Bild
Nästa artikel
Årets Bil i mer utsträckt form. Den raka taklinjen ger bra huvudutrymme även i tredje raden.
Bakljusen har samma design som på 3008 och håller sig rena länge även vid kladdigt väglag.
Den egensinniga förarmiljön kallas i-cockpit och blandar högt och lågt.
Kupén kan kännas trång för människor men rymmer mycket last!

Provkörning: Peugeot 5008 (2017)

Provkörning

19 centimeters förlängning förvandlar designsuven Peugeot 3008 till 5008. Bagageutrymmet blir stort men passagerarna bör vara små.

Som avslutning på presskonferensen vid den internationella provkörningen av nya 5008 rullar en reklamfilm där en 5008 fyllts till brädden av glada ungdomar. De måste vara ohyggligt små för i filmen ser det ut som om de har väldigt gott om plats, även i den tredje sätesraden. När jag själv klättrat dit var det ytterst nära att jag inte lyckades kräla tillbaka ut därifrån. 
 
Bagageutrymmet är oerhört rymligt. Luckan öppnar dock lågt och redan en 180 cm lång person lär sig snart att hålla ned huvudet när bilen ska lastas. Luckan kan fås med elektrisk och frustrerande långsam manövrering. Definitivt inget för lättstressade. Som hos marknadens övriga mindre sjusitsare får man välja mellan passagerare eller bagage. Ska sju personer resa med packning blir det till att montera takbox. Insteget fordrar som sagt en del smidighet då golvet är högt och taket lågt. De bakersta två uppfällbara stolarna är små och lågt monterade men huvudutrymmet faktiskt tillräckligt för vuxna. Den fyrkantiga karossformen ger otvetydiga fördelar. Benutrymmet kan varieras mellan obefintligt och minimalt tack vare att de individuella stolarna i mittenraden är skjutbara i längdled. Även dessa stolar är små och mittplatsen är allra minst. Sittdynorna är parodiskt korta. Peugeot 5008 fungerar nog bäst som familjebil innan barnen vuxit till sig.

"Huvudutrymmet faktiskt tillräckligt för vuxna. Den fyrkantiga karossformen ger otvetydiga fördelar."

Instrumenteringen har plockats rakt av från 3008. Mycket fokus har lagts på design, så pass mycket att ergonomin bitvis blivit lidande. En rad grundfunktioner kallas upp med hjälp av pianotangenterna under pekskärmen. Det underlättar manövreringen betydligt jämfört med ett helt pekbaserat system.
 
Fjädringen har svårt att svälja korta gupp effektivt. Färden blir gärna lite stötig så snart inte vägen är slät. Vi får möjlighet att testa instegsmodellen med en trecylindrig bensinmotor på en liter och 130 hästar. Den morrar piggt och orkar mer än vad man tror men tyvärr sker detta till priset av en hel del vibrationer. Den större bensinmotorn på 165 hk är det smidigaste alternativet med tyst och mjuk gång samt goda kraftresurser. Automatlådan växlar smidigt och är ett utmärkt val.
 
Den som hellre växlar själv råkar ut för två problem. Det första är att växelspaken hamnar högt upp på den stora mittkonsolen. Den som gärna sitter lågt hamnar i en ovanligt märklig ställning när det ska växlas. Det andra problemet är klassiskt för plattformen EMP2 – som 5008 delar med en rad modeller från Peugeot och Citroën – det finns ingen plats för förarens fötter! Automatlåda är bra för då kan man i alla fall sträcka ut vänsterbenet. I Vi Bilägares långteststall rullar en 3008 med 120 hk diesel i kombination med sexstegad automatlåda. Kanske den allra trevligaste drivlinan även i 5008.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?

Peugeot 5008 GT-Line PureTech 165 Aut

Pris: Ej fastställt. (Cirka 320 000 kr.)
Säljstart: September.
Mått, cm: L 464/B 184/H 165.
Bagagevolym, l: 702–1 940.
Tjänstevikt, kg: 1 440.
Motor: 4-cyl direktinsprutad bensinturbo, 1 598 cm3. Max effekt 165 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexstegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 133 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail, Volkswagen Tiguan Allspace, Fiat Freemont.

Plus: Bagageutrymme, smutsfria tröskellådor, smidiga drivlinor.
Minus: Förarmiljö, utrymme i kupén, små stolar, bristande fjädringskomfort.

