Vision Plus så är det vanliga halogenlampor.
Manuell växellåda: Ja, det finns.
Konventionell automatlåda: Nej, det är en EDC dubbelkopplingslåda och den finns bara till 1.5 DCI.
Tempmätare: Ja.
Garantier: Renaults vanliga 5 års garanti, ingen särskild garanti för elektroniken utan det ingår i den vanliga fabriksgarantin.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-10 17:32
Sammen

Vilka bilar (utöver småbilar) på svenska marknaden har trumbromsar bak?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.