Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 308 VTi Confort

Provkörning

Nya Peugeot 308 är ett lyft jämfört med den tidigare Peugeot 307-modellen på i stort sett alla punkter. Den är rymligare, säkrare och skönare att åka i. Som extra krydda finns en rad nya miljömotorer. Snålaste Peugeot 308-versionen ska klara sig på 3,4 l/100 km.      

Ändra inte på ett vinnande lag, i alla fall inte så mycket. Det tycks ha varit mottot för designteamet när nya Peugeot 308 togs fram.

Resultatet har blivit en bil som till det yttre starkt påminner om föregångaren: den mycket framgångsrika 307-modellen som hittills sålts i över 3,2 miljoner exemplar.

Precis som 307:an är Peugeot 308 i grunden ett högbygge, även om det delvis kamoufleras av de svepande karosslinjerna. Den nya bilen har dessutom vuxit med sju centimeter på längden och fem på bredden. Sammantaget ger det mycket luftiga och generösa innerutrymmen.      

Bakom ratten är det lätt att komma överens med nya 308. Väghållningen är utmärkt, styrresponsen pigg och fjädringskomforten behaglig. Peugeot har också lagt ned mycket jobb på ljudisoleringen, men hur bilen klarar grov svensk asfalt vet vi ännu inte eftersom provkörningen skedde på släta danska vägar. 

Det som framförallt stör körupplevelsen är den sladdriga växellådan och det motorsurr som uppstår i högre farter, strax över 100 km/tim. Provbilen var utrustad med basmotorn på 1,6 l/120 hk, som utvecklats tillsammans med BMW.  

Peugeot 308 börjar säljas i Sverige först i januari, men är redan krocktestad av Euro NCAP. Bilen belönades, som väntat, med toppbetyget fem stjärnor för vuxenskyddet.


Enklaste versionen av nya 308:an går under beteckningen Confort Pack och är ovanligt välutrustad för att vara en basmodell. Luftkonditionering, radio, färddator och farthållare hör till det som följer med på köpet.  

Från start har 308-kunderna fyra motoralternativ att välja på: två bensinare och två dieslar. Den provkörda 1,6-litersmotorn på 120 hk finns även med turbo och ger då 150 hk. Dieslarna är på 1,6 l/110 hk respektive 2,0 l/136 hk och försedda med partikelfilter.    

Senare väntas flera nya miljömotorer. Den mest spännande är el-/dieselhybriden, som ska finnas i handeln senast år 2010. Bränsleförbrukningen landar på 3,4 l/100 km koldioxidutsläppet blir måttliga 90 g/km.

I sommar kompletteras 308-programmet med en vanlig kombi, samt en SW-version med glastak och upp till sju sittplatser.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 VTi Confort

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.