Bild
Nästa artikel
Ny grill som anknyter till Peugeots senaste formspråk. För första gången erbjuds också LED-strålkastare till 508.

Provkörning: Peugeot 508 SW

Provkörning

Peugeots stora mellanklassare 508 har uppdaterats med nya drivlinor, strålkastare och ny grill, men autobroms saknas fortfarande.

Peugeot 508 visades så sent som 2010 och redan fyra år senare är det dags för en ansiktslyftning. Grillen har fått kantigare linjer. Strålkastarna är nya och för första gången finns full LED-belysning som tillval. Ändå är det kanske under motorhuven de flesta förändringarna återfinns. En ny linje renare dieselmotorer som uppfyller de kommande och betydligt striktare avgasbestämmelserna Euro6 erbjuds från det att bilen lanseras i mars nästa år. Även bensinmotorerna är nya men Peugeot Sverige har ännu inte bestämt sig för om dessa ska tas in till Sverige eftersom dieselmotorerna hittills utgjort en övervägande majoritet av försäljningen för 508.

Genom åren har det riktats en hel del kritik mot den robotiserade växellådan MCP för att den växlat osmidigt och långsamt. Peugeot har lyssnat och i uppdaterade 508 går det att få en ny, sexväxlad automatlåda med momentomvandlare i kombination med en 180 hk stark dieselmotor. Lådan växlar mjukt men en aning långsamt vilket förstärker 508:ans karaktär som glidare. Inte ens i sportläget växlar den ned särskilt snabbt.

För den som vill ha en sportigare upplevelse passar överraskande nog den 30 hk svagare dieseln i kombination med manuell växellåda bättre. Plötsligt blir det rejäl fart på 508. Fjädrings- och ljudkomfort är mycket bra så länge asfalten är så slät som den var vid provkörningen i Spanien. Till komforten bidrar sköna framstolar och generösa kupéutrymmen.

Dödavinkeln-varnare är en nyhet men vingelvarnare, trötthetsvarnare och, viktigast av allt, autobroms saknas. Peugeot förklarar att det inte går att förse 508:an med den typen av utrustning utan det får vänta till nästa generation som då bygger på en modernare arkitektur.

Peugeot avvaktar med prissättningen för att kunna lägga sig en bit under konkurrenternas priser. Det är förmodligen klokt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Peugeot 508 SW?
Peugeot 508 SW Allure 2,0 Blue HDi 150

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Femsitig 5-d kombi.
SÄLJSTART: Mars 2015.
MÅTT, CM: L 483/B 185/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ej fastställd.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med 4 ventiler per cylinder. Volym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Manuell 6-växlad låda.  
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,1 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 105 g/km.
KONKURRENTER: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Hyundai i40, Mazda6.

Vad nytt?
Lätt moderniserad version av Peugeot 508.
För vem?
Den som söker en lite
annorlunda glidare.

Plus:
Hög kvalitetskänsla i inredningen. Äntligen riktig automatlåda!
Minus:
Saknar viktiga säkerhetssystem.

Kommentarer

#1
2014-11-06 12:39

...och i denna bil sitter ju dessutom instrumenten på rätt plats för oss med progressiva glasögon - tack för det Peugeot..:)

#2
2014-11-06 13:04

Det kostar för mycket att uppdatera interiören, men i nästa generation 508 så kommer Peugeot i-Cockpit - till glädje för oss som föredrar att ha kortare sträcka mellan instrumenten och vägbanan istället för det trafikfarliga med att släppa blicken från vägbanan och titta genom instrumenten. Dessutom passar Peugeots i-Cockpit mina ögon bättre för jag ser för dåligt på nära håll och det vore inte trafiksäkert att byta till läsglasögon för att se hastighetsmätaren.

#3
2014-11-06 13:08

"Peugeot har lyssnat och i uppdaterade 508 går det att få en ny, sexväxlad automatlåda med momentomvandlare i kombination med en 180 hk stark dieselmotor." - Ett intressant påstående eftersom redan den tidigare versionen av 508 fanns med en 6 växlad automatlåda med momentomvandlare och det i kombination med de större motorerna inklusive de effektstarkare dieselmotorerna.. Det är denna låda, från Aisin-Warner, som har uppdaterats så den är inte helt ny... Den gamla versionen satt även i Peugeot 5008 med 2 liters diesel och 160 hk m fl andra Peugeot-modeller...

