Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 208 Hybrid FE (2013)

Provkörning

När racingmekaniker får händerna fria kan resultatet bli häpnadsväckande. Vi provkör experimentbilen Peugeot 208 Hybrid FE.

I januari 2012 meddelade Peugeot att det inte längre fanns pengar till att delta i sportvagnsracing. De duktiga mekanikerna på avdelningen Peugeot Sport, som konstruerat  den framgångsrika 908:an, stod plötsligt utan jobb – men inte utan idéer.

Projekt 49/8 blev racingmekanikernas nya skötebarn.

– Vi ville visa att det går att göra en bil som är extremt bränslesnål men ändå rolig att köra, berättar motoringenjören Michel Blayer.

49 står för utsläppen av koldioxid. 8 för accelerationstiden till 100 km/tim.

Men när den färdiga bilen presenteras på en testbana utanför Paris en blåsig oktoberdag har projektnamnet ändrats. Nu kallas det istället 46/8.

– Jobbet gick lite bättre än väntat, säger Michel Blayer.

Ett utsläpp på 46 gram koldioxid betyder att bilen drar 0,19 liter bensin per mil.

Racingteamet har inte använt något hokus pokus för att skapa Peugeot 208 Hybrid  FE. Den baseras på en vanlig 208 med trecylindrig motor på 68 hästar. Den inre stålstrukturen är kvar, men på utsidan har all plåt bytts ut mot lätt komposit. Bakänden, till exempel, är gjord i ett stycke som bara väger 20 kilo.

195 kilo har projektgruppen bantat bort. 20 kilo har försvunnit  från chassit, där spiralfjädrar och länkar ersatts  bladfjädrar av glasfiber.


– Med komposit kan man spara 50 procents vikt och ändå få samma styrka som med stålplåt, säger Guillaume Cledat från CCP Composite, ett av företagen som utvecklat komponenter till Peugeots projektbil.

Den lilla trecylindriga orginalmotorn har fått en grundlig behandling på racingverkstaden. Den har ett nytt topplock med effektivare kylkanaler, direktinsprutning och höjd kompression från 11 till 16. Alla rörliga delar har bytts ut mot lättare, kolvarna har belagts med diamanthård karbon som minskar friktionen. Oljeföretaget Total har bidragit med nyutvecklade smörjmedel till både motor och växellåda och dessutom utvecklat en bensin som med hjälp av additiv minskar CO2-utsläppen några gram.

Bensinmotorn får draghjälp av en elmotor på 41 hästkrafter. Den drivs av ett 25 kilo tungt batteri som ligger under baksätet. Batteriet laddas på av bromsenergi eller av bensin-motorn när all kraft inte behövs för att driva bilen.

Det tog 16 månader för teamet att bygga de två prototyper som pressen fick provköra.

Att det var prototyper rådde ingen tvekan om. Med ett högt tjut från de rakskurna dreven i växellådan gled bilen ut på testbanan. Från motorn var det tyst – upp till 50 km/tim drev bara elmotorn. Men när hastighetsmätaren nådde 50-strecket blev det desto mera liv. Bensinmotorn gick igång med ett häftigt ryck och ett grovt vrål. Ljudisolering har inte prioriterats av projektgruppen och teknikerna gillade kanske att Peugeoten väsnades som den värsta racerbil.

Bokstäverna FE står för Fun and Efficient. Egenskaperna representeras av två körlägen som ställs om med ett vred mellan framstolarna. På ”Fun”-läget går elmotorn in tidigt och sätter  sprutt på bilen. Den skenade iväg som en GTI längs testbanan. Riktigt skojigt.

Men efter några hundra meter tackade bensinmotorn för sig. Teknikern i passagerarstolenknappade ursinnigt på sin dator, jag fick stanna och starta flera gånger men den dånande drivkällan förblev tyst.

– Sorry. Det är färdigkört för i dag, sa den olycklige teknikern.

Men även en kort tur övertygade att Peugeots racingteam har hittat på en hel del som kan bli användbart i kommande Svenssonbilar.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208 Hybrid FE?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 208 Hybrid FE

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 208 Hybrid FE

PRIS, FRÅN KR: Ej till salu.
MODELL: Halvkombi med två dörrar.
SÄLJSTART: Aldrig.
MÅTT, CM: L 396/B 174/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 780.
MOTOR: Trecylindrig bensindriven med direktinsprutning och variabla ventiltider. Effekt 68 hk. Elmotor på 41 hk.
KRAFTÖVERFÖRING: Automatväxlad låda och framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart anges ej. Acceleration 0–100 km/tim på 8 s.
FÖRBRUKNING: 1,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 46 g/km.
KONKURRENTER: Finns inga.

VAD NYTT? Kaross, chassi, motor-teknik.
FÖR VEM? Ingen får möjlighet att köpa bilen. Den finns bara i två exemplar.

PLUS: Snabb acceleration, lättkörd, många nya lösningar.
MINUS: Kommer aldrig att produceras.

Kommentarer

#1
2013-12-04 09:36

Jaha? Ett vanligt hybridsystem med batterier, alltså? När det stod "racingteknik" trodde jag det skulle handla om ett mer racingbaserat KERS med svänghjul eller kondensatorer.

#2
2013-12-04 10:05

Tyvärr swemba. Sådana utsvävningar har inte företaget råd med. 8 sekunder till 100 och 49 gram co2 är ju heller inget märkvärdigt. Det finns det många andra tillverkare som erbjuder i sina produktionsbilar, dessutom med bättre prestanda...

Så i sedvanlig ordning skramlar det mest, inget nytt eller revolutionerande med denna produkt således utan bara lite dåligt underbyggt skryt från en pank och blödande biltillverkare. Paniken lyser igenom allt mer således.

MVH AL

#3
2013-12-04 10:48

Konstigt att det finns ett stort inneboende behov att ständigt återkomma till PSA's ekonomiska läge.
Jag trodde det var uttjatat för länge sen.

Vilka andra tillverkare har 0,19 i bensinförbrukning på sina produktionsbilar?

#4
2013-12-04 11:06

Lät ungefär som man förväntade sig, motorn gick igång med ett ryck, en tjutande växellåda och man har tagit fram speciell bensin för att få ner värdena till fantasisiffror som ingen kommer att kunna köra på ? och bilen höll inte ens för testkörning.....

Sagor finns, men dom är sällan på riktigt....

#5
2013-12-04 11:12

0,19l/mil! Vem farao tror på det? Sluta uppge dessa fantasisiffror som bara finns i laboratorium. Vore det någon annan bransch än bilbranschen skulle de bli fällda för vilseförande marknadsföring. Fantasisiffrorna blir bara värre och värre för varje år.
Verkligheten kanske är 3ggr den siffran.

#6
2013-12-04 11:34

Simon: du läste kanske inte texten: "experimentbilen"
Ingen har väl påstått att detta är en färdig produkt?

