Bild
Nästa artikel
Zafira får ett Astraliknande ansikte med nya LED-slingor, signerat svenske Fredrik Backman.

Provkörning: Opel Zafira (2016)

Provkörning

Zafira har fått en försiktig ansiktslyftning med ny frontdesign. Är det bara yta eller har trotjänaren lärt sig nya trick?

Den senaste upplagan av Zafira, Opels sjusitsiga familjemodell, lanserades 2011 och det är dags för en uppdatering. Årsmodell 2017 kännetecknas av en ny front med LED-slingor som knyter an till kromlinjerna i Opel-grillen, inte helt olikt nya Astra. Även strålkastarna går att få med LED-teknik men inte av typen Matrix-LED, som i nya Astra, utan en enklare variant.

Invändigt har Zafira begåvats med ett modernare infotainmentsystem där pekskärmen på sju tum hanterar sysslor som tidigare sköttes via knappar på panelen. Mediasystemet är kompatibelt med både Apple CarPlay och Android Auto. Zafira får också Opel uppkopplingstjänst OnStar som möjliggör att kommunicera med bilen på distans via mobiltelefonen och vid en olycka ringer bilen själv upp ett nödnummer.
 
Körmässigt är det mesta sig likt. Motorerna är samma som tidigare med en 140 hästars bensinturbo på 1,4-liter, en 1,6-litersturbo med gasdrift samt en 2,0 CDTI på 170 hk och 400 Nm. Senare kommer även en 1,6-litersdiesel att komplettera utbudet. Provbilen är bestyckad med tvålitersdieseln och den vridstarka karaktären passar bilens personlighet. Motorn arbetar lugnt och avslappnat men ger också tillräckliga fartresurser vid omkörningar.

Komforten i Zafira är ett starkt köpargument. Som tidigare finns adaptiv fjädring, kallad FlexRide, i tillvalslistan (9 900 kr) vilket ger en behaglig färd med storbilskomfort på ojämnt underlag. Baksätet är Zafiras starka sida och är en ovanligt behaglig plats att färdas på. 2,0 CDTI säljs bara i Business-utförande där så kallade Loungestolar ingår i priset. Med dessa går mittplatsen att fälla ihop för att istället tjänstgöra som ett par rejäla armstöd, medan ytterplatserna kan skjutas bakåt/inåt för bättre ben- och axelutrymme. Därtill är sittpositionen hög med skön knävinkel och bra lårstöd.


Till tvålitersdieseln ingår även en rejäl panoramavindruta som sträcker sig en bit upp på taket. Tillsammans med glastaket får de åkande en ljus och luftig kupé vilket förhöjer mysfaktorn ytterligare. Tyvärr erbjuds inte Lounge-stolarna ihop med bensinmotorn medan de utökade glaspartierna kostar 9 900 kronor extra till 1,4T. De två extraplatserna längst bak i bilen har minimalt fotutrymme och lämpar sig endast för barn under tonåren. När stolarna inte används göms de smidigt under ett plant lastgolv. Man måste inte vara en storfamilj för att uppskatta Zafira. Även mindre familjer kan njuta av smarta finesser och generösa utrymmen. Med fem sittplatser sväljer Zafira hela 710 liter bagage och den låga fönsterlinjen uppskattas av de yngre passagerarna.
 
Så här långt är Zafira precis som en bra minibuss ska vara – rymlig, flexibel och kortare än en mellanklasskombi. Men Zafira dras med tydliga ålderstecken som härstammar från den gamla GM-arkitekturen. Yttermåtten är inte lika smidiga som hos konkurrenterna och vikten är onödigt hög. 2,0 CDTI väger in på 1,8 ton vilket drabbar både fartresurser och bränsleförbrukning negativt.

Dessutom saknas moderna säkerhetsassistenter så som autobroms. Det är en allvarlig miss i en familjebil år 2016. Totalt sett adderar uppgraderingen en välbehövlig fräschör och Zafira framstår som ett klart bättre familjealternativ än Insignia kombi. Men nya Zafira är ändå frånsprungen på flera punkter av de nyaste konkurrenterna. Det är något som en ny pekskärm inte kan ändra på.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira?
Opel Zafira 2,0 CDTI 170 Business

Pris, från kr: 300 400.
Modell: Sjusitsig femdörrars flexbil.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 466/B 188/H 166.
Tjänstevikt, kg: 1 775.
Motor: Rak fyrcylindrig diesel. Volym 1 956 cm3. Max effekt 170 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell 6-växlad låda (6-stegs automat +12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 137 g/km.
Konkurrenter: BMW 2-serie Gran Tourer, Citroën C4 Grand Picasso, Kia Carens, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran.