#4
2014-11-06 15:10

Som ett motsvar angående Raphaels inlägg om Peugeot i-Cockpit så skymmer den lilla ratten instrumenteringen om man är en lång förare, man kan ju alltid justera ratten nedåt men då sabbar man körställningen det upplevde jag när jag provkörde nya 308 SW. Vilket även bekräftas 04:14 i denna video http://www.youtube.com/watch?v=b0E7jRoKIx4
Jag föredrar då helt klart interiören i 508 mer än i 308:an

#5
2014-11-06 15:27

Om priset är rätt .. tycker jag inte 508 är ett omöjligt alternativ ..
Chiptrimmar man, måste väl lådan hänga med?

#6
2014-11-06 17:56

Så länge som Raphael fortsätter att tjata om att i-cockpit är sååå bra så kommer jag att tjata om motsatsen för mig passar den definitivt inte. Det är mycket snabbare att sänka blicken (utan att behöva röra huvudet) och kolla på konventionellt placerade instrument än att man måste höja hela huvudet för att hitta rätt fokuseringsavstånd till den högt och på halvdistans placerade i-cockpit instrumenteringen. Kanske fungerar för yngre personer med bra syn och utan progressiva glasögon men inte för mig.

#7
2014-11-06 19:04

Vad snackar ni om? Det finns ju HUD i 508:an och lådan är nog snabb när den får äta några mil. På plussidan kan man säkert också lägga till att den är väldigt driftsäker men anser att oljan bör ändå bytas ut nån gång fastän det inte står i serviceprogrammet (har dock inte kollat). Inget "longlife" och "lifetime" är verkligt här i världen.

Ser man inte instrumenten i 308 SW så sitter man helt enkelt helt galet: bör med det snaraste söka en säkrare sittställning. Han i Carbuyer sitter ju alltjämt helt galet. Ta inte illa upp, för det är inte min mening att hacka på folk ifall kroppen inte alls följer "normerna". Testa då andra bilar för Peugeot är inte det enda bilmärket här i världen fastän jäkla bra är dom på att göra bilar! PS. Kom inte med några Steve Jobs kommentarer i stil "You're holding it wrong" tack! ;)

#8
2014-11-06 19:20

Peugeot 508 ligger på 96.e plats i registreringsstatistiken t o m oktober. Peugeot har lyckats kränga drygt 600 av dessa i år...
Det är verkligen en stor spelare på svensk bilmarknad. ;-)

#9
2014-11-06 19:36

Peugo - om man bara upplever dessa problem i vissa Peugeot-bilar så får man nog snarare lägga orsaken till problemet på Peugeot och inte skylla bort det med att man sitter fel... söka säkrare körställning - pyttsan ! Och jag är fullständigt klar på att det finns andra bilar som uppfyller kraven (i stort sett alla normala bilar utom 3 olika Peugeot-modellserier) men lite synd att 2008 tillhör de omöjliga för den hade annars kunnat vara lite intressant. Och liiite märkligt är det att ingen annan "kommit på" denna placering om den nu är så överlägsen...

#10
2014-11-06 20:43

Lite osäker om vad som diskuteras .. Instrumenteringen sitter väl normalt i 508?
De modeller som, till äventyrs placerad mätarna till passagernas fördel är väl de små plåtiga lådorna? Och vem bryr sej?

#11
2014-11-06 21:33

Ja det är rådig "diskussion". Fransmännen är ju dom som oftast vågar komma med något nytt, och alltjämt får dom skit på sej. Efter 5-10 år kommer andra efter och då är det genialt o dylikt! Problemet är ju bara det att köparna oftast är väldigt konservativa men nya 308, Citroen Cactus och delvis Citroen C4 Picasso har bevisat att det kanske finns en chans för mänskligheten att utvecklas? ;) Dom säljer ju väldigt bra. Har dock all förståelse för dom som är konservativa men dit hör inte jag. Honda Civic hade sin instrumentering också bra satt, dvs. man såg hastigheten över ratten = rätt tänkt.

