Bild
Nästa artikel

Provkörning Peugeot 3008

Provkörning

Kaxigt utseende, udda inredning och parfymerad kupé ska få suv-köparna att välja Peugeot. Nya 3008 är en frisk fläkt som sticker ut ur mängden.

Hur ska man locka suv-köpare utan fyrhjulsdrift? Kanske med design och en unik karaktär. Det är i alla fall Peugeots recept för nya 3008.

Den kraftigt skulpterade instrumentbrädan är så långt ifrån Volkswagenkoncernens prydlighet man kan komma. Peugeots interiör liknar snarare en framåtblickande konceptbil. Ratten sitter lågt ned med instrumenttavlan placerad ovanför rattkransen. Redan från den andra utrustningsnivån är mätarna digitala med sex olika designteman att välja på. Mittkonsolen domineras av en åtta tums pekskärm med sju kromade ”pianotangenter” nedanför. 

Trots formlustan är förar-ergonomin god. Det är bara beslutet att lägga kupétempereringen som en undermeny i pekskärmen som irriterar.

Men designupplevelsen börjar redan utanför bilen. Huven är platt och den höga fronten pryds av en vertikalt stående kromrutig grill. Suv-linjerna är tydliga, fjärran från föregångarens minibussliknande yttre. 

Nya 3008 bygger på koncernens flexibla EMP2-arkitektur, precis som bland annat Peugeot 308 och Citroën C4 Picasso. 

Jämfört med tidigare har 3008 vuxit med åtta cm till totalt 4,45 meter. Bagaget är 90 liter större än förut och 520 lastliter är snäppet mer än de flesta av konkurrenterna utom VW Tiguan. Med fällt baksäte erbjuds ett platt lastgolv och maximalt 1 482 liters volym.

Baksätet har ett bra benutrymme men det är trångt för fötterna under framstolarna. Takhöjden är tillräcklig för vuxna passagerare även med glastak. 


Körställningen med den låga rattplaceringen är god, bortsett från att hjulhuset är skrymmande och ger dålig viloplats för vänsterbenet. 

Motorpaletten är bekant från övriga koncernsyskon. I Sverige är det enda bensinalternativet en trecylindrig 1,2-litersmotor på 130 hästar. Sedan finns en 1,6-litersdiesel på 120 och två tvålitersdieslar på 150 respektive 180 hästar. 

Automatlådorna är klassiska momentomvandlare med sex steg. Robotlådan, av Peugeot kallad MCP, är borta ur 3008-sortimentet. 

Tyvärr kan inte Peugeot erbjuda någon mekanisk fyrhjulsdrift. För att ändå addera terrängvänliga egenskaper har markfrigången ökat med sex cm till totalt 22. Som tillval finns Hill Decend Control – en farthållare för att långsamt (max tre km/tim) köra ned för branta sluttningar – och antispinnsystem med fem olika körprogram, kallat Advanced Grip Control.

Senare i livscykeln kommer en laddhybrid med elmotor på bakaxeln som ger drivning på alla fyra hjulen. Tillsammans med en turboladdad bensinfyra på 1,6-liter sägs laddhybriden få omkring 300 hästkrafter. Dessvärre dröjer den till 2019.

På vägen är 3008 oväntat spänstig. Den svänger ivrigt in i tvära kurvor och rör sig smidigt på dåliga vägar. Även vägbulor hanteras bekvämt för att vara en höjd suv.  

Provbilen är GT-versionen som har uppstyvat chassi och 19-tums fälgar men inte heller den lider av stum rullkomfort, som annars är brukligt för sportchassin. 

I GT-utrustningen ingår olika körprogram. Utöver att skärpa upp gasrespons och styrservo, påverkas även belysning och kupédoft! Lugna helgturer ackompanjeras av ”Harmony Wood” medan vid sportig körning tillsätts parfymen ”Aerodrive” i ventilationssystemet. Doftstyrkan går att justera – eller väljas bort helt och hållet.

Provturen skedde också med 1,6 HDI 120 och den lilla dieseln imponerade mer än den påkostade GT-versionen. Utöver mer följsam fjädringskomfort bjöd den på en mer harmonisk körupplevelse.

