Bild
Nästa artikel
Ny front med grill och LED-strålkastare ska påminna om övriga högbyggda bilar i Renaults sortiment.
Hasplåtar i plast är ett nytt designattribut för Captur. Bakljusen har fått ny design.
Interiören har piffats upp med ny ratt samt delvis utbytta material för att höja kvalitetskänslan.
Infotainmentsystemet R-Link är tillval, ger många möjligheter men den lågt placerade skärmen är svårläst.
Enkel instrumentering med tydlig digital hastighetsmätare.

Provkörning: Renault Captur (2017)

Provkörning

Renaults representanter medger själva att Captur är en bil som främst handlar om yta. Under skalet finns allvarliga brister.

Den lilla crossovermodellen Captur har blivit en internationell succé för Renault. Även i Sverige går modellen som tåget och står för omkring en fjärdedel av märkets totala försäljning. Det är utseendet som lockar. Representanten från Renaults PR-avdelning deklarerar stolt att en mycket stor andel av kunderna har valt Captur just för dess yttres skull. Formen är mjuk och gullig, färgsättningen glad och framtoningen snäll. Lite som en Pokémon för vuxna.

I grunden är Captur en lätt uppblåst och förhöjd variant av småbilen Clio. Den högre sitthöjden underlättar insteget och förbättrar överblicken. Svenska kunder kan välja mellan två turboladdade bensinmotorer, en trecylindrig på 0,9 liter/90 hk samt en fyrcylindrig på 1,2 l/120 hk. Det är den starkaste varianten vi får provkör här.

"Det kommer att bli tufft för Captur att behålla sin marknadsandel framöver."

I tät stadstrafik trivs Captur som fisken i vattnet. Drivlinan samspelar fint och bilen är lättmanövrerad. Enda smolket är navigationssystemets bildskärm som är lite för lågt placerad på mittkonsolen för att vara enkel att läsa av under körning.  Liksom Clio upplevs Captur som relativt smal i kupén. Två storväxta kommer att slåss om mittarmstödet (tillval) för att vila armbågarna.

Kupélängden räcker dock gott och det är inget problem för en 180 cm lång förare att ta plats ”bakom sig själv”. Baksätet är högt och erbjuder bra utrymme för två. Sittdynorna är korta men för mindre passagerare behöver det inte innebära någon nackdel. Bagageutrymmet klarar enligt faktabladet goda 455 liter men ser trängre ut när man öppnar bakluckan. Förklaringen är att en hel del av dessa litrar döljs under det dubbla lastgolvet.

Vägegenskaperna är trygga men som ofta när i grunden lågbyggda bilar höjs mot skyarna, blir fjädringskomforten lidande. I tvärgående gupp dunsar det oskönt. Ansiktslyfta Captur har fått ny front och akter, ”hasplåtar” i plast, nya fälgar samt förbättrad kvalitetskänsla i några detaljer i inredningen.

Det som avslöjar att Captur är en ålderdomlig konstruktion är avsaknaden av autobroms. Den viktiga säkerhetsdetaljen går inte ens att beställa som tillval. Enligt Renault skulle det ha blivit för dyrt att bygga om Renaults plattform B som Captur bygger på vars ursprung kan spåras ända tillbaka till den andra generationen Clio som presenterades år 1990.

Grundpriset börjar på sympatiska 159.900 kronor men drar snabbt iväg om man väljer den större motorn och mer utrustning. Kring 200.000 kr finns många modernare konkurrenter att välja bland vilket kommer att göra det tufft för Captur att behålla sin marknadsandel framöver.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Captur?

Renault Captur TCe 120 Intens

Pris, från kr: 193.900.
Säljstart: Juli.
Mått, cm: L 412/B 178/H 156.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 455–1 235.
Tjänstevikt, kg: 1 184.
Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 ventiler/cylinder. Volym 1 197 cm3. Max effekt 120 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 205 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Prestanda: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km.
Konkurrenter: Opel Crossland X, Honda HR-V, Mazda CX-3 med flera.
 