#7
2013-12-04 12:46

Detta är ingen färdig bil, den är inte för produktion än utan som Hultarn säger ett experiment, en prototyp, den är fortfarande under utveckling. Racingtekniken handlar om materialen som används, och den trimmade motorn, plus att det är racerteamet som har byggt denna prototyp.

#8
2013-12-04 14:03

Kompressionen höjd från 11 till 16 på en bensinmotor. Fungerar det? Knackar den inte hela vägen?

#9
2013-12-04 14:12

Ganska fånigt experimenterande, verkar nästan som något som teknikstudenter från något tekniskt universitet brukar hålla på med.
Det har funnits mer intressanta lösningar på det de ville visa, t.ex. har ju PSA själva visat sin gashydrauliska hybrid och den måste ju vara mer intressant än det här?

#10
2013-12-04 14:33

Nån gång under 80-talet lyckades en snubbe köra från Rom till syd-Norge på en tank med en vanlig 5 växlad diesel-Golf. Genomsnittsförbrukning: 0,2l/mil.
Så låg förbrukning har mer med körsätt att göra än med teknik.

#11
2013-12-04 16:35

Då föredrar jag nog en helt vanlig bil med alla bekvämligheter men med möjlighet att ladda in någon kWh ibland, men som har en nästan lika låg bränsleförbrukning trotts att den väger dubbelt så mycket som Peugeot 208 hybrid.
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/kategori/forbrukning/

#13
2013-12-04 19:07

Tyvärr hjälper det knappast om jag drar åt helvete Peugo. PSA får nämligen inte mer resurser, eller ökar sin lönsamhet på investeringarna, för den sakens skull. Det är nämligen där problemet ligger för den bankrutta biltillverkaren. Man måste spara, överallt (även på sin racingverksamhet) och således har man även skurit rejält på hela det nya produktprogrammet. Materialkostnaderna måste ned med minst 20%, vilket Peugo noterat om han förstått franska.. Förra året exempelvis gick PSA minus 20% på sina investeringar i FoU, vilket är en alarmerande siffra. Under de senaste fem åren har man gått -5% på sina investeringar.

Så därför kan inte PSA få tag på lån ute på den öppna kapitalmarknaden utan har tvingats vända sig till staten istället. Det är förvisso möjligt att det bor en smygkommunist i Peugo. Men är det rationellt att bygga produkter som ingen är villig att betala den faktiska producentkostnaden för? Är det vettigt att medelst dessa stöd införa osund konkurrens på marknaden (som VAG exempelvis)?

Jag väntar mig inte ett intellektuellt svar från Peugo på dessa frågor. Det förmår han uppenbarligen inte leverera.

Och därför är som sagt även denna produkt ett tomt skal. Tomma tunnor skramlar mest, en hybrid med dessa prestanda finns ju redan och är inget att skryta med. Punkt slut.

MVH AL

#14
2013-12-04 19:34

När racingmekaniker får händerna fria kan resultatet bli häpnadsväckande...

Jo, den rullade ju flera hundra meter.. :)
Bra jobbat......

Förmodligen hade de glömt att tanka.. :)

#16
2013-12-04 19:36

Tekniken kan säkert finslipas ytterligare, detta är ju - återigen - en experimentbil och inte en färdig produkt. Tror den mer är ett statement från racing-teamet som vill visa att de har en bred kunskap och kompetens, och att miljöbilar också kan vara roliga på bana.

#15
2013-12-04 19:37

"Förmodligen hade de glömt att tanka.. :)"

De hade inga pengar att tanka för:-)....

MVH AL

#17
2013-12-04 19:58

"AL" : Du börjar bli tröttsam och risken är att än fler tröttnar på dig vilket vore synd. Vi har nu hört dina historier om ekonomin tillräckligt många gånger och vi har väl ingen anledning till att misstro dig?
Börja istället med att svara på den ställda frågan till dig, nämligen vilken produktionsbil som klarar den nämnda förbrukningen och prestandan. Ange gärna flera då de ju kan hjälpa till att urholka prestationen som nämns i artiklen.

#18
2013-12-04 20:17

Mistro: Jag svarade bara swemba som skrev att bilen var en ordinär hybrid och att dess koppling till racerverksamheten var just ingen alls. Min kommentar handlade just om det, att PSA försöker göra höna av en fjäder eftersom man saknar kapital. Inte så komplicerat alls att förstå.

Att en del enkla själar av den ena eller andra anledningen sedan inte tål att höra sådan enkel logik, egentligen oklart varför, är en annan femma. Jag redovisar som sagt bara fakta (som står att läsa i koncernens bokslut).

MVH AL

#19
2013-12-04 20:36

Vi har som sagt förstått din inställning "AL" liksom din vilja att påpeka fakta.
Den här gången nämnde du dock att flera tillverkare redan har produktionsklara bilar med bättre siffror och just dessa är jag nu nyfiken på.

#20
2013-12-04 20:49

Mistro; Volvo V60 plug in-hybrid (som finns att köpa) kör jämt med denna Peugeot.. Utsläppen är samma. Möjligheten att frakta passagerare och gods skiljer lite;-)

#21
2013-12-04 21:01

Japp Audi, det var precis den jag tänkte på. V60 AWD är dessutom snabbare, fyrhjulsdriven, komfortabel och framförallt, minst dubbelt eller tre gånger så säker som Peugeots senaste skramlande tunna..

Så frågan är vad PSA egentligen vill visa (vid sidan av att man saknar utvecklingsresurser)?

MVH AL

#22
2013-12-04 21:07

Så sant "Audi" men det "stora" med bilen i artiklen är nog att den är lätt att få ner i de siffror som nämns. Volvon har imponerande siffror på pappret men i verkligheten är det inte så enkelt.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volvo-v60-plugin-hybrid

En annan bil är Volt/Ampera och den är t.o.m snålare än V60 även under verklig körning.
Tycker ändå att det verkar lovande med bensinhybrider som går snålt men bra för framtiden. Det visar att det finns mycket kvar att hämta än ifrån befintliga motorer.

#23
2013-12-04 21:11

Mistro: Sedan har vi ju Tesla som en joker i leken, icke att förglömma!

MVH AL

#24
2013-12-04 21:23

Mistro skrev; "Så sant "Audi" men det "stora" med bilen i artiklen är nog att den är lätt att få ner i de siffror som nämns. Volvon har imponerande siffror på pappret men i verkligheten är det inte så enkelt."

Mäts bilarna ifråga med olika metoder? Nej. Förbrukningen är likvärdig (tills annat är bevisat av någon annan). Att mätmetoden är "sned" är vi överens om.

