Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel Insignia (2013)

Provkörning

Opel Insignia får efter fem år på marknaden ett optiskt och tekniskt lyft och känns plötsligt som en riktigt vass utmanare i mellanstorlek.

Här har vi en redan bra bil som blivit bra mycket bättre – Opel Insignia, som efter fem år på marknaden nu retuscherats både visuellt och tekniskt.

Personligen håller jag de lätta designförändringarna som lyckade, i synnerhet den mestsäljande kombimodellen Sports Tourer (och det nya ”terrängstukade” syskonet Country Tourer) har fått lugnare utseende tack vare ett så enkelt grepp som att de nya baklamporna flyttats ned en aning och lämnat plats för lite karossplåt som smiter emellan mot bakrutan.

Ny grilldesign hör också till, liksom nya strålkastare. Mot merpris kan de inkludera den nya teknik som tillåter att man kör på helljus i sort sett jämt. Framför allt har Insignia fått ny utformning av instrument och reglage. Lägg därtill en hjulupphängning som enligt Opel ”till 60 procent” är ny så är det mer än bara lite kosmetik som tar Insignia in i andra andningen.

Utsidan är en smaksak som alltid, men den ändrade förarmiljön är ett betydande lyft. Första versionens myriad av knappar fick stark kritik direkt, men nu har det städats upp, förenklats och byggts ut så att det dels finns flera nya ”infotainmentfunktioner”, dels en betydligt enklare hantering. Det är nästan som på 1970-talet när reglagen i Opels bilar alltid var exemplariskt lätta att sköta.


Två åttatumsskärmar har tillkommit. En finns mitt på panelen och en framför föraren, där den är omgiven av två ”analoga” mätare. Skärmarna svarar för all information och skötsel av alla funktioner man kan tänka sig. Liksom i exempelvis Volvo finns dessutom en ”app” att ladda hem till sin begåvade telefon så att man från den kan styra de funktioner man vill ha förberedda när man närmar sig bilen.

Nästan alla kommandon kan ges med a) rösten, b) knappar på ratten, c) åttatumsskärmen med ”tryckkänsla” eller d) en ny liten styrplatta vid växelspaken. Plattan kan antingen användas för att navigera på åttatumsskärmen eller för att skriva in egna val, på samma sätt som exempelvis Audi haft tidigare. Lite pilligt i början men jag fick grepp på det ganska kvickt.

Grafiken överlag är snygg, tydlig och enkel att begripa, ljusår från den trist röda pixelgrafik Opel länge kört med. Den förare som vill kan också variera utseende och information på skärmen framför sig.

Som helhet är inredningen aptitlig. Insignia har mer robust sammansättning och känsla än andra bilar i detta segment, låt oss kalla det ”lätt anonyma europeiska mellanmodeller som inte heter BMW, Mercedes eller Audi”.

Även körningen imponerar. Jag provade en 140-hästars diesel som enligt uppgift ska dra bara 3,7 l/100 km och klara 99 g/CO2 per kilometer. En maskin med starkt bottendrag, gott kraftflöde och anständiga fartresurser. Gångkulturen är förvisso inte i klass med Volvos nya (se sidorna 20–21) men väl så bra som mycket annat i klassen. På den svenska marknaden räknar Opel med att samma tvålitersmotor men trimmad till 163 hk blir storsäljaren, tyvärr var den inte tillgänglig.

Chassit har alltså setts över. Nya bussningar och krängningshämmare, ny fjädringssättning, nya geometrier, modifierad styrning – allt till gagn för nättare och samtidigt stadiga köregenskaper. Insignia smet riktigt exakt fram på småvägarna i trakten av märkets hemstad Rüsselsheim och kändes klart piggare än förr. Min enda undran är varför inte Opel gjorde bilen så här bra redan från början, man kan ju uppenbarligen bara man vill. Komfortabel var Insignia redan, nu blev den lite kul också.

Utrustningsgraderna kallas Edition, Business, OPC (prestandamodellen med dubbelturbo V6 och 325 hk), samt Country Tourer som ses på bilderna. Karosserna är tre: fyrdörrars sedan som inte kommer hit, femdörrars halvkombi, samt riktig kombi. Halvkombi finns med antingen bensin eller diesel från 229 900 kronor. Det är prisvärt.

Opel har kniven på strupen men representanterna på plats andades tillförsikt. Det kommer pengapåsar från GM framöver och mängder av nya, attraktiva modeller utlovas. Budskapet att man ska visa svarta siffror 2016 hördes gång på gång.

