Bild
Nästa artikel
Nya Peugeot 508 har lånat designelement från konceptbilarna Exalt och Instinct.
Den som föredrar vanlig kombilucka får vänta till årsskiftet.
I-Cockpit kallar Peugeot sin digitala instrumentering som man använt sedan nya 208 kom år 2012. Instrumenten fungerar bra men vissa reglage är svåra att använda innan man blivit van.
Under halvkombiluckan döljer sig ett relativt rymligt bagageutrymme. Lasttröskeln är hög och stötfångarens ovansida är lättrepad.
Trots den låga taklinjen är huvudutrymmet tillräckligt även för vuxna.
De blanka pianotangenterna underlättar hanteringen av pekskärmen men att se vilken knapp som har vilken funktion ställer krav på synen.

Provkörning: Peugeot 508 (2018)

Provkörning

Med djärv design vill Peugeot locka kunder till nya 508. Under det snygga skalet finns allehanda moderna finesser och kombi-kupé är en karossform vi svenskar lärt oss att älska.

Jag gillar konceptet med den lilla köttiga och lågt placerade ratten i nya Peugeot 508. På de slingrande bergsvägarna strax norr om Nice på Franska Rivieran bidrar den till körglädjen. Vi får provköra bilen i det väl utrustade utförandet GT, bestyckad med 1,6-liters turbomotor på 225 hk och en åttastegs automatlåda. Motorn morrar piggt, drar friskt och växellådan är på hugget med snabba nedväxlingar för att hålla varvet uppe när hårnålarna tvingar ner vår hastighet.

Paddlar finns på ratten för den som vill växla själv men jag låter automatlådan göra jobbet. Det gör den bra! Vi har ställt mittkonsolens körlägesväljare på ”Sport”. Det gör drivlinan mer reaktionssnabb, styrningen lite tyngre och den elektroniskt kontrollerade fjädringen lite hårdare. Köregenskaperna är väldigt fina. Bilen känns lättplacerad, tajt och smidig som en liten GTI när vi ystert dansar uppför berget.  

Nya Peugeot 508 är ovanligt nog mindre än sin föregångare. Annars brukar biltillverkare vara förtjusta i att passa på att dra ut måtten när man bygger nya versioner men 508 har blivit åtta cm kortare i sin senaste generation. Det smäckrare formatet bidrar dock inte ensamt till att bilen blivit 70 kg lättare än sin föregångare. Numera bygger bilen på PSA:s moderna bottenplatta EMP2 där man använder mer höghållfast stål för att sänka vikten. 

En av nackdelarna med EMP2 är att arkitekturen ofta låter de främre hjulhusen inkräkta på kupéutrymmet. Så även i 508. Såväl på förar- som passagerarplats känns det betydligt trängre för fötterna än i många konkurrenter. Trots den sluttande taklinjen har i alla fall även vuxna baksätespassagerare plats för huvudet. Däremot är taklinjen neddragen mot sidorutan vilket ställer till det för utsikten. Är du för lång blir det till att huka sig för att se ut genom de elegant karmlösa sidorutorna.    

Bagageutrymmets volym är nog tillräcklig för de flesta men det är en rejäl lasttröskel som bagaget ska lyftas över. Kring årsskiftet kommer kombiversionen. Den lär bli mer praktisk för folk som ofta behöver frakta tyngre saker.  
 

"Många feltryck innan man lärt sig vilken knapp som gör vad. Men lite franskt egensinne kanske ingår i konceptet?"

När vägen rätar ut sig och trafikintensiteten ökar, kopplar jag om till komfortläget. Elektroniken låter bilen byta karaktär och den ärtiga GTI:n förvandlas till en komfortabel långfärdslimpa. Det är vanskligt att bedöma bullernivåer innan man kört på ilsken svensk asfalt men motor och vindbrus är i alla fall mycket väl dämpade i nya 508. I pressmaterialet gör Peugeot stort nummer av att man använt samma underleverantörer som Audi köpt detaljer från, för att minska vindbruset från de likaledes karmlösa fönstren i A5 Sportback.  

Gamla 508 saknade autobroms. I och med att man nu använder en modern plattform öppnas möjligheten att implementera nya säkerhets- och komfortfunktioner. Nu finns autobroms som upptäcker och bromsar för cyklister och fotgängare, förutom andra bilar. Dessutom finns nu adaptiv farthållare och en väl funge-rande filhållningsassistent som hjälper föraren att hålla kursen. Tyvärr har man gömt reglaget för farthållarens manövrering bakom rattkransen så föraren får känna sig fram och trycka lite här och var tills man memorerat de olika funktionerna. Det går inte att se reglaget med mindre än att man kliver ur bilen och kikar in bakom ratten. 

Det finns fler tveksamheter. För att göra panelens tio tum stora pekskärm lättare att använda har man sju pianotangenter som snabbval för de olika funktionerna. Tangenterna är i blank metall och försedda med ljusgrå symboler som gör dem snudd på oläsbara i dagsljus. Också här blir det många feltryck innan man lärt sig vilken knapp som gör vad. Men lite franskt egensinne kanske ingår i konceptet? Den som prioriterar form och körglädje framför utrymmen och fotriktig praktikalitet bör absolut prova nya 508.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?

Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: September 2018. 
Mått, cm: L 475/B 190/H 140.
Bagagevolym, l: 487–1 537.
Tjänstevikt, kg: 1 420.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo. Volym 1 598 cm3. Max effekt 225 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 300 Nm från 2 500 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 8-stegs automatisk växellåda.  
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 131 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Opel Insignia, Volvo V60/S60, Audi A5 Sportback, BMW 3-serie.
 

Plus: Hög komfort, fina köregenskaper, pigg motor.
Minus: Svåranvända reglage, trång kupé. 

Vad nytt? Ny generation av Peugeots stora mellanklassare. 
För vem? Tjänstebilisten som gillar design och vill sticka ut!  
 

Kommentarer

#1
2018-08-25 10:07

De är ju en Audi A5:a på bilden.... -djärv?

#2
2018-08-25 10:20

Detta behöver vi mer av, snygga sedaner eller halvkombi för att bryta av mot alla klossiga suvar.
Denna var riktigt snygg.

