Bild
Nästa artikel
Med en hög suvkaross försvinner cabbens fina runtomsikt. Storleksförhållandet mellan bil/människa gör att förarens pondus decimeras en smula.
Utöver oändlig takhöjd är det i princip inget som skiljer cabmodellen från sina täckta syskon i förarmiljö. Knappen till takfällningen sitter intill drickahållarna på mittkonsolen.
Även cabversionen går att få med Terrain Response som ger olika körprogram på fyrhjulsdriften beroende på underlag.
Skidlucka genom baksätet skvallrar om en annan målgrupp än för övriga cabrioleter på marknaden.

Provkörning: Range Rover Evoque Cabriolet (2017)

Provkörning

Velar du mellan att köpa en suv eller cabriolet? Misströsta ej, ty nu har Range Rover en lösning på ditt i-landsproblem.

Precis när man trodde att alla nischer var uppfunna släpper Range Rover en cabrioletversion av sin populära Evoque. Kombinationen av suvens offroad-aura och cabrioletens bekymmerslösa flärd ger oss bilvärldens svar på den schweiziska armékniven med vinöppnare.
 
Evoque Cabriolet kan vara svår att förstå sig på. Ännu knepigare blir det av att finna en fyrcylindrig dieselmotor under huven. Visserligen arbetar tvålitersdieseln föredömligt tyst och mjukt, men även en välisolerad diesel ger en knattrande ljudkuliss vid stadskörning. Ett soundtrack som blir mer påtagligt med taket nedfällt. 
 
Motorutbudet består av två fyrcylindriga dieslar – 150 och 180 hk – samt en turbofyra på 240 hk som det enda bensinalternativet. Dieselmotorns vridstyrka visar sig dock behövas då detta är en tung pjäs. Trots att karossen är 4,37 meter kort – exakt som en Opel Astra –  väger bilen två ton! Cabförstärkningarna adderar 293 kilo extra jämfört med vanliga Evoque.
 
Prislappen är också svårbegriplig. En titt i prislistan är som att bläddra i en satirtidning. Grundpriset för denna version är 633 900 kronor. Range Rover har dessutom mage att ta extra betalt för stolsvärme. Metallic kostar 17 000 kr. Provexemplaret, utan några extrema tillval, kostar 706 000 kronor. Över 700 lakan för en 4,4-metersbil med fyrcylindrig diesel under 200 hk måste vara någon form av rekord! Fyrhjulsdrift är dock standard. Evoque använder en annan teknik än det övriga Range Rover utbudet. Den är i grunden framhjulsdriven med en lamellkoppling som skickar kraften till bakhjulen vid behov.

"Evoque Cab är den perfekta bilen för att njuta lite extra av vårvintersolen på hem från april-skidåkningen i Storulvån. Dalgångens drivsnö forceras på ett sätt som andra cabbar har svårt att matcha."

Motorerna jobbar ihop med en niostegad automatlåda från ZF. Tyvärr har Range Rover inte fått till programmeringen perfekt utan drivlinan lider av ryck och fördröjningar emellanåt. Det är inte vad man förväntar sig så här högt över halvmiljonen. Dessutom är bilens kvalitetsintryck ojämnt. Det gnekar i inredningen när man kör nedcabbat. Inte heller materialvalen harmoniserar med prislappen.
 
Förarmiljön är prydlig och lättöverskådlig, men inte utan missar. Pekskärmen är djupt nersjunken i en tillbakalutad instrumentpanel som gör den svår att nå. Dessutom blir skärmen omöjlig att se när solen skiner in i kupén i vissa vinklar.
 
Alla cabbar är egentligen bra cabbar. Det är takfällningen som är grejen. Så varför ska man betala över 600 000 kr för en Range Rover när en charmig Fiat 500C kostar 152 000 kr, eller en kul Mazda MX-5 bara 225 000 kr? Önskas mer image finns BMW 430i Cab från 412 500 kr.
 
Ändå ser jag ett tydligt användningsområde för Range Rovers suvcab. Med fyrhjulsdrift och högre markfrigång passar den utmärkt i våra fjällhöga regioner. Eftersom vi i Sverige har ett ständigt underskott av soltimmar gäller det att ta tillvara på varje chans till en extra dos D-vitamin. Evoque Cab är den perfekta bilen för att njuta lite extra av vårvintersolen på hem från april-skidåkningen i Storulvån. Dalgångens drivsnö forceras på ett sätt som andra cabbar har svårt att matcha.
 
