Bild
Nästa artikel
Andra generationen Range Rover Evoque är en helt ny konstruktion.

Provkörning: Range Rover Evoque (2019)

Provkörning

Den ser ut nästan exakt som förr, men Range Rovers minsta modell Evoque har kommit i helt ny skrud och är ännu duktigare på att ta sig fram i terrängen.

Få moderna bilmodeller kan kallas stilikoner, men Range Rover Evoque är en av dem. När den kom 2011 med sin kantiga och futuristiska kaross satte den ny ton för hela Land Rover-familjen. Sedan dess har alla nya Land Rovers och Range Rovers anammat stilen.

När det nu lanseras en helt ny generation Evoque ser den nästan exakt likadan ut som föregångaren. Men titta en gång till, den gamla modellens bitvis skarpa karossveck är utslätade och nya Evoque ser snarare ut som en Velar eller Discovery i miniatyr än en uppföljare till gamla Evoque.

Den nya bilen är exakt lika lång och bred som föregångaren. Avståndet mellan hjulaxlarna har däremot växt med 21 millimeter för att ge baksätespassagerarna mer benutrymme och jo, nog är baksätet bättre än tidigare. En 192 cm lång reporter kan faktiskt sitta bakom sig själv. Det gick inte förut.

Evoque har fått samma interiör som Velar. Två pekskärmar i mitten och en skärm framför ratten. Kvalitetskänslan är hög. Rattvärme är standard.

Nya Evoque byggs runt Jaguar Land Rover-koncernens nya plattform för bilar med tvärställda motorer, och det är den först med. Den kallas PTA (Premium Transverse Architecture) och blir även grund för nästa generation Jaguar E-Pace.

Den nya konstruktionen känns. Nya Evoque rör sig betydligt smidigare och bekvämare på vägen än Jaguar-kusinen som dras med gammal chassiteknik. PTA-plattan betyder också att Evoque elektrifieras. Alla motoralternativ som kombineras med automatlåda får ett mildhybridsystem som gör att förbränningsmotorn stängs av tidigare och under längre stopp. När man har foten på bromsen och hastigheten understiger 17 km/tim stängs motorn av och bilen rullar fritt. Stoppen kommer som en befrielse eftersom den fyrcylindriga dieselmotorn är en av marknadens bullrigaste. Nästa år kommer Evoque som laddhybrid.

"Evoque har blivit en bekvämare, rymligare och mer kompetent bil."

Utöver mildhybridsystemet är Evoque fullsmetad med teknik. Interiören har samma stuk som Velar, det vill säga två pekskärmar staplade på varandra och en tredje skärm framför ratten. Även innerbackspegeln kan bli en skärm. I fenan på taket sitter en bakåtriktad kamera vars bild kan visas i innerbackspegeln, istället för den vanliga spegel-bilden. Precis som i Toyota RAV4. Här är dock bilden tydligare och eftersom kameran sitter på taket blir den inte smutsig. Evoque har dessutom fått samma system för terrängkörning som finns i de större bilarna.

Evoque har blivit en bekvämare, rymligare och mer kompetent bil. Och faktiskt även billigare. Den förväntade storsäljaren heter D180 AWD och kostar från 409 900 kr. Det är några tusenlappar billigare än motsvarande motor i den utgående modellen som dessutom hade skralare utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque?

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Pris, från kr: 419.900.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 437/B 190/ H 165.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 591–1 383
Tjänstevikt, kg: 1 891.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig dieselmotor med turbo. 48 V mildhybridsystem, 4 ventiler/cylinder. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 2 400 v/min, max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp 150 g/km.
Konkurrenter: Audi Q3, Jaguar E-Pace, BMW X2, Volvo XC40.

Plus: Hög komfort, teknikspäckad, terrängduglig. 
Minus: En av de dyraste i klassen, bred och tung.

Vad nytt? Andra generationen Evoque. Ny plattform.
För vem? Suvköparen med anglofila drag.    

Kommentarer

#1
2019-05-12 10:20

Riktigt snygg och stilrent designad. Nog ingen annan bil i den storleken som besitter den pondusen.....

#2
2019-05-12 10:27

Verkligen ful. Men det är de flesta suvar. Fyrkantiga, klossiga och ser lika sportiga ut som en byrå på hjul.

#3
2019-05-12 10:29

Snygg :)

#4
2019-05-12 10:34

Hacken: Vart ser du det fyrkantiga på denna? Den är ju smäckert avrundad med stil utan att bli oformlig som många japanska.....Ser inte ett kantigt hörn nånstans på denna......
Kan kanske vara så att du bara har en negativ inställning som du låter färga ditt omdöme.....

#5
2019-05-12 10:48

Snygg och frän.
Passar perfekt till storbonden eller jägaren i inlandet.

#6
2019-05-12 11:05

Snygg utsida. Insidan tveksam så här långt.