#25
2013-12-04 22:22

De uppgivna förbrukningssiffrorna för dessa typer av hybrider är ju lite märkliga. Eftersom så många inte tycker att varken 15 mils eller 40 mils räckvidd på en laddning räcker för elbilar så borde man väl köra även dessa hybrider i alla fall 40 mil vid ett tillfälle och se vad medelförbrukningen skulle bli då... Gissar att den blir avsevärt högre än de siffror som redovisas... Sen kan man ju även köra korta sträckor där elektriciteten räcker till och redovisa snittförbrukningen av el. Dessa vägda förbrukningssiffror (gissar att det är nåt sånt) säger ju egentligen ingenting.
Sen skall vi ju inte glömma att just denna bil inte är en produktionsbil så vi vet ju inte riktigt säkert enligt vilken norm man mätt....

#26
2013-12-05 09:06

Minns inte artiklen så noga men inte tusan är en prototyp testad i EU-cyklen?
Bilen ifråga är nog dock ändå för dyr att serietillverka i dagsläget men en del utav tekniken kan säkert bli användbar framöver.

"AL": tänkte närmare på hybridbilar,som bilen i artiklen är.

#28
2013-12-05 11:53

AL: när får vi veta vilka produktionsbilar som klarar sig på 0,19? Och som inte måste laddas?

Sedan får du gärna sluta tjata om PSA's ekonomi, vi känner alla till det, och det väcker bara ont blod när du upprepar det, vilket jag tycker är onödigt.

#29
2013-12-05 16:04

hultarn; AL skrev ordagrant: "Tomma tunnor skramlar mest, en hybrid med dessa prestanda finns ju redan och är inget att skryta med."

Jag har svarat på frågan som Mistro ställde: Volvo V60 plug-in hybrid. Men nu plötsligt lägger du till: "AL: när får vi veta vilka produktionsbilar som klarar sig på 0,19? Och som inte måste laddas?"

Ja, den frågeställningen har vi inte haft här i denna tråden förut, så varför kräver du AL på ett svar?

#30
2013-12-05 17:25

Jag har tagit bort en dubbelkommentar, en tramskommentar och ett påpekande att ta bort tramskommentaren. Så att ni vet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#31
2013-12-05 20:17

Bra, Fredrik! Du håller kvar vid den nya linjen. Utmärk! Små, korta insatser. Precis vad som behövs.

#32
2013-12-05 20:34

Nja "Audi" riktigt på detta viset var det inte utan det som "AL" var ute efter var precis som vanligt att ge lite extra skit till PSA....Fakta och saklighet i all ära men här handlar det om något mer vilket jag liksom hultarn tycker är väldigt tråkigt.

Så här skrev "AL" : Sådana utsvävningar har inte företaget råd med. 8 sekunder till 100 och 49 gram co2 är ju heller inget märkvärdigt. Det finns det många andra tillverkare som erbjuder i sina produktionsbilar, dessutom med bättre prestanda.

Följdfrågan blev förstås då vilka dessa många produktionsbilar som menades.
Du "Audi" fyllde då i med V60 Plug-in vilket också är en hybridbil men dock en laddbar sådan. Någon liknande bil som den i artikeln finns inte i produktionsklar version,men jag fyllde själv ändå i med Amperan/Volt för att inte dra runt kniven mer än nödvändigt.
Såg sedan att "AL" hade lagt till med: Ja just det,..det var V60 Plug-in som han hade tänkt på och adderade dessutom än mer skit till sammanhanget.

Tror nog att "AL" kan få klara sig ur det här själv "Audi" och svara på "Hultarns" fråga den här gången som efter omständigheterna är klart befogad.

#33
2013-12-05 21:47

Mistro, jo den gode AL har väl en förmåga att i tid och otid såga PSA och dess produkter. I detta blir jag otvivelaktigt tvåa;-) Beteendet hos AL och mig, kan möjligen ha ett samband med en viss frankofils inlägg och okritiska förskönande av vissa bilar. Jag kommer att fortsätta med detta lite aparta beteendet, så länge frankofilen kör sitt race.

Åter till debatten; jag läste inte hela tråden (alternativt glömde/missade AL:s inlägg) - ber om ursäkt för detta. Men bortsett från Volt/Ampera finns det faktiskt ytterligare minst en bil som fixar artikelns prestanda; BMW i3 Range exetender.

PSA:s variant med glasfiberfjädring, kolfiberkomponenter, 1:16 i kompression, rakskurna drev, specialolja, kolvar med karbonbeläggning, osv ger i alla fall mig ett lätt leende på läpparna.

VW XL-1 är en mer realistisk bil som inte klarar 0-100 på 8 sekunder. Det är även en laddhybrid - men är produktionsmässig.

#34
2013-12-06 08:32

Audi: men BMW:n är ju en elbil som ska laddas, med bensinmotor som tillägg.
Då är Tesla ännu snålare, men de är båda en annan typ av bil.

Anledningen till att jag frågade AL är att han påstod att det finns många tillverkare som redan fixar de snåla utsläppen, men han har inte svarat på frågan om vilka. Det är en smula märkligt, då han säger sig vilja hålla en faktabaserad debatt.

Pluginbilar och helelbilar är ju en annan kategori, och ska inte jämföras. De måste laddas i timtal från nätet för att nå ner till de låga utsläppen.

Den här experimentbilen är en hybrid, som Prius (inte plugin) och Hondas motsv.

#35
2013-12-06 10:33

Tveksamt om du är tvåa "Audi" ;) ,..finns nog fler som gärna slåss om den utmärkelsen. Det är bara bra att vi alla har åsikter att bidraga med men det blir tråkigt när det går till rena dumheter för då försvinner sakligheten i det hela.
Raphael är ett bra exempel på detta för trots att han har mycket kunskaper på vissa områden så gör han självmål på självmål vilket till slut leder till "självmord"
Han syns inte mycket mer och har inte kommenterat mig på månader vilket jag tolkar som att han har blockerat mig.
Detta för att jag har påpekat just bristerna i hans tokhyllningar som aldrig tar slut. När man då samtidigt sågar allt annat och inte svarar på kritik,..ja då blir man till slut inte tagen på allvar.

Samma sak säger jag till "AL" som jag anser har långt mer att bidraga med så varför slösa energi på att fortsätta skriva samma sak om och om igen?
Blir ju inte så kul att först behöva filtrera allt som skrivs utav någon för att kunna få ut guldkornen som man vet finns där någonstans.
Dessa guldkorn har tyvärr på senare tid blevit allt f'ärre på sidan totalt sett. :(

#36
2013-12-06 12:15

Nu skrev jag som sagt inget om att V60 D6 inte behöver laddas - precis som att Peugeots uppvisningsbil behöver göra det (via motorn vilket drar bränsle). Jag skrev istället att det redan finns bilar på marknaden som erbjuder bättre prestanda i kombination med lika låga utsläpp och i allt väsentligt är en bättre lösning med avsikt på komfort, utrymmen, säkerhet, kvalitet och framkomlighet. Den bilen heter som sagt V60 D6 AWD.