Plus: Utrymmen, komfort, len diesel.
Minus: Hög vikt, smala sportstolar, ej autobroms.
 
Vad nytt? Uppkopplat infotainment-system och LED-strålkastare.
För vem? Familjen med flexibla transportbehov.   

Kommentarer

#1
2016-10-16 10:21

Går förbi en Zafira varje dag på lunchen och trots att den inte verkar gammal och för övrigt i bra skick så har den rostblommor längs hjulhusen och tröskellådorna. Är det vanligt?

#2
2016-10-16 12:35

Intressant att man här slår ner på hög vikt, då man inte nämner nåt om det på Optima, som väger bara 80 kg mindre men är enbart 5-sitsig och har mycket mindre bagage. Dessutom betydligt mindre motor.

#3
2016-10-16 20:24

Är en verkligt seriös spekulant på Zafira. Har två barn på 2 och 5 år med en tredje på ingång. Vill åka bekvämt snålt och praktiskt. Sen gör det ju inget om köregenskaperna är hyffsat skojiga.

Tycker dock biltypen är svår. Verkar inte finnas särskilt många märken i mpvklassen som lyckas till hundra procent. Det fallerar alltid på nån punkt. Hade sneglat på denna som sagt. Men kan inte påstå att jag blev övertygad efter att ha läst detta.

Och min förrädiska fåfänga säger åt mig att se ut nån sportig SUV istället. Men att hitta nån till rimligt pris och dessutom där man kan få in tre bilbarnstolar plus partner och packning är inte det lättaste.

I-landsproblem, jag vet. Men att ha bil kostar pengar. Och jag vill bannemig ha valuta för stashen.

#4
2016-10-16 20:44

Johan_sthlm - "Och jag vill bannemig ha valuta för stashen"

Det står inget om det i texten, men på provbilen med Business utrustning, ingår bl.a.:
Adaptiva LED-strålkastare, bränsledriven motorvärmare och dragkrok.

#5
2016-10-16 21:41

Detta är väl den enda Nya Opel jag direkt längtar efter, (även om Mokka X också är frestande med nya motorn och panelen som är extremt snygg) rena drömbilen och det beror på att känslan påminner mycket om Omega, ojämförlig komfort, hög sittposition och fantastisk sikt.
Eftersom det är en äldre modell innehåller den fortfarande mängder med finesser som de nya modellerna inte längre har.
Till skillnad från den underliga iden i texten upplever jag de små yttermåtten i kombination med enorma utrymmen som ett utmärkande drag som gör den oerhört smidig.
Men jag föredrar den äldre modellen med alla knapparna och skulle direktimportera modellen på 200 hk med FlexRide.
Att Jeremy Clarkson utnämnt den till världens komfortablaste bil är ju intressant.

#6
2016-10-16 21:40

Highlander:

Iofs inte kattskit.

Det står mellan denna, grand Picasso och S-max. Jut nu..

Espace ligger där som ett wildcard också..

#7
2016-10-17 08:27

N-iklas, Jeremy Clarksons uttalande behöver inte vara till fördel för Zafira, glöm inte att han är en pajas.
Men Zafira kan ju vara trevlig ändå och jag håller med dig om att fysiska knappar är bättre än låtsasknappar på en bildskärm.
Tar man in den gasdrivna modellen eller måste man göra det själv?

#8
2016-10-17 08:38

Vi skaffade oss en ny andrabil för ett tag sen och kikade då på lite olika modeller i detta segmentet med MPV i lilla mellanklassen. Vårt val föll på BMW 2-serie Gran Tourer. Lastar 720l som 5-sitsig, riktigt bra komfort, bränslesnål på riktigt, visst drar den mer än på pappret men helt klart snål och en inre ergonomi som många andra märken har svårt att nå upp till.

