Bild
Nästa artikel
Till och med emblem och skrift på bakluckan går helt i svart på denna specialare.
Inga plastkåpor här inte, men desto fler tjocka slangar och rör som skvallrar om hög effekt: 220 hk.
Förarmiljö med gott om röd dekor och siktskåra i ratten. Bra körställning men ganska smala stolar fram.
Däck i 45-profil på glänsande 18-tumsfälgar. Skivorna fram mäter 320 millimeter i diameter, bromsbettet är riktigt starkt!

Provkörning: Renault Clio R.S.18 (2018)

Provkörning

Specialversionen av Clio R.S. hämtar dekor från Formel 1-bilarna och erbjuder styrka utöver det vanliga.

För snart ett halvt sekel sedan fanns en tuff Opel som hette Kadett Sprint. Det var en lättad, trimmad och med större tank försedd lågserieversion av framgångsrika Kadett Rallye, en bil som nästan segrade ihjäl sig i rallyskogarna.

Lite på samma sätt förhåller sig Renault Clio R.S.18 till en ”vanlig ” Renault Clio R.S. Den är extra allt på ett redan fullmatat grundrecept. Minnesgoda Vi Bilägare-läsare kommer kanske ihåg att Clio R.S. tog hem ett GTI-test i minsta klassen sommaren 2014, före bland andra Mini Cooper S och Ford Fiesta ST. Renaults trimversioner på senare år har varit lyckade, de kombinerar ärtiga köregenskaper med vassa motorer, bra styrning och stort underhållningsvärde, utan att bli alltför aviga att hantera i vardagen. Exakt vad man vill ha av en GTI.

Provbilen, svart som natten i varje vrå, har 20 hk extra jämfört med en vanlig Clio R.S. – 220 hk mot 200. Maskinen skottar på rejält närhelst föraren så vill. Axet till hundra tar något över sex sekunder och fartökningen mattas inte förrän alldeles för långt förbi lagens råmärken. Den sexväxlade dubbelkopplingslådan gör ett förtjänstfullt jobb för att omvandla alla motorvarv till fart på de speciella hjulen och en elektronisk diffbroms håller befarat ”axeltuggande” i schack på ett förvånansvärt bra sätt.
 

"Kundkretsen är antagligen hur smal som helst men nog är det kul att typer som R.S.18 fortfarande får finnas?"

Clio R.S.18 är något sänkt fram och bak jämfört med utgångsmodellen. Den är också hårdare avfjädrad, vilket märks direkt efter start. I låg fart blir det rätt studsigt, i högre fart planar fjädrings- och stötdämpararbetet däremot ut. Man förvissas snabbt om att högfartsegenskaperna varit fokus för chassiutvecklarna. Stötdämparna har extra, hydrauliskt dämparelement som tar emot när fjädringen bottnar. Det bidrar till att bilen får ett styvt och konsekvent beteende under hård körning, utan att komforten går förlorad.

Utan att ha satt bilen på alltför hårda prov kan jag konstatera att receptet tycks fungera. Visst, bilen är tuff i rörelserna men aldrig inexakt eller obehaglig. En avvägd styrkänsla och bara 2,4 rattvarv mellan fulla hjulutslag kompletterar ett väl utfört ingenjörsjobb.

Provbilen är försedd med ett par extragrejer, varav det speciella avgassystemet från innemärket Akrapovich (drygt 11 000 kronor) sticker ut mest. De båda kolfiberavsluten i bakre stötfångaren ser inte bara morska ut, tonerna som strömmar ur dem smäller och har sig vid upp- och nedväxlingar när man har den speciella knappen R.S.-mode intryckt. Aktiveringen raskar på styrning, motorrespons och växlingar.

Stolarna är förstås extra skålade och mycket behagliga för en person med kroppsprofil åt det slanka hållet. Är man bara det minsta kraftigt byggd räcker emellertid bredden mellan stödskuldrorna knappt till. Det gäller även armbågsutrymme fram, väldigt smalt. Too bad! 

Det här är en rakt igenom glad figur, riktigt duktig på sitt. Kundkretsen är antagligen hur smal som helst men nog är det kul att typer som R.S.18 fortfarande får finnas?

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio R.S.18?

Renault Clio R.S.18

Pris, från kr: 265 800.
Mått, cm: L 409/B 173/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 367.
Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 79,7/81,1 mm. Volym 1 681 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 250 v/min, max vridmoment 280 Nm vid 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda. 
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 135 g/km.
Konkurrenter: Mini Cooper S, VW Polo GTI.
 

Plus: Motor, köregenskaper, fyra dörrar. 
Minus: Bullrig, hårda rörelser i låg fart.

Vad nytt? Extratrimmad version av trimversionen av Clio.
För vem? GTI-älskare med smak för snabba bilbandagar.    
 

Kommentarer

#1
2018-06-23 13:50

Jo men att den är häftig.

#2
2018-06-26 11:06

Hellre nya Fiesta ST än den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.