Bild
Nästa artikel
Terrängattributen till trots passar Country Tourer bäst på vanlig väg.

Provkörning: Opel Insignia Country Tourer (2017)

Provkörning

Insignia kombi blir ännu aptitligare i skogsmullekostym. Högre sitthöjd underlättar insteget och fyrhjulsdriften förbättrar framkomligheten.

För de som både behöver rejält lastutrymme och gott om plats i baksätet är den traditionella kombin svårslagen. För den som dessutom önskar sig högre markfrigång, enklare insteg och fyrhjulsdrift har Opel en spännande nyhet på gång. Country Tourer kallar Opel terrängplastversionen av Insignia kombi. 2,3 cm högre markfrigång och skogsmulle-attribut i form av skärmbreddare i plast samt hasplåtar med viss skyddande effekt för underredet får man för de 8 000 kronor extra som Country Tourer kostar jämfört med motsvarande fyrhjulsdrivna version av Sports Tourer. 

Bara den högre sitthöjden är värd en hel del. Insignia är annars en ganska låg bil och den extra höjden underlättar i- och ursteg samt lastning väsentligt. Även efter höjningen är markfrigången måttliga 14,6 cm. Som jämförelse kan nämnas att Volvo V70, Saab 9-3 och Saab 9-5 alla ligger runt 15 cm markfrigång. Country Tourer är definitivt ingen terrängbil men fyrhjulsdriften kommer säkert väl till pass på vintervägar eller när det är dags att dra upp båten (max dragvikt är 1 805 kg). 

Förarmiljön är bra. Framstolarna är bekväma och kupéutrymmet generöst såväl i fram- som baksäte. Bagageutrymmet ligger i samma klass som Volvo V90 men det finns stora kombibilar som lastar mer. 

På vägen märks inte mycket av att karossen är höjd. Adaptivt chassi är standard och med en knapptryckning kan man reglera hur fast man vill ha fjädringen. Köregenskaperna är trygga och Insignia klarar en hastig undanmanöver utan att göra bort sig.

Däremot känns det hela tiden att man kör en stor bil och i trånga trafiksituationer känns Country Tourer ibland ganska klumpig. Belöningen kommer på lands- och motorväg där bilen erbjuder fint flyt och hög komfort. Chassit har dock lite problem med korta ojämnheter som kan skicka rejäla stötar upp i ryggslutet. 

Vi provkör i Danmark och där rullar Country Tourer tyst men tidigare tester visar att Insignia i halvkombiutförande är bullrig på grov, svensk asfalt. Förmodligen lider kombiversionen av samma sjuka.

Dieselmotorn och automatlådan fungerar smidigt även om kombinationen inte känns så yster som faktabladet kan få en att tro. Standardutrustningen är omfattande och priset ytterst konkurrenskraftigt. Opel kan ha en hit i nya Country Tourer!

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Country Tourer?

Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTi BiTurbo 4X4

PRIS, FRÅN KR: 329 000.
SÄLJSTART: Säljs nu. 
MÅTT, CM: L 500/B 187/H 152.
BAGAGEVOLYM, L: 560–1 665.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 807.
MOTOR: Fyrcylindrig diesel, dubbla turboaggregat. Volym 1 956 cm3. Effekt: 210 hk/4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm från 1 500 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor. Fyrhjulsdrift, 8-stegs automat. 
PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 191 g/km.
KONKURRENTER: VW Passat Alltrack, Vovlo V90 Cross Country m.fl.

Plus:
Utrymmen, utrustning, prisvärd. 
Minus:
Förbrukning, stötig på dålig väg, däckbuller.

Vad nytt?
Förhöjd Insignia kombi med terrängplast.
För vem?
Den med stuga på landet eller brant garageuppfart.    

Kommentarer

#1
2017-12-10 10:53

"För vem? Den med stuga på landet eller med brant garageuppfart?"
Vägen till torpet vi hade såg knappt farbar ut men under säsongen gick den utmärkt med både vår Bubbla, 242a och Avensis...
Och hur många har en så extremt brant/felkonstruerad garageuppfart? Och hur gick det innan denna bil inhandlades?
Märkliga argument. En bil som saknar plus men har tydliga minus lockar inte...