V60 D6 laddar f.ö också sina batterier själv - via bromsarna så den behöver inte enbart hämta energi via vägguttaget.

En viktig förutsättning när man diskuterar sådana här saker är att man inte kan skapa energi utan enbart omvandla den. Om Peugeots koncept behöver ladda sina batterier via motorn så kommer det att gå åt mera bränsle och de angivna 0,19 l/mil kommer då inte att kunna realiseras.. Precis som att en elhybrid behöver ta sin energi via vägguttaget. Nettoskillnaden mellan dessa två lösningar har vi inga kunskaper om, men jag tror inte att PSA:s lösning är bättre än Volvos (som klarar 5 mil på enbart el och det fungerar kan jag intyga), även om jag låter det vara osagt. En bensinmotor är ju inget under av effektivitet direkt....

Vad gäller min inställning till PSA så är det sant att jag inte tycker om osund konkurrens. Jag anser t.o.m att hela PSA-koncernen borde ha avvecklats, eftersom det uppenbarligen finns andra bilproducenter som kan tillgodose marknadens efterfrågan på ett billigare och bättre sätt. Att PSA sedan har finansiella problem och ineffektiv produktutveckling syns som sagt i de nya produkterna, där man sparat in överallt för att inte gå med förlust.

Sådana här saker skulle exempelvis Peugo kunnat förstå om han bara hade förmågan att läsa en koncernredovisning. Den är förvisso på franska men finns också på engelska att ladda ner från PSA:s hemsida. Raphael har exempelvis hänvisat till den tidigare när han påstod att företaget var helt skuldfritt år 2011 (inget aktiebolag är helt skuldfritt, speciellt inte ett bolag med en omsättning i mångmiljardklassen, men Raphael saltar ju det mesta när han argumenterar så ingen blev väl förvånad)..

Idag har PSA-koncernen en skuldandel på 124%, dessutom som sagt ineffektiv organisation. Därför är deras ekonomiska status allt annat än sund. Produkterna följer detta mönster... Inget konstigt alls egentligen.

MVH AL

#37
2013-12-06 14:15

"Nu skrev jag som sagt inget om att V60 D6 inte behöver laddas - precis som att Peugeots uppvisningsbil behöver göra det (via motorn vilket drar bränsle"

haha, och samma sak gäller ju för Tesla. Den laddar sig inte själv. Nånstans ska energin komma ifrån.

Men, var är de "många tillverkarna? Du använder en modell (som Audi tipsade om), som är en laddhybrid, men de många andra?

Nejdu, AL. Det här blev inte seriöst.

Du behöver som sagt inte upprepa vad du sagt om PSA.s ekonomi. Vi vet det nu. (sedan länge)

#38
2013-12-06 15:21

Vi har ju redan definierat en rad tillverkare i denna tråd hultarn, och du drar själv till med ytterligare en. Poängen med resonemanget var dock fortfarande att det inte är särskilt revolutionerande med 49g/km, som sagt - jag drar det inte en vända till, hultarn får lära sig att förstå skriven text och andemeningen i densamma). Vilken väg man sedan väljer för att nå dessa utsläppsnivåer och vilken som är att föredra är en annan debatt.

Och skälet till att jag drog upp det var för att min kritik bygger på att PSA (i sedvanlig ordning) försöker göra höna av en fjäder. Man har dåligt med kapital och gör då en prototyp som drar 49 g/km samtidigt som marknaden redan tillhandahåller sådana alternativ till köparna (som fungerar).

I min värld lyser paniken för biltillverkaren igenom lång väg och jag kan inte begripa varför man inte bara avvecklar PSA på en gång - eller säljer iväg eländet till Kina där det ändå kommer hamna före eller senare. Den dagen som politikerna på hemmaplan kan släppa på sin sedvanliga prestige och inse att Frankrike inte längre är den ekonomiska eller politiska stormakt som man gör allt för att ge sken av och möjligen bibehålla.

Tyvärr som sagt, det kommer komma en tid när bubblan spricker och den dagen lär vi alla kunna hålla oss för skratt, i alla fall ekonomiskt. Tragiskt men sant, det är både mina och hultarns pensionspengar som kommer att ryka först, bara för att PSA skall kunna fortsätta producera undermåliga plåtschabrak.

MVH AL

#39
2013-12-06 16:02

Hultarn - 3 produktionsbilar kommer här och antagligen finns det flera - t ex borde man kunna räkna in även BMW i3 med "räckviddsförlängare". Fast du kanske har nån begränsning som utesluter dessa ifrån jämförelsen även om jag personligen tycker att de är väldigt relevanta. Det relevanta borde ju i så fall vara snittförbrukning, utsläppsnivå och räckvidd - inte vilken teknik tillverkaren använder.
* Opel Ampera - 0,12 l/mil, 27 g/km
* Toyota Prius laddhybrid - 0,21 l/mil, 49 g/km
* Volvo V60 Plugin hybrid - 0,18 l/mil, 48 g/km
Dessa mätta enligt gängse normer (sen hur väl det motsvarar verkligheten är en annan sak) medan vi inte vet enligt vilka ev normer som Peugeoten är uppmätt.

#40
2013-12-06 16:30

Det är intressant att AL påstår att jag måste lära mig att förstå skriven text, när han själv uppenbarligen inte förstår vad jag skrivit till honom:
"Du behöver som sagt inte upprepa vad du sagt om PSA.s ekonomi. Vi vet det nu. (sedan länge)"

Istället drar han ännu ett inlägg om detta ämne, denna gång jättelångt. Jag har inte sett någon säga mot honom i denna artikël, så varför upprepa, och upprepa och upprepa... Är det månntro hans åttonde inlägg om PSA's ekonomi enbart i denna artikel?
Är det konstigt att folk blir trötta?
Varför förstår inte AL att folk blir upprörda av hans kommentarer?

Fortfarande kan man inte jämföra äpplen och päron, och det vet AL, men han kan ändå inte motivera sitt påstående. Laddhybrider är inte samma sak som hybrider.

AL sitter inne med stor kunskap, det är synd att hans himmel tycks förmörkas av andra tankar...

#41
2013-12-06 17:43

Och för att återupprepa: Jag har fortfarande inte gjort någon jämförelse med andra (producerande) hybrider (tvärtemot PSA:s koncept), jag har bara konstaterat att det inte är något revolutionerande med 49g/km, och att det saknas fog för att lansera det som något unikt eller tekniskt nyskapande.

Anledningen till att PSA gör detta hänger ihop med deras dåliga ekonomi och skälet till att jag är noga med att poängtera att företaget har dålig ekonomi är för att det går ut över deras produkter, som vi trots allt diskuterar. Sedan så kvarstår mina samhällsekonomiska invändningar, eller att PSA som koncern borde avvecklas och ägna sig åt annat än biltillverkning. Jag är noga med att påpeka det eftersom det är jag som är med och bekostar detta vansinne och slöseri av sällan skådat slag. Anledningen till att man gör detta hänger som sagt ihop med att modern biltillverkning är en politisk lekstuga, där korruption och maktfullkomlighet firar julafton.

