Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 508 RXH (2012)

Provkörning

Utsläppsfri i stan, bekväm på långresan, pålitlig i svåra väglag – hybriddrivna Peugeot 508 RXH klarar många olika uppgifter. Miljövänlig är den också. Men den kostar...

Peugeot har konstruerat ett smart hybridsystem som kan användas i många olika bilmodeller. Suven 3008 har redan konverterats till hybrid och nu kommer samma system i 508 kombi. Att det handlar om en specialmodell syns på långt håll. Karossen vilar på jättehjul (18 tum) som behöver skärmbreddare för att kunna vridas fullt. I nosen lyser LED-paneler som ska påminna om lejonklor.

Med en stark dieselmotor fram och en elmotor mellan bakhjulen anpassar sig 508 RXH efter väglag och behov. 37 elektriska hästkrafter i bakvagnen orkar ensamma driva bilen i lägre farter upp till fyra kilometer, vilket räcker för att hålla luften ren i de flesta byar och mindre städer utefter vägen. På landsvägen jobbar dieselmotorn på 163 hästkrafter och om inte all kraft går åt för att driva fram bilen laddas batteriet upp.

I slipprigt väglag kan båda motorerna samarbeta och bilen blir fyrhjulsdriven. Allt sker helt automatiskt och omärkligt, men föraren kan också bestämma drivningen själv med ett vred.

Med sina två motorer blir Peugeot 508 RXH särdeles användbar och när elmotorn hjälper till vid behov blir den dessutom snål. De officiella förbrukningssiffran är 4,1 liter/100 kilometer, vilket inte ger högre utsläpp än 107 gram koldioxid per kilometer – häpnadsväckande för en stor kombi som väger nästan två ton!


Nu visade sig verkligheten inte riktigt så idealisk. Under provkörningen i Frankrike hamnade vi lätt på dubbla förbrukningen utan att ha kört särskilt hårt. Men vägarna var kanske inte så väl valda. Det var backigt och i uppförsluten kändes det att 508 RXH är en tung bil. Den accelererade med viss motvilja och dieseln fick ta i så det hördes. Hybridsystemet väger sina modiga kilo – bara batteriet är en 48 kilos klump som ligger under golvet längst in i lastutrymmet. Jämfört med den vanliga 508:an har RXH lagt på sig cirka 400 kilo.

Men all vikt kan inte skyllas på den nya tekniken. 508 RXH är en ovanligt välfylld bil. Beteckningen RXH (som står för ”specialmodell” (R), ”fyrhjulsdriven” (X) och  ”hybrid” (H) innebär att utrustningen är extra  omfattande. I standardutrustningen ingår bland annat ett enormt glastak och navigering. Växlingen sker automatiskt men den sexstegade lådan kan också styras med spakar på ratten. Det ger rappare växelbyten. Automatiken jobbar ganska sävligt.

Fyrhjulsdriften hjälper bilen att ta sig fram i väglag där tvåhjulsdrivna versioner stannar med slirande däck, men trots frigångshöjden på drygt 18 centimeter är inte RXH någon terrängbil, betonar Peugeot. Provkörningen var strikt hållen till asfaltvägar och där rullade bilen tyst och bekvämt, även om fjädringen kändes väl hård på guppiga avsnitt. Men den tunga karossen har väl krävt kraftiga fjädrar och dämpare.

Trots motorkraft på sammanlagt 200 hästkrafter och ett vridmoment på uppåt 500 Newtonmeter, fyrhjulsdrift och hög frigångshöjd, är inte Peugeot 508 RXH någon duglig dragbil. Den får bara släpa på 1 100 kilo. Kylsystemet orkar inte hålla dieseln vid arbetstemperatur med tyngre släp.