Pi, tycker du man sitter rätt om man har ryggstödet så lågt satt som typen i Carbuyer? Det är ju helt fel, fel, fel! Det finns faktiskt studier hur man sitter bäst. Ett annat typiskt fel är att alltjämt ställa sitsen så lågt det går, det beror ju helt på bilmodell hur man ställer in rätt men de flesta av oss förstår ju sej inte på typ någonting så vad kan man göra? :)

PSA ljuger inte heller mest av alla biltillverkare, tvärtom: http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2014%20M...

#12
2014-11-06 21:44

Varför går motortemperaturmätaren åt fel håll? Är det vettigt?

#13
2014-11-06 21:51

Det första jag gör när jag sätter mig i en bil(ny) är att sänka stolen till lägsta läget och höja ratten till högsta/närmaste läget.
Sedan justerar jag ratten så det passar mig.
Stolen är alltid i lägsta läget.
Funkar inte instrumenteringen då...så är det bara att lämna skiten.
Behöver jag säga vilken bil det inte funkar i.... :-)

#14
2014-11-06 21:52

Vad gäller Peugeot 508 så tycker jag att det verkar vara en trevlig bil. Den har tvärtemot konkurrenterna från Hyundai och Mazda en acceptabel ljudisolering och innerutrymmena är goda. Designmässigt är den också lyckad. Att den saknar modern säkerhetsteknologi är heller inget konstigt, även om Mazda har sådan utrustning så saknar Hyundai det. Så Peugeot behöver inte skämmas ur det hänseendet.

Så Peugeot levererar en bil med trevliga egenskaper - kanske rent av bättre än konkurrenterna i vissa avseenden. Men i gengäld erbjuder japanerna och koreanerna en driftsäkerhet och långsiktig kvalitet som Peugeot inte kommer i närheten av. Vad man sedan vill ha är upp till var och en: Skall man bara köra bilen i 10 000 mil spelar det mindre roll. Då hade jag nog valt Peugeot. Om jag däremot skulle köra bilen längre än så - och om jag dessutom lyfter in det vanvettiga resursslöseriet som Peugeot står för (som vi alla är med och finansierar)- ja då väljer jag en Japan eller Korean istället.

MVH AL

#15
2014-11-06 22:48

Inte helt säker på att du skulle trivas i en VW Phaeton Peter E .. Inte om du börjar så i varje fall :-)

#16
2014-11-06 23:51

Peugo - har du svårt att förstå att jag berättar om mina EGNA upplevelser med den misslyckade instrumenteringen i de flesta av Peugeots nyare personbilar - dock inte 508 lyckligtvis. Jag skiter fullständigt i vad som visas i filmer utan bedömer bilarna efter mina egna behov och förutsättningar. Och man måste faktiskt inte försvara dumheter bara för att dom skapats av favoritmärket.

#17
2014-11-07 00:13

Svårt att komma på något som majoriteten tyckt var idiotiskt på franska bilar, som sen kommit på andra bilar senare. Inte ens nu när vi har touchscreens, datorer och talande navigatorer har vi nån röst som talar om att dörren är öppen :P

#18
2014-11-07 09:11

...och inte har alla andra tillverkare heller flyttat tändningslåset från rattens högra sida till den vänstra...utan det är nog tvärtom de franska tillverkarna som fått anpassa förarplatsen utformning. Likaså detta som nog tidigare nämnts nämligen Citroens fasta rattnav - även om det i grunden kanske var enklare att förstå fördelen med än många andra franska egenheter... Även om det alltid går att förbättra så är inte heller allt som är olika bättre än mera konventionella lösningar...