#3
2018-08-25 10:57

Det finns faktiskt inte något som är "franskt egensinne". Fick i hyrbilslotteriet en Golf och kämpade med den i en vecka men lärde mej inte gilla ergonomin och knapparna, dvs. allt ligger i vad man är van med. Gillar skarpt reglage bakom ratten i PSA-bilar! Dom är lätta och man behöver inte flytta blicken för att kunna använda dom!

#4
2018-08-25 11:31

Peugo - givetvis ligger det lite i det du säjer att det man är van med lär man sig ofta att gilla men hur kan du försvara skymda reglage som t ex farthållar-reglaget i Peugeot ? Och bara för att reglaget INTE är skymt - som i många tyska bilar - så behöver man ju faktiskt inte heller flytta blicken när man skall använda det. Min erfarenhet är att med min logik så har lite för många franska bilar ingen riktig logik i reglagen på förarplatsen. Jag hittar ofta rätt reglage snabbt i tyska bilar och oftast även i Koreanska och japanska men fransmännen är lite mera egensinniga även om dom bättrat sig en hel del under senare år.

#5
2018-08-25 13:08

Riktigt snygg och det skall bli kul att testa.
Lite franska egenheter hör till så länge det inte är vansinnigheter.

Jag är väl lite konstig och konservativ men jag tycker att man skall kunna låna ut bilen till gammelfar och han skall kunna bruka bilen utan att läsa instruktionsboken.
Dvs man skall se från förarplatsen vad du gör eller trycker på.

Hur svårt skall det vara men lite egenheter får man ta. :)

#6
2018-08-25 13:24

Enastående vacker! I jämförelse ser nya Volvo S60 gammalmodig ut.
På tal om egenheter minns jag en (riktig) terrängbil från Volvo där läge "1" på fläktvredet betydde "full effekt" och "2" "halv effekt". Fullständigt logiskt - tyckte Volvo.

#7
2018-08-25 15:36

Farthållaren bakom rstten nås med fingrarna och det känns naturligt och bekvämt och frigör ratten till att användas för andra funktioner. Jag tycker det är en utmärkt funktion! Det är samma som i min Picasso, samna reglage. Inga problem med 508 som hyrbil för mig. Det är de andra tillverkarna som gör fel!

#8
2018-08-25 15:49

Rappa funktionen är det kanske inget fel på utan som du säger nästan eller bättre än rattknappar men man borde kunna se symboler för funktionerna från förarplatsen utan att kliva ur bilen.
Det är egentligen ett villkor för en förnuftig funktion.

#9
2018-08-25 16:41

Exteriört: Ser bra ut. På bild.

Interiört: Ett enda stort skämt. En ratt som är platt både nedtill och upptill. Mätare som går åt fel håll......

Dessutom ser det ut(och av texten att döma är det så) som om fotutrymmet är smalt, trångt. Javisst finns det en platta för vänsterfoten men den är ju sned. Gör om gör rätt.

#10
2018-08-25 17:15

Vad synd för platta ovanpå på ratten och svårt överblick knapparna. Ser störande upp och ner när man vrider på ratten som platta på ratten och svårt att se var symbol knapparna, se på film.
https://youtu.be/nTCViuRZako

#11
2018-08-25 17:52

Och silvermetall knappar med svart klistermärke ovanpå symbol och har ingen belysning när den är mörk ute.

#12
2018-08-25 18:02

Ja, nog må man vara inbiten älskare av fransk, märklig "logik" om man gillar helt dolda knappar där man måste gå ur bilen för att se funktionen.
F ö ser bilen snygg ut men kanske lite trång i baksätet om man skall döma efter bilden. Sen har jag personligen inte uppskattat att ha mätarna ovanför ratten men man kanske kan vänja sig även med det...

#13
2018-08-25 18:53

Jag hittar en sak interiört som verkar bra/snygg. Öppningshandtaget så man kan ta sig ut.. :-)

#14
2018-08-25 19:10

Peugeot har ju ofta gjort vackra bilar, t.ex. 407 som ju var väldigt lyckad, men blev ändå ingen succe', varför? Jag gillade den och den var inte konstig på något sätt.
Den här är kanske ännu vackrare, men jag håller med om inredningen, konstigare än tidigare, orundad rattar är idiotiskt och finessen med instrument ovan ratten har jag aldrig förstått.

#15
2018-08-25 19:13

Jag förstår inte ståhejet om farthållaren, nu har jag inte sett hur det ser ut i just denna bil, men på min C5 sitter reglaget bakom ratten på vänster sida, och nås enkelt med fingertopparna. Jag tycker det är en bättre lösning än att ha dem på ratten (som jag har på cabben)
Men, modet med icke-runda rattar har jag inte fattat, det har väl snart alla tillverkare.

#16
2018-08-25 19:26

Hultarn, det är samma reglage i nya 508 som i din C5. Det enda som skiljer är att två nya knappar tillkommit för adaptiv farthållare. Du kan sköta den i 508 på samma sätt som i C5.

Pi, man känner reglaget med fingrarna. Mam behöver inte kolla på reglaget. De olika avdelningarna på reglaget har en distinkt skillnad. Det är busenkelt:

Ställ hastighet: Tryck på baksidan uppe eller nere, det låser hastighet.

Höj hastighet: Tryck baksidan uppe.
Sänk hastighet: Tryck baksidan ner.

Koppla ur/återgå: Tryck in på sidan. In mot ratten.

#17
2018-08-25 19:28

Icke-rubda rattar handlar om bättre för benen när man stiger in, förenklar insteget. Särskilt med rattar som är placerade längre ner.

#18
2018-08-25 19:36

saabnisse: det såldes totalt över 700.000 407:or, men den var nog inte lika populär som 406:an i Sverige.
Hade inte lika snygga proportioner, och kombin var fjuttig.

#19
2018-08-25 19:53

Ser ju bra ut. På tok för mycket elektroniskt bling-bling, förstås. Hade de inte avlönat alla IT-ingenjörer så hade den här bilen kunnat vara oerhört mycket billigare. Alternativt byggd av material som inte rostar och som inte väger något. En sak jag noterar är att stora fälgar (och tunna däck) rent visuellt är att föredra.