Är nygamla Insignia bara en liten signal om märkets ambitioner finns det hopp för Opel. Den här bilen är verkligen mycket bättre än dess position på marknaden.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Insignia 2,0 CDTI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Insignia

PRIS, FRÅN KR: 229 900.
MODELL: Femdörrars kombikupé.
SÄLJSTART: Slutet av oktober.
MÅTT, CM: L 484/B 186/H 150.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 613.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och turbo.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell eller automatisk växellåda.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim, Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
FÖRBRUKNING: 3,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: Citroën C5, Ford Mondeo, Hyundai i40, Peugeot 508, Skoda Octavia, Toyota Avensis, VW Passat – samt Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass.

Plus: Åkkomfort, angiven förbrukning, finish, stort modellprogram.
Minus: Ynkligt bagageutrymme i kombimodellen.

Vad nytt? Nya linjer, nytt chassi och ny inredning i Opels stora modell.
För vem? Den som törs välja bort Audi, BMW och Mercedes.

Kommentarer

#1
2013-11-18 10:40

Små yttre ändringar, men ändå har den blivit snyggare.
Jag ska prova den, jag tyckte föregångaren var trevlig att köra. men jag kände mig lite instängd, det kanske berodde på att den var helt svart i inredningen.
Men det är märkligt att bilen är så smal vid vindrutan, den är t.ex. 100 mm smalare än en gammal 9-5!

#2
2013-11-18 11:39

Snygg och solid. Är supernöjd med min MY-11 Insignia 2.0T/aut sedan, och denna är tydligen bra mycket bättre… Otroligt att inte svenskarna upptäckt
Insignia.

#3
2013-11-18 13:21

Fantastisk med så bra bränsle-och utsläppsvärden för en så stor och tung bil. Det var inte så länge sedan fabrikanterna i D-klassen kämpade för att att nå ned till 0,45 L/M och 120 g CO2 i utsläpp för dieslarna. Luftmotståndskoefficienten på 0,25 är ju verkligen imponerande och bidrar säkert en del. Kombikupén är riktigt snygg dessutom, och framstår som ett av de hetaste alternativen tycker jag nu när varken Avensis, Citroen C5, Peugeot 508, Mazda 6, Passat, Hyundai I40 eller Kia Optima går att få som halvkombi. Kvar blir denna, Skoda Octavia och Ford Mondeo/Fusion att välja emellan om man vill ha en stor halvkombi.

#4
2013-11-18 15:30

Jag tror vi ska vara försiktiga med att hylla förbrukning- och utsläppssiffrorna. Men blir lätt besviken när de inte stämmer med verkligheten.

#5
2013-11-18 15:46

Visst, jag tror alla är medvetna om att det är mycket svårt att nå ned till dessa optimala siffror, plus 20-30% är nog mer vanligt. Men dessa värden utgör ändå ett användbart jämförelsetal gentemot andra biltyper, och har dessutom avgörande betydelse för den CO2-baserade fordonsskatten.

#6
2013-11-18 16:32

Förbrukningen på moderna bilar är låg, men den största skillnaden mot förr står nog dieslarna för.
Minns ett gammalt test från mitten av 70talet, där 504, Rekord och MB200 diesel kördes långtur Stockholm - Oslo ToR.
Snittet låg på 0,85, och det med runt 60 hk....

Samma körning med dagens (motorstarka) dieslar lär väl hamna på ärliga 0,40. Halva förbrukningen, 2,5 ggr effekten.

Insignia är nog en trevlig bil (har inte kört den), och ägarna brukar vara nöjda med dem, men den har ett litet lastutrymme för att vara 4,84 lång.

#8
2013-11-18 21:12

För att vara så stor är den trång i bagaget.
Den rymmer 27 eller 28 läskbackar vilket är sämre än småbilar !
Vad ska man med kombi till som rymmer så lite ?

#9
2013-11-18 21:22

crister, håller helt med, riktiga knappar är överlägset. Jag är inte överdrivet förtjust i den virtuella knappsatsen på paddan som jag skriver på nu och att plocka in det i en bil tycker jag är rent korkat.
Sedan som S Wonder skriver är den ju mest att jämföra med en halvkombi.

#10
2013-11-18 21:51

Insignia var .. och är en snygg bil.
Jag har sett knapphysteri i en del bilar .. såsom i Insignia. Men sådant lär man sej. I varje fall om man har den som vardagsbil
Nu står Insignia inte direkt med på min önskelista men skulle en sådan dyka upp, vid rätt tillfälle och till rätt pris, skulle jag inte vara oäven.