Samma invändningar gäller GM, Opel, Renault och en radda tillverkare ytterligare, som snedvrider konkurrensen och med alla tillgängliga och skrupelfria medel försöker tillgodogöra sig bilköparnas slantar. Det ser vi också i dessa trådar!

Därfär kommer jag även i fortsättningen att kritisera PSA. De saknar i mina ögon existensberättigande och har redan avvecklats av bilköparna själva. Just nu lever man på lånad tid,.

MVH AL

#42
2013-12-06 21:09

AL säger att han " inte gjort någon jämförelse med andra (producerande) hybrider"

Detta trots att han tidigare påstod: "8 sekunder till 100 och 49 gram co2 är ju heller inget märkvärdigt. Det finns det många andra tillverkare som erbjuder i sina produktionsbilar, dessutom med bättre prestanda"

Så frågan kvarstår: vilka är de många tillverkarna?
Var är faktan AL? En Prius sägs kunna klara sig på 0,4 l bensin per mil, denna experimentbil klarar sig på hälften. Utan att laddas externt.
Jag måste ha missat något, för vad jag vet så är Priusen den snålaste hybriden. Upplys mig (och andra som också frågat här), vilka är de många tillverkarna?

I 8 inlägg av totalt 40 har nu AL påpekat PSA's ekonomi, man undrar ju varför? Ingen är obekant med situation, och ingen har sagt mot. Varför upprepa?
Samtidigt som han själv säger sig vilja ha korta inlägg och fakta, förlorar han sig i egna utsvävningar.

#43
2013-12-06 21:58

hultarn kan med fördel läsa Pi:s inlägg 16.02. Om hultarn behöver översättning eller annat, så kan jag bistå.

F.ö. håller hultarn på med något som liknar det han kritiserar även om han inte fattat det själv. Skillnaden är att AL sablar ner ett bilmärke; hultarn däremot sysslar med personförföljelse. Moderatorn borde göra sitt jobb här.

#44
2013-12-06 23:48

Hultarn har som sagt redan fått svar. Det finns inget mer att tillägga (annat än att han avkräver mig svar utifrån ett påstående som jag aldrig uttryckt utan som hultarn på sedvanligt maner fantiserat ihop själv, men det är ju inte första gången han inte läser innantill)..

Angående PSA:s ekonomi är det däremot ett sorgligt kapitel. Och inte nog med det. Med sådana astronomiska belopp som det är frågan om kunde den franska staten (och vi som håller den flytande) gjort mer nytta på annat håll. Visste ni exempelvis att det stöd som PSA fått motsvarar 937 500 st hjärtoperationer, 1 250 000 st ballongsprängningar eller 961 368 stycken höftledsoperationer. Så PSA-stödet är inte bara slöseri med resurser, det är dessutom empatilöst. Men det förstod ni nog.

MVH AL

#45
2013-12-07 01:05

År 2011 subventionerades fossila bränslen med 3 500 miljarder kronor världen över. Oljeindustrin göds med statliga medel. Bilindustrin sitter helt enkelt i knäet på oljeindustrin och har så gjort i över 100 år. Därför är det inte undra på att utvecklingen av förnyelsebara bränslen, energieffektivare och renare bilar tar onödigt lång tid. Att Peugeot med sin 208 Hybrid FE, försöker bidra till att minska oljeberoendet och utsläpp, är berömvärt tycker jag.

#46
2013-12-07 09:30

@John, ja det är väl bevis nog att politikerna inte själva tror på klimathotet utan bara håller liv i myten för att det är ett sådant fantastiskt politiskt styrmedel. Man kan snart driva igenom vilka skatter och förslag som helst, i klimatets namn.

Miljön är viktig. Den verkliga miljön.Vår närmiljö. Den kan vi göra något åt.
Klimatet sköter sig självt.

#47
2013-12-07 14:19

Nu tror jag inte att de där 3 500 miljarder som John2008 pratar om avser direkta subventioner, vilket är vad jag debatterar häri fallet PSA. Siffran som John2008 anger, som i sig motsvarar vad vi i Sverige producerar under ett helt år, torde snarare gälla att utnyttjarna av fossila bränslen inte betalar sina verkliga samhällsekonomiska kostnader, exempelvis vid transporter, industriproduktion eller uppvärmning av hus etc. Det är alltså en stor skillnad mellan att ha en underinternaliserad energianvändning och att medvetet pumpa in medel i en ekonomiskt blödande biltillverkare till ingen som helst nytta.

Jag har inga direkta kunskaper om hur rimliga dessa 3 500 miljarder verkligen är. Rent spontant låter det inte som om man följt de gängse normer som råder inom ekonomisk kalkylering och fastställandet av negativa externa effekter, även om jag låter det vara osagt utan att ha sett underlaget först. Men det är onekligen ett intressant problem att fördjupa sig i.

Till syvende och sist är energianvändningen en politisk fråga och precis som Swemba så klokt påpekar är det främst den politiska handlingsförlamningen som är det stora hindret. Politiker är som bekant korrupta och ser mer till sin egen makt än att lösa verkliga problem (därför slösar man nu bort skattepengar på PSA). Det som behövs är att världens stora regeringar kan komma överens om långsiktiga och ekonomiskt hållbara spelregler. Då kommer industrin snabbt att anpassa sig, tekniska lösningar finns det ju redan.

Men inget av detta motiverar att vi skall låta tusentals människor lida i sviterna av att PSA stjäl resurser ur den franska statsbudgeten. Kapital som istället kunde använts till gamla och sjuka eller annan mer värdeskapande verksamhet än att subventionera en biltillverkare som bygger undermåliga produkter. Så att köpa en PSA-produkt är att göra ett inhumant val.

MVH AL

#48
2013-12-07 16:40

Om de kan omsätta det mesta av denna teknik till en produktionsbil är väl bra. Är dock lite skeptisk till bladfjädrarna...

Men man lär sig ju dock en hel del i dessa spalter: Jag måste ju t ex skälla ut grannen imorgon för att han köpte en ny 208 i år och därmed är skyldig till en massa mänskligt lidande. Efter att ha gjort det så måste jag ta kontakt med en gammal bekant som bl.a. sitter i kommunfullmäktige och därmed tydligen är korrumperad och tvärt avsäga mig bekantskapen...(OBS! Ironi för de trögfattade).

Allvarligt..., nu får väl någon reagera här på vederbörande persons privata korståg här?

#49
2013-12-07 17:02

70 miljarder räcker till många hjärtoperationer. Det är kan vem som helst begripa. Resten av ekonomiämnet är dock lite mer komplext och troligtvis svårare för Rålle G att förstå sig på så jag undviker att kommentera hans senaste inlägg.

