Bild
Nästa artikel
Nya Insignia är lägre, rymligare och lättare än tidigare. Linjerna sågs först hos konceptbilen Opel Monza, visad år 2013.
Förarmiljön är utmärkt. Den digitala och tydliga instrumentpanelen är standard från utrustningsnivån Business. Reglagen fungerar bra och kvalitetskänslan i knappar och rattar är hög.
Längre hjulbas medverkar till rejält förbättrat benutrymme i baksätet. Trots bilens låga profil räcker takhöjden till. Sitthöjden är dock lägre än tidigare vilket kan göra det lite krångligare att kliva i och ur bilen. Sikten snett bakåt är begränsad.
Baksätets ryggstöd är delbart 40/20/40 i Business. Basmodellen Enjoy har istället 40/60-delning. Halvkombiluckan öppnar stort men lasttröskeln är relativt hög.
Här ställs temperaturen med rejäla vred. Opel har inte gått i pekskärmsfällan.
Baksäte med värme på ytterplatserna är en nyhet för Insignia.

Provkörning: Opel Insignia (2017)

Provkörning

Opel laddar om med en ny generation av sin stora mellanklassare Insignia med synnerligen aggressiv prispolitik. Här får kunden massor av utrymme, komfort och design för pengarna.

Inte ens på Autobahn är farten längre riktigt fri. Tät trafik, massor av långtradare och många omkörningar gör att även i filen längst till vänster måste man vara beredd på att slå av och bromsa in. Mycket snabbare än 160–180 km/timmen är det svårt att köra utan att behöva tumma på säkerheten. I den hastigheten flyter nya Opel Insignia fram i utsökt komfort! Kurshållningen är bergfast, motorljud, vindbrus och vägljud väl dämpat. Fjädringen sväljer vägens ojämnheter utan att bli svajig och framstolarna ger gott stöd till såväl större som mindre kroppar.
Det står snabbt klart att Opel fått fram en milslukare av rang. För att åka bekvämare än såhär på långfärden måste du ta ett riktigt djupt tag i plånboken. Opel själva hävdar att man räknat på detta och att motsvarande Audi, BMW eller Mercedes är 30–40 procent dyrare än en Insignia. 
 
Insignia bygger på
en ny plattform, Epsilon 2, som GM utvecklat enligt numera välkänt mönster. Nya konstruktionslösningar och ökad användning av höghållfasthetsstål ger 175–200 kg lägre vikt än motsvarande modell av föregående generation. Avståndet mellan hjulaxlarna har förlängts nästan tio centimeter, spårvidden ökat med en centimeter men takhöjden har sänkts med tre för lägre luftmotstånd. Samtidigt har sitthöjden också blivit lägre. I slutändan innebär det att kupéutrymmet blivit större på alla ledder och fullvuxna sitter bekvämt såväl fram som bak. Den stora halvkombiluckan gapar stort och lastutrymmets 490 liter räcker till mycket, men lastöppningen är ganska smal mellan bakljusen och tröskeln påtaglig. Insigniavänner med riktigt stora transportbehov gör klokt i att vänta på kombiversionen Sports Tourer som kommer i höst.   
Provbilen är utrustad med en instrumentbräda med en lättläst och informativ åttatums digital skärm för bland annat hastighet och information från färddatorn. En tydlig Head Up display (HUD) finns som tillval för 5 900 kronor. Då projiceras aktuell hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt information från navigatorn upp på vindrutans nederkant så föraren slipper ta blicken från vägen. 

"I nya Insignia har man en konkurrenskraftig bil till ett attraktivt pris. Nu blir det upp till säljorganisationen att visa vad man går för."

Vi lämnar motorvägen och svänger in på slingrande små asfaltsvägar upp i Taunusbergen norr om Frankfurt. Här visar Insignia sig också trivas utmärkt. Trots den stora karossen hänger bilen med fint i svängarna. Styrningen har god precision och hjulställen klarar även hård kurvtagning med full kontroll utan obehaglig krängning. Två problem blir dock tydliga. Den nykonstruerade 1,5-liters bensinturbon känns inte alls så kraftfull som faktabladet utlovar. Det blir till att jobba rejält med den, i och för sig mycket lätthanterliga, sexväxlade manuella lådan för att hålla hastigheten i motluten.
Det andra problemet är de grova vindrutestolparna och infästningen av backspeglarna som stjäl mycket sikt. I de vindlande kurvorna får föraren vagga från sida till sida för att försöka ”se runt” stolparna.