Det fina väguppträdandet kommer delvis av den låga vikten. Peugeot 3008 väger från 1 440 kilo, vilket är nästan 150 kilo lättare än VW Tiguan.  

Priserna för nya, suvigare 3008 startar på 229 000 kronor, eller 259 000 för den billigaste dieselversionen.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Peugeot 3008 GT 2,0 blueHDI 180 EAT6

PRIS, FRÅN KR: 349 900.
MODELL: Suv i C-segmentet.
SÄLJSTART: Nu. 
MÅTT, CM: L 445/B 184/H 162.
MARKFRIGÅNG, CM: 22.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 640.
MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel. Max effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min. Automatlåda med sex steg.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 
PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.  
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 124 g/km.
KONKURRENTER: VW Tiguan, Kia Sportage, Hyundai Tucson, BMW X1, Nissan Qashqai.

Vad nytt?
Peugeots första riktiga suv.
För vem?
Suvspekulanter utan 4WD-behov och med ett öppet sinne.  

Plus:
Köregenskaper, utrymmen, låg vikt.
Minus:
Ej fyrhjulsdrift, trångt för fötterna.

Kommentarer

#1
2016-11-19 09:53

Står ju fel i texten, står att det bara kommer finnas en bensinmotor på 130 hästar dock så stämmer ju inte det för det finns ju även en bensinmotor på 165 hästar, den ska jag titta närmare på och även dieseln på 180 hästar. Det står mellan dom två för mig.

#2
2016-11-19 11:51

@Peugeote-Pär.

Det finns på pris och produktfakta: http://media.peugeot.se/file/03/8/pop-nya-3008-20161116-v2.112038.pdf?lc...

#3
2016-11-19 12:36

Med tanke på att bilen är så lätt så klarar man sig utmärkt med bensinmotorn på 130 eller dieseln på 120, över detta är ren overkill...

#4
2016-11-19 14:21

"fyrkantig" ratt, nej tack!

#5
2016-11-19 14:52

Låg vikt? Den väger ju för 17 nästan mer än en Avensis tex, eller nästan som en vanlig V70. Helt galet! En liten bil på under 4,5 meter som väger som storbils klassen. Den väger säker 300 kg mer än sin kusin 308. Är detta en sund utveckling!?

#6
2016-11-19 14:57

Lyckad design av vad man kan bedöma från bilder/video men Peugeot har fått mycket kritik för bristande kvalitet. För några år sedan lovade de att fokusera på sitt kvalitetsarbete. Har de lyckats är frågan?

#7
2016-11-19 15:18

@GF
Menar ju det, i texten står det att dom bara ska ta in 130 hk motorn på bensinsidan, men man ser ju att dom även tar in 165 hk motorn... Så dom har ju skrivit fel i texten på Vibilägare.

#9
2016-11-19 16:32

@ Peugeote-Pär.

ViBilägare kan vara förvirrad som fattas att skriva är bensin med fyracylindrig 1,6-litersmotor på 165 hk.
Diesel finns inte på 150 hk.

#10
2016-11-19 16:55

Denna generation är 100 kg lättare än förra gebenerationen 3008, nu jämför jag drivlinan Blue HDI 120 plus EAT6 lådan för båda generationerna. Utveckling åt fel håll när bilen blir lättare i nya generationen trots samma drivlina och dessutom lite större?

Däremot väger utförandet GT line med 180 hk 2-liters dieseln 100 kilo mer än med 1,6 drivlinan och alltså som den förra generationen med mindre motor och sämre utrustning.

#11
2016-11-19 16:57

När det gäller ViBs uppgifter om motorer så ska vi inte vara elaka mot dem, Peugeot i Sverige har ändrat vilka motorer de tar in jämfört med den information som ViB hade tillgänglig när de skrev sin text.

#12
2016-11-19 17:06

Typiskt dagens biltrend.... allt ska vara så djäkla stötigt och "sportigt".
Det verkar som om folk gärna betalar extra för att få sämre komfort, och studsa och hoppa till dagis och livsmedelsaffären.
Det handlar ju trots allt om vanliga bruksbilar och inte något som ska smiskas runt en bana.
Jag skulle gärna vilja ha 180 hk dieseln, men vägrar strutta runt med njurbälte.
Till dom som vill ha acceptabel komfort så verkar 120 hk dieseln tyvärr vara det enda alternativet....