Plus: Lättkörd i stadstrafik, kul design. 
Minus: Saknar autobroms, bristande åkkomfort.

Vad nytt? Uppdaterad design.
För vem? Bäst för märkesfantaster. 
 

Kommentarer

#1
2017-07-15 10:18

Som vanligt när det är Renault. Snyggt på ytan. Under skalet är det skräp.

#2
2017-07-15 10:18

Som vanligt när det är Renault. Snyggt på ytan. Under skalet är det skräp.

#3
2017-07-15 10:40

Media har varit kritisk mot Captur men den säljer bättre än konkurrenterna både i Sverige och övriga Europa, konsumenternas preferenser verkar annorlunda än biljournalisternas. Peugeot 2008 finns med autobroms och har mjukare fjädringskomfort och bättre stolar, men Captur säljer bättre.

Flera nya konkurrenter är på väg framtuden får visa om Captur håller ställningarna.

#4
2017-07-15 11:11

Ännu en i högen Högbyggd fossilbrännare

#5
2017-07-15 11:15

En bidragande orsak till Capturs framgång i Sverige är just det låga priset, mycket bil för pengarna.

Sen har Renault bra erbjudanden på privatleasing av Captur, skulle tro att det också är många sådana som rullar på vägarna.

Sympatiskt bil som är trevlig att köra men den får som sagt inte bli mycket dyrare, då kommer den att få hårdare konkurrens.

#6
2017-07-15 13:53

Otroligt missvisande inledning:

"Under skalet finns allvarliga brister."

Det verkar som om dessa brister (i plural) endast visar sig handla om autobromsen. Det verkar som om svenska bilköpare är betydligt smartare än svenska biljournalister - det är uppenbart att de inte ser till denna "brist" utan glädjer sig åt ett billigt fordon som ger dem det de behöver. Som någon påvisar här ovan så är diskrepansen mellan bilköpare och motorjournalister uppenbarligen enorm och man kan ju då undra för vem/vilka dessa motorjournalister skriver? Kan de måhända skriva för sina egna PK-inriktade gelikar? Med sådant här tar alternativa media, de som skriver för folket, oerhörda kliv framåt.

.

#7
2017-07-15 14:21

Vi kan gott även slänga in Clion i facket bländverk.
Mycket bra av VIB att lägga korten på bordet.
Captur är i grunden en liten o synnerligen opraktisk nonsens bil, syskonet Dacia med tex Duster äger däremot ett berättigande.

Den ende som hitintills vågat sig på att kritisera den franska genialiteten det är Jeremy Clarkson som satt i den då hyllade Renault Scenic och tänkte som så att förvaringsluckan uppe i taket var visserligen listig men vad är den till? Han provade allt sådant vardagligt, nallen, glasögonen, plånboken och inget gick in och som löken på laxen så kom luckan i handen på honom...taskigt gjort? Nej för det är vad vi konsumenter misstänker och vill veta om när vi köper bil.

#8
2017-07-15 14:57

Överflödig bil, varför bygger man bilar enbart för att det skall se ut som en SUV? MPV version av denna bil hade jag kunnat förstå mig på mer. Man kommer ganska långt med en Clio också, som blivit större varje generation.

#9
2017-07-15 16:59

Uppenbarligen är Captur en föråldrad bil redan när den föddes. Emellertid är förpackningen så tilltalande att den säljer bra ändå.
Att som Styggavargen tycka bättre om Clio är lite märkligt. Det är ju samma bil, bara i en tråkigare förpackning.