Vi får möjlighet att också prova Insignia med den dieselmotor på 2,0 och 170 hk som blir tjänstebilsfavorit i Sverige. Prispåslaget på 20 000 kr gör den dyr för alla utom de som kör väldigt långt men gångkulturen är mjuk, dieselknattret väl dämpat och bottendraget övertygande.
Vi får också en kortare tur med värstingen, 2,0 Turbo med 260 hk, fyrhjulsdrift och åttastegs automatlåda. Automatlådan växlar smidigt men även här undrar vi lite om verkligen alla hästarna är på plats i stallet. Ett prispåslag på ytterligare 34 000 kr jämfört med dieseln ger en slutsumma på 313 900 kr vilket får anses vara ytterst rimligt i dessa sammanhang. Till exempel kostar motsvarande VW Passat drygt 100 000 kr till.
 
Just värde för pengarna är kanske nya Insignias främsta konkurrensmedel. Redan på basmodellen Enjoy (pris från 229 900 kr) ingår nyckelfritt låssystem, autobroms med fotgängardetektion samt Opel OnStar. I det provkörda utförandet Business ingår dessutom backkamera, adaptiva LED-Matrix strålkastare, navigation samt ergonomiska sportstolar fram.
Opel har haft svårt att komma fram och ta sin rättmätiga plats på den svenska marknaden under de senaste årtiondena. Kanske blir det ändring på det nu. I nya Insignia har man i alla fall en konkurrenskraftig bil till ett attraktivt pris. Nu blir det upp till säljorganisationen att visa vad man går för.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?

Opel Insignia Grand Sport 1,5 Turbo Business

Pris, från kr: 259 900.
Säljstart: Juni.
Mått, cm: L 490/B 186/H 146.
Bagagevolym, l: 490–1 450.
Tjänstevikt, kg: 1 472.
Motor: 4 cyl, bensinturbo. Volym 1 490 cm3. Max effekt 165 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda (6-stegs automat +12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 222 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat, Kia Optima, Mazda 6, Toyota Avensis med flera.

Plus: Lågt grundpris, omfattande standardutrustning, komfort, utrymmen.
Minus: Trött motor, dålig sikt.

Vad nytt? Ny generation Insignia.
För vem? Halvkombiälskaren.  

Kommentarer

#1
2017-05-13 10:08

Verkar vara extremt mycket bil för pengarna.

#2
2017-05-13 10:16

"autobroms med fotgängardetektion" den varnar också för, och bromsar för, cyklister man kör ikapp, märkligt att man finner detta ointressant att nämna i specifikationerna när dessa funktioner är så mycket i fokus numera.

#3
2017-05-13 12:08

En rätt prissatt bil med ok utrustning. Kan säkert bli en uppryckning för Opel, men varför finns inte den viktigaste säkerhetsutrustningen ( iaf i norden) strålkastartvätt ens som tillval?

#4
2017-05-13 12:21

Snygg och hög driftsäkerhet.

#5
2017-05-13 12:34

På tal om strålkastare så undrar jag hur det fungerar med LED i dimljus när det snöar och är slaskväder, då är de väl tämligen oanvändbara eftersom fronten så lågt ner oftast brukar vara rätt packad i luftintag och liknande.
Opel har inte LED där.

#6
2017-05-13 13:19

Hellre denna än en BMW eller Audi..

#7
2017-05-13 13:53

Tilltalande och prisvärd bil må jag säga. Detta borde bli en framgångshistoria.

#8
2017-05-13 14:49

"Lägre sitshöjd" står det i artikeln. När ska vi få vanliga bilar som man kan sitta i och inte behöva halvligga i sätet med benen nästan rakt fram? Har av förklarliga skäl inte provat denna Opeln men ser man på andra nya bilar så är det en tråkig trend. Så t ex faller nya Volvo V90 bort helt för min del av just detta skälet. Hur många har soffa/fåtölj hemma med kanske 25 cm sitshöjd över golvet?
Inte undra på att SUVar är populära.
Vore bra om Vi Bilägare i tester angav dels sitshöjd över golv, dels sitshöjd över mark (ger ju ett mått på instegsvänlighet).

