Bild
Nästa artikel
Opel återupplivar namnet GSi som legat i dvala de senaste åren.
Bokstavskombinationen dök upp för första gången 1984. Kadett GSi var första bilen i klassen, med sina 115 hk, att toppa över 200 knutar (203 km/tim).
Ratt med perforerat grepp och platt nederdel, pedaler i aluminium, några utströsslade emblem och…
…rejäla sportstolar med inbyggda nackstöd utmärker GSi.
De breda och höga stolsryggarna skymmer sikten i baksätet.
Dubbla avgaspipor och en liten spoiler på luckan kryddar aktern.

Provkörning: Opel Insignia GSi (2018)

Provkörning

GSi är den nya sportversionen av Opel Insignia. En bil som tilltalar på många sätt – men särskilt sportig är den inte.

Marknadsföringen talar om ”en familjesportbil” och ”en förarens bil för maximal underhållning”. Bakom ratten på Insignia GSI känner jag inte riktigt igen mig. Beteckningen GSi har tidigare varit vigd åt trimmade versioner av Opels standardbilar. Inte i det här fallet. Motorn är samma 210 hästars diesel som finns till vanliga Insignia.

Det är ingen dum maskin – tvärtom. Med dubbla turbo och mustigt vridmoment är den stark som en oxe. Det behövs inte mycket till varvtal, bilen skjuter fart utan minsta sjå. Den avslappnade karaktären är trevlig på sitt sätt – men är det verkligen rätt motor för en modell som vill vara sportbil? Extra förvirrande är att vanliga Insignia säljs med en 260 hästars bensinmotor som ger bättre prestanda. Borde inte den vara självklar i GSi?

"Bilen rör sig stadigt och tungt, det känns att den väger sina 1,8 ton. Sportbil? Insignia GSi känns mer som en skön långfärdskryssare."

Framför växelväljaren finns knappar för olika körlägen. Jag väljer ”Sport” och känner hur stötdämpningen blir hårdare och hör plötsligt ett basigt ljud vid minsta gaspådrag. Dieselmotorns brummande förstärks via högtalarna och det låter sådär lagom naturligt. Automatlådan växlar mjukt och skönt men långt ifrån blixtsnabbt, vilket förstärker bilens avspända framtoning.

Desto mer sportbilsvibbar ger framstolarna som får resten av inredningen att kännas litegrann som mellanmjölk. Formen är extrem men samtidigt är komforten av hög klass.

Jämfört med vanliga Insignia har chassit sänkts en cm och för att spetsa till köregenskaperna har Opel satt dit rejäla sportdäck (245/35 ZR 20) och bitiga bromsar (fyrkolvsok och 345 mm stora skivor). Både grepp och stoppkraft finns det gott om och fyrhjulsdriften, som är standard på GSI, ser till att kraften effektivt hittar ned i vägen.

Fjädringen är fast men följsam, inte ens i sportläget är gången överdrivet stötig. Styrningen är bekvämt lättgående snarare än utpräglat sportig. Bilen rör sig stadigt och tungt, det känns att den väger sina 1,8 ton. Sportbil? Insignia GSi känns mer som en skön långfärdskryssare.

Utvändigt känner man igen modellen på de krominramade luftintagen fram och de dubbla avgasrören. Små skillnader.

Frågan är om GSi är tillräckligt speciell för att motivera priset: är det värt att betala så mycket som 382 900 kr när man samtidigt kan köpa en välutrustad och fyrhjulsdriven Insignia Business med bensinmotorn på 260 hk för 327 900 kr?

Kombikarossen har i alla fall goda utrymmen för både last och passagerare. Det går in mer bagage än i Mondeo men mindre än i Passat och Superb. Utrustning finns i massor. LED-strålkastare som automatiskt justerar ljusbilden för bästa sikt ger plus i kanten.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia GSi?

Opel Insignia GSI Sports Tourer

Pris, från kr: 382 900 (374 900 för halvkombin Grand Sport).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 500/B 194/H 150.
Bagageutrymme, l: 560–1 665.
Tjänstevikt, kg: 1 807.
Max dragvikt, kg: 1 805.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbla turbo och laddluftkylare, volym 1 956 cm3, max effekt 210 hk (154 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 480 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 231 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 7,3 l/100 km, CO2-utsläpp 192 g/km (gamla körcykeln NEDC).
Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat.

Plus: Väghållning, framstolar, utrymmen.
Minus: Fel motor, lik vanliga Insignia.

Vad nytt? Vässat chassi och sportiga detaljer här och var.
För vem? Den som söker en kraftfull dieselkombi.