#10
2017-07-15 17:16

Vi har visserligen bara haft vår Captur i en dryg månad och den har bara gått 180 mil men hittills är vi supernöjda. För våra behov är utrymmena mer än tillräckliga och den är också tillräckligt snabb. Den är mycket bekväm och jättetrevlig att köra. Hyfsat bränslesnål 0,6 l/mil vilket är klart mindre än vår tidigare Hyundai i30 kombi. Hur driftsäkerheten är får framtiden utvisa men Renault sålde 1,7 miljoner bilar 2016 och det hade de nog inte gjort om det är totalt skräp. Min gissning är de som är kritiska aldrig ens har suttit i en Captur och än mindre kört en. Vi hyrde en Captur i Danmark förra året och körde den ca. 200 mil genom europa och upp till Stockholm och både jag och hustrun blev mycket förtjusta i bilen. Den är helt enkelt perfekt för våra behov. Vem behöver autobroms? Jag aldrig haft det på någon bil och jag har aldrig kört på någon eller något under mina 48 år som bilförare.

#11
2017-07-15 17:35

De flesta här verkar veta att denna bil är usel så då är det väl så. Hur som helst - Renault är just nu världsledande på snygga lackeringar. Eller har jag fel?

#12
2017-07-15 20:05

Vem sa att Captur är usel Världens?
.
Autobroms har jag heller aldrig behövt, speciellt inte när den inte fanns .. Men tänk - om ifall att Peter! Det är ju knappast fel om det finns på en "ny" bil när nu tekniken redan är gammal.

#13
2017-07-15 20:11

Om Captur egentligen är en Clio är det en ganska bra bil, för att vara en Renault. .
Men en ny bil idag ska ha autobroms och det ska inte ens behöva vara tillval. .
Renault Captur ska tillhöra mig!

#14
2017-07-15 20:38

Jag tycker det är uppfriskande och ett sundhetstecken att Captur säljer bra och om det till del beror på färgsättningen är det ju ett bevis på att den tråkgrå svenska metallicen kan vara på väg bort.
Lycka till Renault!
(Själv köper jag inga utländska bilar, jag är en feg typ som är alldeles för rädd för älgar).

#15
2017-07-15 21:14

Tycker denna ser ut som stryk. Vilket för övrigt 9 av 10 franska bilar gör. Men alla kan ju inte gå igång på svarta eller vita tyskar.

För övrigt konstigt resonemang att autobroms inte behövs eftersom man aldrig behövt det innan. Isåfall behöver jag varken airbags eller bilbälte, jag har ju aldrig krockat på mina 20 år med körkort.

#16
2017-07-15 22:38

Har har 90 hästarn idag ska byta in den nästa vecka mot faceliftversionen. För att få bättre lyse "led" uselt innan och denna gång välja automat.

Har provat 2008 den har sämre säten ser inte rolig ut utanpå. Annars ganska lika. Föredrar Capturen. Perfekt andrabil snål på bränsle lagom markfrigång då vi har usel väg sista 2km till vårt hus.

Sålänge alla andra märken utom 2008 är så dyra med likvärdig utrustning. Behöver inte Renault vara orolig för att inte fortsätta vara ledande.

Jag tog allt som gick och får vinterhjul på köpet 3 års fri service och 1års fri försäkring. För endast 199000 kr. Finns inget annat märke utom Dacia som kan prismatcha.

#17
2017-07-16 00:26

Skulle inte få för mig att ens provköra den.

#18
2017-07-16 08:22

Klarsynt - Det du beskriver är problemet med hur folk fungerar idag. Man vill inte bli upplyst, man vill befinna sig i en ekokammare där ens egen uppfattning enbart bekräftas. Och vad något av detta har med "politisk korrekthet" att göra måste du förklara.

#19
2017-07-16 08:44

Enligt min åsikt så har folk som behöver autobroms inget på vägarna att göra. De borde åka kommunalt och låta andra sköta bromsandet.

#20
2017-07-16 08:54

Där tycker jag att du har helt fel, Peter. Och autobroms i kombination med adaptiv farthållare är ett par av de kriterier jag har när jag köper bil och du hittar dessutom knappast en bil med adaptiv farthållare och som saknar autobroms/nödbroms - varför den nu skulle göra det... Nödbroms är kanske ett bättre ord än autobroms som möjligen kan ge lite felaktiga associationer om vad det faktiskt är. Sen tycker jag faktiskt inte att 200.000 kr är billigt för en småbil som bl a saknar ovan nämnda - alltså autobroms och adaptiv farthållare. För runt 200.000 kr blir det ofta numera när man vill ha lite utrustning till en Captur.

