Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 108 1,0 VTi S&S 5D Top!

Provkörning

Design och många möjligheter att göra sin egen bil unik har varit tydliga ledstjärnor i utvecklingen av nya Peugeot 108.

Läs mer i Vi Bilägare 11/14

– Test av egensinniga småbilar. Att skilja sig från mängden blir allt viktigare. Citroën C4 Cactus tar i från fotknölarna, Nissan och Kia gör det samma med Juke och Soul. – Konsument. Mercedesen kostade 300 000 kronor för åtta år sedan, nu dömmer tillverkarens egen verkstad ut bilen som värdelös. – Provkörningar. Vi kör Skoda Octavia Scout, BMW 2-serie Active Tourer, Peugeot 108 och Audi A3 e-tron. – Långtest. Bugg stoppade BMW i3. – Begrapport. Skoda Octavia 2004–2013.

Det är nio år sedan föregångaren 107 började rulla och faktum är att en hel del känns igen från den bilen. Utrymmena är i mångt och mycket desamma men den nya bilen har bekvämare framstolar. Motorn i basversionen är en trecylindrig 1 000-kubikare från Toyota som funnits med från det att modellen presenterades år 2005. Efter viss finputsning lämnar den ytterligare en hästkraft, 69 istället för 68.

Instrumenteringen är moderniserad men upplägget liknar det i 107. Borta är den glada ”satelliten” som varvräknaren utgjorde och mittkonsolens värmereglage har sluppit leksaksdesignen utan ser nu mer ut som den typ av utrustning man hittar i andra bilar.
I toppmodellen ”Top!” ingår öppningsbart tygtak samt en 7- tums pekskärm som ska gå att synkronisera med en smartphone via systemet ”MirrorScreen”.

Rattstången går bara att justera i höjdled. Trots det sitter jag bra, om än med begränsat utrymme för vänsterfoten. Med tanke på bilens ringa längd är dock utrymmet fullt godkänt. Att kunden ska kunna anpassa sin bil efter eget tycke och smak är viktigt. Förutom tre eller fem dörrar, fast tak eller canvastopp, tre olika utrustningsnivåer och ett antal färger kan man också välja mellan sex designteman till sin 108.  
Canvastaket är elektriskt manöverbart och ger gott om friskluft i kupén. Tygtaket inkräktar dock avsevärt på den redan skrala takhöjden i baksätet och isolerar inte särskilt väl från vindbrus och buller från övrig trafik.


Peugeot 108 saknar aktiva säkerhetssystem. Två krockkuddar fram, två sidokrockkuddar och en krockgardin på varje sida är vad som erbjuds. Det är något av en besvikelse att man inte lyckats höja säkerhetsnivån högre från föregående modell.  

Priserna ligger ungefär som för tidigare versioner. Storsäljare tror Peugeot blir 108 1,0 Active i femdörrars utförande med pris från 99 900 kr.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 108?

Peugeot 108 1,0 VTi S&S 5D Top!

Pris: 129 900 kr.
Modell: 3- eller 5d halvkombi.
Säljstart: Augusti.
Mått: L 347/B 162/H 146.
Tjänstevikt: 958.
Motor: Tvärställd 3-cyl bensinmotor. Volym 998 cm3. Max effekt 69 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 95 Nm från 4 300 v/min.
Kraftöverföring: 5-växlad manuell låda alt automatiskt växlande, robotiserad 5-växlad låda.  
Prestanda: Toppfart 157 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,0 s (15,9 s aut).
Deklarerard Förbrukning: 3,8 l (4,2 aut) /100 km.
CO2-utsläpp: 88 (97 aut) g/km.
Konkurrenter: Hyundai i10, VW Up, Toyota Aygo, Citroën C1, Fiat Panda.

Vad nytt?
Ny generation av minibilen 107.
För vem?
Målgruppen är unga kvinnor i storstaden.

Plus:
Lättkörd, smidig i stadstrafik, bekväm för sin storlek.
Minus:
Låga säkerhetsambitioner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.