Kommentarer

#1
2018-04-29 10:49

Undrar man varför saker ser ut som de gör hör det väl till bilden att:
Volker Strycek chef OPC "När vi planerade för Insignia GSi var Opel alltjämt tyskt och det fanns planer för en Insignia OPC med mer hästkrafter.
Nu är Opel franskt och det finns inte längre några tankar på en insignia OPC".

Därför blir intrycket...

#2
2018-04-29 13:27

För tung, för lång ... för mycket?

#3
2018-04-29 13:51

N-iklas, så ditt försvar av GSi är för att Opel planerade en OPC? Men jag ser ingenstans i det du skriver att GSi:n hade blivit bättre eller annorlunda om Opel gjort en OPC också. På vilket sätt hade den GSin skilt sig från dagens?
Det är givetvis helt vansinnigt med sådana bilar när tillverkarna kan drabbas av böter på grund av för hög förbrukning och för höga utsläpp. PSA fick en chock när de tog över Opel för de upptäckte då att GM hade bluffat dem om Opels Co2 utsläpp och förbrukningar, de var högre än PSA hade fått reda på. För att slippa straffskatter så är PSA helt enkelt tvungna att stryka OPC-versionerna eftersom Opel inte har lycktas få ner förbrukning och utsläpp på dem tillräckligt mycket. Tittar vi från svenska förhållanden med nya Bonus-Malus systemet så är prestandaversionerna av Insignian verkligen ingen hit, de ligger i botten på listan över bilar som kommer drabbas hårdast av straffskatt på grund av för höga utsläpp. Här har Opel något att jobba på, detta var GM:s huvudvärk och nu har de sålt huvudvärken till PSA.

#4
2018-04-29 13:55

PSA verkar ha mycket huvudvärk.....

#5
2018-04-29 14:16

Tyvärr inte särskilt imponerande...

#6
2018-04-29 14:29

Ja, det stämmer att PSA fick chock för höga 128 och uppåt CO2 för deras Opel motorer från 1.4 T och uppåt.
Ensam Opel motor 1.0 T är extremt låg 103 - 105 CO2.

#7
2018-04-29 15:33

Något som också utgått är hybridversionen av Insignia, som var under utveckling innan PSA tog över.

#8
2018-04-29 15:45

Var hos Opel igår och kika på bilen.. elegant, snygg och dyr

#9
2018-04-29 16:31

Highlander, det som Opel utvecklade under GM ägs av GM. En hybrid-Insignia skulle innebära ännu mer patent-kostnader för PSA att betala. De betalar redan för Isnignian som den är. Målet är att ersätta alla Opels drivlinor - som PSA betalar GM för - med PSA. Hybrider kommer till Opel, men det blir PSA:s hybrid och inte GM:s. Grandland X kommer som 4-hjulsdriven hybrid 2019. Nästa Opel Corsa (under utveckling nu) kommer som elbil med PSA-teknik. Och så vidare...

#10
2018-04-29 18:14

Automatlåda och dieselmotor i en sportbil - det går väl inte?

#11
2018-04-29 18:43

Dyr... 400k, typ värd 150k om två tre år.

#12
2018-04-29 18:50

Ja, det är mycket pengar 400.000 kr.
6944 kr varje månad för värdeminskning upp till 3 år var bilen värd 150.000 kr.

#13
2018-04-29 20:23

Tung, lång, dyr och törstig, så nej tack för min del.

#14
2018-04-29 21:23

Ja det här med "sport" i många bilmodellers namn kan ju bli lite skojigt. Jag menar...Golf Sportsvan 1,0.....tex. Hehe.

#15
2018-04-29 22:05

Tja jag är inte 100 % säker men 98 att det var Opel som hittade på hela trenden med att kalla allt för "sport" med Insignia kombi 2009 där syftet var att tydlig tala om att det var en kombi som inte var praktisk eller avsedd att vara en stor lastbil.
Det fungerade ju inte eftersom ingen begrep den saken, men det var väl då allt drog igång.

#16
2018-04-29 22:33

Begreppet Sportwagon har använts betydligt längre än så.

#17
2018-04-30 01:00

Men när började "alla" använda det?
Det är ju inte så att alla kombibilar kallades för sport på 70-talet redan...

#18
2018-04-30 01:04

Alfa började med det på 80-talet. De hette Giardinetta tidigare.

#19
2018-04-30 08:24

Saab:s 9-5 kallades sportcombi redan när den introducerades - den lanserades väl till årsmodell 99 vill jag minnas (?)..