#21
2017-07-16 10:03

Captur har bredare säten än 2008, vilket kan uppskattas av en del, men de är hårda och platta. 2008 har mjukare och mer följsamma säten, men sidovalkarna kan uppfattas väl tighta för "storvuxna". Jag är 1,85 med slank kroppsform och sitter klart bättre i en 2008 än i en Captur. Dessutom uppskattar jag instrumenten uppe på panelen närmare framrutan det är bättre för mitt synfel. Sen så har 2008 mjukare fjädring och bättre motorer. Men många gillar Capturs färgsättning, men 2008 har en del roliga färger också som Emerald Green den är min favorit, en blågrön färg som verkligen sticker ut.

Renaults omfattande ÅF-nät och stora rabatter bidrar till framgången. Både 2008 och Captur är rymligare än ordinarie småbilar, vilket kan förklara deras popularitet. För 200 000 får man mycket bil för pengarna, men bara 2008 finns med autobroms (tillval). Att köparna väljer Captur före 2008 visar att autobroms inte är en prioritet för köparna.

#22
2017-07-16 10:06

Sen kan man väl ifrågasätta Renaults argumentation mot att sätta in autobroms, Captur är visserligen sista modellen på denna bottenplatta och Renault/Nissan har redan en nyare (som finns under nya Nissan Micra) som klarar autobroms, men PSA har ju modifierat sin bottenplatta till autobroms även fast en ny är i faggorna (kommer i nästa generation Peugeot 208, 2008, DS3 m fl).

#23
2017-07-16 10:57

"Klarsynt - Det du beskriver är problemet med hur folk fungerar idag. Man vill inte bli upplyst, man vill befinna sig i en ekokammare där ens egen uppfattning enbart bekräftas."

Ungefär som när alla som gillar Captur dunkar varandra i ryggen och kallar de som inte håller med för idioter...
De vill inte bli upplysta om något annat än sin egen övertygelse...

#24
2017-07-16 11:03

Captur är en succé på marknaden, den är nr 1 i sitt segment, ska vi verkligen säga att alla köpare har fel och att idiotförklara dem genom att hävda att de inte förstår vilken värdelös bil de har anskaffat?!

#25
2017-07-16 11:07

Succén med Captur och även 2008 gör att andra tillverkare vill ha del av marknadskakan. Det är på grund av denna succé på marknaden som vi har fått Mazda CX-3, Ssangyong Tivoli, Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona / Kia Stonic, Seats nya och Volkswagen har en på gång osv osv.. Alla vill ha del av den marknad som Captur / 2008 visade fanns.

#26
2017-07-16 11:31

Pi, du har kanske rätt om bilen kostar 200 000:-. Här i Australien är Captur dock klart billigare. Listpriset för modellen Expresion med automat och 1,2 liters turbo är 170 000:-. Eftersom Renault är ett uddamärke här och de rätt desperata att sälja något lyckades vi pruta 10 000:- Vi betalade alltså 110 000:- inklusive mörktonade rutor och mattor. Bilen är byggd i februari 2017. Handlaren hade även en Dynamique som hade läderklädsel och eluppvärmda framstolar som vi kunde fått för samma pris. Listpriset för den bilen är 201 000:-. Det var en sk. okörd demo byggd i april 2016. Den har alltså bara stått i bilhallen. Hustrun ville absolut ha den nyare bil.en då eluppvärmda stolar är totalt oandvändbara i vårt klimat och läderklädsel blir stekhet när solen skiner på den. Vi är mycket nöjda med affären och då vi aldrig haft den utrustningen du nämner så saknar vi inte heller dessa. Och som sagt, trotts detta har vi på något mirakulöst sätt helt klarat oss från olyckor i över 40 år.

#27
2017-07-16 11:35

Rättelse till ovanstående: Vi prutade $10 000 vilket är drygt 60 000:-.