Vad nytt? Förlängd Peugeot 3008.
För vem?Den stora familjen med små, små barn.  

Kommentarer

#1
2017-04-22 11:35

Skräp.
Osäljbar.
En motor på 165 hk och motsvarande växellåda på jakt efter en bil.
Och samma betyg gäller självklart för motsvarande Opelversion.
Hur tänker dessa fjompiga konstruktörer på PSA egentligen?

#2
2017-04-22 11:58

Lika lång som Octavia, och den får man för 100 papp billigare. I praktiken är 7 platser i denna bil obrukbart, även om det går in två småbarn​ därbak.

#3
2017-04-22 14:04

Förstår att Niklas har kört o provat den grundligt med tanke på omdömet han ger 5008'an för inte kan det väl bara grundas på fördomar. Man kan även kolla den här länken: https://www.whatcar.com/peugeot/5008/estate/review/buying-owning/ och kanske få en ngt mer balanserad bild av hur den är! Undrar om kritiken mot fjädringskomforten beror på alltför stora hjul, 19", verkar som att den blir klart bättre redan med 18" hjul.

#4
2017-04-22 14:36

Provkörde 3008 nyss och blev sugen på att igen köpa en Peugeot till näst (äger ingen för tillfället, förutom peppar & salt)! Perfekt körställning och bakbänkarna var också perfekta för våra tonåringarna. Bra tänkt av Peugeot, jättebra familjebil! Tycker motorjournalister borde mera tänka på vem som bilarna lämpar sej till utan att få alla bilar som inte lämpar sej för 5 st 2m långa att se dåliga ut? Lite bättre kan ni!?

#5
2017-04-22 14:47

165 hk motorn i kombination med den fina EAT6 lådan finns i ett flertal modeller från PSA-gruppen, så även om man mot förmodan inte skulle gilla 5008 så finns det flera andra modeller att välja på om man gillar den drivlinan.

Priset gäller för toppversionen GT Line. Modellen erbjuds i versionerna Access, Active, Allure, GT och GT Line. Acess kommer knappast tas in i Sverige. 3008:an startar på Active nivån. GT Line ser jag personligen inget skäl att välja. Active eller Allure tycker jag har bästa kombinationen av pris, utrustning och komfort. Både GT och GT Line har för stora hjul. 17" ger god komfort.

#6
2017-04-22 18:57

Den här bilen ger mer intrycket av en MPV än en SUV enligt mig. De raka linjerna ger invändigt stora utrymmen. Men jag kan inte förstå varför de inte gjorde den lite längre, om det nu var 7 platser man ville ha och det var något man ville sälja in den på.

#7
2017-04-22 19:37

Rättning till artikeln: Den minsta motorn är på 1.2 liter inte 1, heter Puretech 1.2 130.

#8
2017-04-22 22:08

"Det andra problemet är klassiskt för plattformen EMP2 – som 5008 delar med en rad modeller från Peugeot och Citroën – det finns ingen plats för förarens fötter!"

Detta är det allvarligaste felet eftersom det tydligen gäller för fler modeller.
Också Opel Grandland enligt vad som ses på bilderna.
Att en liten bil som Astra saknar det problemet men större bilar har det är helt oacceptabelt.
Sedan är jag ilsken över att Opels vibrationsfria 3-cylindriga motor ska ersättas med denna primitiva som vibrerar.

Att manuella växelspaken hamnar för högt är inget vidare heller, där är Opelversionen bättre som saknar en sådan hög mittkonsol.

Dålig öppningshöjd på luckan kunde man ju lösa med ställbar öppning, också något Opel nu förmodligen kommer att bli av med kan man förvänta sig... om man nu vill göra en bil speciellt för kortväxta, med tanke på benutrymmet inne i bilen.

#9
2017-04-22 22:58

Lite lustigt att "N-iklas" ondgör sig över en motor som två år i följd utsetts till bästa motor i sin kategori; http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/fr-fr/news/170/

#10
2017-04-22 22:59

Dubbelpost ...

#11
2017-04-22 23:34

Tja vad som är bäst beror på vad man anser är det som är "bäst", om man struntar i vibrationer och ljud och bryr sig mer om annat så...
Vad som helst kan bli bäst om man väljer att blunda för bristerna.

#12
2017-04-23 08:47

Det finns absolut utrymme för fötterna, man behöver inte hugga av dem för att köra bilen. Jag har kört flera bilar med EMP2 plattformen och har inte upplevt att mina fötter inte skulle få plats, jag har storlek 43. N-iclas tror tydligen att man kan bedöma förarkomfort efter att titta på bilder, jag skulle rekommendera honom en provsittning istället.