#13
2016-11-19 17:58

Så har vi varit och provkört 3008 idag, och blev väldigt förtjust i den. Tyvärr (typ) var det en mer påkostad version,GT med 180 hk diesel och automat, jag skulle själv inte lägga så mycket pengar på en ny bil oavsett fabrikat.
Men, strunt samma. 3008 är en mycket trevlig bekantskap. Trevlig att köra, rapp och tyst motor, bra avstämd fjädring, rymligt bagage för att vara en liten SUV, snyggare i verkligheten än på bild, med en massa intressanta designelement.

Både frugan och jag har progressiva glasögon men har inga alls problem med den höga instrumenteringen. Tvärtom känns det konstigt att sedan sätta sig i sin gamla bil och kika ner genom ratten...

Nu är ju 15 min prov alldeles för lite, det finns så mycket att upptäcka. Får försöka låna den över en helg för att känna in den ordentligt.

#14
2016-11-19 19:17

Behövs inget njurbälte för GT line versionen med 180 hk, trots att det är en sportversion så är komforten hög. Fjädringen är fast men inte stenhård, helt enkelt mer tysk i fjädringen än den traditionella franska fluffigheten. Sägs vara mer sportigt.. men versionerna under GT line, som Allure och Active, har mer fransk känsla i fjädringen än tysk oavsett motor. Det är just GT line som har den fastare fjädringen och den finns bara med största dieselmotorn.

#15
2016-11-19 23:11

@GF
I Sverige så kommer inte dieseln på 150 hk, men i Europa så finns den att köpa... Artikeln skrevs nog en fredag eller lördagskväll efter några starka groggar.... Själv är jag sugen på att gå över till bensin, så en 165 hk bensinare är jag sugen på, får se vad jag kommer välja när det är dags :D

#16
2016-11-20 00:05

@Peugeote-Pär.

Ja, det bästa valt att gå till bensin för provkörning med både 130 och 165 hk hur du är upplevelse och komfort tyckte.
Jag väljer är ACTIVE PureTech 130 AUT, mindre motor för låg förbrukning och mindre stötig med 17" däck för god komfort och enkel utrustning för mindre krånglig.

#17
2016-11-20 09:19

Dyr för att vara fransk. Interiören ser ju rolig ut men undrar om den håller i längden.

#18
2016-11-20 10:12

Men prismässigt så lämnar man ju redan 30.000 kr i rabatt...
Fotutrymmet bak under framstolarna är inget problem för mig eftersom jag ofta har främre stolarna i högsta positionen och då räcker utrymmet utan vidare till.
Det finns ju några fysiska knappar på panelen men de är helt lika och inte så enkla att hitta rätt bland - så kändes det i alla fall vid en första provsittning. Men det är möjligt att man lär sig... Men det kändes som en variant av typ Jaguar på 70-talet där jag vill minnas att det fanns en mängd vippströmbrytare som alla såg likadana ut...:)

#19
2016-11-20 10:49

Jämför med vad andra små-SUV:ar kostar, t.ex. Rav4 eller Tiguan med samma utrustningsnivå, så visar det sig att 3008 inte är så dyr.
T.ex. Tiguan kostar nästan 100.000 mer i enklaste utförandet, Rav4 45.000 mer.

#20
2016-11-20 11:35

Föregångaren var den fulaste Peggan på år och dar och den här är faktiskt lika anskrämlig.

Fronten ser ut att vara ritad av en tolvåring och varför så mycket krom? Väldigt oharmoniska linjer. Ser ut som en Kina-bil.

Kan man leva med utseendet är det dock säkert mkt bil för pengarna som, (nästan), alltid med märket.

#21
2016-11-20 13:51

@Rålle G.

Mycket krom är standard på GT.

Mellan krom är standard på Allure, kolla här: http://www.bytbil.com/dalarnas-lan/personbil-3008-allure-pure-tech-130-2...

Mindre krom är standard på Active, kolla här: http://www.bytbil.com/dalarnas-lan/personbil-3008-active-pure-tech-130-2...

#22
2016-11-20 14:15

Lite bättre utan kromet men ogillar ändå utseendet. Men smaken är ju som bekant olika....