MVH AL

#50
2013-12-07 18:13

Intressant att denna artikel blivit en följetång om hur många människor som kommer att få lida pga PSA's dåliga ekonomi.
Och att ingen sätter stopp för det....

#51
2013-12-07 18:23

Jag har inte haft tid att gå genom allt så det här kommer kanske en gång extra.
Bladfjädrar i glasfiberarmerad plast har ju funnits sedan länge på Corvette och när det gäller förbrukningen går ju VW XL1 på 0,09 l/mil.

#52
2013-12-07 18:24

Audi: jag tycker nog inte att du har anledning att ropa på moderatorn. Att fråga efter fakta är inte förbjudet.
Inte heller att påpeka att artikelsvar efter artikelsvar (nu är det 11 av totalt 48 svar) fylls med saker som inte relevant.

Pi's svar anger laddhybrider, och artikeln handlar inte om en laddhybrid som bekant.

Däremot kan det ifrågasättas att jag och andra bemöts med överlägsenhet och insinuationer ifrån visst håll. Att det tillåts är högst obegripligt.

#53
2013-12-07 19:02

hultarn - det intressanta måste ju vara energiförbrukning och därmed sammanhängande utsläppsnivåer - inte vilken teknik man valt. Och denna bils förbrukning är ju dessutom på intet vis verifierad såvitt jag förstått. Som redan sagts så är det ju oekonomiskt att skapa elenergi via en förbränningsmotor för så många inbromsningar med åtföljande energiåtervinning tror jag inte vi skall förlita oss på. Det måste med andra ord vara betydligt effektivare att nyttja en enkel laddning via elnätet när man behöver och kan fylla på elenergi - vilket Peugeot utan större problem borde kunna göra även med denna bil och på så sätt rimligen få den ännu energieffektivare som helhet. Sen är det absolut rätt att försöka hitta nya drivlinor men de bör ju vara rimliga att realisera och även teoretiskt ge möjlighet till besparingar totalt sett.

#54
2013-12-07 19:36

Pi: jag håller med dig om att det egentligen inte är smart att ha förbränningsmotor alls. Ren el ( i den mån man kan kalla den så om den kommer från nåt tyskt kolkraftverk..) är förstås att föredra.

Kruxet är samma idag som för 100 år sen, när elbilarna var vanligare än idag, räckvidden.
Än så länge har ingen lyckats lösa det, det blir olika slags kompromisser.

Bilen i artikeln är en experimentbil, en hybrid. den behäver inte laddas, Precis som Prius då. Ingen har sagt att den aldrig kommer bli en laddhybrid, som Prius plus.

Som du säger är förbrukningen inte verifierad, vi vet inte hur de kommit fram till siffran. Kanske har de kört i en EU-cykel, kanske inte.
Men, vi får väl tro dem tillsvidare, och som ren hybrid ska den jämföras med andra rena hybrider.

Annars blir det lika fel som att jämföra Prius och Prius plus. Då är ju vanliga Prius jättedålig, och det finns ingen anledning alls att köpa den, ens göra den....

Experimentbilar, oavsett vem som gör dem, har ofta något bra att tillföra kommande produktionsbilar. Här och var över hela världen kläcks det ideér, en del av dem kommer var man får glädje av i framtiden. Vi får hoppas att det kommer nåt bra även ur denna.

#55
2013-12-07 20:25

Jag har svårt att förstå varför man inte skall få påpeka ett par uppenbara saker i och med denna bil. Först och främst är den inte särskilt unik utifrån ett bränsleperspektiv. Det finns fortfarande andra serieproducerade bilar som drar motsvarande eller mindre bränsle. Vore jag i PSA:s kläder (och det är jag lyckligtvis inte) skulle jag satsa mina resurser mot ett koncept som förstärker en image som nyskapande, eller vad nu syftet med detta fulsäljkoncept är. Hade man i alla fall legat runt 0,1 l/mil kunde man blivit lite imponerad (vilket ju VW visat är möjligt). Så för mig är det obegripligt att man lägger sig på 0,19 l/mil. Det finns ju ändå ingen som kan kontrollera siffrornas innebörd och bluffa är knappast PSA ensamma om att ägna sig åt.

Sedan har jag min fulla rätt att uttrycka mina åsikter om det stöd som PSA erhåller och vilka konsekvenser det ger. Det är i allra högsta grad relevant för både bilen som artikeln. PSA saknar nämligen utvecklingsresurser och det man har tillgång till har betalats av någon annan (exempelvis gamla och sjuka). Det är i min värld oetiskt.

Så denna bilmodell borde aldrig har byggts. Den är totalt innehållslös och är bara tänkt att stärka Peugeots image. De resurser som den tagit anspråk borde använts på annat håll i den franska ekonomin - det behövs nämligen :-).

MVH AL

#56
2013-12-07 20:34

Här finns en analys som är klockren: http://www.svd.se/naringsliv/miljardrullningen-som-baktande_8801154.svd

Läs och begrunda.

#57
2013-12-07 20:51

Tack Audi för en mycket bra och intressant länk! Den borde alla läsa.

Betalar kalaset? Jo det gör vi konsumenter. För ni skall inte inbilla er att detta är gratis.

Lägg ner PSA - och tvinga hela bilindustrin att överleva av egen kraft.! Då får vi konsumenter också bilar som vi efterfrågar, med bättre kvalitet och egenskaper. PSA tillhandahåller som sagt inte detta (och har inte gjort på en herrans massa år - precis som framkommer i artikeln)...

MVH AL

#58
2013-12-07 21:20

Oljeindustrins lobbyorganisationer är stor, de har makt och miljarder pengar att spendera på att säga att klimathotet inte finns, och de betalar politiker att inte fatta nödvändiga beslut för att sänka våra utsläpp. Människan har förstört Jordens mekanismer för upptag och hantering av Co2 - skövlingen av regnskogen är ett exempel. Samtidigt med denna skövling så släpper människan ut allt mer Co2 än någonsin tidigare, det är en del av industrialiseringen och förbränningen av kol och olja. Dessa faktorer bidrar tillsammans till att det är "stopp i rören" hos Jordens hantering av detta, vilket bidrar till uppvärmning av haven, försurning av haven och att klimatet påverkas snabbare och kraftfullare än utan denna påverkan från mänskligheten.

Jag tycker det är bra att företag, som exempelvis PSA-gruppen, agerar för att få ner utsläppen - även om det går långsamt. Elbilar idag har sina begränsningar, särskilt på vintern. Sedan är jag inte bekväm med de dyra och miljöfarliga lithium-batterierna, det blir som att gå från pest till kolera att gå från olja till lithium-batterier. Det innebär stor miljöförstörelse att ta upp allt lithium och frågan är om det räcker, det är ju en ändlig resurs precis som kol och olja Så nej, idag finns det ingen optimal lösning åt något håll, men jag hoppas att det kommer i framtiden.