.

#20
2018-08-25 20:12

Raphael - men varför inte placera reglaget så att en ovan Peugeot-förare i alla fall kan se reglaget genom ratten... Fransk logik åter.,,

#21
2018-08-25 20:12

Syftet med instrumenten ovanpå panelen längre fram är att korta ögats rörelse mellan vägen och instrumenten. Jag gillar det!

Och då kan man göra ratten mindre vilket ger en speciell och sportigare känsla, som en go-cart eller snowracer.

#22
2018-08-25 20:26

Pi: därför att de sitter bra till i förhållande var man håller handen. Jag behöver inte släppa eller flytta någon hand för att ändra farthållaren, jag bara sträcker ut ett finger.
Känns helt logiskt att peta i överkant för att öka, i nederkant för att minska. Precis som för ljudreglaget på högra sidan (vilket även cabben har)
Men behöver inte leta efter nån knapp på ratten, det tycker jag är bekvämt. På cabben sitter knappar till farthållaren på båda sidor av ratten, och jag måste släppa ratten och använda tummarna, inte min favorit.
Att ha mätarna över eller bakom ratten är förstås en smaksak, för mig kändes det lite lustigt att återgå till vika ner blicken och kika genom ratten (efter jag provat 3008). Jag har inga problem med att få skärpan rätt (har progressiva glas).

#23
2018-08-26 01:08

På Skoda har man också samma lösning med en spak men man ser den genom rattekrarna så den ovane kan läsa funktionsymbolerna på spaken.
Och skodas spak är mer av spakfunktion än den franska med fast spak med knappar runt om den vilket inte är helt logiskt.

Och funktionen blir mer användarvänlig med spak än rattknappar om funktionen används flitigt.

#24
2018-08-25 21:03

Vid mina provkörningar av 5008 och 3008 har det varit helt omöjligt att få på farthållaren på något logiskt vis. Jag gav upp. Och än värre är filhållningsassistenten, släpper man ratten kör bilen själv en ganska kort stund, ganska så ryckig och oprecis i rörelserna, sedan gnäller den om att man skall ta tag i ratten slutar styra och fortsätter rakt fram. Men kanske är så på alla dessa självstyrande system.

#25
2018-08-25 21:18

hultarn, det är möjligt att det såldes 700000 407, men i Sverige har den varit sällsynt.
Och visst var den mindre än 406, men snyggare.
Och den har rund ratt! Och den är absolut inte svår att komma in i och ur.
Måste man snurra snabbt på ratten är det avsevärt bättre när den är rund.
När det gäller farthållaren tycker jag det är avsevärt bättre med en spak med funktioner än när det sitter på ratten, men man vänjer sig vid båda typerna.

#26
2018-08-25 22:29

På min nuvarande bil har jag HUD och enda gångerna jag tittar genom ratten är nog när jag nollställer trippmätaren eller behöver se hur långt jag kan köra innan jag måste tanka. Egentligen släpper jag aldrig blicken från vägen.

#27
2018-08-26 01:24

Jag tittar sällan genom ratten eftersom jag nästan till 100% kör med farthållaren och en dutt upp/ner på spaken med långfingret är ju 10km/h och då vet man hastigheten och det blir rätt.

#28
2018-08-26 06:09

Mso, Skodas reglagetyp du skriver om är nog ergonomiskt sätt det sämsta jag stött på i bilar. Men vi är alla olika, jag föredrar lätta och logiska lösningar och sällan finner sej dessa tyvärr i vag-bilar. :(

#29
2018-08-26 08:01

Saabnisse, det var Hultarn som skrev om 407 och inte jag så du adresserar fel person. :)
När det gäller ratten: Nya 508 har en lågt placerad ratt, det har inte 407. Därför behöver ratten vara avfasad. Detta är inget ovanligt hos sportmodeller idag. Inspirationen kommer från Formel 1. Formel 1- rattar är idag mer av typ två handtag på sidorna av en metallplatta där det finns olika knappar och varningslampor, även ofta en skärm som visar motordata m m.

Det är otympligt med runda rattar i en Formel 1 bil, och det är otvivelaktigt så att med en lågt placerad ratt - som i en Formel 1 bil eller i en Peugeot 508 II - så skulle man behöva höja upp ratten för att få in benen om den var rund.

Du jämför med Peugeot 407, men den hade ingen lågt placerad ratt så det fanns ingen poäng att ha den ratten avfasad eftersom den var placerad som en vanlig ratt. I 508 sitter ratten längre ner, man har den i maghöjd så att säga istället för i brösthöjd. Anledningen är att ge en sportigare känsla, mer racer-upplevelse.

#30
2018-08-26 08:22

Raphaels koppling mellan 508 och Formel 1 är skrattretande. I Formel 1 så tar man loss ratten vid i och urstigning. Att ratten i en F1 bara är två handtag beror ju på att man inte behöver ta omtag vid svängarna. Försök det i en 508.Rattens löjliga utseende i 508 är framtvingad pga instrumentens idiotiska placering.

#31
2018-08-26 08:23

Pi, reglaget är placerat för att det ska kännas bra ergonomiskt att använda. Funktionen och känslan i användandet har fått gå först. Fingrarna håller ju om rattkransen, då är det bara naturligt med ett reglage bakom rattkransen så att man enkelt når det med fingrarna, för man håller ju fingrarna runt rattkransen. Man ska inte behöva flytta fingrarna större sträckor bara för att trycka på farthållaren. Farthållaren är perfekt placerad. Och visst fungerar den även för icke-Peugeot förare. Jag har ingen Peugeot, och jag kan hantera farthållaren i en Peugeot utan problem.

Problemet är ju de tyska bilarna som i vanlig tysk o-ordning kör sin tyska standard som de ska pracka på andra människor. Jag som inte kör en tysk bil kan inte använda en tysk farthållare, de fungerar helt annorlunda än fransk standard. Och de fungerar mycket sämre. Jag anser att fransk standard ska vara internationell standard. Om alla gjorde som Peugeot så vore problemet löst. Problemet är ju att tyskarna gör på ett annat sätt. Tyskarna har aldrig klarat av att de förlorade andra världskriget och sedan dess vill de styra världen hur en farthållare ser ut, det tycker jag är anmärkningsvärt!