#23
2016-11-20 16:44

Verkar vara en fin bil, men jag håller med Polo, varför kan det inte få vara en rund ratt som är mycket behagligare att skruva på?

#24
2016-11-20 19:43

Konstigt mode det där med rattar som inte är runda. Snart kommer väl orunda hjul...? ;-)
De flesta tillverkare håller på och fippla med rattens form. Vad jag vet så är platt underkant uppfunnet för att det är så trångt i sittbrunnen på formelbilar. Men, ingen av våra personbilar har väl ens i närheten så trångt på förarplatsen?

Likadant med att slopa en smidig ratt för att ställa temperaturen... varför?

Finns bilar som har fått behålla ratt för värme, men ändå har en petskärm till annat.

#25
2016-11-20 21:58

@GF

Skulle vela provköra en bensinmotor men har inte hittat något ÅF som har någon inne, finns bara diesel med 120 eller 180 att prova. Själv är jag sugen på en bensin på 165 hk och GT-line som jag i stort sett skulle fullutrusta, vill ha den motorn eftersom jag vill kunna dra mellan 1400 och 1500 kg när jag drar husvagn.

#26
2016-11-20 23:02

Köpt en gt-line 165hk med en massa tillbehör i lördags. Kan knappt vänta. Ska få den februari/mars :-(

#27
2016-11-20 23:29

@Peugeote-Pär

Ja, det är klart får max dragvikt är 1550 kg för bensin med 165 hk.
Det bästa att ta kontakta med Peugeot återförsäljare när det kommer fram till Sverige för provkörning med 165 hk.

#28
2016-11-21 10:09

Fransk design är spännande två veckor sen känns en tio år gammal Golf snyggare.

#29
2016-11-21 14:36

@GF

Yes är därför den ligger högt på listan på bilar jag vill ha, visst dieseln på 180 hk och GT utrustningen är också fin men får bara dra 1410 med vanligt B-kort och så blir den ganska så mycket dyrare i pris... Svårt detta.
Men har skickat en fråga till Peugeot Sverige och frågat vars i landet det finns en bensin på 165 hk att prova.

#30
2016-11-21 17:56

@Peugeote-Pär

Ja, det stämmer bilen är totalvikt 2090 kg, räknar "3500 kg minus 2090 kg = får dra 1410 kg får köra B-kort" gäller bilen är 180 hk diesel, om BE-kort får köra max 1700 kg.
Bilen är totalvikt 1950 kg, räknar "3500 kg minus 1950 kg = får dra 1550 kg får köra B-kort" gäller bilen är 165 hk bensin, om BE-kort får köra max 1550 kg.
Det avgör du om priset, provkörning med mera sen bestämmer vad du vill ha den motoralternativ efter senare kommer du skall provkörning med 165 hk bensin :-)

#31
2016-11-21 18:47

Kommer bli svårt detta, men ska absolut försöka att prova båda motorerna, hoppas bara att det finns en bensinare med 165 hästar, dieseln blir inga problem att hitta.

#32
2016-11-21 19:39

@Peugeote-Pär

Bensin kan köra både låga och höga mil, tyst tomgång, håller länge katalysator, snabbt uppvärmning och rimlig bränsleförbrukning. Diesel trivs med höga mil med lågt bränsleförbrukning men sämre kallstart, knatter tomgång, DPF-filter, dyr inköp och klarar inte kort körning när motor går väldigt långsam uppvärmning.
Det börjar dieselförsäljning sjunka och bensin ökar.

#33
2016-11-21 19:51

Så sant så, är lite därför jag har börjat kolla lite mera på bensinmotorer nu, har kört dieselbilar i över 10 år men tänkte att det kanske kan vara dags att prova en bensinbil och se om man blir nöjd... Det som nackdelen är att jag kör lite drygt 2000 mil varje år och ca 500 mil av dom blir med husvagn.

#34
2016-11-21 20:00

Tyvärr är det ofta så numer att det bara finns diesel som demobil. :( Har jag stött på med flera märken. Få vill väl chansa och köpa "grisen i säcken", så jag tror dom kan missa många affärer med denna policy.

Samma sak i biltidningarnas tester. Känns som många år sedan nu man fick läsa ett test med bensinbilar, såvida det inte är småbilar. Hoppas på en bättring på denna punkt!

