Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 5008 (2014)

Provkörning

Halvvägs i livet har Peugeots sjusitsiga familjebil 5008 fått ett nytt ansikte. Den praktiska inredningen har inte behövt moderniseras.

I bilvärlden är fyra år en lång levnad och efter den tiden kan vissa modeller se lite bedagade ut. Det har hänt med Peugeots familjebuss. Men nu gör en moderniserad version entré med större grill och mer komplicerade strålkastare.

Samtidigt inför Peugeot en ny automatväxlad låda som inte är fullt så långsam som den gamla. Växellådan kombineras med en diesel på 115 hk, vars angivna förbrukning på 4,5 l/100 km räcker för att bilen ska hamna på rätt sida miljögränsen.

Turbodieseln behöver inte slita så hårt som man skulle kunna tro. Den rår bra, trots att bilen väger nästan 1 700 kilo och får lastas med över ett halvt ton. Vi har inte kört den fullastad, men med ett par passagerare och lite bagage hänger den  med i trafiken.

Fast man ska helst inte ha bråttom i 5008. Den behöver nästan 13 sekunder på sig till 100 km/tim och den nya växellådan ETG6 är programmerad för ekonomi. Innan bilen nått 50 km/tim har den växlat två gånger. Vid växelbytena stannar bilen upp ett ögonblick, vilket är ganska enerverande. Omkörningar måste ske med god mariginal, för lådan växlar även ned långsamt och motorn svarar tveksamt på gasen.

Körning i köer är bekvämt med automatväxel, men inte ryckfritt. Bilen hoppar till både när föraren släpper och trycker ned gasen och ökar kön sen farten lite kommer nästa ryck när lådan växlar. Det finns emellertid ett manuellt växelprogram och när man använder spaken känns växelbytena mindre långsamma.


1,6-litersmotorn stannar när bilen gör det, men klarade ändå inte angiven förbrukning. Den syndade dock bara med tio procent och drog en halvliter. Det är godkänt. Bilen hade bara gått någon mil när provkörningen började.

Inredningen har inte ingått i moderniseringen. 5008 är praktiskt möblerad. Baksätet består av tre stolar som kan skjutas i längsled var för sig. Om stolarna viks ihop bildar de ett plant lastgolv som rymmer över två kubikmeter prylar.

Den som betalar 7 900 kr extra får även två små uppfällbara säten längst bak. De ska passa passagerare upp till 160 cm men de som är kortare sitter bekvämare.

Plåttaket kan bytas ut mot en stor glasruta och den som tänker köra med passagerare bör göra det. I den mest utrustade versionen är det standard. Annars kostar det 7 900 kr.

Toppversionen med 115 hk diesel och automatväxling kallas Allure. Den som väljer 5008 med 120 hästars bensinmotor kan köpa den 75 000 kr billigare, för 199 900 kr.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 5008 1,6 e-HDi ETG6

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 5008

PRIS, FRÅN KR: 274 900.
MODELL: Familjebuss med upp till sju säten.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 453/B 184/H 165.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 670.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 560 cm3. Max effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 270 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexstegad, automatväxlad låda.
PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scénic, Volkswagen Touran.
VAD NYTT?
Designen i fronten och lite mer extra utrustning.
FÖR VEM? Familjer som behöver många säten. 
PLUS: Smart interiör, läs förbrukning, bekväma stolar, glastaket.
MINUS: Långsam växling, smårycker.

Kommentarer

#1
2014-04-03 14:37

Den har varit med i 4 år b.l.a Vib har en 5008 eller 3008? och finns inga rapporterade fel! tror på det senare 3008 kan ha blandat ihop :o/ Hittade förresten denna att det var 3008 som vib har som långtestbil. Och med ett "fel"

http://www.vibilagare.se/test/langtest/peugeot-3008-aterkallas-for-pedalbyte

#2
2014-04-03 15:18

5008 är fortfarande en utmärkt bil - och vänder sig till de som vill ha en mer konventionell, men ändå snygg, design och som tycker att en C4 Picasso är för mycket. Det stämmer att lådan är växlad för ekonomisk och mjuk körning, vill man köra sportigt väljer man knappast en minibuss - men för den som ändå vill göra det så växlar man manuellt med lådan. Den är inte ryckig om man har lärt sig att köra med den, vilket uppenbarligen svenska journalister inte har. Detta är en manuell låda med automatläge och man kör den genom att köra mjukt, det är när man gasar på och försöker köra sportigt som den rycker. Den är inte gjord för det. Kör lugnt och modest så fungerar den utmärkt. Vill man ha en mer konventionell automatlåda så finns det också, men då med den större dieselmotorn.