#28
2017-07-16 12:47

För det priset Peter så var den säkert prisvärd - ja, kanske t o m ett fynd. Allt är som sagt relativt. Men här i Sverige närmar dom sig alldeles för ofta 200.000 kr - kanske t o m utan metallic, vinterdäck och dragkrok. Utrustning som jag personligen betraktar som nödvändig "standard" liksom autobroms, adaptiv farthållare och backkamera. Och det tycker jag definitivt är för mycket för denna bil.

#30
2017-07-16 13:17

Vår bil har backkamera, farthållare, GPS och mycket annat.

#31
2017-07-16 13:57

"Peter i Sydney 2017-07-16 08:44
Enligt min åsikt så har folk som behöver autobroms inget på vägarna att göra. De borde åka kommunalt och låta andra sköta bromsande".
.
Vi får hoppas du fortsätter vara felfri i all framtid.

#32
2017-07-16 14:04

Bedrövlig journalistik. Bländverk? Ja, det är ju vara en facelift, inte en ny modell. Vad hade de väntat sig... och var är de andra allvarliga bristerna utöver avsaknaden av autobroms?

Marknaden och köparna har sagt sitt, Capture har varit en enorm framgång och säljer fortfarande mycket bra. Så uppenbarligen har den de kvaliteer man bilköpare är ute efter.

#33
2017-07-16 14:29

Japp, bedrövlig journalistik. Vore kul ifall någon tillverkare fick till en fungerande autobroms?

#34
2017-07-16 16:46

Att många fortsatt faller för det franska det är väl bra men att det ska ju inte få hindra en saklig bedömning av produkt!
Renault sticker inte själva under stol med att de medvetet är nere på nivån bijoturier, sådant där bländverk som småtjejer faller för och de stora med för den delen. Klart att godset skall synas i sömmarna och det ordentligt för det kommer ju inte direkt billigt!

#35
2017-07-16 15:18

Journalistiken består i att Renault representanterna medger att bilen säljer på sin charm, men har allvarliga brister som nybil. Jag tycker det är en utmärkt artikel. Jag har dessutom en Captur -16 och det är ingen skitbil men den är inte modern heller. Min nästa bil har autobroms, det kan jag garantera.

#36
2017-07-16 16:36

Peter - om farthållare saknats så vore det ju anmärkningsvärt men adaptiv farthållare har den inte och det är ett av mina personliga krav på nya bilar. Men andra tänker ju helt klart annorlunda - i alla fall till dess man provat en adaptiv farthållare.

#37
2017-07-16 22:57

Pi
Nåja, jag har provat adaptiv farthållare och visst måste jag medge att det är en trevlig funktion men sett till mitt dagliga bruk av bilen så skulle jag nytta den några få gånger per år. Då känns det som bortkastade pengar. Men jag har all förståelsen för dem som vill ha adaptiv farthållaren och nyttjar den.

#38
2017-07-16 23:14

Axa - använder den funktionen praktiskt taget varje meter jag kör (något överdrivet) så jag skulle tro att det har lite med vanan av den att göra också. Tror inte en sekund att du bara skulle använda den några gånger per år - när du väl lärt dig uppskatta den vilket för mig gick mycket fort.

#39
2017-07-16 23:41

För mig är inte adaptiv farthållare essentiellt. Tycker jag klarar mig bra utan, slår av / på i min C3 Picasso, är bara en knapptryckning, fungerar utmärkt. Jag har en manuell adaptiv farthållare. :) Och manuell låda. Tycker om den känslan.

#40
2017-07-17 01:49

Jag undrar fortfarande vilka dom andra allvarliga bristerna är utöver avsaknaden av autobroms och om de verkligen gör den så mycket sämre än konkurrenterna att anledningen till att den sålt så bra är dess charm?

Visst har utseendet bidragit till framgången men att singla ut den egenskapen tycker jag är att förenkla, speciellt om man säger att kunderna köper den bara därför trots att den skulle vara sämre än konkurrenterna. Anledningen till att den attraherat så många privatköpare/leasare är att den erbjuder det de vill ha. En vettigt rymlig, ekonomisk och bekväm bil till ett fördelaktigt pris, speciellt sett till utrustningen och dessutom med 5-års garanti. Mycket bil för pengarna helt enkelt.

