Bild
Nästa artikel
Mot 6 900 kronor lackas taket i avvikande färg.
Den utåtbuktande ”hyllan” ovanför lamporna ger ett speciellt utseende.
Sobert och lättanvänt på typiskt Opelvis, långt ifrån den utsvävade förarplatsen i syskonbilen Peugeot 3008.
De särskilda komfortstolarna är ursköna men kostar extra.

Provkörning: Opel Grandland X (2017)

Provkörning

Vore Opel Grandland X ett stycke musik skulle det vara en nedtonad cover på en fransk låt. Mycket är likt men karaktären är mer tysk.

Vem är kompis med vem i bilindustrin? Förbindelserna hit och dit är många och det är inte helt enkelt att hålla koll på alla pakter mellan olika tillverkare. Grandland X är barn av ett sådant samarbete. 2012 gick franska PSA och General Motors ihop för att ta fram en rad modeller som skulle dela teknik men säljas som Peugeot, Citroën och Opel. Allt för att spara kostnader så klart.
 
Grundbulten i projektet var att fransmännen skulle stå för själva plattformen, motorerna och det mesta andra i teknisk väg. Ur detta kom Peugeot 3008, nästa år kommer Citroën C5 Aircross, och Opels version heter alltså Grandland X. Det som särskiljer Opeln är den yttre formen, inredningen, och kalibreringen av fjädring, stötdämpning och styrning. I övrigt är syskonbilarna lika. Framtoningen är mer återhållsam jämfört med design-glada Peugeot 3008, inte minst när det gäller insidan. Instrumenteringen är traditionell och kräver ingen längre tillvänjning.
 

"Längre fram, oklart när, kommer en laddhybrid med elmotor på bakaxeln som ger drivning på alla hjul."

Klivet in i bilen går lekande lätt och nog är den höga sittpositionen en av biltypens stora lockelser. Komfortstolarna, som är tillval, har massor av inställningar och stoppningen som först känns ganska hård är vilsam i långa loppet. Det enda som stör i körställningen är att hjulhuset gör det lite trångt för vänsterbenet.
 
Intrycken av den trecylindriga bensinmotorn på 130 hästkrafter är mestadels goda. Det är en stark och smidig maskin som jobbar överraskande tyst, så dämpat att vi flera gånger glömmer att växla upp från fyran till femman och sexan. Mindre imponerande är vibrationerna som fortplantar sig i bilen vid gaspådrag. Som alternativ finns en 1,6-liters diesel med 120 hästar. Nästa år kompletteras utbudet med en starkare diesel (180 hk) och längre fram, oklart när, kommer en laddhybrid med elmotor på bakaxeln som ger drivning på alla hjul.
 
Mekanisk fyrhjulsdrift erbjuds däremot inte och den officiella förklaringen är att man ville hålla ner vikten och förbrukningen. I stället finns ett vred på mittkonsolen (tillval) som ställer in antispinnsystemet i fem lägen för körning på olika underlag.
 
En tysk bil
(nåja, Opel ägs ju av PSA numera) måste förstås vara anpassad för autobahn, chassit har därför gjorts styvare jämfört med Peugeot 3008. Bilen rullar tryggt, stadigt och bekvämt i landsvägsfart och uppåt. I lägre hastigheter och på ojämna vägar upplevs fjädringen styvare. Styrningen är lätt och direkt.
 
Kupén är relativt bred och ger rymlig känsla i både fram- och baksätet. Bak får medellånga plats med både ben och huvud men golvet är högt och knäna hamnar i uppdragen vinkel. Baksätesryggen är delbar 60/40 och vid fällning glider sittdynan framåt för att lastgolvet ska bli så plant som möjligt. Lastrummet är fyrkantigt och rymligt för storleksklassen.

Priserna börjar från 209 900 kronor men för att få automatisk nödbroms måste man välja mellannivån på utrustning, Enjoy, för 20 000 kr. Högsta nivån, Dynamic, kostar ytterligare 20 tusen och automatlåda 15.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?

Opel Grandland X 1.2 Turbo Enjoy

Pris, från kr: 209 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 448/B 186/H 161.
Markfrigång, cm: 18,8 (12,3 med full last).
Bagagevolym, l: 514–1 652.
Tjänstevikt, kg: 1 350.
Max dragvikt, kg: 1 350.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 130 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell sexväxlad låda.
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp 124 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 3008, Nissan Qashqai, VW Tiguan, Kia Sportage, Hyundai Tucson med flera.

Plus: Bra utrymmen, pigg bensinmotor, sköna stolar som tillval.
Minus: Störande vibrationer, ej fyrhjulsdrift, trångt för förarens vänsterben.

Vad nytt? Ny franskättad crossover.
För vem? Minst var tionde såld Opel ska vara en Grandland X, hoppas tillverkaren.
 
 

Kommentarer

#1
2017-11-04 11:20

Jag skulle valt en annan färg på inredningen, färgen på testbilens inredning är nog den tråkigaste jag nånsin sett.