Året har dock elva månader till, utöver april. Lyckligtvis är Evoque Cab rätt snygg att titta på i garaget. Men att plocka ut över 600 000 från sparkontot för att njuta av fyra veckors vårsol i fjällen gör Evoque cab till en klassisk sol-och-vårare. Den tar dina besparingar och får dig att tro att du mår bra av sällskapet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque Cabriolet?
 

Range Rover Evoque Cabriolet 2,0 TD4 180 AWD HSE

Pris, från kr: 633 900 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 437/B 198/H 161.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 251.
Tjänstevikt, kg: 1 967.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Volym 1 999 cm3. Max effekt 180 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Niostegad automatlåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Alla andra bilar med fällbart tak.
 

Plus: Snabb takfällning, hyfsat rymligt baksäte.
Minus: Pris, lastutrymme och bitvis osmidig automat.

Vad nytt? En suv med tygsufflett.
För vem? Välbeställda skidåkare med D-vitaminbrist.
 

Kommentarer

#1
2017-09-30 10:14

N har det väl gått för långt, en suv-cab. Ser ut som det är ett barn som kör bilen man ser bara ett litet huvud i den stora karossen.

#2
2017-09-30 10:24

Jag såg en sån för ett par månader sedan och fick oerhörd köplust.

#4
2017-09-30 13:16

En genial skapelse åt "brattsen" där pappa betalar för leksakerna.
Kommer säkert att se denna på marinan i vår med page klippta gossar och Kardashian look a like brudar i enorma solglasögon, (blondin är ute...)
Jo lite svider det allt...dj skit ungar...

#5
2017-09-30 14:14

Haha, fläskigt ful!

#6
2017-09-30 18:59

Jag skiter i vad föregående talare tycker.
Det här är ju massor utav gott från två olika världar. Nu ska vi bara ha en rejälare dieselsnurra i skapelsen gjort av de som kan, och då vet vi ..
.
.
Gud finns!

#7
2017-10-01 00:25

Två ton på en bil i storlek som en golf, inte dåligt jobbat!

#8
2017-10-01 00:27

Hacken, då skall du se en XC90... man ser ett litet huvud däruppe i "lastbilen"...

#9
2017-10-01 00:38

Är det ingen mer än jag som blir bekymrad över att världens biltillverkare spottar ut det ena efter andra SUV experimentet när krafter borde läggas på att ta fram modeller som är miljövänliga!? Vem behöver denna bil? Eller en BMW X6 eller någon annan ful SUV modell!? Har vi tid och råd med detta när jordens klimat håller på att gå under? Allt detta trams, det är kört!!! Godnatt!

#10
2017-10-02 10:28

Men när ska du "Styggavargen" fatta att det inte finns några miljövänliga bilar? Alla har en enorm miljöpåverkan! Om du tror att planeten går under om alla kör SUV i stället för Skoda Octavia så är du mer än lovligt dum. Skillnaden i miljöpåverkan dust-to-dust är försumbar. Din blotta existens är mer miljöovänlig, så jag hoppas att du inte satt, eller sätter några barn till världen.

#11
2017-10-02 10:40

Till och med elbilar skitar ner miljön både vid tillverkning och vid körning. Bromsar och däck avger partiklar och tillverkningen av elbilar och batterier är verkligen miljöovänlig. Batterierna skickas med lastfartyg över hela världen och de fartygen är allt annat än miljövänliga.
Så om man kör suv eller Octavia så bidrar man med att förorena vår miljö det är det inga tvivel om.

#12
2017-10-02 10:50

Håller med föregående talare.. ska vi på något sätt "rädda världen" så ska vi inte tillverka bilar över huvud taget.. loppet är nog kört Styggavargen.. men det är inte enbart biltilverkarnas fel.. det är MYCKET som måste ändras och det funkar inte bra ihop med att folk ska ha jobb och att ekonomin ska gå ihop..
Sen tycker jag att Juppe kan skriva sina kommentarer med mer respekt och inte gå till personangrep..

#13
2017-10-02 11:09

Det finns många hot mot mänskligheten och vår planet: Befolkningsökningen, djurhållningen, avskogningen, mikroplasterna, miljögifterna, multiresistenta bakterier, asteroider osv. Mänskligheten har dock valt att fokusera på det enda som inte är ett hot - koldioxiden. Livets gas. Så ja, det är nog tyvärr kört! Människans dumhet vet inga gränser.
Dessutom är en SUV/Jeep utan tak inget nytt. Tvärtom!

#14
2017-10-02 11:13

Bilismen är väl den bästa kassakon som finns. Det är lätt att öka skatt och införa avgifter hela tiden för att få in mer pengar till statskassa. Vi vill inte göra av med våra bilar så vi betalar snällt och kör vidare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.