#41
2017-07-17 08:22

Enda "bristen under skalet" är avsaknad av autobroms, det är det enda. Uppenbarligen är det ingen "deal breaker" för konsumenterna trots att köparna i detta forum blir i praktiken idiotförklarade.

#42
2017-07-17 09:06

Captur var relativt billig när den kom men nu har priserna trissats upp men den har inte blivit anpassad till ny standard rent utrustningsmässigt så frågan är hur den kommer att sälja fortsättningsvis. Med prisdumpning går det att sälja det mesta och vi såg ju vad Renault i Australien var kapabla att lämna för rabatter och med det priset förstår jag att den är mycket lättare att sälja. Formatet räcker absolut för speciellt många av oss lite äldre men det kommer nya konkurrenter nästan varje dag i detta segment så det är nog inte längre så lätt att vara bästsäljare.

#43
2017-07-17 09:49

"Jag undrar fortfarande vilka dom andra allvarliga bristerna är utöver avsaknaden av autobroms"

Om den nu verkligen är baserad på en grund som daterar sig till 1990 så skulle den blivit bränd på bål av alla om det varit en annan bil...

Tänk om Opel fortfarande haft en modell baserad på Vectra från 1989 - hånet och upprördheten skulle ha hörts till månen...
Nu är det än Renault och då... betydelselöst.

#44
2017-07-17 09:51

Undrar varför inte folk höjer Opel till skyarna? Vad beror det på?

#45
2017-07-17 15:23

N-iklas - är inte nuvarande Corsa i grunden en rätt gammal konstruktion som kanske är närapå så gammal som runt 1989/1990 ? Visserligen faceliftad ett antal gånger men grunden är väl rätt gammal vill jag minnas. I alla fall bör den vara tämligen gammal om än runt sekelskiftet.

#46
2017-07-17 16:23

De "allvarliga bristerna" är alltså att bilen inte är utrustad med autobroms. Jaha? Hålls detta hemligt för köparen? Betalar köparen för autobroms trots att den inte finns? Annars förstår jag inte hur det ens är en lindrig brist.

[
[styckebrytning - vänligen fixa forumet, ViB!]
]

Eller är det de enda andra anmärkningarna, att det är en trång, obekväm småbil i SUV-stil, som är "allvarliga brister"? Dessa naturliga förhållanden är väl tämligen uppenbara för alla med ögon och särskilt för dem som funderar på att köpa en trång, obekväm småbil i SUV-stil. Knappast "under skalet".

#47
2017-07-17 22:51

Konservator. Svar ja ja och ja! Det är därför som konsumentupplysning är viktigt o bra.

#48
2017-07-18 11:33

Konservator, du gillar inte Captur eller? Jag tycker den är lite "tuff", men det är nästan allt, ser inga direkta fördelar med denna bilen alls. Relativt stor på utsidan, mindre än en Micra invändigt. Säkerhetsmässigt fick den inte jättebra i EuroNCAP och bilen saknar en del saker som borde vara standard. Verkar inte bilen rätt dyr, för att vara småbilsklass?

#49
2017-07-18 11:41

Den har sålt bra trots allt, och trots sina brister, så Renault är väl inte dummare än att dom försöker tjäna mera per såld bil (högre pris) men frågan är om det är rätt taktik när det kommit så många nya konkurrenter som saknar de brister som Captur trots allt har.

#50
2017-07-18 12:27

Trång? Den tillhör de rymligaste småbilarna och har större bagageutrymme än en vanlig Golf och dessutom har den skjutbart baksäte, man sitter högt i den och den är högre i tak än lågbyggda småbilar. Detta är ju efterföljaren till Modus, och är mer praktisk och rymligare än Clio kombi. Köparna uppskattar SUV-looken och den högre markfrigången.