#2
2017-11-04 13:13

En hygglig bruksbil till ett rimligt pris. Inget man drömmer om att äga.

#3
2017-11-04 13:29

Hacken, håller med, men den är ändå bättre än den sotsvarta på vissa japaner och en del andra tyskar!

#4
2017-11-04 15:23

Ni skriver ( Mindre imponerande är vibrationerna som fortplantar sig i bilen vid gaspådrag) Och där gick den bort!

#5
2017-11-04 16:25

Grandland X är en helt annan upplevelse än Peugeot 3008, enligt en intervju med Opels utvecklingsansvarige för Grandland-projektet så fick Opel fria händer att göra sin egen bil utifrån PSAs plattform och drivlina - för PSA ville att bilarna skulle skilja sig åt. Så de har olika karaktär. Grandland mer ett autobahnlok, och 3008 mer för kurviga landsvägar. Autogefühl tyckte Grandland hade en tydlig Opel karaktär och gick tyst och lugnt även i höga Autobahn-farter, polska Marek Drives tyckte också Grandland kändes som en typisk Opel och det innebär enligt Marek en bil helt utan karaktär och utan bestående körintryck. Han tyckte mycket bättre om 3008 för dess mer dynamiska körupplevelse och fräckare design.
Så vilken man föredrar är tycke och smak, Opel karaktär eller Peugeot karaktär.

#6
2017-11-04 17:48

Vilka vibrationer? Inte kände jag av några vibrationer under min korta provkörning.

#7
2017-11-04 18:34

Det är ju Peugeot motor sitter i Opel med manuellådan negativ i vilket vibrationen vid gaspådrag.
Har inte provkört Opel Granland utan haft bara Peugeot 308 -16 1.2 turbo 130 hk PureTech med automat gick fint.
Har provkört 208 -13 1.2 86 hk med manuellådan gick vibration.

#9
2017-11-04 21:11

Min sötaste kollega kör en saab 95 med helsvart sorginredning saabnisse. Det är ingen solfläck, det är en total förmörkelse.

#10
2017-11-04 23:29

Om inte Opel redan dött, så är den död nu.

#11
2017-11-05 01:15

Man får nog lägga på ca 0,2 liter/mil vid blandad körning på denna. Tror knappast den går att köra på under 0,7 liter/mil med bensin motorn.

#12
2017-11-05 08:05

Det finns uppenbart bilar för alla smaker, jag skrev tidigare här ovan #4 så här. Ni skriver ( Mindre imponerande är vibrationerna som fortplantar sig i bilen vid gaspådrag) Och där gick den bort! Och då fick jag en BROMSA , så det finns i alla fall en som gillar när bilar vibrerar,

#13
2017-11-05 10:15

GF handlar också om olika motorupphängningar och inte bara motorn. 1,2 automat i Opel Crossland X märks mer gällande vibrationer än 1,2 automat i Peugeot 308. Och lilla 208 har också enklare motorupphängning än större 308 och 3008. Så samma motor upplevs olika i olika bilar pga skillnader i motorupphängning.

#14
2017-11-05 10:31

Grandland precis som försäljningssuccén 3008, är rymlig, praktisk och bekväm med hög säkerhet och design som uppskattas av många. Jag tror absolut Grandland har möjlighet att bli mest sålda Opel i Sverige.

#15
2017-11-05 10:53

Kan rekommendera den här testkörningen.. går absolut köra på under 0,7 l/mil i snitt om man kör lugnt. Och inga direkta klagomål på vibrationer från motorn det är 1.2l manuell låda precis som ViB provade. Bilen går tyst och lugnt även i höga Autobahn-farter. Motorn räcker till mer än väl och klarar också accelera på 6:an.
https://youtu.be/U2jCRnW0ZQ8å

#16
2017-11-05 10:54

Sen kan man väl ta bort gasa / bromsa, det tillför inget och leder bara till onödiga diskussioner

#17
2017-11-05 12:04

"Opel fria händer att göra sin egen bil utifrån PSAs plattform och drivlina"

Vilken sanning ligger det i det?
Ingen är väl så naiv att man tror på de officiella deklarationerna från div. talarstolar...
Vi vet att denna bil är utvecklad av Peugeot och tillverkad av Peugeot, de små skillnad som finns har nog Peugeot klarat av att få till på egen hand...
Opel har på sin höjd ritat utsida och inredningen i stora drag, det sitter ju synliga Peugeotdetaljer här och var, och sedan har man överlämnat till Peugeot att gör verklighet av bilderna.

#18
2017-11-05 12:05

Och ser ut som en Peugeot?

#19
2017-11-05 12:49

@Raphael
Ok, visste inte att olika motorupphängning mellan Peugeot och Opel med samma motor typ.
Märkligt att Opel är mer vibrationer än Peugeot. Motorupphängning är bättre dämpad med Peugeot än Opel har annan typ upphängningen. Undrar vad är för 2 olika typer och märken med upphängningen?

