Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 308 SW

Provkörning

Peugeots lilla mellanklassare 308 kommer nu som praktisk och trendig sportkombi. Tanken är genomskinlig - glas i stället för plåt ger lyxkänsla. Men där den bäst behövs saknas full sikt!  

308 har fått en riktig rivstart. I Sverige är det redan 1 000 bilar sålda. Och nu är det dags för 308 SW som närmast är att betrakta som en lite lyxig men ytterst praktiskt  kombiversion.

Den nya versionen har vuxit åtta cm på längden och har ännu större glastak än vanliga 308. Med alla rutor kan man numera glassa sig i solen via drygt 5,5 kvadratmeter glas! Bara vindrutan är 1,5 och taket 1,7 kvm stort.

Den stora glasytan ger absolut en luftigare och lyxigare känsla i kupén även om taket inte går att öppna. Men trots en panoramaruta fram stör takstolparna tyvärr förarens sikt. Det gäller särskilt vid kurvig väg och vid övergångsställen.

Det är inte underligt att man upplever 308 SW som ovanligt rymlig, fast den bara mäter 4,5 m mellan stötfångarna. Men det handlar också om finurlig flexibilitet i inredningen.

SW har inte ett vanligt baksäte utan tre separata stolar. Det har tydligen uppskattats och konceptet har vidareutvecklats så att sätena i andra stolsraden nu är identiska med en bredd av 41 cm. Stolarna är individuellt skjutbara i längdled. De har också justerbart ryggstöd och kan sänkas/höjas.

Men det är inte slut än! Dessa tre stolar går också att placera i skenorna för den tredje stolsraden. Vill man däremot verkligen ha tillgång till sju sittplatser får man lägga till ungefär 6 000 kronor för de två bakersta specialstolarna.


Utrymmet räcker till för två personer som inte är längre än 170 cm. Och visst går det klämma in två unga och spänstiga personer. Men det är knappast särskilt bekvämt att kliva in. Och man måste nog trots allt vara ännu lite mindre för att acceptera längre körsträckor längst bak under glaset i 308:an.

Många möjligheter
En annan reflexion är säkerheten. Peugeot 308 har rosats för hög krocksäkerhet. En påkörning bakifrån innebär troligen större risk för skador på passagerare sex och sju. Å andra sidan är det storartat att Peugeot lyckats trolla med utrymmet som man gjort. 308 SW erbjuder möjligheter att "bygga" om bilen för olika behov som få andra klarar.

Alla fem säten i bakre delen av kupén går att fälla ihop så att det blir ett plant lastutrymme.
Räcker inte det till kan börja plocka ur stolar efter önskemål tills bara de två där fram är kvar. Då har lastutrymmet vuxit från 573 till 1 736 liter. Som extra klo går det att fälla ryggstödet på passagerarstolen! Då kan man langa in brädor som är 3,10 m långa och sedan stänga bakluckan.

Den enda nackdel vi kan se med den här lösningen är att stolarnas kanter fortfarande begränsar bredden när man bara sitter två där bak. Men då kan man förstås ta bort mittstolen,  flytta in ytterstolarna ett snäpp och därmed få möjlighet att vräka ut sig lite mer.

Motor för E85
Den absolut vanligaste motorn i 308 är en diesel. I Sverige däremot sätter skatter och prishöjningar på bränsle stopp för en jakt på enbart låg förbrukning. Peugeot erbjuder därför också en tvålitersmotor anpassad för E85. Den finns visserligen bara med femväxlad låda.

Köregenskaperna är, trots att SW är aningen längre än vanliga 308, fortfarande mycket rappa och bilen känns stabil och säker på kurvig väg. Med den ökade hjulbasen har SW nära på ett hjul i varje hörn.

Den nya sexstegade växellådan känns riktigt bra. De första fem stegen är ganska täta. Men den sjätte växeln tar ned varvtalet rejält. Dieseln ligger på omkring 1 700 v/min i 90 km/tim och 1,6- liters turbomotorn snurrar på omkring 2 100 v/min.

308 SW är en attraktiv familjebil. Förhoppningsvis är kvaliteten förbättrad (främst spindelleder) så att statistiken från Bilprovning blir snyggare i fortsättningen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 SW

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308 SW

Pris, kronor från: 180 000 kr.
Modell: 5-d kombi.
Säljstart: Juni.
Mått, cm: L 450/B 204/H 153.
Motor: Rak fyrcylindrig 1,6 l motor på 120 hk, 160 Nm/4 250 v/min alt 150 hk turbo, 240 Nm/4 250 v/min, eller tvåliters Bioflex på 140 hk och 200 Nm/4 000 v/min, eller diesel på 110 resp 136 hk.
Prestanda: 0–100 på 11, s. Toppfart 185 km/tim. (1,6 l diesel).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km (1,6 l diesel)
CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus kombi, KIa Cee´d kombi, Opel Astra kombi, VW Golf kombi, m fl.

Vad nytt? Ny modell av SW på 308.
För vem? Barnfamiljer.
Bra köp? Mycket bil för pengarna, men en liten reservation för eventuella kvalitetsbrister.

Plus: Bra säkerhet, välutrustad, många motoralternativ, mycket flexibel inredning.
Minus: Sikt snett framåt, smala stolar bak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.