#9
2017-05-13 19:47

Instämmer helt och hållet!! Jag har inte suttit i V90, men väl i S90 och har precis den känslan du beskriver -- sitter "på golvet"! Tidigare var det SAAB som ofta gav den känslan. Nya Skoda Superb: samma sak. Det behövs inte en SUV för att komma upp litet i höjd, men det finns inte så många alternativ där emellan (men de finns).

#10
2017-05-13 19:48

Brut: är du synsk?

#11
2017-05-13 20:51

Verkar som Opel prickat rätt med det mesta.
Finns det något bensinalternativ mellan 1,5 och värstingen?

#12
2017-05-13 21:25

Kontorstol hemma, sitthöjd 48 cm. Bilen ca 32-34 cm... (Octavia). Jag vet inte vad denna bil har för stolar, men min mors gamla Insignia har rätt sportiga och låga stolar. Jag vet inte om det blir så bra att ha för hög sitthöjd?, då man vill kunna nå pedalerna på ett bra sätt.

#13
2017-05-13 22:21

Kvarstår ljudnivå på svensk asfalt, ljudbetyg från körning på kontinenten betyder väl sisådär mycket...

#14
2017-05-13 22:23

Jag har "torrkört" denna i hallen. Cramped på engelska eller trång på svenska, ett ord som inte helt täcker känslan av att sitta lågt och tajt som i en F-1 eller typ ett jaktflygplan.
Jag personligen gillar inte det stuket och jag noterade även att bilen rider på Opels hastigt uppståndna premium stämpel vilket gäller för en del modeller men att den här är i mitt tycke mer USA, den "rockar fett" vilket inte är helt samma sak som premium.

#15
2017-05-13 22:29

Snygg iaf

#16
2017-05-13 22:41

"Finns det något bensinalternativ mellan 1,5 och värstingen?"

Tyvärr inte, det finns en 1.6 på 200 hk som skulle passa perfekt, men som det ser ut och efter PSA inblandningen blir det nog inga nya satsningar utöver redan planerade, mellan modellen blir istället en dubbelturbo diesel på 210 hk, dyker upp i september.

#17
2017-05-13 23:16

"Kvarstår ljudnivå på svensk asfalt, ljudbetyg från körning på kontinenten betyder väl sisådär mycket"
Oavsett resultat har den här mer isolering än på många år.
Lyxmodellen har exempelvis en ljudisolerad hatthylla med en tjock stoppad panel på undersidan för att efterlikna en sedanmodell med hatthylla i plåt, även grundmodellen har en hylla i dubbelt så tjockt material som normalt.
m.m.

#18
2017-05-14 00:09

Ser riktigt bra ut detta Opel! Ett klassiskt märke värt att bevara och vårda väl......PSA!

#19
2017-05-14 08:43

Något ha-begär väcker den inte.

#20
2017-05-14 09:10

Vad är budgetlyx? lyx som verkar finnas men inte finns?

#21
2017-05-14 10:22

@Hackenbush: lyxig bil till lågt pris?

#22
2017-05-14 11:50

"lyx som verkar finnas men inte finns"
Inte så dumt tänkt, det passar väldigt bra på VW.

#23
2017-05-14 11:58

Niklas
Nåja, jag jämförde tex Astra och Golf i upplevd kvalitetskänsla i kupé. Astra ligger långt efter på den biten.

#24
2017-05-14 12:33

Precis, upplevelsen i Golf speglar inte den faktiska verkligheten.
Första intrycket i VW är oftast väldigt bra, men ju längre tiden går och man gräver djupare och djupare i detaljerna desto sämre blir det.
Lyx som ser ut att finnas men som bara är bländverk.
Om du jämför en Golf grundmodell med standardutrustning istället för en topputrustad lyxmodell blir intrycket väldigt annorlunda, t.o.m. i första möte.

#25
2017-05-14 13:26

Och toyota har iallafall tidigare varit tvärt om, plastig känsla som håller och håller.