#2
2017-12-10 10:09

"Minus: Förbrukning, stötig på dålig väg, däckbuller."
Nej tack.

#3
2017-12-10 10:49

Man undrar ju hur mycket "terräng" det är med 146 mm markfrigång? Fånigt. Den där läppen i underkant av främre stötfångaren verkar perfekt att mosa mot höga trottoarkanter.

#4
2017-12-10 11:24

Men den "grova svensk asfalten" finns uppenbarligen inte överallt i Sverige eftersom alla inte håller med om vi bilägares upplevelse.

Hur det är med markfrigången på Opel är det svårt att få någon klarhet i, dels därför att man nästan aldrig uppger den siffran och dels för att flera uppgifter har sagt att man uppger frigången mätt med maxlast och inte med tom bil, vilket lämnar frågan öppen?
"läppen" kragen under som är till för att styra luften är i eftergivligt material som tål en hel del, det är en gammal detalj som Opel haft i olika versioner på flertalet modeller sedan 1982.
(Även om de från 82 inte tålde någon yttre påverkan.)

#5
2017-12-10 11:31

CO2-utsläpp på 191g/km på en dieselbil som bara väger 1800kg är närmast tjänstefel!

#6
2017-12-10 11:39

En kuriositet, den kommer att försvinna redan 2020, så mer än två år kommer den motorn inte att vara med.

#7
2017-12-10 12:01

bgl, det är nog för att de uppgett korrekta siffror istället för bluff förbrukning på bilen. 1800 kg är mycket i vikt... du verkar tycka det är lite? 1,8 ton, med fyrhjulsdrift och antagligen lite högre luftmotstånd .. det gör mer än vad man tror. Det känns så omodernt med att ta fram en sådan här bil 2017, "terrängegenskaper" den inte besitter, fyrhjulsdrift på en kombi som ingen direkt har nytta av och marginellt högre som vi kunde klarat oss utan. Då skall du se hur XC60 är specade, de ligger under detta uppgivna värdet, och den bilen väger mer... så vem har rätt på uppgivna siffror? För den som tror att XC60 är effektivare än denna Opel, är det verkligen sant när det kommer till förbrukningen?

#8
2017-12-10 12:15

Återigen så dömer vissa ut en bil utifrån sina egna preferenser, passar den inte mig så passar den ingen, märkligt sätt att se på saker och ting.

Tycker om bilar som har plastskärmar och är lite högre, borde vara standard i mitt tycke.

Vill man ha en lägre, stötigare, obekvämare och ömmare bil så borde DET kosta extra.

Markfrigången är väl en enkel sak att kolla både på tom och med maxlastad bil, fram tumstocken bara...

#9
2017-12-10 12:30

Ja, Styggavargen. Återstår att se om det är som med bensinaren GS 2.0T 4x4. Den ska dra 1,3 l / 100km mer än VW Arteon TSI, rätt stor skillnad med andra ord, men det var det omvända i en tysk tidning. Insignian var 0,5 l / 100km snålare.

#10
2017-12-10 12:31

Prestigelös fortsätter i sina gamla spår. Majoriteten är det minsann fel på, vi ska åka runt i meningslösa bilar, dyrare, fulare, större miljöbilar o s v. Annars ska vi minsann betala extra.
Hur var det nu med dömandet?
Någon tumstock äger jag inte längre, däremot några måttstockar så dess tum kan jag inte mäta.

#11
2017-12-10 12:40

Snygg

#12
2017-12-10 12:48

Kaffet
Hur är det med gamla spår när du nämner bubblan och 242an?

#13
2017-12-10 13:03

Verkar mycket trevlig. Man kan undra om Holden kommer att importera den till Australien.

#14
2017-12-10 13:05

Känns som en ogenomtänkt kärra om markfrigången är så pass låg. Även om den inte sjunker nämnvärt vid full last så verkar den låg. Bullriga bilar är inte speciellt upphetsande. Om bagaget är i paritet med V90 så är det inte stort.
Verkar som Opel får snäppa upp sig om de ska börja konkurrera på allvar bland Crosscountrymodellerna.

