Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel Zafira Tourer (2011)

Provkörning

Högre säkerhet, modern utrustning och miljöbilsklassad även i dieselutförande. Nya Opel Zafira har förbättrats på en rad punkter. En sak har dock inte blivit bättre. Det är fortfarande trångt om saligheten i den tredje sätesraden.

Opels stora flexbil Zafira har väntat länge på avlösning men nu är det äntligen dags. Zafiras grundfilosofi var redan från början att inredningen ska vara flexibel men att alla stolarna ska finnas kvar i bilen och inget ska ”bli över” när man möblerar om bilen för maximalt lastutrymme.

Det är klokt tänkt av tyskarna. Sällan blir man så irriterad som när man tvingas välja mellan att lasta in loppisfyndet eller extrastolarna i sin flexbil.

Med tiden har dock konkurrenterna kommit i kapp och de flesta i klassen erbjuder idag möjligheten att fälla ned tredje radens stolar i golvet och därmed smidigt skapa extra utrymme.

Nytt ess i rockärmen
Zafira har dock ett nytt ess i rockärmen. Om inte stolarna längst bak används, kan interiören dukas om för maximal komfort för fyra personer. Mittenstolen i den andra sätesraden fälls ned, delar av dess ryggstöd viks upp och förvandlas till ett brett armstöd och de yttre platserna skjuts 50 mm in mot mitten och 210 mm bakåt.

Resultatet blir ett baksäte vars like man får gå tillbaka till klassiker som Signum för att hitta bland Opels modeller.

Även med tre sittplatser i den andra sätesraden känns Zafira ovanligt rymlig. Opel har siktat en hel del mot Ford S-max som också prioriterat passagerarna på rad två.  

De som hamnar i den tredje sätesraden har det desto trängre. Längst bak är det trångt för både huvud och ben om man inte är barn. Opel själva medger att dessa två platser främst ska betraktas som nödsäten för vuxna.


Jämfört med den förra generationen Zafira har man dock förbättrat insteget till platserna längst bak. Tidigare var man tvungen att skjuta fram hela soffan vilket gjorde det omöjligt att ta sig in och ut från sätet längst bak utan att alla passagerare i mellanraden klev ur bilen. När soffan nu ersatts med separata stolar har allt blivit enklare.

Under skalet är nya Zafira lite av ett hopkok. Framvagnen kommer från Insignia medan bakvagnen liknar den i nya Astra. Motorerna är desamma som återfinns i Astra och Insignia.

Från förarplatsen känns nya Zafira Tourer väldigt lik Opel Astra. Instrumentpanelen är i stort densamma. Tyvärr, får vi väl säga då vi aldrig varit särskilt förtjust i knappraseriet på mittkonsolen.

Riktigt kvick
Vi provkör Zafira med den starkaste dieselmotorn som gör bilen riktigt kvick. Testbilen är extrautrustad med adaptivt chassi kallat FlexRide som justerar fjädring och dämpning efter vägens beskaffenhet, bilens hastighet och förarens körsätt.

Resultatet blir en väl avvägd mix mellan komfort och körkänsla. Bakom ratten har föraren riktigt roligt och det är nästan omöjligt att förstå att det är en liten buss man kör!

I stadstrafik känns det att yttermåtten vuxit men tack vare smart designade vindrutestolpar blir sikten från förarplatsen väldigt bra. Som tillval kommer ett kamera- och radarbaserat kollisionsvarningssystem med automatiskt bromsning. Även adaptiv farthållare som automtiskt anpassar hastigheten till framförvarande kommer att erbjudas som extrautrustning.

Nuvarande generation Zafira har sålts i en gasdriven version under många år. Även den nya modellen kommer att erbjudas med gastankar från någon gång i vår. Dessutom kommer en miljöbilsklassad dieseldriven variant på 130 hk med en bränsleförbrukning på 4,5 l diesel/100 km. Den som föredrar bensinmotorer kommer att kunna välja på tre maskiner från 115 till 140 hästkrafter.

Priserna är ännu inte fastställda men kommer troligen att börja från ca 230 000 kronor för den enklaste, bensindrivna modellen. Det innebär ett väsentligt kliv upp jämfört med dagens modell men nya Zafira Tourer har också blivit en bättre och modernare bil.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 165 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 165 hk

Pris, från kr: Ej fastställt, ca 250 000.
Säljstart: Februari 2012.
Modell: Sjusitsig flexbil med fem dörrar.        
Mått, cm: L 466/B 192/H 169.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd, ca 1 650 kg.
Släpvagnsvikt, kg: 1 450 kg.
Motor: 4-cyl diese. Cyl.volym: 1 956 cm3. Max effekt: 165 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda (alt 6-stegs automat). Stopp/start- system. Framhjulsdrift. ESP.
Prestanda: Acc 0 – 100 km/tim: 9,8 s. Toppfart 208 km/tim.  
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 137 g/km.   
Konkurrenter: Ford S-max, VW Sharan, Chevrolet Orlando, Mazda 5, Peugeot 5008.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? För storfamiljen som då och då behöver skjutsa fyra eller fler halvvuxna barn.
Bra köp? Ja, om bara priset blir rimligt. Klart är att man nu kan köra en väldigt stor och rymlig bil utan att vare sig offra körkänsla eller miljöhänsyn.

Plus: Fina köregenskape. Låg förbrukning. Nya säkerhetssystem. Klurig fällning av baksätet
Minus: Trångt nödsäte. Pilliga småknappar på mittkonsolen.

Kommentarer

#1
2011-11-16 12:22

Synd att den ser så deformerad ut i fronten. Vansinnigt ful!

#2
2011-11-16 15:16

Knapparna på mittkonsolen är absolut toppen, mycket enkla att sköta – om man nu inte har fem tummar på var hand – och tankarna i Thailand…
Vilket lustigt nog tycks vara rätt vanligt…

Det är också en av de vackraste och elegantaste bilar som finns överhuvudtaget just nu både på insidan och utsidan.
Röda dekorationsbelysningen i alla fyra dörrarna inklusive mittkonsolen är detaljen som lyfter hela bilen.

Däremot stora bilden här ovan är förmodligen den fulaste, mest förvridna, ljugande och sämst tagna bilden som finns på Zafira, det finns 200 andra bilder som är bättre, måste ha krävts en hel del jobb att hitta en så dålig bild.

#3
Raymond K
2011-11-16 17:11

Dålig bild??? Ser inte Opel Zafira ut såhär?

#4
2011-11-17 10:28

Inte är väl utseendet något att gnälla över. Antingen gillar man eller så inte. Det avgör man ju själv. Det finns betydligt fulare bilar på marknaden, det är bara att välja!

#5
2011-11-17 10:59

Tycker att de bumerang-formade lysena från Amperan är riktigt snygga. Kromblaffan i grillen är väl kanske lite för stor men annars så är den bland de mest designmässigt lyckade i klassen inom de begränsade ramar som denna typ av bil kan se ut.

Blir intressant med snålaste dieseln och ska provköras.

#6
2011-11-17 16:31

Jag tycker inte heller att den är ful, den har ju en front som sticker ut från det vanliga slätstrukna och just bumerangerna tycker jag är ganska fräcka.

Och jag tror att det blir en vettig bil, speciellt den gasdrivna.
Det vore absolut vettigare att prioritera utvecklingen av gasdrivna bilar framför de fåniga elektriska tivolibilarna.

#7
2011-11-19 20:10

den ser riktigt-riktigt häftigt ut.
synd att backspeglarna inte är som på vectra.
Jag har köpt en Vectra när de var nya just för att backspeglar såg ut som de gör (gjorde?)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.