#3
2014-04-03 15:40

Dom måste ha ett tungt jobb på Peugeotverkstäderna att förklara att alla fel på bilarna är förarnas fel! " Rycker bilen! Du kör fel! "

#4
2014-04-03 16:23

Nu har jag kört den här typen av växellåda några gånger, och jag håller nog med om att den är ryckig. Även om man kör "mjukt". Det handlar väl snarare om att man kan inte behandla den som en vanlig automatlåda, eftersom det är kopplingen som är "automat". Så man måste släppa av gasen, låta kopplingen gå ur, lådan växla, kopplingen gå i - innan man gasar på igen. Utan "feedbacken" från högerhanden som växlar, så känns det jätteunderligt innan man vant sig. Jag lyckades bestämt med det efter ett par dagar, utom vid femte till sjätte växeln. När jag tyckte att lådan kunde växla, släppte jag på gasen, men inte fasen reagerade lådan. Då trycker man tillbaka gasen - och hugga! så reagerar lådan. Mellan de två växlarna fick jag inte till det.
Så min egen konsumentrapport till detta är: skippa den lådan, kör en vanlig låda eller en vanlig automatlåda istället. Så slipper man sånt trams.

#5
2014-04-03 16:38

När jag köpte minibuss för snart två år sedan var 5008 en stark kandidat när jag bara tittade på "pappret". Eftersom ett oeftergivligt krav var automatlåda så föreslog Peugeot-säljaren att jag skulle testa "dieseln med automatlåda". Jag satte mig i bilen, lade i D och smög ut ur bilhandlarens parkering i princip på dragläge i tomgång, jag kom ut på vägen och körde därifrån i riktigt lugn takt. Jag kommer några meter och plötsligt hoppar bilen till och jag tror det blivit motorstopp - jag hinner svära till (och tänka "motorstopp på automat - va f-n") innan jag inser att det var faktiskt så att bilen bara höll på att växla.

De senaste gångerna jag köpt bil har det varit automatväxlat (klassiska med momentomvandlare). I min sinnesvärd är en robotiserad manuell låda (såsom i den testade 5008:an) inte en automatlåda.

Eftersom "riktig" automatlåda bara gick att få till den stora dieseln så försvann hela meningen med att titta på en 5008 - nämligen det på papperet billiga priset.

Med den stora dieseln som alternativ så blev priset i samma nivå som en ny Sharan/Alhambra eller Galaxy som är en betydligt större bil. Det blev en Seat Alhambra med DSG (som faktiskt beter sig som en klassisk automatlåda med momentomvandlare).

#6
2014-04-03 16:59

Lådan kan måhända vara lite ryckig innan man lärt sig att anpassa sig till den, (har inte provat nån psa-produkt med den).

Men till skillnad mot den liknande dq200-lådan så har jag inte hört om några problem med den. Hellre lite småryck i växlingarna än inga växlingar alls.

Anmärkningsvärd låg förbrukning också för ViB., tvivlar på att någon konkurrent har lika låga verkliga siffror, dessutom en "rå" motor. Men det stämmer med mina erfarenheter med PSA-dieslar, snåla i verkligheten och inte som många konkurrenter bara på pappret.

#7
2014-04-03 17:32

Testade alla modellerna med EGS-lådan för 1 år sedan och gillade dom inte så vidare.
För två mån. sedan provade jag på nytt en 508 efter att jag hört lådan skall ha blivit uppgraderad. Denna provtur blev lite behagligare, så jag slog till och köpte en 508 1,6 e-hdi blue. Efter jag nu vant mig vid lådan också tycker jag den funkar helt super, så även vid omkörningar när man ligger på 60-80 km/tim får man bra drag och snabb säker omkörning utan några ryck el. tveksamheter.
Med denna förhllandevis lilla motor får man ett förvånansvärt bra drag vid omkörningar och dyl. då går även en over-bost in, el. vad det heter, till 285nm. Bränslesnål, 0,45 l/mil blandat under ca. 200 mils körning är inte illa och ligger nära den deklarerade. Kunde lika väl blivit en 5008, men gillar inte att sitta högre.
Helnöjd med vårt val, efter 5 nybilsköp sista året.