#59
2013-12-07 21:22

Det finns några här som borde tvingas läsa artikeln jag länkade till. Tyvärr kommer de att förneka det som för andra är uppenbart. Så då kör vi igen...

#60
2013-12-07 21:40

Ja hade vi inte slösat bort mångmiljardbelopp på att hålla företag som PSA och Renault under armarna så skulle vi haft råd att ta fram energisnålare motorer. Det borde till och med den mest inbitna frankofil kunna inse.

F.ö finns det som sagt redan bilar att köpa som har samma eller lägre förbrukning än denna konceptbil så om Raphael nu vurmar för klimatfrågan borde han propagera för dessa istället. Så nu ser vi alla fram emot att läsa inlägg som syftar till att främja försäljningen av BMW i3, VW:s kommande elbilar och Volvo V60 D6.

MVH AL

#61
2013-12-07 22:07

AL kan väl starta en tråd i forumet där han med sin lärjunge(ar)? kan tävla i hur mycket skit de kan kasta på PSA och andra tillverkare som i deras nyliberala ögon inte förtjänar att leva?

Då kan vi övriga istället här diskutera vad artiklarna handlar om. Det blir så mycket trevligare då...

#62
2013-12-07 22:16

Du får läsa på vad nyliberalism innebär Rålle G.

MVH AL

#63
2013-12-07 22:25

På minussidan har Vi Bilägare skrivit:" Kommer aldrig att produceras"
Borde inte det stå på plussidan istället? :)

#64
2013-12-08 18:41

Rålle: nu lever du farligt. Det finns vissa saker man inte får prata om här.
Det finns de som tror att de har en unik rättighet att fylla artiklarna med diverse ovidkommande utläggningar, och det får man inte ha åsikter om.

Vid det här laget har ViBartiklar fyllts med hundratals upprepningar om PSA's ekonomi, oavsett om det är relevant för artikeln. Tycker man inte att det är OK, och påpekar att inläggen borde handla om artikeln, så blir man snabbt nersablad, gärna också påhoppad med diverse påståenden om att fantisera, inte kunna läsa och förstå.

Men det är tydligen OK för Kungen och hans kronprins, de tycker att det bidrar till ett bra debattklimat.

#65
2013-12-08 18:50

Det är helt riktigt hultarn, att det är galet att stödja en biltillverkare med mångmiljardbelopp. Det är särskilt tokigt eftersom det sker på bekostnad av andra grupper i samhället, såsom gamla och sjuka exempelvis. För ingen kan väl på allvar mena att det är viktigare med PSA:s existens än att folk får sina mediciner, att gamla får vård eller att barnen får en ordentlig skolgång? Tänk vad mycket nytta de där 75 miljarder kronorna, som franska staten lagt på detta vanvettiga projekt till biltillverkare vid namn PSA, kunnat göra för andra grupper i samhället. Men tyvärr har inte de lika skickliga lobbyister och därför ser prioriteringen ut som den gör.

Samtliga bilköpare i EU borde informeras om denna vedervärdiga prioritering och därför tänker jag fortsätta att framföra sådan kritik här i trådarna: PSA= det inhumana bilvalet

MVH AL

#66
2013-12-08 23:50

Logiken verkar vara att vi alla borde hjälpa den franska staten genom att köpa franska bilar, så den får pengar över till "viktigare" saker.

#67
2013-12-09 11:51

Om vi kanske skulle återvända till artikeln istället för att bedriva (anti-)propaganda?
Det är ju självklart beaktansvärt att försöka rädda världen, men här känns inte som rätt forum.

#68
2013-12-09 11:57

En sista runda bara! Här har ni en bra överblick över statliga bidrag till bilindustrin! http://www.svd.se/naringsliv/bildspel-stoden-till-bilindustrin-2009-2010_8806260.svd

#69
2013-12-09 19:01

Ja Trasten, man ser att tyskarna är inte dåliga de heller på att ge statliga statliga bidrag. Men även Spanien, Storbritannien och Italien sysslar med det som vi kan läsa spaltmeter om på ViB, att Frankrike gör. Jag tycker att man måste få svara när ett fåtal personer anser som främsta rättighet att diskutera biltillverkares ekonomi och deras eventuella existensberättigande.
Men även om det är klart "off topic", tycks ingen moderator reagera.

Men nu till artikel och det som egentligen skulle diskuteras: Vad tycker du om Peugeot 208 Hybrid FE?
Man kan inte låta bli att undra varför det inte redan finns mängder med liknande bilar i produktion.

#70
2013-12-09 19:51

John2008 - ja, varför finns det inte massor av sådana här bilar redan ? Som jag ser det av en av följande orsaker alltså - endera är Peugeots tekniker osedvanligt kluriga eller så är det precis tvärtom...alltså att det är helt fel tänkt. Personligen tror jag nog att det kan vara det sistnämnda tyvärr för smarta idéer är annars alltid välkomna.

#71
2013-12-09 20:20

För det första är detta ju en experimentbil. Den lär aldrig sättas i produktion i sin nuvarande skepnad utan man testar bara lite olika tekniker.
För det andra så finns det gott om hybrider på marknaden redan, om det är hybrider generellt ny syftar på - även hos PSA.

Personligen vill jag veta mer om Hybrid Air, när och om den nu kommer.

#72
2013-12-09 20:41

Nej John2008, du har helt missuppfattat. Vad det handlar om är att man som bilköpare inte skall välja fordon från bilföretag som erhåller subventioner. Det finns flera anledningar till det.

1. Företag som får gåvor (subventioner) producerar i genomsnitt sämre produkter än dem som inte får pengar från staten i tid och otid. Företagen som betalar sina egna räkningar är mer alerta på marknadsförändringar, har en högre produktivitet och output och håller generellt sett en högre kvalitet.

2. Subventioner, eller riktat stöd, urholkar och snedvrider konkurrensen på marknaden. Bilköparens makt som konsument urholkas.

3. Subventionerna betalas på något sätt och resulterar i att andra nödvändiga investeringar får skjutas på framtiden eller inte genomförs alls. Subventionerna är negativa rent samhällsekonomiskt (de gör oss alla fattigare)

Ja det var några snabba ord om detta. Köp inga produkter från vare sig GM, PSA, Fiat eller Renault. Historien talar sitt tydliga språk på den punkten. Det finns gott om andra biltillverkare som tillhandahåller minst lika bra, eller bättre, produkter till ett samhällsekonomiskt lägre produktionskostnad. Köp dessa istället, då använder vi våra resurser mest effektivt.

Den som tycker sådana här saker är intressanta kan med fördel anmäla sig till en grundkurs i Nationalekonomi. Den finns att läsa på de flesta universitet och högskolor.

