Nästa artikel
Provkörning: Opel Insignia GSi (2018)
Provkörning

Provkörning: Opel Insignia GSi (2018)

Publicerad 29 april 2018 (uppdaterad 2 maj 2018)
Opel återupplivar namnet GSi som legat i dvala de senaste åren.
GSi är den nya sportversionen av Opel Insignia. En bil som tilltalar på många sätt – men särskilt sportig är den inte.
Marknadsföringen talar om ”en familjesportbil” och ”en förarens bil för maximal underhållning”. Bakom ratten på Insignia GSI känner jag inte riktigt igen mig. Beteckningen GSi har tidigare varit vigd åt trimmade versioner av Opels standardbilar. Inte i det här fallet. Motorn är samma 210 hästars diesel som finns till vanliga Insignia.

Det är ingen dum maskin – tvärtom. Med dubbla turbo och mustigt vridmoment är den stark som en oxe. Det behövs inte mycket till varvtal, bilen skjuter fart utan minsta sjå. Den avslappnade karaktären är trevlig på sitt sätt – men är det verkligen rätt motor för en modell som vill vara sportbil? Extra förvirrande är att vanliga Insignia säljs med en 260 hästars bensinmotor som ger bättre prestanda. Borde inte den vara självklar i GSi?

"Bilen rör sig stadigt och tungt, det känns att den väger sina 1,8 ton. Sportbil? Insignia GSi känns mer som en skön långfärdskryssare."

Framför växelväljaren finns knappar för olika körlägen. Jag väljer ”Sport” och känner hur stötdämpningen blir hårdare och hör plötsligt ett basigt ljud vid minsta gaspådrag. Dieselmotorns brummande förstärks via högtalarna och det låter sådär lagom naturligt. Automatlådan växlar mjukt och skönt men långt ifrån blixtsnabbt, vilket förstärker bilens avspända framtoning.

Desto mer sportbilsvibbar ger framstolarna som får resten av inredningen att kännas litegrann som mellanmjölk. Formen är extrem men samtidigt är komforten av hög klass.

Jämfört med vanliga Insignia har chassit sänkts en cm och för att spetsa till köregenskaperna har Opel satt dit rejäla sportdäck (245/35 ZR 20) och bitiga bromsar (fyrkolvsok och 345 mm stora skivor). Både grepp och stoppkraft finns det gott om och fyrhjulsdriften, som är standard på GSI, ser till att kraften effektivt hittar ned i vägen.

Fjädringen är fast men följsam, inte ens i sportläget är gången överdrivet stötig. Styrningen är bekvämt lättgående snarare än utpräglat sportig. Bilen rör sig stadigt och tungt, det känns att den väger sina 1,8 ton. Sportbil? Insignia GSi känns mer som en skön långfärdskryssare.

Utvändigt känner man igen modellen på de krominramade luftintagen fram och de dubbla avgasrören. Små skillnader.

Frågan är om GSi är tillräckligt speciell för att motivera priset: är det värt att betala så mycket som 382 900 kr när man samtidigt kan köpa en välutrustad och fyrhjulsdriven Insignia Business med bensinmotorn på 260 hk för 327 900 kr?

Kombikarossen har i alla fall goda utrymmen för både last och passagerare. Det går in mer bagage än i Mondeo men mindre än i Passat och Superb. Utrustning finns i massor. LED-strålkastare som automatiskt justerar ljusbilden för bästa sikt ger plus i kanten.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia GSi?
Opel Insignia GSI Sports Tourer

Pris, från kr: 382 900 (374 900 för halvkombin Grand Sport).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 500/B 194/H 150.
Bagageutrymme, l: 560–1 665.
Tjänstevikt, kg: 1 807.
Max dragvikt, kg: 1 805.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbla turbo och laddluftkylare, volym 1 956 cm3, max effekt 210 hk (154 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 480 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 231 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 7,3 l/100 km, CO2-utsläpp 192 g/km (gamla körcykeln NEDC).
Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat.

Plus: Väghållning, framstolar, utrymmen.
Minus: Fel motor, lik vanliga Insignia.

Vad nytt? Vässat chassi och sportiga detaljer här och var.
För vem? Den som söker en kraftfull dieselkombi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.