Nästa artikel
Provkörning: Renault Espace 2015
Provkörning

Provkörning: Renault Espace 2015

Publicerad 8 maj 2015 (uppdaterad 16 juni 2015)
Renaults stora flexbil Espace trivs på landsväg.
Renault dröjde 13 år med att ta fram nya Espace. Bilen är rymlig, smidig och komfortabel men redan frånåkt när det kommer till säkerhet.
Snälla Renault, hur tänkte ni nu? Gruppen som skulle skapa en ny mpv i märkets stolta Espace-serie verkar ha fått jobba alldeles fritt. Det skulle vara innovation, lust, design och Paris i en enda härlig bouillabaisse. Tyvärr hade det behövts en rådig kock med pondus för att styra upp soppan.
 
Låt oss börja med det som är bra. Vi kör nya Espace i trakterna av Nimes, Provence, och Espace reder sig fint. Chassits grundinställning ger god balans mellan komfort och stabilitet. Testbilarna var utrustade med 4Control-paket (19 900 kr) med bland annat fyrhjulsstyrning och adaptiva stötdämpare.Måhända bidrog dessa finesser till att det upplevdes sällsynt enkelt att få med sig den förhållandevis stora bilen även i tajta svängar. Lång hjulbas och generös inre bredd ger fina utrymmen.
 
I framsätena är det god rymd åt alla håll och även passagerarna i den andra sätesraden har bra plats för benen. Längst bak är det trångt och insteget lämpar sig bäst för smidiga och små barn.  Samtliga stolar kan fällas elektriskt och individuellt med en enkel knapptryckning och ger då tillgång till över två kubikmeter lastutrymme. Smidigt och imponerande! När det blir dags att fälla upp stolarna igen sköts det manuellt via muskelkraft, här som i alla andra flexbilar. Bagageutrymmet har öglor för lastsäkring men tyvärr saknas krokar för kassar. 
 
Till Sverige kommer Espace enbart med dieselmotorer. Vi kör den starkaste varianten på 160 hk som går mjukt, tyst och ger rejält med dragkraft redan från låga varv. Automatiskt växlande dubbelkopplingslåda är standard och som de flesta dubbelkopplingslådor är dess ingrepp en smula abrupt vid krypkörning. Väl i fart växlar lådan mjukt om än inte särskilt snabbt. Det senare spelar mindre roll. Ingen köper en Espace för att den är sportig.
 
Renault slår på trumman för sitt Multi Sense-system med vilket man ”kan styra hela känslan i bilen”. Beroende på vilket körläge man väljer justeras chassi, styrning, växlingspunkter, interiörbelysning med mera. I läget Sport blir styrningen således trög (inte känslig) motorn drar längre på växlarna (varför då, det är ju en diesel?) och värst av allt, ur högtalarna strömmar ett konstgjort motorljud som knappast ens roar tolvåringar i mer än fem minuter.
 
Körlägena väljs via den 8,7 tum stora pekskärmen till mediesystemet R-Link 2 som är standard i Sverige. Det inkluderar navigation, Bluetooth och DAB-radio. Förutom pekskärmen har dock Renault valt att styra en del funktioner via ett manöverhjul och några knappar på mittkonsolen samt en satellit till höger på rattstången. Det är bra eftersom själva pekskärmen sitter så långt från föraren att den är svår att nå. Men den bidrar även till rörigheten innan man lär sig vilken kontroll som styr vilken funktion.
 
Under den breda mittkonsolen finns bland annat två mugghållare. Från förarplats är dessa snudd på omöjliga att nå och tanken på att försöka lirka ut en kopp hett kaffe under färd är rena rysaren.
 
Espace har ännu inte krockats hos Euro NCAP men målsättningen är fem stjärnor. För att nå dit har Renault utrustat bilen med autobroms men märkligt nog bara ett system som fungerar i 40–140 km/tim. Att man därmed valt att strunta i den vanligaste olyckstypen, småkrockar i stadstrafik, förklarar Renault med att det annars skulle uppstå alltför många felindikeringar.
 