#51
2017-07-18 12:33

När det gäller priset så tillhör Captur de mest prisvärda i lilla SUV-klassen. Den fick fem stjärnor hos Euro NCAP när den testades. Den är dyrare än en vanlig småbil, men köparna är beredda att betala för det. Bilen säljer bättre än alla sina konkurrenter, den är nr 1 i Europa i sin klass.

#52
2017-07-18 12:53

N-iklas, ja tänk vad världen är orättvis! Bara att sätta sig i ett hörn och tjura... eller så har Renault lyckats med något Opel inte lyckats lika bra med. Dvs skapa en bil som attraherar privatköpare/leasare, den har väl varit bästsäljande i segmentet i Europa sen den lanserades? Opel Mokka bygger väl på en bottenplatta utvecklad på 1990-talet och jag är inget Renault-fan direkt men jag skulle välja Captur framför Opel Mokka alla dagar i veckan. Hur har respektive modell sålt i Sverige?

#53
2017-07-19 12:00

Mokka baseras på Corsa med äldsta grund i 2006 och var till för bara ett par år sedan Europas mest sålda bil i sitt segment och fortfarande tillhör gruppen av de mest sålda och har blivit en stor framgång i Kina och USA.
Mycket tack vare att den finns med 4WD som dessutom bara väger 65 kg och därmed inte tynger ner bilen på något nämnvärt sätt.

Sedan Krocksäkerheten är extremt stor skillnad mot Captur.
Bromsar, vägegenskaper, prestanda, kvalitet, en helt annan nivå på bil.
Bara att läsa senaste testet i Vi bilägare där den överträffar Audi i välbyggt intryck, knappast något Captur kan göra anspråk på.

#54
2017-07-19 16:00

Corsa, 4 meter och väger 1200 kg. Mokka, 4,25 meter och väger 1500 kg. Hmm. Ingen av dessa bilar ser man ofta här i Sverige i alla fall. Vart har du fått informationen om att det är de bästa sålda bilarna i respektive klass?

#55
2017-07-19 16:04

Captur är heller ingen höjdare, men jag hade nog hellre köpt en Golf för de pengarna en "SUV" i denna klass kostar. Biltillverkarna måste tjäna otroligt mycket pengar på denna SUV trend också, priset springer direkt iväg och vad får man?

#56
2017-07-19 16:20

N-iklas, vilka år skulle det vara? Enligt mina uppgifter har Captur varit den bäst sälja de bilen i segmentet i Europa sedan den lanserades. Opel Mokka byggs väl på en variant av Gamma-plattformen och Gamma-plattformen som lanserades väl ursprungligen Opel Corsa C år 2000? Eller är Gamma och Gamma II helt olika plattformar utan något gemensamt? Jag är inte så insatt i GM så jag kan såklart ha fel. Hur som helst, marknaden och försäljning är ju svår att säga emot. I år har det sålts drygt 500 Captur men bara drygt 100 Mokka. Hur kan det komma sig om Mokka är en så mycket bättre bil?

#57
2017-07-19 16:39

Förresten N-iklas, är Opel Mokka utrustad med autobroms som standard, eller är den tillbehör? Det är ju avsaknaden av den som totalt sänker Captur.

#58
2017-07-19 19:39

.

#59
2017-07-21 10:29

Oavsett standard eller ej så finns det inte att få autobroms/nödbroms till Captur - liksom inte heller t ex adaptiv farthållare vilket jag personligen har som krav. Men det brukar vara integrerat i autobromssystemet så saknas autobroms så är det kört även med adaptiv farthållare. Som sagt - man väljer själv och så länge som en bil som Captur var klart billigare än konkurrenterna så var det ju ett aktivt konsumentval att avstå den säkerhetdetaljen av den anledningen men nu börjar priset krypa upp lite för högt - troligen p g a att efterfrågan varit hög på denna modell så länge den var relativt billig. Så nog tycker jag at man borde kunna kräva detta nu efter dess facelift. Det fixade ju t ex småbilar som Ford Fiesta och VW Polo utan att byta plattform.