Hybridmodellen kommer att kosta uppåt 390 000 kronor, vilket är cirka 100 000 kronor mer än den vanliga 508 2,0 HDI. Men då finns inte mycket extra att köpa till. Dessvärre erbjuds inte ens några av de säkerhetssystem som många av konkurrenterna har. Peugeot begränsar sig till farthållare med avståndsvarnare (inte autobroms) och anser för övrigt att föraren själv ska ha koll, utan hjälp av kameror och radar. Det kanske är den största bristen hos 508 RXH.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 RXH?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 508 RXH

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 508 RXH:

Pris, från kr: Cirka 380 000.
Säljstart: April – leverans i höst.
Modell: Kombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 481/B 207/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 910.
Dragvikt, kg: 1 100.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 997 cm3. max effekt 163 hk vid 3 850 v/min. Elmotor på 37 hk (27 kW).
Kraftöverföring: Fram- eller fyrhjulsdrift. Bakhjulen kopplas in elektroniskt.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s. Toppfart 213 km/tim.
Förbrukning: 4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 107 g/km.
Konkurrenter: Skoda Octavia Scout, Subaru Outback, Volvo XC70, VW Passat Alltrack, Audi Allroad.

Plus: Välutrustad, drivning efter behov, flera körprogram, miljöklassad.
Minus: Tung, dyr, låg dragvikt, få säkerhetssystem.

Vad nytt? Tuffare design och hybridsystemet med dieselmotor fram och elmotor bak.
För vem? Den som vill åka utsläppsfritt ibland, köra sportigt ibland och kunna ta sig fram i svåra väglag.

Kommentarer

#1
2012-03-28 08:30

Förstår inte vem denna bilen skulle kunna tilltala förutom designen och fyrhjulsdriften kanske.
En bil som bara får dra 1100 kg har enbart farthållare med avståndsvarnare som säkerhetssystem. Den är trots frigångshöjd på 18 cm och 18 tums hjul inte terränggående och så kostar den 380.000.
Denna går fetbort som tänkbart köp.

#2
2012-03-28 08:56

Hybridbilar är ofta tyvärr inte avsedda som dragbilar, en del av dem kan inte förses med krok alls, t.ex. Prius.

Det där med låtsasterrängbilar är ett märkligt mode, terrängkörning är ju förbjuden, och ändå dräller det av bilar från alla möjliga tillverkare med extra plastbitar för att de ska se tuffa ut. Fast de är fortfarande inte terränggående då de är för låga för det. Ofta är de inte ens 4WD.
En märklig trend som startades av Simca-Matra på 70-talet. (vilket de andra tillverkarna skrattade åt. Då...)

#3
2012-03-28 09:27

Det med dragbil har du förstås rätt i hultarn.
Det med låtsasterrängbilar är väl mest för att ägaren vill framstå som någon sorts friluftsmänniska som är en riktig skogsmulle trots att de flesta av oss skulle bli handfallna om vi blev nedsläppta i någon djungel lång ifrån bebyggelse.
Något som slog mig är vikten på denna Peugeoten nästan 2 Ton.
Det närmar sig snart i vikt vad de stora jänkarna vägde på 50-talet och det kan väl knappast kallas utveckling.
Därför lovprisar jag Mercedes ide om att bygga lättare bilar vilket man kan läsa om i en annan artikel här på Vib:s hemsida.

#4
2012-03-28 10:16

Visst är de så som du säger: bilarna blir allt tyngre, en vanlig V70 ramlar iväg över 1800 kg idag (AWD 1910!). En merca E 220 väger idag 1840 kg.
Totalvikten blir så hög att ägaren inte får dra sin husvagn/hästtransport/släpa på 1400 kg som han kunde göra med sin gamla 940/Xantia/Omega. Sjukt!

Även mindre bilar typ Golf väger över 1500 kg med 4WD. Vaddå liten bil?

#5
2012-03-28 10:18

Det mest tragiska är ju att den förbrukade 0,8 under provkörningen, det är ju mer än en vanlig dieselbil, vad ska man då ha hybridtekniken till...?

Nej det märks att de är nya på det här........