Att andra tillverkare lyckats lösa detta bortser man från och Renault fäster heller ingen vikt vid den forskning som visar att autobroms minskar antalet olyckor i stadstrafik med upp till 40 procent. Renault har uppenbart sänkt sina säkerhetsambitioner. Svagt!
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Espace?
FAKTA Renault Espace 1,6 dCi 160 EDC Zen

PRIS, FRÅN KR: 369 900.
MODELL: 5+2 sitsig MPV.
SÄLJSTART: Maj.
MÅTT, CM: L 485/B 191/H 168.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 659.
MOTOR: Volym: 1 598 cm3. Max effekt 160 hk/4 000 v/min. Max vridmoment 380 Nm/1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift 6-stegs dubbelkopplingslåda..
PRESTANDA: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 120 g/km.
KONKURRENTER: Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso, VW Sharan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-08 12:17
Peugo

Ok, Renault tänker som jag då när jag frågade mej att varför det inte går att ställa in autobromsens hastighet för den fungerar ju med 100% säkerhet inte i storstäderna i Europa där man kör på ett helt annat sätt än här i Sverige, inget system kan klara av sådant "kaos" utan att bromsa för det jämna helt i onödan (ifall systemet inte tillåter 5 cm avstånd utan att bromsa). Inför ställbart hastighet för autobroms och i Sverige kan hastigheten vara relativt låg från grunden.

Euro NCAP är ok men för all del berättar den ju inte hela sanningen och skulle aldrig få för mej att endast välja en bil som har 5 stjärnor, inte är jag en idiot heller. :)

#2 • Uppdaterat: 2015-05-08 13:34
johafor

Tycker också att provkörningsrecensionen känns VÄL negativ. Att vänja sig vid olika bilars info-system är väl inte nytt? Det är väl som att lära sig BMWs eller Volvos system, men det gör ni kanske oftare och behöver inte längre samma tid att lära er? Om en nu köper en espace tror jag inte att det blir ett problem, även om det belystes här. Detsamma gäller konstgjorda motorljudet, som väl antagligen bara är att stänga av, så stör det ingen? Och om nu "de flesta" dsg-lådorna ingriper en smula abrupt vid krypfart, varför då tydliggöra det så mycket just den här gången? Och att renault har autobroms mellan 40-140 kmh är väl inte svagt? Det är väl skitbra? Och framförallt INTE en sänkning av säkerhetsambitioner? Känns som artikeln är vinklad?

Men mest undrar jag om det är planerat för batterier i bilen? En plug-in variant med lika mycket utrymme?

#3 • Uppdaterat: 2015-05-08 13:52
Audi A5 SB

Många kloka ord om autobromsen här;-)

Men allvarligt talat, har ni som kritiserar den provat en bil med autobroms och då lyckats få de aktiverad? Om ni kan svara ja på fråga, ja då konstaterar jag att ni förutom att vara mycket modiga också är oerhört dumdristiga. Jag har nu 400 mil bakom mig i min med autobroms försedda bil och har ännu inte lyckats få den att gripa in. Den har varnat en gång, men då hade jag i samma ögonblick ställt mig på bromsen (en gök som tvärnitade i ganska låg fart vid ett trafikljus som visade grönt).

F.ö. så antar jag att Peugo med "ställbar hastighet" menar ställbar känslighet. Men vad ska du med den till? Autobromsen tar hänsyn till din fart och anpassar sig efter den. Detta betyder att du mycket väl kan köra "5 cm" bakom framförvarande fordon i låg fart. Att den skulle "nypa till" i tid och otid i stadstrafik stämmer således inte. Det är bara rena spekulationer.

Kör jag i 50 km/h, så kan jag ligga mindre än en billängd bakom framförvarande fordon. Minskar avståndet till ca en halv billängd, så blinkar en röd ikon för att tala om att jag ligger för nära. Jag har ännu inte lyckats köra så nära att varning nr 2 träder in: ljudvarning och ilsket blinkande centralinstrument, än mindre att få autobromsen aktiverad. Så modig och dumdristig är jag inte....

#4 • Uppdaterat: 2015-05-08 14:22
månssons

Antifeministen: Det börjar bli lite löjligt vid det här laget att du kommenterar exakta samma textstycke i varenda artikel som på något vis går att koppla till autobroms. Lite konstigt är det också att du aldrig svarar på alla väldigt vettiga motargument.