#15
2017-12-10 13:17

Peter i Sydney: Ja, så är det tänkt. Kommer down under som Holden Commodore Tourer - https://www.holden.com.au/coming-soon/commodore-tourer

#16
2017-12-10 13:15

Axa, jag menade att alla våra bilar vi ägt, gamla som nya inklusive släkt och vänners bilar fungerat utmärkt dit och det vet du. Man behöver inte en bullrig Opel helt plötsligt.

#17
2017-12-10 14:12

Ibland undrar jag hur folk läser texter.
Vibilägares buller bedömning är ett antagande/gissande av hur halvkombi betedde sig.
Ingen på Youtube som testat kombin har anmärkt på högt vägljud/buller.
Sen drar en en massa slutsatser av vad vibilägare tror. Testa den själv och gör en egen uppfattning.

#18
2017-12-10 14:28

Seriöst, "För vem, den med stuga på landet eller brant garageuppfart". Verkar vara slut på vad man vinner med denna typ av bil. Själv skulle jag vilja se den stugan på landet där man inte kan köra upp med en vanlig bil. Är det så illa, kanske man skall ha parkeringen nedanför "toppen" och gå upp den sista biten. I Åre har jag sett Audi Quattro bilar stå i skidbacken, de har säkert kört dit den när det var barmark. Rätt däck är viktigare säger jag. Men som så mycket annat idag försöker man skapa ett "use case" som knappt finns.

#19
2017-12-10 15:02

Jag håller med Blueberry om att man bör prova själv innan man drar några egentliga slutsatser. Nu är det ju så att förmodligen så läser många de här artiklarna för att slippa åka och prova alla bilmodeller själva. Man får självklart ha med sig att det är biltestarens subjektiva bedömning man tar del av. Förhoppningsvis så har biltestaren en betydande erfarenhet och kan därför jämföra Opeln mot liknande modeller på ett sätt flertalet inte kan.
Angående dessa Crosscountrymodellers egentliga användsområde så är det säkert så att många hade klarat sig bra utan dessa, men som polisbil är de suveräna med sin ökade markfrigång som möjliggör körning över högre trottoarkanter/refuger/ojämnare terräng. 4-hjulsdriften är också suverän när man snabbt ska komma iväg från stillastånde på halare underlag vid eskortkörning, biljakter m.m. Chansen att ta sig från en lerig åker/gräsmatta ökar också.

#20
2017-12-10 15:36

Stygga vargen 12.01 : I jämförelse med den vanligaste konkurrenten, Volvo V90CC, är i alla fall vikten ca 10 % mindre. Knappast en tyckarbaserad uppgift. Trots detta redovisar Opel enligt standardiserad europeisk körcykel ca 20% högre förbrukning. Vi vet alla att förbrukningssiffror ofta är luftiga men skillnader på den nivån bör uppmärksammas.

#21
2017-12-10 17:14

Opel siffror är hämtade ifrån nya WLTP istället för den gamla NEDC körcykeln vad Volvo hämtat sina uppgifter vet jag inte.

#22
2017-12-11 00:25

Jaha och ingen intresserar sig för att den håller sig ren som extra finess.

#23
2017-12-11 07:40

Jodå, att den håller sig ren tyder på en genomtänkt design, eller flax, svårt att veta men hoppas på det förstnämnda....

Absolut en bonus men knappast en dealbreaker för de som går i bilbytartankar, men visst ska Opel ha en eloge för detta i dag då se allra flesta tillverkare ser något så fundamentalt som stänklappar som extrautrustning.

#24
2017-12-11 07:55

Jag gillar denna nya Opel och är inte alls främmande för att testa i samband med det stundande bytet av Volvon.

Två saker är jag dock frågande inför;

1. Vägbuller - det får den kritik för
2. Bagageutrymmets utformning är inte anpassat för hundar.

Men jag skall prova den och se om den är något som passar mig.