#32
2018-08-26 08:54

Hmm. Peugo. Lustig komentar om ergonomi av dig kan tyckas.
Skodas spak sitter på ungefär samma ställe som fransmännens spak till vänster om ratten något under blinkers men skillnaden är att man kan snegla ner och se symbolerna på spaken om man inte vet funktionerna.

Dvs man viker ut ett finger och manövrerar farthållarspaken lika som med den längre blinkers spaken och den ligger aktiv hela året utan att man behöver bry sig.

Men det skall bli intressant att prova och klämma på nya peggan när den kommer för den ser verkligen lovande ut.

Och visst har Peter E rätt men ratten är avhuggen så lite att det är inga problem utan det märks mindre än man tror vid körning.
Instrumentering ovanför ratten vänjer man sig med på en sväng runt stan och det är inte fel faktiskt men visst ser det halvknepigt ut.

#33
2018-08-26 09:02

Jo, kanske är det så att man egentligen inte störs så mycket av en icke-rund ratt, fast jag kan inte se nån fördel med den.
Det skulle vara personer med lår av rikligt omfång som skulle kunna ha fördel av någon extra cm, alla vi andra har knappast någon fördel av det.
Rent designtrams.
Chrysler hade runt 1960 rattar som var "fyrkantiga", och sen kom Allegro på 70-talet med nåt liknande. Men, det finns en anledning till att de rattarna försvann och ersattes av runda rattar.
Idag har många tillverkare de där konstiga rattarna, fast jag vet inte om Volvo har/haft dem.

#34
2018-08-26 09:37

Hultarn, det beror ju på rattens placering. I en 508 så sitter ratten lägre än i andra bilar, för att få till Formel 1-känslan, Go-cart-känslan. När man placerar ratten längre ner så minskar man avståndet mellan låren och ratten. Låren kommer närmare ratten. Ja men höj ratten säger du då, ja visst - fast då ser du inte instrumenten och då får du inte till Formel 1-känslan. Så lösningen blir därför att fasa av ratten så du får in benen trots att ratten är lågt placerad. Då får du in benen, du får Formel 1 känsla och du ser instrumenten. Och ratten är ju mindre än vanliga rattar för att också få en särskild känsla, det gör att instrumenten inte kan vara mellan ratten för den är för liten för det. Därför måste instrumenten vara placerade högre upp på panelen för annars ser man dem inte.

#35
2018-08-26 09:38

Allegro hade ju bara en vanlig rattplacering och vanlig instrumentplacering, så där var det helt poänglöst med den ratten där.

#36
2018-08-26 09:47

http://f1blogg.teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2018/02/Seb-Vettel-d...

Undrar vad det är som sticker upp framför Vettels visir på bilden....kan det vara "den lågt placerade ratten" som i den F1-inspirerade 508.an?

#37
2018-08-26 10:00

Raphael ursäkta, jag rättade till min felaktiga adressering i #25.
Men jag köper inte din liknelse med formel1, man kör inte en formel 1-bil i allmän trafik och därför finns ingen anledning att härma den tekniken i en bruksbil. Det är absolut inte lättare att utföra snabba rattrörelser med en kantig ratt i knähöjd!
Peugeots nuvarande lösning med placering av instrument och ratt är enbart ett fånigt designexperiment utan praktisk betydelse.
Och när det gäller Allegro hade den bara kantig ratt ett år, sedan blev den rund när man kom på hur korkat det var.
Vi får väl hoppas att Peugeot också vaknar.

#38
2018-08-26 10:01

Nej, nån Formel1-känsla fick jag inte. Tyckte bara att det var bekvämt och smart att ha instrumenten närmare vindrutan, så man inte behöver flytta blicken så långt ner, och ingen ratt som skymmer.
Sämsta placeringen är annars i mitten av panelen,som t.ex. Prius. Fast det brukar vara mindre kommentarer om den, konstigt nog.

#39
2018-08-26 10:30

Hultarn där håller jag helt med, men det har ju diskuterats många gånger tidigare och det är ju en gammal lösning från bilens barndom och då var ju inte farterna så höga.
Sedan har det ju en viss produktionsteknisk fördel på bilar som tillverkas både för höger och vänstertrafik.
Men det finns ju många bilmodeller som har tydliga högt placerade mätare utan att behöva ta till en liten kantig lågt placerad ratt.

#40
2018-08-26 11:50

Saabnisse, det handlar om känsla. En liten och knubbig ratt i trakten av magen, en snowracer känsla eller go-cart. Instrumenten ovanpå panelen högre upp innebär att ögat får en kortare förflyttning mellan instrument och vägbana vilket ökar säkerheten, man slipper titta ner genom ratten. Detta är något som jag själv uppskattar mycket. Jag gillar inte bilar som har instrumenten så man måste titta genom ratten.
Jag håller inte med dig om att det är ett "fånigt designexperiment" - jag tycker den lilla, kompakta och lågt placerade ratten ger en förhöjd körkänsla och instrumenten ovanpå panelen närmare framrutan ger bättre överblick och känns säkrare. Det innebär även att ögat behöver ställa om sig mindre mellan vägbana och instrument, vilket är bra för mig med tanke på mitt synfel.

Mitt synfel gör att jag är extremt närsynt. Jag använder linser, men kan inte läsa på nära håll utan läsglasögon. Jag kan inte avläsa instrument som man måste läsa mellan ratten för de är för små och för nära, det blir bara en suddig gröt. Fördelen med Peugeot är att instrumenten ligger längre bort genom att de är uppe på panelen och placerad närmare framrutan. Och så har de stor numerisk visning i mitten.

Eftersom det är att anse trafikfarligt att byta till läsglasögon bara för att kolla hastighetsmätaren, så känns Peugeots lösning som både säkrare och mer praktisk än konkurrenterna som har instrumenten mellan ratten. Jag kan därför omöjligt förstå hur du kan påstå att Peugeots lösning saknar praktisk nytta. Alla vi som har ögon med begränsat omfång, hjälps av Peugeots lösning. Och det är absolut ingen nackdel för de som har ögon med utökad räckvidd heller. En win-win för alla.