#26
2017-05-14 13:43

Fast gör inte alla biltillverkare så att det diffar beroende på modell?
Här i kommentarsfältet så nämns det ju att toppmodellerna av Insignian har bättre ljuddämpning i hatthylla osv.

Måste ändå säga att interiör och exteriör är riktigt trevliga att titta på, städat och snyggt.
Om Opel ska kunna sno kunder från VW koncernen så är detta rätt väg.

Hoppas en del av detta designspråket letar sig ner i någon faceliftad variant av Astran senare, just bakdelen på Astrakombin ser lite trist ut.
Men fronten på denna Insignia är verkligen riktigt snygg att titta på.

#27
2017-05-14 14:51

"Och toyota har iallafall tidigare varit tvärt om, plastig känsla som håller och håller."
Jo det stämmer, inga kul material men det är inget fel på hållbarheten.

När Astra kom ny 2004, hördes kommentarer om plastig inredning, vilket jag dock inte vill håla med om om man jämför med Toyota, men Golf fick samtidigt som vanligt beröm för sitt fina "kvalitetsintryck", sedan när åren gick visade det sig att att Astra inte påverkades överhuvudtaget av tiden, bilar i dag ser praktiskt taget nästan ut som de gjorde 2005, medan Golf risade ihop, flagnade, sprack och blev allmänt nedgången när tiden gick.

Ytans förförare, det intagande första intrycket som sedan bara är falskhet.

#28
2017-05-14 15:30

N-iklas Vi på VW sidan pratar inte i termer av premium utan att det är redigt gjort!
Är det i några bilar som man får exakt vad man ser så är det inom VW. Påvert utrustade eller full spec alltid väl utfört och med bra material vilket inte är det samma som vackert utan nej oftast till en början i gråskalan vilket faktiskt är ärligt.
Jag som är lite på djupet när det gäller saker, han N-iklas kan väl ge något specifikt i stället för att kväka ur sig "ju längre tiden går och man gräver djupare och djupare i detaljerna desto sämre blir det." ???

Jag kan utveckla vad gäller Opel då jag äger en hyfsat ny fullspecad Adam och kan jämföra rakt över, Jag kan säga som så att Opel vinner på en del punkter, i sådant som syns..en tjockare ratt, mjuk panelklädsel stansad läderlook, flertalet utbytbara dekorpaneler, en tredelad färgskala i svart, vitt o mörkblått i denna bilen, mycket krom runt i kring överallt och blanksilver i botten på mätarna och att det är allt och vilket kallas för kosmetik.

#29
2017-05-14 21:10

Niklas
Till exempel jämförde jag dörrfickornas plast. Astrans upplevdes billigare och tunnare medan Golfens kändes mer gedigen. Det var fler andra detaljer jag reageradepå med vinst för Golf.
Det betyder inte att jag menar att Astran eller för den delen Insignian är dåliga, men jag tycker inte inrednings kvaliteten kommer upp i nivå med VW.

#30
2017-05-14 22:05

Tycker nog Opel lyft sig rejält vad gäller inredningarna de senaste åren, testade en Mokka X i påskas och den tålde att jämföras med det mesta. Prislappen på 334k blir dock rätt löjlig jämfört med det mesta... Dessutom den första bil jag lyckats bli åksjuk i på förarplats. Men Insignian ska bli kul att testa.

#31
2017-05-14 23:22

Ja, jag har åkt 100 gånger längre tid och fler tillfällen i Golf 2015 och 2016 än i Astra och känner Golf så bra man kan utan att börja plocka isär den.

Sista bitarna har börjat falla på plats när jag nu börjat fotografera undersidan också.

Så jag kan tillfredsställande... (jag tänker alltid att det går att förbättra nivån av förståelse) väl förstå precis vad man menar med en del saker, dörrfickorna har jag studerat ingående minst 10 gånger exempelvis och jag förstår hur man kan känna inför det.

Det är ett väldigt intressant ämne, jag är mycket intresserad av att förstå, jag tror att många olika uppfattningar beror på att man inte fullt förstår vad de olika sidorna menar och att denna bristen på förståelse lätt resulterar i lite förhastat kritiska slutsatser.

#32
2017-05-14 23:56

Jag tolkar skillnaderna Astra Golf på ett helt annat sätt, det är väldigt intressant att se på något ur olika synvinklar.