#19
2014-11-07 14:33

Det är ju bara att kolla långtestbilarna i denna tidning, vill man ha en krånglande bil med många verkstadsbesök så köp en Peugeot

#20
2014-11-07 19:11

Peugeot krånglar inte, Vi Bilägare har endast otur och vad är fel med att gå och uppdatera programvaran, vi har t.ex. uppdaterat programvaran 3 gånger i våra Golffar + fixat en råge med andra tydliga kvalitetsbrister men hoppas nyare bilar får dom fixade redan i produktionen men som alla vet kan det ta en väldigt lång tid (om aldrig) för att få något ändrat i produktionen. 308:an är första PSA bilar med Nokias Here Maps och Nokia har inte lyckats göra programvaran utan en del buggar.

#21
2014-11-07 20:54

Peugo skrev; "Peugeot krånglar inte, Vi Bilägare har endast otur...."

Otur, det är att köpa en Peugot. ViB hade otur. Alla andra lär ha samma "otur" om man nu dryftar sig till att köpa en slik bil. Undantag finns.

#22
2014-11-07 23:55

Peugeot krånglar inte? Vilken värld lever du i Peugo? PSA har tillverkat skit i många år - det är allmänt känt. Först på senare år har de ens börjat bry sig om kvaliteten. Att påstå att de inte krånglar är ungefär som att jag som Mazdafrälst skulle påstå att Mazda inte är rostbenägna. Nog för att man kan ha ett favoritmärke men ljug inte ;)

#23
2014-11-08 16:15

Roger och Audi, ni är väldigt hjärntvättade, men som tur är finns det massor av samma sort i Sverige. Ser man helhetsbilden så förstår man att ni har fel. Peugeot massor av fel? Nej då, helt fel påstående! Fransmännen är för tillfället dom som leder CO2 racet när man kollar verkliga siffror. Berätta gärna vilka enorma kvalitetsbrister Peugeot har, jag väntar gärna och är beredd att vänta länge för typefel finns det faktiskt bara 1, och det är 1.6l THP-motorn (tack BMW för problemen!). Fram med typfelen, upp till bevis!

Vi Bilägare påstår att PSA-bilar rostar, när har ni senast sett en PSA-bil som rostar i verkligheten? Nej, inte jag heller.

#24
2014-11-08 17:27

Hur kom CO2 in i bilden? F.ö. kan Peugo kolla SBP:s statistik för bilar besiktigade 2012 avseende årsmodell 2009 här: http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik/2012.html

Klicka på "Besiktningsresultat per bilmärke 2012" och läs att Peugeot ligger på 21:e och Citroen på 22:e plats av 24 märken redovisade. Detta avser modellrelaterade fel - alla klantiga ägare som åker till SBP med t.ex. en slocknad glödlampa är bortsållade. Det finns bara 2 sämre märken än PSA: Renault och Dacia. "The French Connection"? ;-)

#25
2014-11-08 17:38

Man kan fråga sig vem som är hjärntvättad...

#26
2014-11-08 17:43

Ja, det kan man, Pi. Tar man sen i beräkning hur långt de besiktigade bilarna har gått, blir det ännu mer sorgligt. De franska bilarna har gått drygt 2.000 mil mindre än medelbilen - och är trots det överlägset sämst.

Men en 508 som tjänstebil i två år - varför inte? Billigt blir det. Dock inget för mig.

#27
2014-11-08 18:25

http://www.samtalspartner.se/citroenuser2/c5.html
Jag gissar att detta handlar om första generationens C5, men här är en liten sammanfattning om just den modellen iallafall ;) Vissa grejer på den där listan är kanske inte fel egentligen. Men huvuddelen är!

http://www.drive.com.au/motor-news/peugeot-acting-over-quality-issues-20...
Här är tom Peugeot SJÄLVA oroliga över sin dåliga kvalitet.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110524/peugeot-607-bra-k...
Elfel!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110107/peugeot-407-sa-ty...
407 verkade inte vara nåt under av kvalitet...

http://www.metro.se/sport/flest-elfel-i-franska-bilar/ObjfhD!09_4529-22/
Inte purfärsk info men det är ändå lite bevis i min tes om att de alltid tillverkat skit.

http://bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik/2012.html
Kan ju även kolla där och se den allmänna trenden när man rör sig ner mot jumboplatsen... Det är dock inte en Peugeot som ligger sist bland 3-årsbilarna. Det är Renault Mégane.