#7
2019-05-12 11:29

Henrik, jag menar inte närtitt på specifika detaljer utan att bilen som helhet ser ut som en kartong.

#8
2019-05-12 11:35

Sjukt snygg. Tycker generellt sett att bara stora suvar är snygga. XC90, X5, GLE osv. Finns några mindre som är undantag.

#9
2019-05-12 13:18

Sunkdiesel nej tack

#10
2019-05-12 13:18

Bilden ljuger förmodligen för den ser extremt låg ut där framme. Annars har just Evoque varit nyskapande när det gäller SUV-former tycker jag. Det största problemet med Landrover är kvaliteten.

#11
2019-05-12 17:25

Ny inredningsdesigner med lite stil efterlyses, nuvarande bagare borde hålla sig till att kavla ut limporna i bageriet.

#12
2019-05-12 17:31

Får hålla med om att den är ovanligt snygg för att vara en SUV. Annars finns det många SUV:ar som knappast säljs på sin formgivning och där man knappt kan skilja det ena fabrikatet ifrån det andra.

#13
2019-05-12 17:34

Inredningen är ju hur stilig som helst.

#14
2019-05-12 18:36

N-iklas: Självklart är smaken inget faktabaserat så nåt rätt eller fel finns självklart inte, men jag tror vi kan vara överens att om du skulle fråga 1000 personer om inredningen i denna är stilig eller inte så skulle merparten hålla den som väldigt stilig.

#15
2019-05-12 21:15

Jag gillar inte utseendet utvändigt, men utseendet invändigt är perfekt för mig som avskyr alla svarta kolkällarinredningar.

#16
2019-05-12 21:18

Det var ju trevligt att Evoque har fått liknande dörrhandtag som DS3 Crossback, men i övrigt så är jag inte imponerad. Jag förstår inte de som gör en ny bil som är snarlik den gamla, jag förstår heller inte köpare som köper samma bil igen med i princip samma utseende. Evoque imponerar inte på något sätt. Konstig formgivning, taket sluttar kraftigt bakåt och fönsterlinjen går kraftigt upp på sidorna. Ser otympligt och konstigt ut. Nej, detta är ingen bil för mig.

#17
2019-05-12 21:25

Saabnisse: Men vilken bil idag kan du inte välja en ljus inredning till? Det går väl mer eller mindre till alla vad jag kan komma på nu iaf. Så att se en bil som positiv eller negativ beroende på vilken kulör på inredningen den presenteras med är ju lite märkligt.
Själv gick jag dock tillbaks till mörk inredning igen nu efter att haft en ljus. Betydligt mer praktiskt med den mörka :) Har dock panorama så ljusar det upp det.

#18
2019-05-13 11:05

@Henrik M, det myllrar av tillverkare där det är svårt att välja en ljus inredning, t.ex. de flesta VAG och många japaner går helt bort.
Jag har haft många bilar med mörk inredning och jag tycker inte om det. Nu påstår jag inte att det ska vara t.ex. vit klädsel och vit bräda, men nog sjutton är det trevligare med lite färger invändigt, det gör inget om det är lite dämpat, men det behöver väl för sjutton inte vara svart!

#19
2019-05-13 16:54

Bilden till artikeln är bra, den visar stadsjeepen i sin vanligaste miljö. " ännu duktigare på att ta sig fram i terrängen ", har den blivit bättre på att ta sig fram i storstadsdjungeln? Vem ger sig ut i skogen med denna " fina " bil?

#20
2019-05-13 21:27

Saabnisse: Då får jag erkänna jag hade fel, var helt övertygad att absolut merparten av alla bilar gick att få med både mörk eller ljus inredning.

#21
2019-05-13 22:48

Jag har haft ljus inredning...ett helvete med småbarn. Annars var det trevligt.

Tycker bilen är snygg utvändig men jag gillar inte interiören.

#22
2019-05-14 17:10

@Saabnisse. Vit instrumentbräda fanns som tillval till Cadillac under 50-talet. Det slutade man med ganska snart då reflektionerna från solen gjorde föraren blind. Det var inte många bilar som såldes med den option och de som gjorde det är idag mycket värdefulla, dock okörbara om man inte täcker med mörkare tyg under färd.

Personligen gillar jag ljusa inredningar. Min sommarbil har turkos inredning med grön matta. Mycket snyggt. Men som sagt ett vitt eller ljus instrumentbrädan är nog bland det mest olämpliga som testats i bilar.

#23
2019-05-14 20:17

Går det att få den med portalaxlar?

#24
2019-05-15 09:42

Med all logisk tanke bakom SUV'arna så borde självklart en portalaxel finnas, monterad för att sänka tyngdpunkten så klart.

För övrigt när Volvo XC90 var ny på marknaden kom en nybliven ägare in på Bilia i Solna och ville ha en sänkningssats eftersom han tyckte att bilen var för hög...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.