#41
2018-08-26 12:04

Mycket diskussioner om instruments, rattens utformning, placering och ofta rent tyckande utan egen vana vid det.. Har man vana vid den lilla ratten med instrumenten tydligt ovanför är jag mycket tveksam till att någon vill gå tillbaka till det tidigare. I alla fall för mig, men vet även för andra som vant sig så är det väldigt otympligt och opraktiskt att komma in i andra mer traditionella bilar med stor rund ratt och instrumenten bakom. En liten ratt underlättar in, urstigning, samt att man inte behöver fäkta runt med armar armbågar på lika stort område vilket för de allra flesta känns mer bekvämt, att den sen inte är helt rund är inget man reflekterar på efter lite vana. Instrumenten är även utan tvekan lättare överblickbara. Förövrigt ser jag ingen med god vana vid i cockpit uttala sig om att det skulle vara en dålig lösning, utan tvärtom.

#42
2018-08-26 12:26

Va, försvann alla jämförelser med F1 helt plötsligt.....

#43
2018-08-26 13:49

Saabnisse
Nu kan jag inte uttala mig om just 508:ans lite mer fyrkantiga ratt men i min bil sitter den numera sedvanliga VAG-ratten med platt undersida.
Har rattat runt i snö o slask, snurrat på is, kört forcerat...ingen gång har jag tänkt att jag saknat en rund ratt. Låter mest som tomma burkar från din sida.

#44
2018-08-26 14:44

Ffodil, du har givetvis rätt - det handlar mycket om vana och svårighet att ta till sig ett annat sätt än man är van vid. Men om allt bara var "som det alltid har varit" så skulle ingen nyutveckling hända och då står samhället och teknikutvecklingen still. Jag tror inte på det. Jag tror att det ligger i människans inneboende kultur att sträva framåt, att förändra, att göra nya saker. Sen finns det givetvis de som inte gillar förändringar, det kommer det alltid finnas, och de har då möjlighet att skaffa ett annat bilmärke - som t ex en VAG-produkt eller en Hyundai/Kia som också har tråkig inredning.

#45
2018-08-26 16:44

Raphael
När det gäller inredning av bilar samt reglage och instrument så är det en balans mellan form och funktion. Tyvärr faller alldeles för ofta franska bilar på att de fokuserar för mycket på form. Ungefär som franska modehus och deras haute couture, mest för catwalken men inget vanligt folk kan använda.

#46
2018-08-26 20:33

Jag hållet med Axa.
Liknelsen var ganska bra med franka modehus och franska bilar och kanske i synnerhet Citroën.
I bland slår det i och ibland blir det flopp.

#47
2018-08-26 19:52

Axa och mso 1000, så klart, om det inte går att slå ner på form finns det alltid något att spekulera i som att kanske inte funktion är lika bra, trots att ingen har haft möjlighet att testa el. se den närmare och kanske inte ens har egen erfarenhet av de senaste Peugeot.Varför kan man så klart undra. Bilmärken ses ungefär som politik av en del och känns som att det nog är så i detta fallet också.

#48
2018-08-26 20:43

Peugeot, guds gåva till mänskligheten och verkstäder. Bilprovningen är dock inte riktigt nöjda med resultaten från gud......

#49
2018-08-26 23:07

Betyget på denna efter långt och ingående studium är - TJA...?

Designen är inte så fantastisk som allt för många säger, linjerna och propportionerna sedda i profil från sidan stämmer inte, den är för hoptryckt, man försöker få en kort bil att se lång ut och få till rätt propportioner men misslyckas för att den är för kort, det funkar inte och det korta avståndet mellan framdörr och hjulhus stör helt den sportiga eleganta linjeföring man försöker skapa.
Om den inte vore så låg skulle designen inte fungera alls.

Intrycket är ett hopkok av ambitioner och försök som stupar i misslyckande.

Däremot om man ser det bara som en helt vanlig bil - utan speciella lyxbilsambitioner och försök att var något ytterligt märkvärdigt - så är det inget fel, det fungerar och ser helt bra ut - om man ser på den som en helt vanlig dussinbil.

Väldigt blandat topp och botten, splittrat, det finns en hel del lyxigt, påkostat och rent av bra, men samtidigt en hel del bristfälligt, slarvigt, ogenomtänkt och kanske billigt eller i varje fall snålt.

Och detta med inskränkt fotutrymme fram är ju nästan det värsta, det kan totalförstöra vilken bil som helst, sitter man obekvämt med benen så är ju bilen körd, strunt samma hur det är med allt övrigt.
Att det dessutom inte är bra för krocksäkerheten gör det ju inte bättre.
508 har en extra förstärkning av hjulhusen bakåt och det är då motiverat.

Lite som en god tårta med en fluga som promenerar omkring på den, liten tuva stjälper stort lass.

Svårt att förstå hur de som byggt denna tänker?
Är de slarviga? dumma? eller cyniskt beräknande och kalkylerar kallt med att genom att blända med några spektakulära detaljer som drar till sig den största uppmärksamheten, så kan man strunta i att lägga närmare arbete på 25-30 % av resten av bilen som är mer undanskymd och därmed kanske spara pengar genom minskat arbete och enklare komponenter och teknik.

Om tillräckligt många inte bryr sig om felen varför då slänga pengar i sjön med att åtgärda dem?
Och den finns ju oerhört många som köper franska bilar och gärna blundar för bristerna, så den cyniska kalkyleringen tycks ju löna sig...

#50
2018-08-27 09:26

Niklas, du har kollat på och provkört 508'an förstår jag? Undrar var, för jag skulle också vilja göra det!

#51
2018-08-27 09:37

N-iklas, har alltid klart för sig, för om något avviker från Opels standard kan det helt enkelt inte vara bra. Detta såklart i vanlig ordning utifrån eget tyckande utan möjlighet att ens testa eller prova bilen själv. En ren trams recension du försöker dig på att göra N-iklas som man så klart kan undra över vad du har för mål med.