#8
2014-04-03 20:08

Den automatiserade manuella lådan fungerade helt klart godkännt i Citroens nya C4 Grand Picasso med 1.6 dieseln. Körde ca. 3 timmar och glömde till slut helt vilken låda bilen hade. Såklart om man väljer en sportig bil så kanske inte den skulle passa värst bra, men en manuell är ju måste för sporttiga bilar, känns inte bra annars. Familjefraktare är det ju frågan om i detta fall och pröva gärna att sitta bredvid när nån annan kör, du märker att det går tämligen mjukt mellan växlingarna men kör man så behöver hjärnan tid för att "omprogrammeras" till det nya beteendet. Bra eller dåligt? Det är upp till var och en.

#9
2014-04-03 20:58

Man kan fråga sig varför de monterar en stor jävla växelspak fortfarande - på en automatväxlad bil!

#10
2014-04-03 22:02

Nu är DQ200 en dubbelkopplingslåda, medan EGT/MCP-lådan är en enkelkopplingslåda, så de är inte helt jämförbara. PSA kommer med en dubbelkopplingslåda, men den är inte färdig än. Troligen kommer den först nästa år. EGT/MCP fungerar bra när man lärt sig den och PSA:s dieslar är snåla - särskilt när de har blivit inkörda.

#11
2014-04-03 22:12

Därför skrev jag "liknande" Raphael.

Både är robotiserade manuella lådor, där PSA uppenbarligen klarar att bygga en som håller. VAG inte...

#12
2014-04-04 06:43

Man kan ge lite efter, VW beställer lådorna, tror inte dom har något med planeringen av dom att göra, men har inte nån fakta om saken. Dundertabbe av VW att fortsätta med skräpen och dom har inte fixat problemen fastän dom påstår det! Själv hoppas jag för PSAs del att dom skippar dubbelkopplingslådorna helt och hållet förrän någon kommer ut med en låda som håller. Som tur är, har momentomvandlar (kanske man inte kan använda benämningen mera för momentovandlaren används ju bara på dom minsta växlarna) utvecklats väldigt bra och dom fungerar ju betydligt logiskare i alla situationer än en dubbelkopplingslåda. Helt problemfira är ju dom inte heller men betydligt, betydlig säkrare. Säkrare är också mera ekologiska. Jakten på CO2 borde enligt mej göras med även med bekostnad av säkerhet, lättare bilar är det som gäller!

#13
2014-04-04 08:04

Skall man sen vara lite mer elak eller rättare sagt rättvis så är modellen äldre än så eftersom att C4 Picasso kom ut redan 2006 och bilarna är likvärdiga.
Växellådan har länge diskuterats en hel del men den har blevit bättre på senare år. Min erfarenhet är att det går att köra förhållandevis ryckfritt om man vill men lådan har fortfarande en del dumheter för sig vilket jag inte tycker hör hemma i en bil för drygt 280.000kr.
Med Bensinmotor blir 5008 sämre utrustad så det ingår en hel del i de nämnda 75.000kr.

För en gångs skull så har man valt att säga att stolarna är bekväma i en sjusits bil men jag har svårt för att hålla med om detta undantaget framstolarna. Fördelen med 3 stolar i mittenraden "kompenseras" med sämre komfort för en vuxen. ( åtminstone för någon i min storlek ..185/85 )

Biltypen är perfekt för de som behöver en bil med 4 eller 5 platser samt ett stort bagage.

#14
2014-04-04 10:55

Jag blir trött på "motorn är rå" skitsnacket. Då får ni för fan hämta en bil som är inkörd..

#15
2014-04-04 11:10

Robotiserad låda är bra om du har någon där hemma som bränner kopplingen. Den går billigare än automat, lättare i vikt än både automaten eller dubbelkopplings låda. Dessutom är den billigare. Den är såklart tråkigare o köra. Att lådan rycker är inget annat än dålig mjukvara. .

#16
2014-04-04 17:30

Det ffodil skriver stämmer bra med min upplevelse när jag nyligen åkte taxi med samma drivlina. Den gick väldigt mjukt, trodde först det var en vanlig automat.

Och, det är skillnad på denna låda, EGS, vanlig automat och manuell. Alla har sina styrkor och svagheter. Man kan inte jämföra dem rakt av.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.