Du han helt ärligt inte komma och påstå att Peugot inte krånglar när det i undersökning efter undersökning visas att Peugeot och dess landsbröder alltid hamnar i botten på kvalitetsrankningen. Sen finns det andra märken som inte är bra heller. Och fransoserna har säkerligen nån modell som krånglar mindre än medel. Men påstå inte att de inte krånglar!

#28
2014-11-09 02:09

Peugo du tror nog på tomten med, försök att övertala svärfar som gav upp sin 307:a efter 10 000 mil, allt som kunde tänkas gå sönder gjorde det, bytt vattenpump 2 gånger, bytt koppling, ac sönder men för dyr att laga, mm, mm

Han gav upp och sålde den som gör det självbil, nu kör han KIA och än så länge har han inte behövt reparera något, så JA Peugeot krånglar!

#29
2014-11-09 06:34

"Vi Bilägare påstår att PSA-bilar rostar, när har ni senast sett en PSA-bil som rostar i verkligheten? Nej, inte jag heller."

Jag behöver inte gå längre än ut på garageuppfarten och jämföra: Där står nämligen min helt nyinförskaffade Citroen Berlingo family - 06 parkerad (9 600 mil). Och vad har den? Jo, rost. Hur det ser ut undertill vet jag inte än, men jag skall ta den till jobbet och hissa upp den och titta efter:-)....

Ja, jag köpte den igår, skall användas som hundbil (vilket den kommer passa perfekt till).

Som jämförelse kan jag då ta min andra hundbil, Volvo V70-årsmodell 99 med mer än den tredubbla körsträckan (33 000 mil). Den har inte en rostfläck (annat än stenskott i fronten som jag inte orkat ta tag i). I övrigt ser den jättefin ut, både undertill som på ytan. Och tvärtemot Citroenen så har jag inga problem med kopplingen (V70 är automat) och instrumentbelysningen uppför sig inte som ett flipperspel heller:-)... Detta trots att den rullat betydligt längre än vad en genomsnittlig Citroen ens orkar med (inte ens 10% av Citroens population uppnår 33 000 mil, Volvos bilar brukar däremot ligga där - i genomsnitt)....

Jodå-;) PSA har verkligen förnämlig kvalitet....

MVH AL

#30
2014-11-09 18:31

Kolla ni bara på er "statistik" och blunda hårt för allt annat! ;)
Varför jämföra en större bil mot en mindre? Berlingo är ju en bil i en helt annan klass än V70, kolla prisskillnaden! Måste säga att det PSA bilar jag har "koll" på är dom nyare dvs. 308 I och nyare. Berling/Partner har jag ingen som helst koll på så håller mej tyst. En kompis sålde just sin 27 år gamla 405:a och bilbesiktningen bara skröt på hur bra bilen ännu också är i skick. En sak skulle jag varna för, köp helst inte en billigare begagnad bil (många gånger en fransk bil pga. priset) som har många mil bakom sej och år på nacken. Tyvärr är det allt för många gör det själv killar som "förstör" bilarna. Dyrare bilar har mera sällan detta problem. Då 307 kom så hade den ungefär lika mycket fel som VW Golf VII hade när den kom, är det mycket får någon annan avgöra. Den hade allt för mycket Bosch delar i sej men PSA har lärt sej och i nyare är det mycket mer made in Japan i bilen. Bosch och Siemens är ju inte dom främsta leverantörerna när man pratar om kvalitetsdelar. Tom. i nyare 307:or är det bättre delar i bilen. 308 igen blev "för bra", dvs. man levererade för god kvalitet och det vill ju bilproducenterna absolut inte fortsätta med för det blir för dyrt i längden. Kanske lite samma "fel" i 3008 och 508? Våra 308 II har nu varit i bruk ett par månader och dom kom med nyaste programvara och har tills vidare fungerat perfekt men jag kommer med all säkerhet att raporttera ifall det uppstår problem eller dyl.