Ditt tankesätt går ju lika bra att använda på alla andra säkerhetssystem idag, så som ABS, antisladdsystem och krockkuddar. Visst kan man få en viss falsk trygghet av dessa, men den vägs upp av fördelarna med råge. Dessutom har man forskat i detta (länken fanns i ett annat kommentarsfält) och kommit fram till att autobromsen inte är värre än bla antisladdsystem i den aspekten på grund av att autobromsen slår till så pass sent.

Det är dessutom lite skrämmande att din argumentation i princip går ut på att alla trafikanter är dumma i huvudet (som inte kan ta "ansvar" för autobromsen) medan du själv är en gud som aldrig gör ett enda misstag i trafiken och därför inte behöver någon autobroms. Saken är dock den att vi alla gör misstag och just därför har vi ABS, ESP, krockkuddar och numera autobroms. Givetvis kan alla dessa system fallera men det är ju knappast så att man medvetet försöker krocka för att se om krockkudden eller autobromsen faktiskt fungerar.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-08 18:16
Peter E

Att Renault inte har ett autobromssystem som fungerar under 40 km/h bevisar väl bara att de ej klarar av att fixa fram ett sådant system. De säger ju själva att det skulle ge alltför många felindikeringar. Det systemet som de har alltså.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-08 18:19
Peter E

Gäsp: Det var väl så också att piloterna inte skulle lämna sina plan i *onödan*. Alltså rädda sig själva.
Fanns antifeminister redan då uppenbarligen ;-)

#7 • Uppdaterat: 2015-05-08 19:55
Pi

Anti - du har väl också väldigt otrevlig ton när du gång på gång dissar autobromsen totalt vilken förmodligen kommer att reducera olyckor och skadeföljder mera än i stort sett alla övriga säkerhetssystem som kommit under åren. Och jag håller med månssons - du upprepar ditt mantra gång på gång men du tycks fortfarande inte förstå hur ett autobromssystem fungerar. Och det sistnämnda tycks också vara fallet för Peugo. Läs vad Audi skriver så kanske ni inte fortsätter vara så rädda för detta.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-08 20:42
Peter E

Stämmer bra Shogun, men som du "vet" så borde alla bilar med sådana livsfarliga system få körförbud ;-) (ironi)

#9 • Uppdaterat: 2015-05-08 21:07
N-iklas

Man kunde kanske försöka hysa lite respekt över att någon annan kan se annorlunda på saker och ting.

Man har vinklat de uppgifter som presenteras, man redovisar en siffra som gissar hur många små olyckor som förhindras men ingen siffra som säger hur många gånger autobromsen misslyckades med att stanna eller bromsade helt i onödan.
Utan sådana siffror kan man inte göra en rättvis bedömning.

Och den psykologiska effekten blir att man automatiskt tror att bromsen aldrig misslyckas och aldrig bromsar i onödan - därför att ingen sådan statistik redovisas.

Hela bilden av tekniken löper risk att bli censurerad och styrd att bara redovisa den ensidiga bild som majoriteten vill skall komma fram.
Om det är så att andelen misslyckade bromsningar är större än man tror, skulle det förklara varför vissa inte omfamnar tekniken - utan tvekar.
Om den var så perfekt som vissa påstår skulle det självklart inte behövas många... sidor i instruktionsboken med varningar för när systemet kan fungera fel.

En annan synvinkel är att de flesta biltillverkare genast inför den utrustning som är senaste mode därför att de är säkra på att kunna sälja fler bilar och tjäna mer pengar - utan att alls överväga om det är en bra eller dålig "grej".

Ingen tycks tänka på att bara för att en viss sak införs på en bil är inte det automatiskt ett bevis för att det också är något bra - det kan också bara vara en pryl producenten tror sig kunna kränga multum av och håva in stora mängder pengar på - skit samma om den är bra eller dålig - egentligen - så länge den säljer.
Trots detta tycks de flesta ta existensen av något som bevis för att det är något mycket bra och mycket nödvändigt.

#a • Uppdaterat: 2015-05-08 22:27
C4Cactus

Jag förstår inte hur man kan välja en så snäv infallsvinkel på en artikel. Och om man nu gör det, så behöver man betydligt mer fakta för att bevisa att man har rätt. Nya Espace verkar vara en bra bil i det stora hela, men det var kanske för tråkigt att skriva hem om?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.