#52
2018-08-27 09:59

Jag tycker bäst om runda rattar.
Tyvärr har jag erfarenhet av lågt sittande ratt från min 924. I den är det inte bekvämt och efter nåt decennium insåg Porsche det och gjorde om panelen så ratten kom upp och vinklades en smula.
Bilen är snyggare än Audi A5 på alla punkter. Hur någon kan tycka att 407 var snyggare än 406 är obegripligt. Ställ en tidig 406 coupé bredvid motsvarande 407 och så inser man raskt att de gick bakåt. Enda fördelen med 407 var väl att den gick att få med 2,7-litersdieseln. Knuffade på bra trots oljedrift.

Jag kan inte påminna mig att det finns Peugeotkrämare i min närhet. Det verkar orimligt så jag får väl köpa nya glasögon.

#53
2018-08-27 10:51

L.Mäkinen, om du testar en Peugeot med den lilla ratten kommer du underfund med att rattens placering inte avviker el. sitter lägre än i nån andra bilar, den är bara mindre. Dessutom kan du ju justera den upp/ner så det passar just dig och ändå ha instrumenten bra synligt, så vad du skriver först låter som att du inte provat själv. Förövrigt tycker jag samma som du om designen utifrån bilder, videor, men kan vara lita annorlunda i verkligheten till det bättre el. sämre, vilket blir spännande att se.

#54
2018-08-27 10:54

Att jag inte provat denna själv borde vara tydligt eftersom jag inte känner till att någon säljer märket i min närhet. Jag läste i kommentarerna att den orunda ratten kom sig av att ratten sitter lågt och om den nu inte sitter lågt skulle den kunna ha haft en rund ratt.
De flesta bilar jag kör har för kort justermån bakåt i bilen på ratten. Jag vill inte sitta med armarna spikraka.

#55
2018-08-27 12:34

L. Mäkinen, då förstår jag hur du tänker. Nej ratten sitter inte lägre än i andra bilar, om man inte ställer den extra lågt själv förstås. Den är mindre vilket gör allt smidigare med mer plats och att den är platt gör in/avstigning ytterligare smidigare även om det inte hade behövts, att den är platt är absolut inget man ens reflekterar över efter lite vana, som jag m.fl. sagt tidigare. Inställningsmöjligheten är vad jag kan se för att passa alla, oavsett om man har stolen lågt el. högt, vill ha armarna raka eller krökta. När man vant sig lite vid i-cockpit så är jag ganska säker på att man inte vill återgå, för att det helt enkelt är väldigt smidigt och bekvämt. Detta har man så klart testat, utvärderat noga vid detta laget och ser att det är vad folk vill ha, även rent säkerhetsmässigt med lättare instrumentavläsning. Nu har jag ju inte testat just nya 508 men antar att i-cockpit är i stort sett samma med smärre designändringar som i de sista 3008, 5008, 308 osv. som jag i stort sett kör dagligen tillsammans med andra bilar, märken.

#56
2018-08-27 13:21

Profilen är ganska återhållsam. Den är faktiskt snyggast fram- eller bakifrån. Ett sjok lackerad plast vid lastöppningen gillar jag mindre.

Interiören ser inte så tokig ut. En liten behändig, lågt placerad ratt ger en vilsammare ställning för armarna. Den lilla avfasningen torde knappt märkas vid körning. De feta rattekrar som alla bilar har haft i många år, stör nog egentligen mer, trots att vi väl vant oss.
Standardisering när det gäller bilars reglage kan aldrig gå för långt och behöver ingalunda innebära något för formgivare att gruffa över. Som exempel bör visare alltid röra sig uppåt eller åt höger för ökande värde. Gäller det en rund mätare blir det alltså medurs. Det är väl varvräknaren som sitter till höger, och det finns inget bra skäl till att den ska gå åt fel håll.
Normalt ska definitivt varvräknaren sitta till vänster och hastighetsmätaren till höger för att inte de viktigaste områdena ska skymmas av händerna. Här bortfaller det argumentet, men det är förstås bra med en standardplacering i vilket fall som helst.
Jag tycker mig ana att instrumentbelysningen är röd, vilket i lag borde förbjudas.(Jag köper inte argument typ "Jag tycker att det är snyggt" eftersom det inte har en enda fördel, men nackdelar om man inte har absolut perfekt syn.)
Att ha hela sju identiska tangenter på rad, dessutom med fnuttiga symboler är ju bara korkat. Man får väl vara tacksam för att de åtminstone har mellanrum, vilket annars inte är så vanligt. Jag hoppas att symbolerna inte är genomlysta, eftersom kontrasten mot en så ljus bakgrund blir obefintlig i skymningsljus. De ljusa delarna ska alltid vara ljusa, vare sig det gäller symbolerna eller bakgrunden.
Sammantaget så uppskattar jag ändå att det finns riktiga reglage istället för bara kladdskärmar.

Att ha reglage bakom ratten är inte så tokigt om de inte blandas ihop. De sitter på ett bestämt, lätt nåbart ställe istället för att sitta på ratten som ofta nog inte är så helt still. Rattreglage går väl an så länge de lätt kan regleras med en tumme utan att släppa rattfattningen, men måste man det är de snarast sämre än knappar på panelen.
Reglage bakom ratten kan dock vara svåra att förstå eftersom text och symboler inte syns. Det går väl till nöds att lösa genom att om man rör sagda reglage på något sätt, visas en översiktlig instruktion på skärmen.
Jag kommer att tänka på de stora klumpar som Citroën DS kom med någon gång kring 1980. Det satt en på vardera sidan om ratten och man nådde lätt alla ytor – men man hade ingen aning om vad allt gick till.

Jag håller för övrigt inte med Raphael i hans korståg. Tyska och japanska bilar har oftast en lättförståelig logik.

Hur som helst gillar jag bilen skarpt – trots fadäserna.

#57
2018-08-27 13:24

Som väl är, så är det många fler som bildar sig en egen uppfattning än de som tror på hemmagjorda teorier från de som inet ens suttit i, än mindre kört bilen.
Det snurrar mycket floskler.
Sen har vi förstås olika smak och behov.
N-iklas idealvärld är det inte många som förstår sig på, finns knappast någon tillverkare som skickar med extra kostnader utan att få tillbaka dem vid försäljning. Det bryter ju helt om reglerna för en bra affärsidé.

