Bild
Nästa artikel
Det är inte alltid lätt att se skillnad på 911-generationerna. Den senaste avslöjas främst av frontluckans raka skärning.

Provkörning: Porsche 911 Carrera S Cabriolet (2019)

Provkörning

En helt ny generation Porsche 911 Carrera är här, som vanligt starkare, snabbare och allmänt bättre än någonsin. Har den också blivit roligare?

Här var det mycket nytt! Porsche har för vana att gå varsamt fram med sin klassiska sportmodell 911. Men nu, när 911 växlar över från sjunde generationen (991) till åttonde generationen (992) syns förhållandevis många nyheter. Åtminstone invändigt.

Blicken dras direkt till den nya växelväljaren som ser ut som en rakapparat från Braun i miniatyr och ersätter den gamla modellens rejäla spak. Med den väljer man R, N eller D. Två separata knappar aktiverar P-läget och manuellt läge i växellådan, så vad man ska med spaken till är otydligt. Varför inte knappar till alla växellägen?

Manuell växellåda med sju växlar kommer framöver, men lyser än så länge med sin frånvaro och det gör 992 till den första 911-generationen att lanseras uteslutande med dubbelkopplingslåda. Nu med åtta växlar och av samma typ som i Panamera, det vill säga en ZF-utvecklad låda med plats för elmotor. En 911 Hybrid kommer med allra största säkerhet inom kort.
 

911 Carrera har fått ny interiördesign som ska påminna om äldre modellers raka linjer och höga instrumentbrädor.

Framför ratten är det också nytt. De fem individuella mätartavlorna är ersatta av en analog varvräknare i mitten, flankerad av fyra digitala skärmar. Informationen presenteras snyggt och tydligt, men det är bara varvräknaren som syns tydligt från förarplats. Skärmarna på sidorna skyms effektivt av rattkringlan hur man än sätter sig bakom ratten. Hur Porsche har tänkt här kan man undra. I föregående modell syntes alla mätare.

Startvredet sitter tack och lov på sin vanliga plats till vänster om ratten. När det vrids om sparkar boxersexan igång med en hög och raspig ton. Ett snabbt ryck i rakapparaten och växeln hoppar i, sen är det bara att köra. Och som den går! I en Porsche 911 är det sällan motorn som står i fokus och så är det inte här heller. Det som imponerar omedelbart är styrningen och framhjulens grepp i asfalten. Styrkänslan är aningen tyngre än tidigare, superdirekt utan att vara nervös och med en vägkänsla som är svår att hitta i någon annan bil med elservo. Den är förtroendeingivande och stabil i alla hastigheter och de gamla Porscharnas ökänt lätta framvagnsegenskaper är minnen blott.

"Med vingen uppfälld ser bilen lustig ut, som om den åker med motorluckan öppen."

Det här beror på att Porschen har blivit bred. Spårvidden fram och bak har ökat med fem respektive fyra centimeter. Cabrioletmodellen som står till buds på den här provkörningen är 70 kg tyngre än coupén och det märks aldrig någon mjukhet i chassit, trots avsaknaden av plåttak tycks bilen vara huggen ur ett stycke. Det blåser rejält om huvudet när taket är nerfällt men upp med sidorutorna och den rejäla vindavvisaren över baksätet och fartvinden mojnar avsevärt. Bäst är ändå att fälla upp tygsuffletten, och det går på korta tolv sekunder och kan göras i hastigheter upp till 50 km/tim.

Nytt är också att tvåhjulsdrivna Carrera är lika bred över höfterna som fyrhjulsdrivna Carrera 4S, av ingen annan orsak än att man inte fick till det designmässigt med en kaross som var smalare över baken. Alla modeller har dessutom samma uppfällbara vinge som sveper över hela bakändens bredd. Med vingen uppfälld ser bilen lustig ut, som om den åker med motorluckan öppen.

