Bild
Nästa artikel
Kända linjer. Macan delar tydliga designelement med sina sportigare syskon.

Provkörning: Porsche Macan S Diesel

Provkörning

Cayenne har fått en lillebror och alternativen från BMW, Audi och Mercedes en ny konkurrent. Porsche Macan har god potential att bli märkets storsäljare.

Knappar och åter knappar. Den fiskbensmönstrade mittkonsolen är så långt från dagens avskalade design-ideal man kan komma. Det är något visst med inredningen i en Porsche. Där många tillverkare gömmer, skalar bort och bakar in funktioner bakom tryckkänsliga LCD-displayer gör Porsche tvärt om.
 
Resultatet blir en av marknadens tydligaste och mest lättanvända förarmiljöer. Visst, den tryckkänsliga skärmen finns där, men genom ett noggrant övervägande av vilka funktioner som ska ligga var, har man skapat en miljö som är extremt lätt att komma överens med.
 
Detaljfinishen är som sig bör hög. Porsche kan sin sak och likheterna med grundämnet Q5 är varsamt bortmasserade. Ergonomin och sittpositionen är inte långt från den du finner i 911. Du sitter lågt, med ratten rakt mot kroppen.
 
Macan finns i tre utföranden; Macan S Diesel, Macan S och Macan Turbo. Den sistnämnda är toppmodellen med en 3,6 liter stor överladdad V6 på 400 hk och en grundprislapp på 798 000 kronor.
De två övriga alternativen har båda en V6 på 3,0 liter och 340 respektive 258 hk (Diesel). Grundpriset för de två är detsamma; 595 000 kr, vilket placerar dem i klassens översta prisskikt.
 
På vägen är Porsche Macan S en fröjd. Dieselmotorn – som är signerad Audi men omarbetad av Porsche – går silkeslent och näst intill ljudlöst. Effekten räcker gott för att associera till Porsches sportiga arv och förbrukningen är förhållandevis låg med tanke på biltypen. Som bäst noteras 5,9 l/100 km på färddatorn. Detta efter en längre landsvägsetapp med fint flyt. Macan S Diesel rör sig avslappnat över vägens alla ojämnheter och upplevs aldrig som överspänd och stötig.
 

 Som resande i baksätet har du gott utrymme för huvud och axlar, men benen önskar mer. I alla fall om du sitter bakom en förare längre än genomsnittet. Den sluttande bakdelen inkräktar endast på lastutrymmet, vilket rymmer 510 liter med säten uppfällda och 1 500 liter när de är nedfällda.
 
Macan är möjligen inget för de sanna märkesanhängarna, men som premiärmodell i ett växande och allt viktigare segment får den ändå ses som godkänd, även om priset är väl högt i förhållande till konkurrenterna.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Macan?

FAKTA PORSCHE MACAN S DIESEL

PRIS, FRÅN KR: 595 000.
MODELL: 5d suv.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 468/B 192/H 162.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 880.
MOTOR: Längsmonterad V6 med turbo. Volym 2 967 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 580 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttastegad dubbelkopplingslåda.
PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acc. 0–100 km/tim på 6,3 s (PDK).
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
6,1 l/100 km (PDK)
CO2-UTSLÄPP: 159–164 g/km.
KONKURRENTER: Mercedes GLK, BMW X3, Audi Q5, Range Rover Evoque

Kommentarer

#1
2014-09-26 14:52

Kolla en Porschdi Q5. Jag menar en Audi. Nä vad säger jag. En Porsche är det ju.

#2
2014-09-26 20:07

Skulle jag vara Porsche-frälst och ägare av en 911 av senare modell så hade jag varit extremt missnöjd över märkets förfall med missfostret Cayenne och nu denna...

Säkert bra bilar men det är ju fan inga Porschar...

Ett fint exempel på "brand dilution" , men till Porsches försvar kan man väl säga att de inte är ensamma om det beteendet.

#3
2014-09-28 21:08

Jo fast samtidigt så får man nog acceptera att de flesta bolag (utan kanske Morgan då) vill försöka bredda sig och ge sina kunder samma unika bilupplevelse var än i livet dom befinner sig.
Porsche med flera sätter ju sin logga på det mesta nuförtien, det är externa hårddiskar, kabinväskor osv osv. Och med tanke på hur insnöade och fanatiska människor kan vara så tjänar dom säkerligen rätt bra på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.