#58
2018-08-27 16:26

Priset avgör nog. Det bör ligga i Opel- och Fordklass. Sedaner är svårsålda i Sverige i vilket fall. Peugeot brukar vara duktiga på kampanjpriser. Räkna med lågt andrahandsvärde och något lägre kvalitet än konkurrenterna. Men till rätt pris kan den vara ett bra köp för den som vill ha en snygg sedan med vettig grundutrustning.

#59
2018-08-27 21:20

Det finns inget större behov av någon provkörning annat än för rent nöjes skull, eftersom alla som provkört nästan är av samma mening att det inte är något större fel på fjädring, vägegenskaper, ljudnivå, styrning, växellåda, stolar, säten - det finns därför ingen orsak att ifrågasätta att det troligen är så.

Det är därför troligt att det inte är här utan inom övriga områden det finns frågetecken, men eftersom en majoritet inte tycks bryr sig mycket om dessa "övriga" områden utan lägger fokus enbart på ovan räknade "åka och köra punkter" så är det för den som tänker så rätt obegripligt att man kan bilda sig en uppfattning utan att ha åkt i den själv.
Men det går ju utmärkt om det man fokuserar på inte har ett smack med "åka och köra" att göra.

Jag är rädd att min bedömning ligger med 90 % sannolikhet nära den absolut korrekta sanningen och det är ju möjligt att denna sanning inte uppskattas av vissa, i så fall får man klaga hos PSA som gjort bilen om man ogillar att den har brister som kan kritiseras.

Kritiserar man inte brister lär de aldrig bli åtgärdade, att blunda är därför oklokt.

Sedan att kunder beredvilligt utan minsta tvekan accepterar att bli dragen vid näsan när man köper något som inte är värt pengarna man betalar för det - detta synsätt som strider mot sunt förnuft har skapat den globala kapitalistiska fanatismen där pengar är viktigare än allt annat och i princip drivit mänskligheten till undergångens avgrund.

Att acceptera och rent av stödja detta kapitalistiska oskick är en ren förbrytelse mot mänskligheten, civilisationen och samhället eftersom denna ekonomiska religion gräver sin egen grav och tar alla andra med sig ner.

Bara en sådan sak som att alla tandläkare använder medel för att laga hål i tänderna med som läcker konstant och minst leder till förgiftning och med hög risk till cancer av uteslutande ekonomiska orsaker är en detalj som är rent hemsk.
Men som alla utan tvekan accepterar som en självklarhet.

Industrin räknar cyniskt med att de flesta ska hinna dö av andra orsaker och att ingen ska kunna spåra och bevisa någon effekt tillbaka till lagningsmedlen.
Utan kapitalistisk fanatism skulle man ha forskat fram bättre medel och metoder, nu är det helt att kasta pengar i sjön.

#60
2018-08-27 22:26

N-iklas: ibland blir man trots allt lite smått nyfiken vad det är för person som döljer sig bakom din signatur. Tänk att dra ihop ett gäng för att diskutera bilar och annat 'live'? Det vore något kan jag tycka! /Anders

#61
2018-08-28 11:06

N-iklas: "Sedan att kunder beredvilligt utan minsta tvekan accepterar att bli dragen vid näsan när man köper något som inte är värt pengarna man betalar för det - detta synsätt som strider mot sunt förnuft har skapat den globala kapitalistiska fanatismen där pengar är viktigare än allt annat och i princip drivit mänskligheten till undergångens avgrund."

Det där låter som något man kan hitta i valbroschyrerna som delas ut nu.

Ett bilval handlar alltid om en kompromiss (förutom för de värsta märkesfanatikerna), och är kunden nöjd med sitt val, varför ska då denne ens fundera på att ha blivit dragen vid näsan?
För denne är bilen värd de pengarna, annars hade det inte blivit en affär. Vissa föredrar nya bilar och tar de nackdelarna, andra kör gamla bilar och tar nackdelarna med dem.

Och ingen kör väl ett företag av ideologiska skäl?
Hur gör du med din egen ekonomi? Drar du över varenda månad bara för att bekämpa den globala kapitalistiska fanatismen? Eller håller du koll på dina pangar så du inte till slut står utan?

#62
2018-08-28 14:35

Niklas
...den som står för den absoluta sanningen. Haha, låt mig skratta åt denna självgoda hybris...

#63
2018-08-28 15:55

"Och detta med inskränkt fotutrymme fram är ju nästan det värsta, det kan totalförstöra vilken bil som helst, sitter man obekvämt med benen så är ju bilen körd, strunt samma hur det är med allt övrigt.
Att det dessutom inte är bra för krocksäkerheten gör det ju inte bättre.
508 har en extra förstärkning av hjulhusen bakåt och det är då motiverat."

Kan hålla med om detta. Verkar som PSA vill utnyttja utrymmet i kupén maximalt och har flyttat fram torpedväggen mellan främre hjulhusen. Undrar hur en sådan konstruktion fungerar i "Small overlap" testerna som finns i USA? Nu säljs ju inte PSA-gruppens bilar i USA så det är väl inget bekymmer för dem, men tittar man på karossstrukturen på EMP-2 så verkar det inte finnas någonting som hindrar framhjulet från att åka in i kupén.

#64
2018-08-28 16:19

Nu kanske man inte ska ta N-iklas krockanalyser på allt för stort allvar.
Det finns nog stor chans att tillverkarna har bättre kunskap än han när det gäller design och säkerhet.

N-iklas ondgör sig över att det är nära mellan dörr och hjulhus, men då är det ju ännu mindre på t.ex. Insignia, och där har jag inte sett nån kommentar från hans sida.
ViB har tidigare pratat om inkräktande hjulhus på just Peugeot, verkar vara något speciellt för ViB. Detta medan andra tester inte haft åsikter om dem, och jag funderade aldrig på det när jag körde 3008.

#65
2018-08-28 16:32

Har också kört 3008 och reflekterade faktiskt inte heller över inkräktande hjulhus. Reflekterade dock över en hel del annat...