Under luckan finns förstås en motor, med relativt små förändringar jämfört med föregångaren. Det är en sexcylindrig boxermotor på 3,0 liter med dubbla turboaggregat, elektroniskt styrd wastegate-ventil och ett nytt insugssystem. I Carrera S-utförandet ger motorn 450 hästkrafter, mot tidigare 420. Standardmodellen Carrera har ryckt upp sig från 370 till 385 hk. Oavsett vilken man väljer får man en bil som är mer än snabb nog. Carrera S Cabriolet klarar 0–100 km/tim på 3,7 sekunder. Om ”vanliga” Carrera S är så snabb kan man undra hur de kommande Turbo- och GT3-modellerna ska bli.

Bortsett från priset, som är ännu lite högre än tidigare, och den tillkrånglade förarmiljön är nya 911-generationen en fullträff. Mer kompetent, och minst lika underhållande som sin föregångare är den fortfarande en kraft att räkna med.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 Carrera S Cabriolet?

En svepande ljusramp förbinder bakljusen på 992-generationens 911.
Porsche 911 Carrera S Cabriolet

Pris, från kr: 1 285 000.
Säljstart: Nu
Mått, cm: L 452/B 185/H 130.
Bagagevolym, l: 132 fram, 163 bak med fällda säten.
Tjänstevikt, kg: 1 660.
Motor: Sexcylindrig bensin, turbo, volym 2 981 cm3, max effekt 450 hk vid 6 500 v/min, max vridmoment 530 Nm mellan 2 300–5 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 306 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,7 s.
Deklarerad förbrukning: 10,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 244 g/km.
Konkurrenter: Audi R8 Spyder, Jaguar F-Type Cabriolet, Chevrolet Corvette Cabriolet, Mercedes-AMG GT Roadster.

Kommentarer

#1
2019-06-01 12:11

För den som har råd är det nog en trevlig bil att flå runt i.

#2
2019-06-01 12:43

Jag har alltid gillat Porsche för att de gått försiktigt fram (speciellt med denna klassiska modellen), det gör att värdet på de gamla modellerna står sig. Respekt för detta !

Interiören nuförtiden blir dock inte jag imponerad av. Mittkonsolen är minst sagt speciell, och resten speglar inte märket (och speciellt inte "911-konceptet"). Interiören har alltid följt en linje, och det är detta som gjort Porsche 911 speciell. På de senare modellerna har man gått från att putsa till att skrota och göra en total makeover.

1987 års modell
https://en.wheelsage.org/porsche/911/930/3.3/pictures/qnbqbo/

1997 års modell (993)
https://perryandcoblog.com/2009/07/20/tips-for-new-owners-of-1995-98-993...

2007 års modell 911 (997) med "klassisk inredning"
https://www.autodata1.com/en/car/porsche/911/911-997-911-turbo-36-480-hp

2011 såg det ut så här
https://www.caricos.com/cars/p/porsche/2011_porsche_911_carrera_gts_cabr...

same same but different i hur många år som helst, sedan kom år 2012 och då blev det annorlunda. Det enda DNA de sparat är att "en 911 ska ha fem mätartavlor".

#3
2019-06-01 13:15

På 60-talet annonserade dåvarande Porsche-importören i tidningen Motor. "Kung på vägen med Porsche." Det var en minst sagt slagkraftig annons, men förmodligen politiskt omöjlig idag...

#4
2019-06-01 15:42

Härligt fordon. Men vilka pengar därför.. puuh! Då tycker jag nog att en Miata är mer lockande på alla sätt och vis..

.

#5
2019-06-01 17:05

Ledsen men jag tycker den är förskräckligt ful.

#6
2019-06-01 18:10

junkers, jag håller med. Det är egentligen en tillplattad bagge som har sett likadan ut sen första modellen med försiktiga ändringar.
Men det har blivit en ikon, liksom Morgan och nu går det ju inte så bra att ändra stilen, det visade sig ju med 924, 928 och 944. Utmärkta bilar, men de avvek för mycket från originalet.