Jag trodde grejjen med att köpa en SUV eller MPV var att man ville sitta högt, inte ner i backen och köra. 5007 har inte en högre position på växelsspaken än 3008 eller den förra generationen.

Den fina 1,2 liters motorn är varken särskilt vibrerande eller ljudlig. Det verkar som att N-icklas inte har kört motorn. Jag rekommenderar honom att prova den i 3008:an eller 308 (5008 finns inte till provkörning i Sverige än) där den gör ett mycket fint och vuxet, moget jobb.

Textens provade 5008 är en förseriebil, bilens tillverkning och försäljning kommer igång efter sommaren. Motorinstallationen kommer alltså att förbättras så den blir minst på samma nivå som i syskonet 3008 där motorn går mycket fint.

#13
2017-04-23 08:53

Niklas du får glad att PSA koncernen vill ta över förlustmaskinen Opel. Annars hade GM låtit Opel dö sotdöden.

#14
2017-04-23 12:39

Det vimlar av människor som inte ser minsta problem med massor av dåliga saker, varför är en evig fråga.

Här läggs som vanligt allt fokus på vad man själv tycker och upplever och det är en utgångspunkt som egentligen inte går att utgå från eftersom det går att uppleva och tycka precis vad som helst om precis vad som helst.

Det man måste utgå från är tekniska och matematiska faktum, inte personlig upplevelse.
Man kan tycka vad man vill men då får man också acceptera att om det bara är ett personligt tyckande som inte kan backas upp på annat sätt, så är det ett svagt argument.

Det är möjligt att den som saknar erfarenhet av bilar inte kan se hur fotutrymmet är utformat genom att se på bilder och på hur karossen ser ut, men då jag specialiserat mig på just denna detalj så har jag ingen svårighet att göra det.

Ingen har t.ex. klagat på inkräktande hjulhus i VW Golf, ändå inkräktar hjulhusen betydligt på fotutrymmet fram i Golf, det försvinner inte bara för att ingen klagar - det är ett faktum.

Den här bilen har mycket kort och hoptryckt front, dörren går nästan fram till hjulhuset, tror ni det inte märks på insidan - det gör det, även om vissa väljer att inte se det.

Hur man upplever en motors vibrationer och ljud är helt beroende av vad man jämför med och vilka krav man har, har man inte upplevt något bättre så är det klart man tycker att det man har framför sig är toppen.

En samstämmig europeisk journalistkår berömmer ständigt Opels motor för ljudnivå och brist på vibrationer, de som har kört Opels motor ger inte det betyget till någon annan.
Ser man på motorns teknik finner man förklaringen där, Opel har lagt ner mycket påkostad teknik på att uppnå detta medan övriga använder mycket enklare teknik.

Det räcker med en blick på 3008 för att man ska inse att mittkonsolen kräver en extremt kort manuell växelspak, den är inte kort, därmed uppstår problem, att någon tycker det går fint att växla med armen i konstig vinkel ändrar inte detta på något sätt.
Inte heller om föregående modell var lika illa.

#15
2017-04-23 12:56

Angående PSA köp av Opel så är jag inte av den uppfattningen att det kommer något gott ur av att sopa fel och brister under mattan.

Tvärt om är det så att om man har önskan att något ska bli bra så måste man istället komma med upprepad och tydlig kritik av allt som är dåligt för annars kommer en förbättring aldrig att inträffa.

PSA behöver lägga ner mycket arbete på att förbättra sina produkter på många områden, det lär inte hända om alla soppar felen och bristerna under mattan och försöker tiga ihjäl dem.

Ju bättre PSA blir desto bättre för Opel, därför är det helt oacceptabelt att med entusiastens blinda ögon bara bocka och tacka för vad sjutton som helst som levereras.

Mercedes, VW och även andra som Volvos kvalitet senaste åren eller Toyotas kvalitet och flera andra visar vilka följder det får när hela världen bara hyllar och ingen vågar ifrågasätta, bilarna blir sämre, slår runt på taket, rostar upp, kvaliten rasar, bilarna kan också bli idiotiskt konstruerade och utformade.

Vill man väl med PSA och Opel så är det sista man ska göra att blunda för dåliga saker i de gemensamma bilarna, det är verkligen att såga av den gren man sitter på.