MVH AL

#20
2018-04-30 09:56

Ja men vem kom sedan?
En bil per årtionde är ju lite lite om det ska kunna kallas "en ny trend".
I dag är det ju inte en eller två bilar som kallas så, så när kom den stora "explosionen"?

#21
2018-04-30 10:27

Tycker nog nästan vanliga Insignian är snyggare. Även den med 20"-fälgar behöver en sänkning, och det råder ju inte GSi'n bot på heller. Det den har är väl ett par sportigare stolar.

#22
2018-04-30 12:06

Insignian är snygg i mina ögon utom bakpartiet som är lite anonymt men helheten klart godk, men den behöver banta 200-300 kg.

#23
2018-04-30 12:32

Dessa större "flaggskepp" kommer att försvinna på sikt. Ford Mondeo är på fallrepet och kommer troligtvis inte säljas mer. Har denna bil typ spelat ut sin roll? Folk köper SUV och antagligen mindre bilar än denna insignia, så vem är den tänkt att säljas till? Personligen tycker jag att bilen är för stor och tung, det blir inget roligt att köra med och den praktiska nyttan blir helt klart lidande. Hur parkerar man en fem meter lång bil i stan? Jag tror också att för varje generation modell blir den större, tex är en Polo idag större en vissa äldre Golf modeller. Så då kommer genast funderingen om att insignia till slut växte ur sina kläder, och vem vill då ha kläderna?

#24
2018-04-30 12:39

I Europa finns segmentet ”executive saloon”. Det är tjänstebilar! Folk köper dem givetvis inte, det är bilar de tilldelas av jobbet som en löneförmån. Detta är en stor marknad i Storbritannien, Tyskland, Benekux-länderna och Frankrike. Försäljningen för vanligt folk har sjunkit rejält.

Peugeot svarade på det genom att ändra stilen på sin nya 508 till att bli en nättare 4-dörrars coupé för att öka attraktionen ytterligare och sticka ut i segmentet, bli mer premium.

Insignian är som en koloss från förr. Nästa generation behöver bli nättare och smartare och lyxigare.

#25
2018-04-30 13:57

Lyxigare?
Där är någon som inte sett bilen i verkligheten...

https://www.youtube.com/watch?v=0r43_84nkD0

#26
2018-04-30 14:09

BiTurbo dieseln är med god marginal den tyngsta versionen av Insignia.
En Sports Tourer med 260hk bensinaren är exempelvis över 120kg lättare
än den provkörda bilen.

#27
2018-04-30 14:14

N-iklas, med lyxigare menar jag hela Insignia programmet. Jag pratar materialval, jag pratar om känsla, design, utstrålning, även den yttre designen. Inte egentligen om utrustning. Insignia är en koloss, upplevs som en koloss. Inte som en nätt och lätt, smart och exklusiv bil.

#28
2018-04-30 14:27

Tycker nog halvkombin är en elegant bil allt. Kombin lirar väl inte lika väl, och ser ut lite som en efterkonstruktion.

#29
2018-04-30 14:36

Med tanke på att man idag får en Astra eller Focus för nästan halva priset, och det är rätt stora modeller idag som de flesta skulle klara sig fint med. Hade jag tjänstebil skulle jag inte ens fundera på en Mondeo eller i detta fallet en Insignia.

#30
2018-04-30 14:56

Styggavargen, det blir inte i närheten av halva priset om du ska ha jämförbar utrustning !

Och Insignia börjar exempelvis på 229.900:- (5d) och 237.900:- (kombi) ,så lite rim och reson i debatten vore önskvärt.

#31
2018-04-30 15:14

Styggavargen, nere i Europa är större bilar status och det som förväntas av högre kostymklädda tjänstemän på kontor i det privata näringslivet. Att komma med en Astra eller Focus till jobbet, det gör man bara inte.

#32
2018-04-30 18:15

Highlander, Focus 195 tkr och Mondeo ca 305 tkr... samma nivå utr. Är det värt det? Status kan jag köpa att det handlar om, men rent rationellt är det mest att kasta pengarna i sjön.

#33
2018-05-01 01:15

En vulgär bil helt utan en marknad. Tackar för det att GM:s Europa satsning gick i stöpet, det finns inte en direktör som väljer den där utan fransmän väljer franskt märke premium och troligen en Peugeot tysken väljer en tysk premiumbil Audi Mercedes,
Volvo / Audi gäller här och resten av EU står som uppdelat på nämnda märken.