#6
2012-03-28 10:20

Simon!
Med den vikten och fyrhjulsdrift är det nog ingen lätt sak att hålla drivmedelsförbrukningen nere.

#7
2012-03-28 10:24

Simon: nu var det ju backigt så då har man ju ingen nytta av hybridsystemet. Skulle tro att de flesta bilar dragit 0.8...

#8
2012-03-28 11:45

Simon får gärna visa vilken fyrhjulsdriven dieselbil på två ton (någon SUV kanske?) som förbrukar under 0,8 l/mil i backar. Kör man i stan med bilen så drar den mycket mindre, det i är i städer som hybridbilar drar minst.

Fyrhjulsdriften är användbar på vintern.
Totalt har bilen 200 hästar och jag tror att det finns de som anser sig behöva det.
Dessutom är bilen utsläppsfri i stan, vilket andra SUV:ar inte är.

Apropå ej terränggående så är inte konkurrenterna (Subaru Outback, Volvo XC70 Cross Country, Passat alltrack, Audi Quattro m fl) terränggående heller.

#9
2012-03-28 11:56

Låter dyrt med så stora fälgar. Vilken nytta har man av dem ?
Tung bil, men många konkurrenter är också tunga.
Tycker det känns omodernt med så tunga och effektstarka bilar överhuvudtaget.
"Alla" vill bygga PREMIUM kosta vad det kosta vill.
Bilarna blir ofta opraktiska pga formerna, törstiga pga vikt/effekt, och onödigt dyra pga man kan ta mer betalt om kunden tror det är en PREMIUMBIL.
Jag tycker det börjar bli löjligt.......

#10
2012-03-28 13:21

Det största minus med bilen är att du bara har en dragvikt på 1100kg så dra något släp/Husvagn kommer ju inte på frågan... Väldigt dåligt! Skulle man fått dra typ 2000kg eller något sånt så skulle den nog kunnat bli populär för husvagnsägare och häst folk när den har 4hjulsdrift.

#11
2012-03-28 14:22

@ Raphael, det behöver jag inte ens gissa, en Lexus Rx 450 går betydligt snålare med en stor V6 bensinmotor tom....:)

#12
2012-03-28 14:23

@ hultarn, eftersom jag kör hybrid själv så kan jag ju berätta för dig att det är just det hybriden gör, elmotorn går in och hjälper bensinmotorn att hålla nere förbrukningen i backar....

#13
2012-03-28 14:33

Teknikens Värld, som har provat denna hybrid, har kommit ner i 0,5 l/mil i sin provkörning. Alltså rätt långt från 0,8 l/mil...

Hybridsystemet som Peugeot använder har en helt annan konstruktion än Lexus. El-motorn i Peugeot driver endast bakhjulen. Du kan inte få fyrhjulsdrift med enbart el-motorn eftersom den bara driver ett hjulpar. Ska du ha fyrhjulsdrift så använder du 165 hästars dieselmotorn också, de går båda. Så när man kör uppför en snöig backe kör man alltså båda motorerna. Dieselmotorn driver framhjulen ensamt och är inte inkopplad på bakhjulen alls.

Det är när man kan köra enbart på el-motorn som man sparar bränsle, och det kan man i städer och i låg fart. Då kör man inte alls på dieselmotorn.

Systemet finns redan ute i 3008:an och har i Teknikens Världs test visat sig fungera bra, där den testades mot Toyota Prius. 3008:an drog inte mer än Toyotan och då har ju 3008:an möjlighet till 4-hjulsdrift.

#14
2012-03-28 14:37

Väldigt snygg bil som blir en svår konurrent till alla de andra hybridbilarna som redan finns av alla möjliga märken. Dyr? Inte om man ser den som en mellanklass SUV.

#15
2012-03-28 16:27

@ Raphael, att den inte drar mer än Prius är väl ingen merit, det är ju en diesel......