#11
2013-11-19 09:06

Tja saabnisse, det jag skrev var att kombikupén eller halvkombin (som beskrivs i faktarutan, inte bilderna!) är att jämföra med andra halvkombimodeller och de är ju inte så många i dagsläget. 530 liter lastutrymme är ganska OK för en halvkombi, men mindre än i Octavia (590 L) som ju också är 18 cm kortare och flera hundra kg lättare. Trots det lyckas Insignian få till 140 hk med samma bränsleåtgång/CO2 som Octavians 105 hk diesel. Det är imponerande! En bil som kombinerade Octavians vikt och lastutrymme med Insignians låga luftmotstånd och imponerande turbodiesel, det vore något!

#12
2013-11-19 13:39

Insignian är överlägset snyggaste kombin i mellanklass segmentet. Opel har verkligen lyckats skapa en tuff, modern och ursnygg kombi som är allt annat än tråkig. Överlägset bästa valet då det vankas en ny kombi nästa sommar för mig.

#13
2013-11-19 13:53

En bil på 1600Kg och som dessutom mäter 484cm ser inte jag som en bil i "mellanklassen" men,men ...

Kul att Opel har lyckats att snittsa till en redan trevlig bil men som redan nämnts så är den för trång för att vara ett alternativ för mig och många som faktiskt behöver en kombi.
Förbrukningssiffrorna tror jag inte på ett dugg och jag undrar hur sjutton man skall kunna komma i närheten utav ens en halvliter milen i verklig körning med denna bilen. Gissar på att 0.6 liter/milen med snäll körning är mer realistiskt.

#14
2013-11-19 15:15

Jag håller med där Mistro, den är trång och det värsta är att den känns ännu trängre jämfört med min gamla 9-5 och V70.
Jag tycker det är synd för bilen går bra och är trevlig på vägen (förra modellen) och visst är den snygg, även om jag inte gillar den feta opraktiska bakluckan.

#16
2013-11-19 19:11

Det minsta som bekymrar mig är om en bil drar mer eller mindre än vad det skrävlas om.
Det finns andra kriterier som är mer värdefulla för mig, jag måste trivas med bilen, det är det absolut viktigaste.
Jag ska prova nya Insignia, men då ska det vara en med ljus inredning som inte ger mig klaustrofobi.

#18
2013-11-19 19:31

Vill bara upplysningsvis åter upplysa om att meningen med Insignia och i stort sett alla Opelmodeller presenterade efter 2008 är att ta bort bilden av Opel som en tråkig bil.

Och en tråkig bil har allmänt alltid sagts vara den som över allt annat prioriterat det praktiska och funktionella, ett arbetsredskap, ett last och transportfordon där fokus ligger på att bilen är ett verktyg för att utföra en arbetsuppgift, i dag främst representerat av Skoda.

Opel fick den stämpeln som tråkig bil under 1980-talet därför att det var de modellerna som sålde i stora volymer och de roligare modellerna mycket mindre – Opel gillade aldrig denna stämpel.

Till slut tröttnade man på folks prat och insåg att enda sättet att få människor att se något annat var att ta i rejält och brutalt – resultatet är Insignia och övriga modeller.

Man prioriterar lyx, flärd, design och teknik istället för utrymmen och praktiskhet i syfte att banka in budskapet att Opel inte är en tråkig bil.

Om någon tycket att mer utrymme är viktigare än allt vad Insignia erbjuder så tillhör någon inte den kundgrupp bilen är avsedd för.
Någons värderingar är helt enkelt fel.

Anledningen till att detta är så svårt för de flesta att ta in är att det handlar om Opel, detta är en bil som bygger på samma ide som rena lyxbilar men bara för att det är en Opel så envisas man med att jämföra med ”vanliga” bilar som inte försöker vara flärdfulla utan enbart är massprodukter vilket gör att Opels bilar i jämförelse verkar konstiga - bara för att de är annorlunda.

Om man vet varför Opel gjort bilen på detta viset är det inte längre konstigt.

(Själv får jag samma känsla i Insignia som i en Aston Martin DB9 2004, varför i all världen ska man då jämföra med en Skoda?)

#20
2013-11-21 09:01

Kan ju bara hålla med om det som "N-iklas" skriver och de flesta tillverkare har ju ändrat sina koncept.
Inte minst Volvo med V40 och V60 som är allt annat än praktiska men de säljer ändå som smör.
Därför kanske orättvist att "hänga" ut just Insignian som trång men vi har ju alla olika krav på våra bilar.
Insignia är för dyr för mig och för liten trots sina stora mått och därför är den inget alternativ för mig.

De som är inne på en V60 eller kanske t.o.m i40 skulle däremot mycket väl kunna köpa en Insignia istället anser jag.