#66
2018-08-28 19:19

Vet inte om det är mer inskränkt fotutrymme i denna 508 mot 308, 3008, osv, som jag inte reflekterar över inskränkt benutrymme i, el. det bara ser så ut om man speciellt letar fel med den stora lysande metallplattan på bilderna. Förövrigt är det lika dant i andra bilar, t.ex. VW modellerna m.fl. märken som i Peugeot. Körde en ny Tiguan i går och det var i stort sett samma som i t.ex. 3008, för att jag tänkte på att kolla speciellt, annars hade jag inte reflekterat över det. Av många kommentarer att döma är det inte många som letar efter det som kan vara positivt av nån anledning, vilket är tråkigt när nu Peugeot lagt ner mycket på att komma ut med en i ett försök att konkurrera med andra premiumbilar. Själv är jag spänd på att få testa den live så man får se vad den går för, sen kan jag uttala mig.

#67
2018-08-29 21:31

"borkas 2018-08-27 22:26
N-iklas: ibland blir man trots allt lite smått nyfiken vad det är för person som döljer sig bakom din signatur. Tänk att dra ihop ett gäng för att diskutera bilar och annat 'live'? Det vore något kan jag tycka! /Anders"

Ja det vore säkert roande, för mig, inte så kul för övriga skulle jag tro, eftersom det går att blunda för verkligheten när man kan gömma sig bakom anonymiteten och bara häva ur sig en masa tomma ord, men i verkligheten måste man konfrontera fakta och då fungerar inte det.
Här kan man låta bli att tro på fakta som man inte gillar och kalla det idioti och lögn, i verkligheten framstår man som löjlig om man försöker.

Men det är inte helt osannolikt att önskan blir uppfylld, som det ser ut kan det hända att jag dyker upp i något TV-program om gissningsvis 2-3 år kanske och även inom fler områden, men då först efter att jag presenterat allt material, all bakgrund och alla fakta som ligger till grund för detta som ingen tror på nu.
Och som en del av religiösa skäl inte kommer att vilja tro på efteråt heller eftersom det raserar hela deras liv till damm och förstör livskvaliten.
Det är därför människor blundar, att inse att man sitter i skiten och aldrig kan komma därifrån är inget man vill, därför blundar man.

Att säg att allt är dåligt gör många men ingen av dem har lösningen därför händer inte så mycket, jag har lösningen och svaren, inte bara negativt utan också en obegränsad mängd positivt och det är det positiva och hoppfulla människor längtar efter - men ingen har lyckats ge dem det - jag kan.
Dock måste det dåliga bort innan det bra kan börja fungera och det är denna process att alls acceptera att det dåliga existerar som man har så svårt för...

Om man förnekar att något dåligt finns är varje förbättring omöjlig eftersom man då kommer att fortsätta göra fel och aldrig ändra sig.

Varje kväll på TV kan man se ledande samhällsrepresentanter som fanatiskt hävdar att man ska bita sig fast i det gamla och fortsätta förneka verkligheten av uteslutande religiösa skäl.
Ideologisk tro är extremt utbredd i hela samhället därför att man är rädda för det stor okända där ute i världen och universum och behöver en tröst att hålla i handen.
Men kunskap och insikt behöver man inte vara rädda längre.

Dagens människor är lika vidskepliga och tror på saker som inte finns precis som man för 20 000 år sedan trodde på demoner, andar och väsen, den mänskliga mentala och intellektuella evolutionen har stannat därför att samhället togs över av destruktiva religioner för mellan 2 500 - 1400 år sedan och lärde människorna att underkasta sig och att sluta tänka självständigt, den som inte underkastade sig brändes på bål... med terror lyckades man underkuva mänskligheten och i stället inplanterade religionerna mentala inprogrammerade automatiska tankemönster som samhället i dag tagit över och som hindrar en intellektuell utveckling och som samhället börjar lära barn redan från 2-3 års åldern.

Människorna är i praktiken viljelösa verktyg i samhällets händer och de är helt omedvetna om det eftersom deras hjärnor med total inlärning programmerats att vara omedvetna och automatiskt bekämpa alla kritiska tankar så att samhällets maktelit kan fortsätta regera ostört.
Precis som religionerna styrde oinskränkt tidigare.

Förövrigt har gamla Insignia också väl litet avstånd mellan framdörr och hjulhus, aldrig varit så förtjust i det, men det maskeras skickligt till stor del av den pressade vinkelhaken i dörrsidan som visuellt simulerar ett stort avstånd och snyggar till hela intrycket, det är det som är syftet med detta plåtveck, dessutom är proportionerna mycket mer harmoniska och integrerade, hela bilen är EN enda del medan 508 är olika ihopsatta delar.

Den allmänna karossformen och linjeföringen på Insignia är helt annorlunda, den mer bakåtlutande svepande A-stolparna som flera kritiserar är en viktig detalj i ett bättre utseende, med mer upprättstående stolpar sker en indelning av karossen i delar där front och tak inte flyter ihop lika snyggt.
Det gör att fokus hamnar på svaga punkter i designen medan en harmonisk form som Insignia trollar bort dem.
Dessutom inkräktar inte hjulhusen märkbart i Insignia även om den nya Insignia är ännu rymligare och mest liknar en Mercedes på den punkten med rena dansbanan under panelen för att man nu ökat avståndet till framhjulet, och den har genom verkliga olyckor visat sig oerhört krocksäker.

#68
2018-08-30 16:08

N-iklas:
"jag har lösningen och svaren, inte bara negativt utan också en obegränsad mängd positivt och det är det positiva och hoppfulla människor längtar efter - men ingen har lyckats ge dem det - jag kan."

När jag läser detta, så får jag en bild av en amerikansk väckelsepredikant som kan hjälpa alla så de ser ljuset...
I verkligheten är det så att N-iklas här har fått en totalt fel bild av människorna runt honom, det bevisas ju av omdömen som getts:
- människor blundar
- människor är vidskepliga
- mentala och intellektuella evolutionen har stannat
- människorna är i praktiken viljelösa verktyg
- människor är omedvetna

#69
2018-08-31 00:16

Allvarligt N-iklas, kliv ned från hästen (om du nu mot förmodan skulle sitta på någon sådan) Dina utläggningar skulle få Runar att bli avundsjuk! Jag tar tillbaka det där med att vilja ses till dess att foliehatten åkt av konspirationsteoretikern..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.