#16
2012-03-28 17:08

Simon: Man ska ju inte jämföra med Prius rakt av, de är två olika typer av bil.
RXH är större, kombi, har 4wd, bättre prestanda, större markfrigång och dragkrok.

Kan tillägga att Lexus Rx 450 inte går snålare än RXH. Men, visst är det imponerande att en sån kluns som Rx 450 går att köra under litern.

#17
2012-03-28 20:33

SvD körde denna 508 RXH på 0,47 l/mil i snitt när de provade den.
Så vi har nu två tidningar som har lyckats köra den på betydligt lägre siffror än Vi Bilägare lyckades med, så man undrar hur Vi Bilägare körde bilen egentligen... gasen i botten? :)

Och Simon - Prius är inte fyrhjulsdriven, dessutom har den inte 200 hästkrafter. Vet du någon annan fyrhjulsdriven cross-over på 200 hästkrafter som drar under 0,50 l/mil i snitt och släpper ut mindre än 120 Co2 samt är skattebefriad i 5 år?

#18
2012-03-29 08:16

Dessutom tycker jag inte att priset är högt sett till vad t.e.x konkurrenterna tar för sina vanliga suvar.
Bilar som har 4-hjulsdrift OCH hybrid-system är dubbelt så dyra,så jag förstår inte kritiken. ( bortsett då ifrån dragvikten som jag inte förstår varför den skulle begränsas)

Att över huvudtaget jämföra med en Prius är så "hjärndött" det kan bli men så blir det när man aldrig tar av sig skygglapparna!

Det räcker med att jämföra med 508 GT så förefaller den här bilen riktigt vettigt prissatt även om den ligger klart över min budget.

#19
2012-03-29 09:56

Peugeot 508 RXH får faktiskt laddning till hybridbatteriet från den kombinerade startmotorn och generatorn som lämnar en effekt på 8 kW eller 11 hk, och då förstår man att den inte klarar terrängkörning då 11 hk på bakhjulen inte är så stor effekt på en bil som väger 1800 kg.
Lexus 450h som har en elmotor på 167 hk som driver framhjulen tillsammans med bensin V6 på 249hk, och en elmotor till på 68 hk som driver på bakhjulen anses inte heller vara någon terrängbil trotts större batteri och högre effekt till hjulen än Peugeot 508 RXH.

#20
2012-03-29 15:26

Elmotorn som driver bakhjulen på 508 RXH ger 27 hästkrafter och ett vridmoment på 100Nm, konstant. Alltså vridmomentet är alltid 100Nm från elmotorn när den är igång. Väljer man körprogrammet Sport så får man ytterligare 10 hästkrafter.

#21
2012-03-29 15:32

Undrar vad det är som gör att motorn inte får tillräcklig kylning om man drar ett tyngre släp?
Allt som har med "hybridbiten" att göra kunde ju ha kopplats ifrån då man kopplar på ett släp?
En dragvikt på kanske 1500-1700kg skulle ju som sagt ha gjort en stor skillnad.

#23
2013-01-22 18:15

Elmotorn på 27 hk kan inte ge den effekten konstant då batteriet bara har en uttagbar kapacitet på 1,1 kWt . När batteriet är tömt så är det generatorn som lämnar 8 kW eller 11hk minus lite förluster på vägen till elmotorn som bestämer hur många hk man får ut från elmotorn i slutändan.

Men med bilar som får dra flera kg än 1100 så går det att köra upp för att få dra mera än tidigare.

#24
2013-01-22 19:34

Hultarn skriver att Lexus rx 450h inte går snålare än Peugeot RXH, så här skriver AMS.
"Lexus fabriksnotering för blandad förbrukning är 6,3 l/100 km men den når vi inte utan visst besvär."
Peugeot drog 8 l/ 100 km enligt VBs provkörning vilket motsvarar 8,8 l/ 100 km bensin sett till energiinehållet i bränslet vilket bör jämföras för att ge en rättvis bild av hur energisnåla bilarna är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.