Jag ser det i stället så att VW satsar oerhört mycket på att förföra med det första intrycket, det är viktigt för VW att man ska sticka ner handen i dörrfickan och imponeras av det påkostade materialet.
och denna princip går igen överallt där man rör vid bilen.

Det är sällan man letar efter något och upptäcker att det saknas.
Det var så det var i Opel förr i världen, Omega, Vectra, eller Zafira osv, allt man önskade fanns där, just som det oftast ser ut i VW nu.
Jag känner igen gamla Opel i VW och därmed är det lätt att förstå.
Fast VW tar detta ett steg längre, för Opel var det bara en detalj bland andra, för VW är det nästan det viktigaste och helt avgörande.

Detta är en stor del av det man säljer bilen på, du ska finna att det är utrustat och påkostat överallt.

NU är det inte det, jag har hittat flertalet punkter där Golf inte alls är påkostad utan enligt mitt synsätt billig och ogenomtänkt och snål och ful, så det är inte riktigt att Golf är så påkostad överallt.
Men VW har gömt undan dessa detaljer så att man bara ser det om man är kritisk och letar efter det.

MEN det var inte det det skulle handla om här utan Astra/ Golf.

Jag ser det så att Opel försöker inte förföra med en oklanderlig yta där varenda grej man kommer i kontakt med är max påkostad, utan man släpper fram detaljer, punkter och platser som inte är så dyrbara i intryck eller speciellt påkostade i funktion.

Och försöker inte dölja det, det är öppet att se för alla.
Det upplever jag som modig, seriös, ärlighet.

En bil som kostar så här mycket kan inte vara så påkostad överallt, det är omöjligt, att försöka dölja det faktumet känns inte bra för mig, jag litar mer på den som ärligt visar att så är det, allt är en balans och kompromiss där man väger vad som man ska lägg mer pengar på och vad man ska lägga mindre pengar på.

Jag tänker så att om VW lägger pengar på en dörrficka så innebär det att de pengarna inte kan läggas på något som är betydligt viktigare.

Att Opel har en enklare dörrficka säger mig att man la pengarna på något annat, exempelvis den mycket starka stålbalken i C-stolpen.
Eller en större kaross så att man har bättre benutrymme i framsätet.

DET är för mig mycket viktigare än en dörrficka, Opel har prioriterat det som verkligen är viktigt medan VW lägger pengarna på att förföra kunderna med en yta utan praktisk funktion.

På Astra kan du t.ex. vika upp torkarna direkt från rutan, det går inte på Golf, så att Golf är mer funktionell överallt stämmer inte.

Om du ska flytt framstolarna i Golf ligger handtaget för långt in under stolen och är litet, i Astra är det bekvämt placerat och betydligt rejälare att ta i.
Den bättre tekniska funktionen är för mig betydligt viktigare än tjockleken på paneler i inredningen.
Det är fel prioriteringar i Golf.

#33
2017-05-15 00:24

"inte i termer av premium utan att det är redigt gjort!"
Redigt gjort?

Det är ju fråga vad man avser med det?
Det skulle kunna avse tung massiv känsla i materialet?
Jag väljer att gissa det.

Det jag avser med det ordet är istället ett väl utfört arbete och för mig innebär det ett väl utfört intellektuellt genomtänk arbete.
Det är inte samma sak.

"Är det i några bilar som man får exakt vad man ser så är det inom VW."

Absolut riktigt, det du ser är också just precis det du får.

Och det är just det som jag konstaterar är det stora felet med VW, en bil är så otroligt mycket mer än det du "ser"...

Den viktigaste delen av bilen ser man inte, det är den som döljer sig under det man ser...

"Påvert utrustade eller full spec alltid väl utfört och med bra material vilket inte är det samma som vackert utan nej oftast till en början i gråskalan vilket faktiskt är ärligt."

Tja, det kan man ju diskutera, vad är väl utfört?

Återigen tunga material som sitter fast gissningsvis, jag föredrar en genomtänk design med fin funktion, det är väl utfört för mig.