#16
2017-04-23 13:08

N-iklas, du kanske kan byta läger, lägga ner allt med Opel och titta in lite andra märken? Är det frustation jag läser mellan raderna? Själv är jag inte speciellt bunden till några märken, jag försöker ha öppet sinne och ser till vad som är bra och hyfsat ekonomiskt.

#17
2017-04-23 13:10

Bara som exempel, min Skoda är jättebra på alla sätt... men jag är sjukt irriterad på märkesverkstäderna som tar 1200 kr för 4 tändstift som kostar 500 kr, eller 4 liter motorolja som kostar 500 kr privat tar de ut 1200 kr. Så fortsätter det, men detta kanske förekommer inom alla märkena? Jag hade SAAB ett tag, sedan Toyota.. speciellt Toyota var dyrt att ha service på men fungerade alltid felfritt. Jag försöker se till helheten.

#18
2017-04-23 13:17

Det finns ett fotstöd för vänsterfoten, det gäller både manuella och automatväxlade modeller. Om N-iclas tror att han kan bedöma en bils körkomfort genom att titta på bilder så får han givetvis tro det, men förarstolens justerbarhet i längd och rattens justerbarhet bidrar till förarkomfort på ett sätt som jag hävdar inte kan bedömas genom en okulär besiktning av fotutrymmets utformning.

5008 har precis samma utforming där som 3008:an och till skillnad från N-iclas så har jag provat 3008 och även C4 Picasso samt 308 med samma bottenplatta. Jag sitter mycket bra och får god plats för både benen och fötterna. Jag är 1,85 lång med 43 i skor.

Växelspaken är faktiskt kort i 3008/5008. Den är kortare än i min C3 Picasso så när N-iclas påstår att växelspaken är lång så är det felaktigt. Dessutom sitter växelspaken lägre i 3008/5008 än i min C3 Picasso.

Jag förstår inte N-iclas påstående om att växelspaken är ett problem. N-iclas får gärna ge sin längd och skostorlek samt beskriva hur han har ställt in stolar och ratt eftersom han totalsågar förarkomforten i 3008/5008.

Dessutom påpekar jag än en gång att ViB provkörde en förseriebil och inte en produktionsbil. Om N-iclas hade kört 3008, 308 eller C4 Picasso med den motorn så hade han upptäckt att varken vibrationer eller ljudnivå är ett problem.

Som vanligt totalsågar N-iclas produkter från PSA trots att han inte har provkört dem.

Men precis som N-iclas kan bedöma förarkomfort genom att titta på bilder så kan han tydligen bedöma en motors prestanda, vinrationer och ljudnivå enbart genom att titta på en bild av motorn. Jag måste säga att jag är imponerad av N-iclas expertis, kanske dags för ViB att sluta testa bilar - det räcker tydligen med att titta på bilder så vet man en bils egenskaper och direkt kan avgöra bäst i test.

#19
2017-04-23 15:33

Niklas: jag har ägt en Opel Corsa 1.3 CDTI (08). Turbon havererade strax efter 9.000 mil. Enligt verkstaden var det relativt vanligt fel på denna motorn. Vid 12000 mil fick jag fel på spridarna och EGR ventilen. Droppen som fick bägaren att rinna över var när vevhusventilationen frös! Är det detta du kallar för "påkostad motorteknikala Opel? Den bästa bilen jag ägt var en Citroen Picasso
med 1.6 HDI motor. En otroligt robust och snål motor som jag körde 21.000 mil utan et enda fel.

#20
2017-04-23 15:59

Som tidigare nämnts så har PSAs 1.2 PureTech utsetts till Engine of the year två år i rad - 2015 och 2016 - för klassen motorer 1.0 - 1.4 liter, detta trots att Opel har motorer där. Om Opels motorer nu skulle vara så bra och PSAs motorer värsta skräpet som går att sätta i en bil varför är det PSAs motor som är Årets motor och inte Opel?!?!

Teknikens Värld har testat 1.2 PureTech i flera modeller och de hyllar motorn varje gång. Smidig och bra kraftutveckling, låga vibrationer och låg ljudnivå när bilen körs lugnt, när man gasar på rejält och belastar motorn så "svarar den med ett mysigt orrande" (citatet från Teknikens Världs provkörning av 130 hk motorn i nya Peugeot 3008). Dessutom har motorn visat sig energieffektiv och snål.