#9
2016-10-17 11:46

Clarkson får man bedöma från fall till fall, det var ju i en tidning och inte i TV han konstaterade det.
Och det stämmer med mitt intryck så varför inte, om han sagt det om en Bentley tror jag inte någon skulle ha tvivlat på det, så vad som bedöms som pajas är nog upp till vad man själv tror om saken.

Gasmodellen CNG med 150 hk tas faktiskt in, 275 000.

(Sedan vill jag varna en aning för bromsarna på 2-serie Gran Tourer, de fungerar inte bra i högre hastigheter om det är tung last, se upp med det.)

#10
2016-10-17 12:52

N-iklas: Vet inte vad du menar med högre hastigheter, men i svensk motorvägsfart med "moms" fungerar de kanon iaf, jag är överlag väldigt nöjd och bilen överträffar förväntningarna, jag hade förväntat mig mer "snik"-känsla än den ger av komfort och upplevd kvalitetskänsla....
Sen lite kul, gick in och tittade på Opels hemsida och deras konfigurator, ska jag speca en Zafira likadant som vår BMW så är Opeln endast 14.800 kr billigare med motsvarande motor/utrustning. Tror helt klart skillnaden kommer vara större den dagen bilen ska säljas. Lätt val för min del iaf, samt så ingår servicen på BMW:n upp till 8000 mil.

#11
2016-10-17 15:43

Det tråkiga (tycker jag) är att CNG-versionen inte finns i Business-utförande i Sverige.

#12
2016-10-17 16:33

För att vara exakt så avser det maxlast med inbromsning från 130 km/t, i ett tyskt specialtest som endast testade undanmanöver och bromsar med 14 bilar från olika klasser, då hade den 14 meter längre bromssträcka än bilen som vann testet, Astra Sports Tourer.
14 meter är lite för mycket för att bedömas som en marginell avvikelse orsakat av däck eller otur.

Zafira är inte direkt billig men den är kvalitetsmässigt påkostad, vilket är orsaken till vikten, Opel betraktar den som sin andra toppmodell.

#13
2016-10-17 16:33

Uppdateringen förvånar mig då ersättaren kommer redan nästa år, och som bygger på redan visade nya Peugeot 5008 (alltså den 7-sitsiga versionen av 5-sitsiga 3008). Nästa Zafira får samma EMP2 plattform som Peugeot 5008/Citroën C4 Grand Picasso och kommer byggas i samma fabrik i Frankrike som Peugeot 5008. (Picasson byggs i Spanien).

Nya 5008 och uppdaterade Picasson har autobroms och adaptiv farthållare m m.

#14
2016-10-17 17:10

Jämförelsen mellan Opelversionen och Citroën - Peugeotversionerna inklusive Meriva-C3, kommer att bli mycket intressant.
Designen skiljer sig i varje fall rätt dramatiskt, en detalj att notera redan är att Opelmodellen tar betydligt längre tid på sig att bli färdig.

#15
2016-10-17 17:23

Adaptiv farthållare finns redan till den här Zafiran, så det skulle inte bli nått nytt.

#16
2016-10-17 21:53

Peugeot/Citroëns adaptiva farthållare fungerar ihop med autobromsen och innehåller även kollisionsvarning. Bygger på sensorer både i fronten och vid innerbackspegeln, en kombination av radar- och optisk avkänning.

#17
2016-10-19 18:46

Bäst i klassen som vanligt. Opel levererar ännu en kvalite produkt tycker väldigt många bilexperter men inte de Svenska motorjournalisterna för det är ju ändå bara en Opel...

#18
2016-10-21 14:22

@hullsjön, "bäst i klassen"? Är det du själv som utnämnt den till det eller i vilken biltest har den fått "bäst i klassen"?

#19
2016-10-22 16:20

Vad som är "bäst i klassen" kan ju vara olika för olika personer, men här ett test som iaf styrker min uppfattning om dotterns Zafira Tourer MY12, En mycket trevlig bil värd att prova även om man inte har småbarn och behöver utrymmena/flexibiliteten. Nåt även för äldre som vill ha komfort och lätt insteg.
http://www.facit.com/se/test-opel-zafira-1-6-cdti-tourer/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.