#31
2014-11-09 19:06

Jag kan kolla vilken modell som helst Peugo. Det som kännetecknar dessa kvalitetsskapelser från PSA är att de skrotas bort från marknaden tidigare än andra jämförbara bilar (förutom Renault då - där gäller ungefär samma sak:-)). Det är ett empiriskt faktum helt enkelt - som bara de tvättäkta fanatikerna förmår förneka.

Vad gäller min nya Berlingo så tog jag upp den eftersom du önskade ett exempel på när PSA-bilar rostar. Men det var årsmodell 07 såg jag nu. Och varför köpa ett sådant schabrak? Jo, den är praktisk som bara den, en idealisk hundbil helt enkelt och troligtvis väldigt lättskruvad. Jag underhåller alla mina hundbilar själv. Men med tanke på det låga miltalet är det förvånande hur dåligt den sitter ihop. Växellådan är trög, kopplingen slut och elfel finns där redan. Dock, ingen klonk från bakvagnen och AC:n fungerar (ett måste på en hundbil). Och den är skött enligt serviceboken - med papper och kvitto på allt som gjorts (och det var en del - trots den överlägsna kvaliteten)... Tidigare ägare var en barnfamilj (det är en Family) så den har inte gått som någon hantverksbil.

Kvalitet? Jo verkligen....

MVH AL

#32
2014-11-10 10:55

Funderade på det där med läsbarheten av instrument idag, när jag åkte taxi. Det var en Toyota med instrumenten i mitten, och små digitala siffror. Funkade inte alls med det smala symfält som mina progressiva glas ger.
Däremot hade jag inte alls några problem att läsa instrumenten i 308, där de sitter rakt framför och nära vindrutan.
Men, vi har alla lite olika synfel och smak.

För övrigt funderade jag först på att välja en annan taxi, inte för att det var en Toyota (trodde ni va? haha), utan för att han hade i stort sett blanka framdäck. Det kan knappast uppfattas som seriöst! Dessutom var det sommardäck, vilket förvånade mig.
Men, de blanka däcken kan väl inte ha påverkat komforten? Den var usel....

#33
2014-11-10 14:46

Vad jag tycker? Det är skit att det saknas viktiga säkerhetssystem på en i övrigt trevlig bil år 2014.

#34
2014-11-12 11:13

AL har alldeles rätt i att V70 från slutet av 90-talet var väldigt bra rostskyddade. För bra kanske, då detta sedan minskat över åren, och de nyaste har till och med rostfläckar efter 2 år (!) ovanför vindrutan.

Min Xantia har heller aldrig haft probem med kopplingen då det också är en automat, fast den har ju bara rullat 25000 mil.
Betydligt mer än motsvarande Volvo klarar i snitt....

#35
2014-11-12 18:44

Ja egentligen är det ju meningslöst att rätta Hultarns missuppfattningar ideligen. Hans strategi är ju som vanligt att hitta på att jag uttryckt saker som jag aldrig sagt, och därefter attackera mig baserat på dessa fantasier.

Men angående hur långt Volvo klarar att rulla så är det inte riktigt korrekta att en Xantia rullar längre än en Volvo, i alla fall inte så länge som det handlar om genomsnittsvärden. En Volvo håller nämligen ihop i 21,3 år, medan en Citra hamnar på skroten efter 14-.... På 7,3 år hinner en Volvo V40 (jag antar att det är den modellen som Hultarn tänker på) rulla 10 950 mil... Och följaktligen rullar Volvos genomsnittspopulation betydligt längre sträckor än Citroens, ja t.o.m längre än Hultarns eget plåtschabrak.

Skall Hultarn fortsätta att debattera med mig så får han faktiskt läsa innantill och sluta fabulera ihop saker om mig. Annars kommer jag sluta att bemöta dig. Tack på förhand.

MVH AL

#36
2014-11-13 17:06

Är det bara jag som är fruktansvärt less på att se alla dessa "gapande" fronter??
Kom med något nytt och tilltalande och sluta kopiera Audi!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.