När de testade Peugeot 308 kombi mot konkurrenterna så ansåg de att den fina 1.2 motorn var ett starkt köpargument framför konkurrenternas drivlinor.

Prova själv!

#21
2017-04-23 17:07

"Det andra problemet är klassiskt för plattformen EMP2 – som 5008 delar med en rad modeller från Peugeot och Citroën – det finns ingen plats för förarens fötter!"

Den här texten har faktiskt inte N-iklas skrivit. Den står i artikeln. Sedan är det väl så att har man PSA-glasögonen på sig så ser man inga brister.
Precis som när man har Opel- eller för den delen VW-glasögonen på sig...eller nåt annat valfritt märke.

#22
2017-04-23 20:35

Nu har jag läst flera olika tester av 5008, men det är bara ViB som har problem med fötterna, intressant! Det verkar alltså inte vara ett stort problem, även om det kan låta så. Det sägs av de andra att man sitter bra i förarsätet.Vidare är man förtjust i 130hk-motorn, för att den drar bra och mjukt. 165 hk är favoriten. Dieslarna är bra, men tunga vilket förstör körglädjen. Materialen och designen får god kritik. Man är överens om att fjädringen kan stöta vid tvärgupp, och som vanligt så delas uppfattningarna om instrumenteringen. Bra eller dåligt - det är upp till var och en. Jag tycker den är bra, det kändes konstigt att sedan sätta sig i sin egen bil och kika genom ratten. Sätena i mitten anses vara platta och korta, men bredden är bra, längst bak är inte avsett för vuxna. Att 5008 eller dess klasskamrater inte är byggda för 7 fullvuxna och deras bagage borde inte vara någon överraskning, denna klassen är ju inte de största SUV.

#24
2017-04-24 10:02

För att vara en modern Peugeot så tycker jag att den är ovanligt oinspirerad i formgivningen - eller för att vara rak så tycker jag att den faktiskt är ful främst i bakdelen - alltså i "förlängningen" jfr 3008.

#25
2017-04-25 10:09

Den 3- cylindriga vinner den där tävlingen för att den är starkare, det är prestanda som beröms, precis som när Ford fick samma pris, prestanda, det är som bekant väldigt populär egenskap.
Ljud och vibrationer värderas inte lika högt, därför vann inte Opelmotorn men nu är det just ljud och vibrationer det är frågan om i det här fallet.

Och sedan är det en fråga om kvalitet, PSA har inte visat att kvalitet är det viktigaste, snarare tycks man prioritera samma sak som VW, höga vinster.
En bil med lågt pris som tillverkaren tjänar mycket pengar på låter inte som något attraktivt att köpa.

Benutrymmet är en ren komfortfråga, att få plats eller inte få plats är en vriden synvinkel, man ska väl kunna trivas också inte bara få plats.
Att sitta med benen fixerade i timmar och inte kunna ändra ställning (som passagerare, inte bara som förare vilket tycks vara det enda man tänker på här) mer än fram och bak eller max 10-15 cm i sidled därför att utrymmet är för smalt är extremt tröttande.

#26
2017-04-25 11:33

N-iklas jag trodde det var energieffektiviteten de värderar högst inte effekten(prestanda), men jag tror. Energieffektiviteten hur man nu mäter det, kanske gram bränsle/kW och det köper jag som viktigaste. Sedan kan ju inte en motor väsnas och vibrera utan att det påverkar juryns bedömning negativt. Jag misstänker att det är med detta som med det mesta som optimeras, man måste nog kompromissa. En kompromiss är inte bäst på allt och kan aldrig bli.

#27
2017-04-25 14:45

Kollade på en 3008 med manuell låda, finns en mer än 10cm bred yta bredvid kopplingspedalen att vila vänsterfoten på. Möjligen kunde den vara ett par cm längre bort, men plats för en stor fot finns helt klart. Ser väl knappast annorlunda ut på 5008'an. Växelspakens placering verkar helt ok den med Om 308'an har samma plattform som 3008/5008 så finns det ingen som helst anledning att påstå att det är ett generellt problem med denna plattform att det saknas plats för vänsterfoten för det finns plats och dessutom ngt längre bort än på 3008'an.

#28
2017-04-25 19:54

Är detta ens en SUV, liknar mer en ful MPV?

#29
2018-09-09 20:13

Hade denna 1v i Frankrike förra sommaren..
Otroligt trevlig bil.. men jag skulle vilja testa den med bensin och automat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.