Bild
Nästa artikel
Velar – ja, bilen heter så – låter tveksamt på svenska men anspelar på den första prototypen av Range Rover från 1969.
Förutom vägen har föraren tre bildskärmar, totalt 32,3 tum, att hålla koll på.
Velar är en stor pjäs men det märks inte riktigt i baksätet.
Det vattentäta armbandet för 5 200 kronor fungerar som nyckel.
Ett lätt tryck får handtagen, som annars ligger slätt mot karossen, att glida ut. Finessen verkar imponera på de flesta men klarar den snö och is?

Provkörning: Range Rover Velar (2017)

Provkörning

Den senaste modellen från Range Rover är fylld av lyx och skrytvänliga finesser. Nya Velar både känns dyr och är det.

Dörrhandtagen är på något sätt talande för hela bilen. När man låser upp skuttar de ut och när man rullar iväg försvinner de in i dörren. Enligt tillverkaren Land Rover ska detta minska luftmotståndet men vi anar ett annat syfte: det är helt enkelt en frän grej. På samma sätt glider växelväljarpucken upp ur mittkonsolen när motorn startar och en av bildskärmarna vinklas framåt. Onödigt så klart – men flashigt.
 
Förarplatsen tillhör det flådigaste och mest digitala som går att hitta i dag. Vanliga knappar finns nästan inte alls utan allt styrs via pekskärmar och ett par reglage som byter funktion beroende på vilken meny man befinner sig i. Det är rasande snyggt (tills glasytorna är fullsmetade av fingeravtryck) men det tar ett tag att lära sig.
 
Räcker inte detta för att impa på grannarna kan man flika in att bilen har laserlampor som ger en helljuskägla på över en halv kilometer (tillval för lyxbilsmässiga 55 300 kr) och att ljudanläggningen från Meridian spelar med 23 högtalare (55 600 kr).
 

"På långresa är komforten suverän. Bilen går klippstabilt rakt fram och luftfjädringen ger bekväm och avslappnad gång."

Det syns inte riktigt på bilderna men Velar är en stor bil. Den är bara marginellt kortare än Range Rover Sport, som ligger ett hack upp i märkeshierarkin, men den är betydligt lägre och helhetsintrycket är mindre klossigt. Den breda karossen ger bra utrymmen men tar också mycket väg i anspråk. Föraren sitter högt som på en kommandobrygga och blickar ut över den långa huven och trafiken där nedanför.
 
På långresa
är komforten suverän. Bilen går klippstabilt rakt fram och luftfjädringen ger bekväm och avslappnad gång. Ljudnivån är dämpad och framstolarna som kan justeras på 20 olika sätt kan ge också ge massage för till exempel ländryggen (66 800 kr).
 
V6-dieseln i provbilen är ett monster. Vridmomentet på hela 700 Nm sätter verkligen fart på de nästan 2,3 tonnen och aldrig att motorn verkar ansträngd. Testförbrukningen stannade på 8,4 l/100 km. Lite mindre dyra fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer finns som alternativ. På kurviga vägar märks den höga vikten men Velar hänger med bra i svängarna. Krängningen är måttlig, styrningen precis och lagom lätt. På knögglig väg går det stötigt och bidragande är säkert de väldiga 22-tumsfälgarna (71 000 kr).
 
Jämfört med
de större Range Rover-modellerna har Velar mindre fokus på körning över stock och sten. Fyrhjulsdrift är standard men hjälpmedel som lågväxel och manuellt låsbara diffspärrar erbjuds inte, vilket får en terrängbilstokig kollega att beskriva bilen som ”Range Rover Velour”. Ändå är Velar mer terränggående än de flesta suvar och om någon undrar är maximala vadningsdjupet 60 cm.
 
Till sist: elektroniken i Velar verkar vara lite svajig. Pekskärmarna vägrade att starta vid två tillfällen, vilket är ett problem i en bil där nästan allt styrs via just pekskärmar.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Velar?

Range Rover Velar D300 First Edition

Pris, från kr: 1 177 900 (instegsmodellen D180/P250: 626 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 480/B 193/H 166.
Markfrigång, cm: 25,1 med luftfjädring (21,3 med stålfjädrar).
Bagagevolym, l: 673–1 731.
Tjänstevikt, kg: 2 270.
Max dragvikt, kg: 2 500.
Motor: V6-diesel med dubbelturbo, volym 2 993 cm3, max effekt 300 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 700 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 241 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 167 g/km.
Konkurrenter: Jaguar F-Pace, Porsche Macan/Cayenne, BMW X5/X6, Mercedes GLC/GLE med flera.
 

Plus: Överdådig komfort, läcker inredning, urstark dieselmotor.
Minus: Svettigt pris, elektronik-buggar, överraskande litet baksäte, ej lågväxel.

Vad nytt? Fjärde modellen från Range Rover, byggd på samma teknik som Jaguar F-Pace.
För vem? Statuspryl för uppfarten i finare postnummer.

Kommentarer

#1
2017-11-05 10:04

Hur kan det vara så dålig plats i baksätet på en så stor bil? Som vanligt är det säkert en fantasiförbrukning angiven för minsta lilla man rör gaspedalen på denna så kommer förbrukningen att åka i topp.