#34
2018-05-01 15:20

Opel/GM har lidit av hybris bra länge nu och det goda med PSA är at dem kommer att sätta OPEL folket på plats men det är frågan om att märket överlever.
Jag kommer ihåg Manta GSI Irmscher en läcker bil men så fel! I efterdyningarna av bensinkrisen, framhjulsdrift och fyrhjulsdrift VW och Audi härskar och även att Ford är på banan och GM/Opel släpper en mini Camaro...den floppade stort.

#35
2018-05-01 23:58

Jag tycker både Insignia och Mondeo vuxit sig för stora. Vem kan tro att dom är ersättarna till Ascona/Vectra och Taunus/Sierra? Känns mer som efterträdare till Omega och Scorpio. Vill man idag ha en halvkombi från Opel eller Ford så blir steget mellan Astra till Insignia, eller Focus till Mondeo väl stort. Det fattas en modell däremellan. En i storlek ungefär som Octavia 5d.... Vare sig Opel eller Ford har eller kommer att sälja särskilt många bilar i storleken 5 meter... Jag tror dom sålt bättre om dom varit 20-30cm kortare.

#36
2018-05-01 16:26

Snyggaste Opeln på länge. Men oj vad varumärket har misskötts under flera decennier nu, inte minst i Sverige. Annat var det när Oplar hette Diplomat, Commodore, Manta, Monza etc. Utslätningen/förfallet började väl i mitten av 80-talet även om Omega 3000 24v från 90-92 hade en fantastiskt fin motor och var bland de första att ha digital instrumentpanel.
Sedan det här med storleken. Jag håller med om att Insignian är alldeles för lång men jag tror inte som en del kommentarer här ovan att det är en utdöende storleksklass, se bara MB 200, Volvo V90, BMW 5-serie mfl som säljer bra (utan övrig jämförelse). Men själv sätter jag en gräns vid ca 4,70-4,75 m.

#37
2018-05-01 18:18

Astra kombi är 470cm, så någon plats för ytterligare en storlek däremellan finns knappast.
Att det blir ett hopp i längd mellan Astra 5d och Insignia 5d, beror ju på dom olika karossformerna.
Den äldre Astra sedan som fortfarande säljs i andra länder i Europa är exempelvis 466cm, pga den konventionella bakluckan.
Och då är steget till Insignia 5d 490cm inte så långt.

#38
2018-05-01 20:16

Fast det är väl just det som är så sjukt med Astra, att det skiljer så mycket i storlek mellan 5d och kombi - 33cm - jmfr med 5d och kombi av Insignia - 9cm. Vill man inte ha kombi så är det ett (för) stort steg mellan Astra o Insignia.

#39
2018-05-01 22:12

Det är som sagt dom olika karossformerna som gör det.
En sedankaross likt Insignia har ett längre överhäng bakom bakhjulen än Astras mer avhuggna bakdel. Så längdskillnaden sitter bakom bakhjulen.
Sedankaross är inte lika populärt i Golfklassen. Det är också därför som någon sådan inte finns till nya Astra.

Lätt att visa skillnaden med en bild, men det går inte att lägga in här bland artikelkommentarerna.

#40
2018-05-01 23:36

Jo jag förstår hur du menar Highlander. Men problemet, som jag ser det, är att Astra kombi också är för stor, liksom Insignia. Andra kombibilar i Golfklassen är runt 4.55. Då räcker det att göra modellen över runt 4.75. Det är en mer lagom storlek än 5m, som blir väl otymplig.

Det går säkert bra att sälja bilar på 5m om man heter Mercedes, BMW, Audi eller Volvo. Samtliga dessa har även en modell mellan sin "Astra" och "Insignia"... Opel har alltid haft svårt att lyckas i den storleken, så därför anser jag dom borde gjort Insignia minst ett par dm mindre.

#41
2018-05-01 23:44

"Raphael 2018-04-30 14:14
N-iklas, med lyxigare menar jag hela Insignia programmet. Jag pratar materialval, jag pratar om känsla, design, utstrålning, även den yttre designen. Inte egentligen om utrustning. Insignia är en koloss, upplevs som en koloss. Inte som en nätt och lätt, smart och exklusiv bil."

Precis så jag uppfattade det och då menar jag att tycker man det har man aldrig sett bilen i verkligheten.

Och att anse att en verklig lyxbil bara kan vara en småbil är att gå allt för långt.
Peugeot 508 är inte lika linjeskön som Insignia eftersom den är för kort, den ser aningen hoptryckt ut och endast för att den är så låg som 140 ser det "bra" ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.