MVH AL

#25
2017-12-11 08:28

bgl, du har en poäng där helt klart. Jag undrar också hur uppgifter på bilars förbrukning kan skilja så mycket. Vem är det som tar fram siffrorna är kanske svaret på den frågan. Om biltillverkare själv ger oss förbrukningssiffror så blir de oftast för låga. Om man låter ett antal bilar rulla i verklig trafik så kommer förbrukningen också ha stora variationer. Gör man sedan tester i "labb" som inte liknar verkligheten får vi problem. Det enda jag vet, är att förr stämde förbrukningen mycket bättre, och varför gör den inte det idag? Olyckligt också att våra bilar i Sverige har skatt efter utsläppen som inte stämmer mot uppgiven förbrukning. Jag efterlyser hårdare tester och även något standardiserat sätt som är så nära verkligheten som möjligt så att man kan lita på uppgivna siffrorna.

#26
2017-12-11 09:36

Både denna något förhöjda Insignia liksom t ex motsvarande Volvo borde vara standardutförandet för deras kombi-bilar eftersom de via en något förhöjd kaross skapat en bil som är bekvämare att sätta sig i och med en något högre sittposition. Mera behövs ofta inte för att insteget skall vara klart bekvämare än i t ex en standard V90. Och lite högre frigångshöjd känns ju inte heller fel även om väl Volvo är lite generösare när det gäller just den punkten.

#27
2017-12-11 10:14

Vilka önskemål man har för hund tycks variera, men de som väljer hundbur borde ju kunna få det att fungera eftersom den är utformad specifikt just för hundburar på önskemål från tyska polisen.

#28
2017-12-11 10:14

Köp Insignia, få tysk polishund på köpet! Nej, tack!

#29
2017-12-11 10:30

"Prestigelös 2017-12-11 07:40
Jodå, att den håller sig ren tyder på en genomtänkt design, eller flax, svårt att veta men hoppas på det förstnämnda....
Absolut en bonus men knappast en dealbreaker"

När det handlar om Opel är det oftast alltid så att det är många småsaker och detaljer tillsammans som skapar en större helhet som är det som erbjuds, letar man efter den enorma jätte detaljen som helt revolutionerar och resten av bilen inte är så viktig, så är det något man sällan hittar på en Opel.

Det är väl därför det blir lite rubriker och antas vara en så dålig bil i brist på dessa stora rubriker som flertalet menar är det enda viktiga.

I det här fallet är det 4WD systemet med ny teknik, den elektroniska fjädringen, OnStrar, Matrixstrålkastarna, HUD funktionen som är en av de bästa på marknaden, stolarna, kanske vägegenskaper och bromsar, tredelat ryggstöd med elektrisk fällning, baklucka som är öppningsbar och programmerbar inifrån bilen och lite annat i samma stil som väl är det som kan lyftas fram och att man slipper krångla med ett tanklock om man ska tanka.

Man får helt enkelt summera många bäckar små... istället för att leta efter en enda jättegrej.

#30
2017-12-11 10:41

N-iklas. I mitt specifika fall handlar det om lutningen på bakluckan. Även med tonade rutor ligger solen på där - och det gillar inte min fyrbenta vän. Det är därför som jag valt bort samtliga Volvo idag (kör XC70). Samma med Audi och BMW.

Så det enda som återstår just nu är en Passat - den har någorlunda rak bakstam.

Men det finns roligare bilar att köra än en Passat och den nya Insignia verkar fin. Så jag kommer testa först innan den går bort.

MVH AL

#31
2017-12-11 12:16

Jaha, intressant...
det har jag aldrig hört någon säga något om förut.
Svårt att hitta något perfekt, Passat bra där men i gengäld innebär formen att den packas full på baksidan med snö och smutts.

#32
2017-12-11 12:22

Jag har den gamla insignian med hundbur och tonade rutor tycker det är helt ok.
Min förhoppning när den nya kommer det vara ännu lättare att få plats med buren för bagageutrymmet har en annan utformning.
Den gamla modellen har ett mer svängt innertak som gör att man inte kan ha alla hundburar. Har en variocage bur som funkar.

