Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 206 RC

Provkörning

Tycker du att de flesta bilarna i GTI-klassen är för vattenkammade? Kanske kan då Peugeot 206 RC vara ett rivjärn i din smak. Underhållande köregenskaper paras med en fantastisk motor till ett vettigt pris. Men bilens nackdelar kräver sin entusiast.

Att detta är en förklädd racerbil är svårt att missa. De superskålade sätena håller fast dig med ett obscent grepp kring valkarna i midjan. Fjädringen är löjligt hård. Det här är den första bil jag kört där CD-spelaren inte klarar av att hålla spåret när man passerar tvärgående vägskarvar i 70 km/tim. Det är förresten lika gott att stänga av bilstereon. Det infernaliska larmet från motor och däck (dimension 205/40 R17W) dränker allt från Kicki Danielsson till Metallica.

Allt detta är det lätt att överse med. Inte ens Carolas ljuva stämma kan nämligen tävla med sången som Peugeots tvålitersfyra på 180 hästkrafter bjuder på mellan 5 000 och 7 000 varv. Ren musik. Ren njutning. Det är så vackert att en sann entusiast blir tårögd.

Motorn bjuder på mer än öronfröjd. Draget är ljuvligt redan från låga varv. Men från 4 000 och uppåt är himmelriket nära.  

Tyvärr har Peugeot kopplat sammandenna underbara maskin med klassens sämsta växellåda. Att själva spaken har kortats några millimeter jämfört med den i vanliga 206 GTI, förmår inte dölja att här sitter samma usla komponent. Känslan beskrev någon som "att röra runt i ett fat seg gröt med en tunn pinne". Den som försöker växla snabbt och "GTI-igt" straffas omedelbart med ljudliga skrapljud.


Ett annat problem som vi känner igen från tidigare möten med Peugeot 206 är körställningen. Ratten går att ställa i höjdled men inte i djupled. Därmed går det inte att kompensera för det märkliga förhållandet mellan ratt, stol och pedaler. Föraren får sitta med krökta ben och sträcka sig långt för att nå fram till ratten.

De svulstiga sidostöden på förarstolen visar sig dessutom ge kortväxta förare problem att nå växelspaken. Här gäller för spekulanter att känna efter noga om ens kroppsform är kompatibel med den som Peugeots designers hade i tankarna när bilen konstruerades.
Köregenskaperna är fina och mycket underhållande. Påhejad av motorns glada lejonvrål finner man sig snart ta kurvor i betydligt högre hastighet än man från början planerat. Som tur är har 206 RC sladdhämmande ESP som standard. En klok och framsynt åtgärd av Peugeot som kommer att rädda skinnet på många överentusiastiska förare.

Inredningen i läder och alcantara känns hyfsat påkostad och ser bra ut. Priset är inte mycket att bråka om, 999 kronor per hästkraft eller totalt 179 900 kronor. Då finns i princip bara metalliclackering på tillvalslistan, allt annat ingår.

Men tänk efter en sekund till, innan du skriver under beställningsordern. Peugeot 206 RC kräver sin entusiast. Är du inte helfrälst lär det bli svårt att i längden stå ut med bilens avigsidor. Växellådan, körställningen, stötigheten, bullret, bränsleförbrukningen och däckskostnaderna avskräcker.

Å andra sidan hägrar belöningen mellan 5 000 och 7 000 varv.

 


 

Testad i Vi Bilägare nummer: 17/2003

Peugeot 206 RC

Pris: 179 900 kronor.
Modell: Tredörrars halvkombi. Längd/bredd/höjd mm: 3 835/
1 653/1 428. Tjänstevikt: 1 170 kg. Motor: Fyrcylindrig radmotor med variabla ventiltider. Cylindervolym 1 997 cm3. Maxeffekt 180 hk vid 7 000 varv per minut. Max vridmoment 202 Nm vid 4 750 varv. Prestanda: Acc 0-100 på 7,4 sekunder. Toppfart 220 km i timmen. Bränsleförbrukning liter/100 km: Landsväg 6,7, stad 11,8, blandad 8,6. CO2 204 g/km. Konkurrenter: Mini Cooper S, Renault Clio 2,0 16V Sport.

+ Prestanda, pris, köregenskaper, utrustning.
- Osmidig växellåda, obekväm körställning, obefintlig komfort.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.