"Christer1" : Är "ledsen" men jag köper inte alls att bilen skulle kunna rulla så billigt som du hävdar med den tanken på att jag utgår ifrån hur min egen körning ser ut. Har en snitthastighet på under 60km/t och jag landar då på 0.54l/m med en i grunden snålare bil samt (vad det verkar) även snällare körning.
De förbrukningssiffrorna som ofta anges för tunga bilar är glädjesiffror som möjligtvis under helt optimala omständigheter kan bli möjliga och väldigt få har en sådan daglig körning.
Att kalla någon för lögnare är starkt så det gör jag inte men däremot törs jag påstå att snittförbrukningen för alla rullande Insignior är betydligt högre än vad du själv anger.
Skulle det råka vara så att du har just sådana sträckor som är optimala för din bil kombinerat då med en skicklig Eco-körning så är det bara till att gratulera.

Sedan kan man ju också fråga sig varför man behöver en massa effekt om den sällan används?
Man hör ju det ofta sägas att man har mycket effekt ,...MEN bilen drar bara så här lite!
Mycket effekt brukar tvärtemot locka till en roligare körning och är man då inte intresserad utav att gasa så kunde man ju lika gärna ha valt en svagare bil?

#22
2013-11-21 11:50

Absolut "Christer",..ifrågasätter egentligen inte din egna förbrukning utan ville mer tillägga att din förbrukning mindre trolig är vanligt förekommande i verkligheten. Det är tyvärr mer en regel än ett undantag att folk skriver ner sin förbrukning och varför kan man bara spekulera i.
Starka motorer kan som du säger mycket riktigt vara snålare än svagare under rätt omständigheter men oftast drar de ändå mer då de körs hårdare.
Min bil har bara 112Hk men det räcker mer än väl,..med 90Hk hade bilen blevit tråkigare och förmodligen också dragit mer. 20-30Hk till kanske är optimalt för bilen vilket man får ut vid en "chippning".

Sen finns det ju andra anledningar till att ha en stark motor som när man t.e.x ofta drar tunga släp/husvagn och vill att bilen skall orka bra i backarna.
Min "styvfar" lät chippa sin Xc70 för att det störde honom att lådan växlade ner i vissa backar och hastigheter med husvagn.

Gällande Insignian och Opel så har de ju fått en del svidande kritik för att deras motorer inte direkt varit "up to date" och då vet jag att jag har läst att även bränsleförbrukningen varit sådär men nu med nya motorer så får man ju hoppas att Opel är både ifatt och kanske rent av förbi? ( skulle varit kul för Opel )

#23
2014-02-24 21:49

Jag har nu beställt min tredje Insignia eftersom det är den i särklass snyggaste bilen som släppts på många år bland normala bruksbilar/Familje bilar.
Den är också i toppskiktet när det gäller komfort och ljudnivå i kupen. Den är slående tyst när man kör i motorvägsfart. Dieseln lunkar på 1750 varv i 120 km/ h. Jag förstår inte hur man kan säga att den är trång?? Den har större baksäte än V70. Läs de båda bilarnas specifikationer eller provsitt med bilarna bredvid varandra så upptäcker ni snart att Insignia har flera cm mer benutrymme än V70 samt lika bredd. Jag har 3 barn 7, 10 och 15 som sitter bra på våra resor och bagaget tar utan problem 2 stora resväskor plus 3 stora sportväskor plus lite annat som kuddar täcken etc. Den har ett djupt bagage som slukar mycket. Det som är sämre än tex V70 eller någon annan mer fyrkantig bil är själva öppningen till bagaget som är lite mindre och har sluttande tak och bakruta. Men den som väljer Insignia prioriterar en snygg design men med ett lite mindre öppnings hål än tex V70. Jag har beställt en Insignia sports tourer Bi turbo diesel med 4x4 och automatlåda plus alla tillval som fanns att ta dvs en topputrustad insignia som kostar 405000kr. Mycket prisvärt!! Ska du ha en V70 med samma prestanda och utrustning kostar den 100000kr till. Väljer man Audi eller BMW så kostar dem 300000kr till. Insignia ligger och flåsar i nacken på Audi och BMW när det kommer till kvalitetkänslan och materialval i den nya Insignian samt är lika bra som volvo i känsla och material. När det gäller kvalitet på komponenter och driftsäkerhet har Opel insignia tagit 1:a platsen i Dekra 2011 och Astra och corsa 2012 och 2013 tror jag. (Jag kan ha förväxlat åren) Nya kraftigt uppdaterade förbättrade insignia kommer säkert ta första platsen igen. Att köra en insignia är också roligt eftersom inte var och varannan svensk kör den så man har en lite mer unik bil som sticker ut med sin mycket snygga design. En enormt bra bil med massor av avancerad teknik till rimliga pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.