Om Astras knapp för elfönsterhissarna sitter i en plastpanel som skyddar klädsel från att bli smutsig och är skön att ta i med fingret och Golfs sitter direkt i tyget som inbjuder till flottfläck i tyget och gör ont att dra i med fingret, då är det klart vem som gjort det rejälaste och bästa jobbet.
Material mot tanke - vinnaren är enkel för mig.

#34
2017-05-15 07:32

Alltid lika underhållande med nyanserade diskussioner av typen "därför är min bil bättre än din och nu ska jag få dig att inse det"...

Påpekar någon att den grejen inte är påkostad, genomtänkt eller prisvärd så hör man aldrig, "ja kanske det", utan istället vänds argumenteten raskt till sitt egets märkes fördel, då det per definition är ofelbart och just därför finns det en högre mening med att det ser ut på det viset.

Slutsatsen blir påfallande ofta att mitt ofelbara favoritmärke bygger inte bilar för sitt moderbolags vinnings skull utan enkom med mig i åtanke och alla oss andra med samma märke som skådat ljuset då vi är en enda stor kramig familj.

Och nåde den som hackar på en familjemedlem... :-)

#35
2017-05-15 08:02

Du har helt rätt Prestigelös, tyvärr är det så. Många bilägare vägrar se felaktigheter eller mindre genomtänkta lösningar på sitt favoritmärke, det får helt enkelt inte finnas något att klaga på.

#36
2017-05-15 09:05

Golf, Astra och Toyota? Var det inte en Insignia detta?

#37
2017-05-15 15:15

Det är inte den första och knappast den sista gången där flera av kommentarerna handlar om helt andra saken än artikeln i fråga. Och ibland spårar det tyvärr ur helt. Vill man ta upp nått annat än det artikeln eller tråden handlar om, så är det fritt att starta en ny tråd i forumet !

#38
2017-05-15 16:13

Helt klart värt att fundera på. Inte som ny, men några år gammal, definitivt.

#39
2017-05-15 16:16

Det finns sedan lång tid tillbaka en omfattande tråd om Insignia på forumet:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/opel-i...

#40
2017-05-15 16:38

Verkar som om man får klara sig utan strålkastarspolare på den här.
Men det är väl så det ska vara eftersom det är Opel som har det så.... :-)

#41
2017-05-15 18:39

Blir säkert en storsäljare i Europa men inte i Sverige. Kvalitén är betydligt bättre än vad VW, Audi och Skoda har. Hoppas Opel Sverige lägger på ett kol nu och marknadsför den här modellen.

#42
2017-05-15 19:49

En av de aptitligare i klassen. Och till ett bra pris.

#43
2017-05-16 08:21

Vackert formgiven. Lite för stor för mig dock, nästan fem meter är inte så praktiskt i stan.

#44
2017-05-16 23:37

Opel är kanske bästa bilvalet sett till kvalite och pris. Men det finns en hake och det är Opel Sverige. Sedan snart 3 år tillbaka saknar Jämtlands län återförsäljare och service i hela länet efter att handlaren gick i konkurs. Jag har skrivit tilll Opel o påpekat omständigheterna och fått till svar att det tar tid att få fram Handlare och serviceställen. Men 3 år, är det rimligt? Jag skrev då för 3 dje gången i ordningen och påpekade att den handlare som tidigare sålt Opel, började med att överta dåvarande Bilcenters försäljning av Opel. Emellertid kom inte handlaren och ledningen för Opel Sverige överens om de ekonomiska villkoren och handlaren avvecklade Opel till förmån för andra märken. Jag ställde även frågan varför man rabatterar Opel så kraftigt från generalagenten, eftersom jag misstänker att marginalen för handlarna därigenom försvinner. Dessutom hade jag funderingar om varför Opel går så dåligt att sälja i Sverige samtidigt som alla andra marknader okar försäljningen markant. På dessa frågor har man inte bemödat sig att svara. Består Opel Sverige av gamla Saabmedarbetare som tappat sugen eller?

#45
2017-05-17 11:11

n sälja bilar överhuvudtaget?

#46
2017-05-17 18:24

Den här produkten skulle Opel visat för fem - sex år sedan!!! Då hade man nog inte behövt bli förnedrade av PSA.

Jag kommer ta mig iväg till en Opel- ÅF och pröva versionen med diesel och fyrhjulsdrift.

MVH AL