För övrigt tycker jag denna bil känns spännande och kommer absolut att kolla in den närmare! 1.6 motorn på 165hk är den enda som är intressant även för min del. Hoppas stolarna är lika bekväma som dom ser ut.

#35
2016-11-21 20:19

Det är så att Peugeot 3008 är ny premiär därför flesta kom först dieselbilar med både lite och stor motor och bensinbilar med mindre motor men det dröjer att komma stormotor med bensin p.g.a för miljön hög utsläpp är lite intresserad, vet att några kunder vill provköra också för stor bensinmotor. Tålamod att vänta.

#36
2016-11-21 20:49

Den prisbelönta 1,2 PureTech på 130 hk finns ju faktiskt för provkörning och det är en bensinare. Det är inte ens den minsta bensinmotorn utan det är mellanmotorn. Bensinaren på 110 hk tas dock inte in till Sverige. 130 räcker gott och väl, provkör en så får ni se...

#37
2016-11-21 21:12

1650 kg med 130 Hk... bilen kommer kännas som en "traktor".. jag lovar. Jag hade en Avensis med 146 Hkr på ungefär samma viktnivå, och den bilen var inte kvick kan jag säga. Min nuvarande Octavia har 140 Hkr, fördelat på ca 1400 kg och den känns helt OK. Undrar hur förbrukningen kommer att vara på en sådan liten motor för nästan 1,7 ton.. den kommer inte att vara snål, tro mig!

Jag rekommenderar köp med diesel, eller hitta en lättare bil.

#38
2016-11-21 21:18

@Raphael

Ja, det står produktfakta handlar om i Sverige gäller för 2 alternativ bensinmotor med liten är 1,2 på 130 hk och stor 1,6 på 165 hk och 2 alternativ dieselmotor med liten är 1,6 på 120 hk och stor 2,0 på 180 hk.

#39
2016-11-21 21:19

För mig så står det mellan Peugeot 3008, Skoda Superb eller nya faceliften av Skoda Octavia, sen vet jag inte riktigt än om det blir bensin eller diesel. En annan bil som kan bli aktuell är när man får se bilder på nya Opel Insignina, den tror jag kan bli intressant.

#40
2016-11-21 21:26

@Styggavargen

Fel av dig. Det är tjänstevikt 1442 kg på 130 hk manuell eller 1463 kg på 130 hk automat!

#41
2016-11-21 21:33

Ska man dra husvagn, som jag och Peugeote-Pär, så är en liten 1.2 snurra inget att tänka på. 1.6 och 165hk däremot tror jag kan funka fint. Fast i Pärs fall, med så många mil, tycker jag nog att diesel passar bättre...

#42
2016-11-21 21:38

@Peugeote-Pär

Ang om Peugeot har momentomvandlare som är utomordentlig drivlina från Aisin.
Skoda har dubbelkoppling som är varannan bil kan kännas sig lite irriterar ryckningar på ägande också motorjournalist skriver om detta problemet. Opel Insignina till skillnad från VW Opel är ingen växellåda med dubbelkoppling erbjudande och bygger på den klassiska momentomvandlare automatisk med åtta hastighetsnivåer.

#43
2016-11-22 09:31

Jag körde automatlådan, och den funkar utmärkt ihop med 180 hk dieseln. Möjligen kan ha åsikter om att den "bara" är 6-stegad. Räckte gott tycker jag, men drar man husvagn kanske man har mer nytta av 7 eller 8 växlar...?
Däremot skulle jag gärna prova 130 hk bensin och automat, men det fanns ingen tillgänglig.

#44
2016-11-22 21:40

@hultarn

Har ju bara stört på alla åttaväxlade skitautomater hittils.Tyckte 6-växlade funkade bättre. Fler växlar ger ju bara ursäkter för att skiten ska hoppa runt hela tiden. Så fort man rullar så hoppar den upp. Och så fort man rör gaspedalen så hoppar den ner. Lever ingenting på motorns bottenmoment. Galet störande.

#45
2016-11-23 17:08

Lustigt, men en kritik som riktats mot 8-stegade automaten i nya Insignia är att den inte växlar tillräckligt ofta, de som anmärkt säger att de vill ha massor av snabba upp och nerväxlingar hela tiden...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.