MVH AL

#73
2013-12-09 20:54

Gillar när du talar klarspråk AL. Det är då din kompetens briljerar!!
Tummen upp!!
:o)

#74
2013-12-09 21:44

Finns det även högskolekurser om hur man håller sig till ämnet? Jag och andra skulle uppskatta om AL kunde skriva i forumet istället när kommentarerna t. ex. här i denna tråd blivit helt Off topic. Att man inte kunde hålla sig till ämnet var väl en av anledningarna till att man stängde ned kommentarsfunktionen, om jag inte minns fel.

#75
2013-12-09 21:53

Trams John. Al har rätt!
Bojkotta företag som urholkar min pension och äldrevård!!

#76
2013-12-09 22:03

Kul Jes att du gillade det jag skrev!

John2008: Denna tråd handlar om Peugeot. Jag kritiserar företaget Peugeot och anser att produkten som visas här aldrig skulle ha byggts eller färdigställts utan att PSA (som äger både Peugeot och Citroen) istället skulle ha avvecklats.

Eftersom det finns en del här som inte tycker som jag så har jag nu givit mina argument i frågan. Så "Vad tycker du om Peugeot 208 Hybrid FE?"

Svar: Att den aldrig borde ha byggts och att den är en undermålig produkt framtagen av ett företag i kris.

MVH AL

#77
2013-12-10 13:15

AL brukar anklaga mig för att ha dålig läsförståelse och att fantisera ihop saker, särskilt när jag vill att han presenterar fakta, vilket han inte kan ibland.

Men, jag tycker mig ändå förstå att denna artikel handlar om experimentbilen 208, vilket också frågan antyder: "Vad tycker du om Peugeot 208 Hybrid FE"
Rätta mig om jag har fel, denna artikel handlar väl inte om subventioner till biltillverkare? Vilket för övrigt även förekommit i Sverige....
Dessa subventioner föreslår jag diskuteras i en separat tråd på forumet, så kan vi andra som inte har sjuka behov av att spy galla på tillverkare och politiker istället diskutera artikelfrågan.

Likaväl fortsätter någon med sitt predikande, är uppe i 17 inlägg om PSA's ekonomi enbart i denna artikel.
Är det inte snart dags att redax styr upp det hela?

#78
2013-12-10 14:07

Ämnet handlar om en Fransk bil och det är tillräckligt för att folk skall uttrycka sitt hat på alla sätt och vis. För mig som inte förstår företagsekonomi så är det ändå ganska klart att både Fiat,PSA och Renault idag bygger betydligt bättre bilar på alla vis än någonsin tidigare.
Att hävda någonting annat tycker jag är rent nonsens.

Kunde de ha byggt än bättre bilar? ...Säkert,men vem vill betala 100.000kr mer för en Peugeot t.e.x ? och är de verkligen så mycket sämre än de bilar som faktiskt kostar just 100.000kr mer?
Skit samma vilket men jag tycker att tonen här är allt annat än munter!

#79
2013-12-10 14:23

Bra att fler reagerar, återstår att se om redak själva till slut får upp ögonen på hur det totalt spårat ut på sistone. Just denna tråd är ett praktexempel.

#80
2013-12-10 19:56

Mistro tar upp en intressant sak och det rör priset på produkten. Ett genomgående tema inom all produktutveckling är att det är marknaden som sätter priset. Producenten får därefter anpassa sig efter marknadspriset och efterfrågan på varan. Eftersom det inte är möjligt att vara med inom alla områden tvingas respektive biltillverkare, efter att ha studerat marknaden (via kundkliniker etc), att prioritera olika områden och tona ned andra (s.k cost-cutting) - annars blir bilen för dyr att bygga. Som jag tidigare nämnt är Toyota mästare på detta medan PSA inte är riktigt lika skickliga (och här skulle jag kunna skriva en avhandling ytterligare om hur diverse sydländska biltillverkare under 80-talet ropade på tullar och regleringar av japansk teknologi istället för att anamma den, det är därför som man fortfarande ligger 20 år efter övrig industri i produktionsteknik).

Tillvägagångssättet illustreras mer ingående i litteraturen, förslagsvis "Från Taylor till Toyota" kan alla ni som är intresserade av modern bilproduktion lära er mera om detta:

http://www.bokus.com/bok/9789144013466/fran-taylor-till-toyota-betraktelser-av-den-industriella-produktionens-organisation-och-ekonomi/

Om vi nu överför detta på denna produkt så är det uppenbart att PSA aldrig skulle kunna sätta den i produktion, såvida man inte anser sig kunna få ordentligt betalt för produkten i fråga. Därför är det också en konceptbil - och utifrån vad jag hittills skrivit - en totalt onödig sådan.

Sist men inte minst: Det är alltid någon som får betala. De 100 000 som Mistro tar upp betalas redan, fast inte av Peugeots köpare utan gamla och sjuka, som tvingats göra avkall på sina behov och konsumtion för att PSA skall kunna hållas flytande ett tag till. Peugeot- och Citroens modeller är därför ett oetiskt val.

MVH AL

#81
2013-12-10 20:27

Om man anser att det är helt ointressant att Peugeot tagit fram den här prototypen så kan man dels låta bli att läsa artikeln, dels ställa Vi BIlägare till svars för varför de skriver om den. Att Peugeot vill att vi läser om vad de testar är kanske inte så konstigt.
Off topic: Såg en notis i DN om stödet till Grekland, 250 miljarder för att täcka deras underskott och det var inte SEK utan Euro. Bara som jämförelse med det stöd som bilindustrin i Europa fått sedan -09 (250 miljarder sek). Man kan också fundera över Euron's inverkan på de olika länderna (gynnar de med god konkurrenskraft missgynnar övriga med Euro'n som valuta), eller jordbruksstöd eller....

#82
2014-03-25 22:42

Många som kritiserar Peugots experimentbil som om det inte var något nytt och jämför med tex Volvo v60 plug in-hybrid. Grejen med denna tycker jag är att det verkligen är något nytt - man nyttjar elmotorn och det lilla batteriet till att få ner förbrukningen och hålla upp prestanda i en hybrid som drar fördel av kombinationen liten förbränningsmotor + elmotor med litet batteri. El+förbränning vid acceleration och bara förbränning vid konstantfart. Också regenerering vid bromsning. Klockrent! Hittills tycker jag det mest finns hybrider med stora tunga dubbla system (typ v60 hybriden, som kommer ner på 0,19 om den laddas med el hela tiden vilket bilen ovan inte behöver).

En drivlina som Peugots borde kunna tillverkas bra mycket billigare än vad två stora dubbla system kostar. Jag är nyfiken på när vi kan få se små snåla förbränningsmotorer på säg 80 hästar i kombination med elmotor och litet batteri för acceleration i stora bilar som tex V70. Ev kan man kosta på sig lite mer vikt för att få större batteri och 3 mil ren eldrift i plug in-version också. Då tror jag vi har en folkhybrid som blir billig att äga (mht till både investering och driftsekonomi) och sparar många oljedroppar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.