"Till sist: elektroniken i Velar verkar vara lite svajig. Pekskärmarna vägrade att starta vid två tillfällen, vilket är ett problem i en bil där nästan allt styrs via just pekskärmar."

Det är just detta som kommer att bli allt vanligare men som ingen tror på. Krånglande elektronik kommer att bli det största problemet med nya bilar och krånglande elektronik är alltid dyrt att laga om det inte går på garantin.

Till sist ett smart drag, bilköparen måste köpa ett armband för över 5000:- istället för att använda nyckel. Se där istället för en kostnad för nyckel för fabrikanten så tjänar man pengar på ett armband istället.

#2
2017-11-05 10:58

"Skrytvänliga, statuspryl, impa på grannarna"

Dags för ViB att växa upp och sluta med förlegat tyckande. Stora dyra bilar må tidigare ha väckt viss avund bland vissa men ger idag helt motsatt intryck på de allra flesta. En stor dyr bil signalerar idag inget annat än ignorans mot miljön och omgivningen. Knappast något att stå i. Och knappast något att betala runt miljonen för.

Den som kan skryta med att inte alls behöva bil för sitt dagliga leverne har betydligt mer status. Att kunna få ihop livspusslet utan att använda bil är något som verkligen imponerar.

#3
2017-11-05 11:03

Lätt att prata skit om det man ej har råd med.

#4
2017-11-05 11:11

Det är väl så att skall man lägga i det närmaste 1.2 miljoner på en bil så finns det så mycket annat mycket roligare att välja på.

#5
2017-11-05 11:32

Här verkar det som man använder sig av engelsk elektronik som väl i sann brittisk tradition kräver en hel del skruvande innan den blir färdig!
Armbandet verkar vara något som Rowan Atkinson skulle kunna hitta på!
Hål i huvudet?
Pekskärmar är ett otyg som vi tyvärr tvingas att acceptera. Och den yngre generationen är ju vana med sina mobiler som ju har ett minimum av fysiska knappar men ett maximum av appar.
Det är avsevärt dyrare att i en massproducerad bil använda fysiska knappar som var och en kräver en kabelförbindelse med CPUn.
Skärmarna kommer också att ersätta instrumentklustret av samma anledning, det är mycket billigare.
Där kan det finnas vissa fördelar, det kommer att gå att utforma en instrumenttavla som passar just den individ som för tillfället kör bilen.

#6
2017-11-05 11:57

Synd att världen inte ifrågasätter dessa allt större miljö monster, som gör allt för att maximera utsläppen. Att vi ens lägger tid och energi på att ta fram dessa modeller!?

#7
2017-11-05 14:26

Range Rover är legendariskt för sin dåliga kvalitet, och därtill hörande svindlande höga driftskostnader.

#8
2017-11-05 15:24

Mb600
Det verkar som den övre klassen fortfarande lever i hybris när man hör sådana där uttryck. Faktum är att fler än vad dem själva tror har råd med dyrare bilar. Men det handlar om prioriteringar, vilken personlighet och vilken livsstil man valt.
Men det verkar som att ägare av sådana här bilar fortfarande lever i en tid när folk höll mössan i handen, bockar ”Herrn” och tittade drömskt på droskan.
Jag skrattar inombords...

#9
2017-11-05 17:00

Fin form som vanligt numera på en engelsk bil, synd bara att fokus alltid ligger på dom rika, jag har börjat bli lite less på det. Och fånigt armband, vem fasiken vill gå omkring med ett sådant? Säker dom som idag alltid glider omkring med ett bluetooth-headset bakom örat.

#10
2017-11-05 19:20

Dieselbilar för 1,2 mille? Nja förstår om många velar.

#11
2017-11-05 19:25

Utmärkt åk. Gör faktiskt 100 - 150 på strax under 10 sek vilket är väldigt bra med tanke på vikten.
Jag har en.

#12
2017-11-06 08:18

Det gäller att ha en rejäl penningpåse på Malta för att köpa den...

#13
2017-11-06 08:44

Raket Jensen - bytt ut Q7:an eller Folkan ?

#14
2017-11-06 13:34

Jag måste ju också kolla hur snabb min är, 100-150 GPS fart :)

#15
2017-11-06 18:58

Verkar som att det finns en liten herre, som inte gillar större bilar här iaf, med tanke på vilka meddelanden som blir bromsade. LOL

#16
2017-11-06 22:36

Håller med Mattse. Är nog läge för VIB att börja positionera sig.

#17
2017-11-13 16:14

Snygg är den. Men vågar nästan satsa pengar på att det är en jävla skitbil ändå ;) LR ska ha förbättrat sig varenda gång en ny bil släpps - men felen är de samma. Så om ni är jantebittra över att nån har en så kan nu ju trösta er om att lagom till dess att garantin går ut börjar den rasa ihop ;)
Kolla gärna Doug DeMuro's erfarenheter med en Range Rover. Hans extraköpta garanti betalade ut över 130 000 kr i reparationer och delar.
https://www.youtube.com/watch?v=FvJCCoLoKRA

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!