#7
2019-06-01 18:27

I vitt liknar det väl en badbalja på hjul.
Men inredningen är ju riktigt snygg, fast mittkonsolen har för mycket Audikänsla.

#8
2019-06-01 20:39

Som cab har 911:an aldrig varit snygg. Coupén är däremot skitsnygg.

#9
2019-06-01 22:28

Jag tillhör inte Porsche-klanen, även om jag måste tillstå att bilarna kanske varit de pålitligaste i denna superklass. Det är i och för sig imponerande att man lyckats tämja något så vansinnigt som en svansmotorbil. Boxter är ju trots allt ett bättre alternativ.
Men jag håller helt med Klarsynt. Är man under en och åttio och inte alltför fet, är Mazda MX-5 (eller Miata, som en del fortfarande kallar den) förmodligen roligare att köra.

För de pengarna denna Porsche kostar köper jag betydligt hellre en Jaguar i-Pace. Om jag hade egen villa och råd.
Eller varför inte en bekväm Citroën C5 Aircross till vanliga transportbehov och en MX-5 för nöje och faktist till de flesta vardagsturer.

#10
2019-06-01 22:38

Eftersom jag är fet fick det bli amerikanskt istället för MX-5

#11
2019-06-02 07:43

Visst är MX-5 en rolig bil för mycket mindre pengar, men roligare att köra än en 911? Inte en chans

#12
2019-06-02 10:52

På något sätt lyckas alltid Porsche med designen. Det betalar sig att stå för sin linje genom decennierna.

#13
2019-06-02 11:32

@Apex

Jag har aldrig kört en 911, men däremot Miata. Men jag tänker mig att Miatan kanske är roligare per krona? :)

Formel: Rolighet / pris = rolighet per krona

.

#14
2019-06-02 16:34

Billigaste sättet att få kul och liknande prestanda som 911 är motorcykel.

Vid val av sportbil så tycker jag inte Porsche är den snyggaste men hade valt sådan ändå då den nog är billigast i drift.
Oavsett vilken sportbil så ska de inte fis-köras, då kan man ju lika gärna puttra runt i en C4 eller Auris.

#15
2019-06-03 16:16

Visst, skitsnygg - men för vem? Sotar den inte igen i vanlig svensk trafik? Lägg på det stöldrisken, försäkringspremien och malusskatten. En bil för den ekonomiskt oberoende således. Dessutom lite för vulgär och flashig för den med smak för stil och måttfullhet. Zlatan och Peter Forsberg torde stå i kö för att köpa den dock...

#16
2019-06-03 22:37

Audi
De rika köper nog snarare en GT3 istället...

#17
2019-06-04 23:50

Axa. Ja GT3 är en trevlig vagn. Men i den klassen föredrar jag ändå en Ferrari. Motorn hos Ferrari är snäppet vassare och bromsarna likaså. Däremot är den inte riktigt lika kvick in i böjarna som GT3 (på gott och ont).

Men ingen av dem är bra på bana. Det tjuter för mycket om däcken och understyr. Men å andra sidan är de ju främst byggda för att köras ute i trafiken.

MVH AL

#18
2019-06-05 00:35

AL: Vare sig Porsche eller Ferrari är byggda för svensk trafik. De är byggda för bana med fri fart eller Autobahn. De kommer inte ens upp i varv i svensk landsvägstrafik. Axa: De rika är ute efter flärdfaktorn. Få saker slår en cabriolet i det hänseendet. De bryr sig inte om stripes eller 0,7 sekunder snabbare till 100 km/h.

#19
2019-06-05 06:29

Audi 60 L. Jag håller inte med dig om att Porsche eller Ferrari är byggda för bana. De både rollar, är för tunga och har för dåliga däck för sådana aktiviteter, i alla fall kontra en riktig banbil.

Men visst är det fina bilar med gott om accelerationsprestanda och starka motorer. Men på en bana är det ganska kassa och blir snabbt ifrånåkta av banbilar även med lägre effekt.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.