Bild
Nästa artikel
Bredare bakhjul och större luftintag är några av de externa förändringar Cayman fått i samband med uppdateringen.

Provkörning: Porsche 718 Cayman (2016)

Provkörning

Porsche har genomfört en radikal ansiktslyftning av sina mindre sportbilar. Cayman har fått prefixet 718 men förlorade å andra sidan två cylinderburkar på kuppen.

Inte ens sportbilar klarar sig opåverkade genom det  rådande stålbadet av effektivisering för sänkt förbrukning och lägre utsläpp. Downsizing är ordet för dagen och i Porsches fall har boxersexan bytts
ut mot en fyrcylindrig boxer-motor med turbo i märkets minsta sportbilar Cayman och Boxster.

Jag vrider om startnyckeln till vänster om ratten (jodå, vissa saker ändrar man inte på) och konstaterar omedelbart att motorn inte låter som jag minns den från senast jag körde Cayman. Sången är mörk och dov. Den metalliskt råa tonen från förr är borta. Motorn låter absolut potent men kanske lite mindre intressant än föregångaren?
 

"En riktigt slingrig asfaltsväg är mammas gata och den behöver inte vara salsslät för att Porschen ska trivas."

Funktionen är det dock inget fel på! Högt vridmoment från låga varv och blixtsnabb gasrespons gör att 718 Cayman känns väldigt pigg och ”på”. Vridmomentet har ökat med 50 Nm och hästarna har blivit 25 fler. Dubbelkopplingslådan saknar en smula finess i stadstrafik men fungerar perfekt vid tuffare körning.
 
En riktigt slingrig asfaltsväg
är mammas gata och den behöver inte vara salsslät för att Porschen ska trivas. Hjulupphängningarna är tillräckligt bra för att svälja klassiska svenska tjälskador utan att tappa greppet. Styrningen har blivit mer direkt. Den mycket välprogrammerade el-servon förmedlar en fin känsla av kontakt med framhjulen utan att bli nervös. Ratten är hämtad från stora-syster 911. På den sitter ett litet hjul med vilket man väljer körläge för motorstyrning och växellåda. I kombination med de aktiva stötdämparna PASM påverkar inställningen även hjulupphängningen. Också bromsarna kommer på S-modellen från 911 Carrera och de imponerar stort med sitt betryggande bett och enkla dosering.
 
Mediesystemet är nytt och mycket bra. Det är enkelt att begripa sig på, lätt att manövrera och rappt i funktionen. Som tillval finns bland annat Apple CarPlay och navigationssystem med uppdatering av trafikinformation i realtid.

En tvåsitsig sportbil blir ju knappast praktisk men Porsche 718 Cayman kommer ändå ganska nära. Visst är det lite osmidigt att bagageutrymmet har delats upp på två, ett hål under den främre huven (perfekt för matkassar) samt ett grundare utrymme under bakluckan. Så länge man undviker stora resväskor får man med sig en hel del! Utmärkt sikt gör bilen lätthanterlig i stadstrafik även om den bryska stopp/start-funktionen irriterar. Den går som tur är att koppla bort. På landsväg dundrar däcken ordentligt när asfalten är grov men för övrigt är faktiskt komforten helt okej. Stolarna (”Sportstol Plus” i testbilen) är bekväma trots kraftig skålning.   
 
Porsche 718 Cayman går att utrusta med aktiva säkerhetssystem som dödavinkeln-varnare och autobroms. Den sistnämnda kostar tyvärr hela 16 100 kr extra vilket är olyckligt. Den typen av säkerhetsutrustning borde vara standard, särskilt på en modern bil i den här prisklassen.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche 718 Cayman?

Porsche 718 Cayman S PDK

Pris, från kr: 668 500 (provbilen 922 300 kr).
Modell: 2-sitsig coupé.
Mått, cm: L 438/B 180/H 128.
Tjänstevikt, kg: 1 385.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad vattenkyld turboladdad boxermotor. 4 ventiler per cylinder. Volym 2 497 cm3. Max effekt 350 hk vid 6 500 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 1 900–4 500 v/min.
Kraftöverföring: 7-stegs dubbelkopplingslåda (6-växlad manuell minus 29 500 kr). Mittmotor och bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 285 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,2 s. 0–200 km/tim på 14,7 s.
Deklarerad förbrukning: 7,3 l/100 km. 98 oktan.
CO2-utsläpp: 167 g/km.
Konkurrenter: BMW M2 Coupé, Audi TTRS, Nissan 370Z, Ford Mustang GT.
 

Plus: Lättkörd, underhållande, prestanda, utseende.
Minus: Vi saknar 6-ans sång, brysk stop/start, dyr autobroms.

Vad nytt? Porsches minsting är åter fyrcylindrig.
För vem? Progressiva Porschevänner.  
 

Kommentarer

#1
2016-12-25 11:22

Lika sexig som Mustang med 4 cyl motor. Dvs. inte alls....

#2
2016-12-25 13:30

Varifrån kommer namnet 718 ifrån?

#3
2016-12-25 16:35

Hultarn
Uppenbarligen finns körglädje och prestanda fortfarande i bilen. Vet inte varför det måste vara en V6 eller V8? En del kanske behöver det som snoppförlängare?

#4
2016-12-25 18:23

Axa, vem vill ha V6 när det finns raka sexor?

#5
2016-12-25 18:34

...eller vem behöver raka sexor?

#6
2016-12-25 18:48

adzam...718 är en gammal tävlingsmodell ifrån 60-talet med fyrcylindrig motor.

#7
2016-12-26 08:52

Förmodligen bästa sportbilen pengar kan köpa.

#8
2016-12-27 19:08

Saknar ljudet från 6:an, men efter att ha testat både den tidigare och den nya på en bana i höstas så kan jag konstatera att det blir en helt annan körbart i den nya, med ett jämt vrid över en stor del, kontra den tidigare som gjorde sig bäst med mycket varv, vilket var kul och lät gött.
Detta är att gå åt rätt håll, vi får försöka sluta att vara nostalgiska av nostalgiska skäl, när det finns logik som är bättre för framtiden.

#9
2016-12-28 13:56

Robban,
Är det inte lite "frökenkänsla" med en massa vrid i ett brett register? I en tävlingsbil skadar det ju inte om den är lättkörd, men inte sjutton köper man väl en sportbil för att den ska vara bekväm och förutsägbar?

#10
2016-12-28 16:50

LM, har man som vi lagt många år på en bana så väljer jag Cayman GT4, men den nya är enklare att hantera beroende på det breda vridet

#11
2017-01-13 17:42

160000 dyrare är Porschen i grundutförande jmf med Bmw M2, som är en sagolik skön bil, det räcker till många tankningar.