#33
2017-12-11 12:56

Förresten hur är det med frigångshöjden på nya vanliga Volvo, tittar man på dem ligger de betydligt närmare marken än bilarna från runt år 2000.
V70 är det verkligen senaste modell man tänker på då, och inte den gamla?

#34
2017-12-11 13:36

Gör de säkert, allt för att spara bränsle. Om det nu är 14 cm mot ca 16-17 cm, spelar det så stor roll? Har gått troll i detta med markfrigång.

#35
2017-12-12 07:50

morsnans kaffe höjer Dacia Duster till skyarna i reportaget om den, men skriver ner Insignian, Dustern ser ju ut att komma från ett annat århundrade jämfört med den moderna insignian. Men du kanske säljer den gamla flintabilen Dacia !!

#38
2017-12-12 11:06

Jag har ingen aning faktiskt? Vet du?

#39
2017-12-12 11:24

N-iklas: V70 markfrigång std chassi: 151 mm, V90 std chassie: 153 mm. V90 Cross Country: 210 mm.

#41
2017-12-12 12:55

Min tumme är lite mer än 5 cm lång, det är inte mycket. Tror man detta betyder stor skillnad mellan att komma fram och inte komma fram någonstans har man nog stora förväntningar och lär bli besviken, då jag tror att de fallen det verkligen hänger på högre markfrigång så skulle det nog behövas minst det dubbla, uppåt 25-30 cm. Som sagt, det finns säkert en del situationer där det hänger på ett fåtal cm, men det är troligtvis mycket större chans att det inte räcker så långt. De som gjort lumpen förstår nog lite bättre om vad jag pratar om och kört riktiga terrängfordon.

#42
2017-12-12 12:58

"hultarn 2017-12-12 11:24
N-iklas: V70 markfrigång std chassi: 151 mm, V90 std chassie: 153 mm"

Men det ser inte alls så ut om man tittar på bilen i verkligheten, då ligger den väldigt nära marken, ser inte alls ut som gamla V70 från 2000, om båda bilarna uppges ha samma mått men den ena är betydligt lägre så kan det inte stämma.

#43
2017-12-12 17:36

Vi kommer att bli förskräckta över alla nya siffror på bränsle/CO2 när det blir presenterat som WLTP.
Den enda Volvo som ännu är spcad är XC40, den går under EURO6d-TEMP och då skall allt testas genom WLTP och även vissa saker skall verifieras via RDE.
XC40 D4AWD Aut, 133g medan T5AWD aut kvalar in på 166g för typ 1800kg tunga bilar.
Dessa har nu AdBlue på dieseln och partikelfilter på bensinaren

#44
2017-12-13 08:40

@N-niklas
Eftersom du skriver V70 från 2000 så är du helt rätt ute, för dom var högre.
V70 P80 165mm
V70 P2 140mm
V70 Y20 151mm

Att P2 är lägre märks väldigt tydligt för mig när jag skall till "stugan".
Den drar hela underredet i backen medans V90n tas sig förbi nästan helt utan markkontakt.

#45
2017-12-13 12:25

EnannanRobban, varför skulle vi bli förskräckta? Värdena kanske för en gångs skulle är mer verklighetsbaserade? Att köra runt med en bil på 1,8 ton med högre luftmotstånd sliter rejält mycket mer på miljön. Fast man ser nog inte hur mycket energi en bil drar förrän den förses med enbart batterier, först då tror jag man märker hur mycket energi bensin/diesel innehåller. Att bilarna idag blir så här tunga för ganska "små" bilar (i alla fall invändigt) är inte direkt bra. Jag tror att nu måste biltillverkare börja se till att få ner vikten, då dagens bilar inte ens innehåller ett tungt batteri säger ännu mer vart vi idag står. Jag tror ändå att de uppgivna värdena är i underkant, i alla fall i Sverige där vi har kallt klimat, kallstarter mm.

#46
2017-12-14 07:03

Vargen, det jag i grunden menade var att några reagerade på att Insignian deklarerade 191g för en "ordinär diesel" med automat och AWD på 1800kg, vilket vi kommer att få vänja oss med när det skall testas enligt WLTP.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.