#20
2017-11-05 13:46

N-iklas, jag konstaterar att både Autogefühl och Marek Drives konstaterar att Grandland X och Peugeot 3008 upplevs som olika bilar, även danska Søren C har lyft fram på Youtube att upplevelsen är helt olika. Marek Drives uytryckte t o m förvåning att skillnaden i körupplevelse och karaktär var så stor som den är (och han föredrog helt klart Peugeot). Opeln har helt enkelt Opel-känsla och Peugeoten känns som en Peugeot. Nej Peugeot kan inte skapa Opel känsla, så det uppdraget har faktiskt Opel fått. Yttre och inre design är helt olika, även knappar och reglage och instrument. Måtten är olika, Grandland har lite högre takhöjd. Det enda som är likt är drivlina och plattform. Men Grandland har annan justering av styrning, styrgeometri och fjädring och gasrespons, koppling etc etc. Enligt journalisterna går Grandland lugnare och stabilare i höga Autobahn-farter medan 3008 är mer dynamisk och kvickare på kurviga vägar alltså har kvickare styrning, men det ger då nackdelen något sämre stabilitet i +150 km/h på Autobahn.

#21
2017-11-05 13:49

GF jag ser inget märkligt i att motorinstallation och upphängning skiljer sig åt mellan olika märken och modeller, hos Peugeot är ju motorinstallationen olika på olika modeller - en 208 har en enklare motorupphängning än en 308. Så även om det är samma motor så upplevs den olika i olika modeller, därför blir det fel att beföma motorn i bil X utifrån hur den är i bil Y. Varje modell måste provköras för att bedöma den.

#22
2017-11-05 13:57

Det är inte Peugeot som utvecklat Grandland X, utan det är Opel som gjort det, Opels design lch utvecklingsteam. Opel fick en plattform och drivlinor och så gjorde de sin egen bil av det. Precis som Citroën gjort med C5 Aircross, den är inte heller utvecklad av Peugeot. Och Peugeot har inte utvecklat DS 7 Crossback utan den har utvecklats av DS. Plattformen EMP2 är utvecklad i samarbete mellan Peugeot och Citroën. Motorer och drivlinor utvecklas inte av Peugeot eller Citroën utan av PSA Powertrain Technologies SA.

#23
2017-11-05 14:22

Inredningen "i stora drag"? Inredningen är väsensskild mellan Grandland X och 3008. Andra knappar, reglage, textilier, plaster, spakar, bildskärmar, instrumentpanel, stolar, olika mugghållare, dörrfack, handskfack, ventilationsutblås, mattor, rattar osv osv. Och även olika känsla.

#24
2017-11-05 14:25

Det är faktiskt större skillnad i inredningen mellan Grandland X och 3008 än mellan C5 Aircross och 3008 för C5 Aircross har samma ljusomkopplare och växelspak som 3008 samt samma värme/ventilation i bildskärmen. I övrigt har C5 Aircross helt egen design och med egna unika stolar, ytor och stil.

#25
2017-11-05 15:13

Men alla dessa påståenden är väldigt slarviga, generaliserande och tummar friskt på sanningen.
Källan till alla dessa noga omnämnda ingående tekniska uppgifter med specificerade skillnader är också okänd, varifrån kommer dessa uppgifter?
De kommer inte från Opel.

Inre dörröppningshandtagen, knappar för elhissar och speglar och pedalerna är Peugeot så det stämmer inte att alla knappar och reglage är Opel.

Instrumenten ser kanske ut som Opel för ett otränat öga men tekniken bakom är inte Opel, mätarnas funktion är inte som Opels, färddatorn har inte alls samma utformning och funktioner som Opel, allt detta är Peugeot.
Skärmen ser ut som Opel i stora drag, men programvaran och all grafik är Peugeot.

Hur någon upplever en bil har ingenting att göra med vem som utvecklat tagit fram och tillverkar bilen.

Om Ford gör en bil som upplevs som en Toyota så inte blir det en Toyota bara för det...

Opelkänslan i utseendet hos inredningen är betydligt svagare än den man hittar i övriga Opel, det är en helt annan känsla än i Astra, Insignia, Mokka, Zafira, den som inte känner till Opel väldigt väl märker naturligtvis inte detta, de små nyanserna och de små detaljerna gör stor skillnad.

Det känns som om bilen gjorts av en hygglig förfalskare, men den lurar inte en expert.

Man kan inte påstå att det är en Opel som Opel tagit fram och utvecklat när det bevisligen inte är sant.
Peugeot ansvarande för utvecklingen av denna modell, det ingick i avtalet, ingen bil i denna serie har synts till i maskerat utförande hos Opel med tyska skyltar, de har samtliga haft franska skyltar.
Ingenting stödjer påståendet att Opel skulle ha utvecklat någonting på denna bil, det är endast officiella påståenden utan stöd.

Och när den dessutom tillverkas i en fransk fabrik är bilden av en bil som alls inte är en Opel komplett.

#26
2017-11-05 15:28

N-iklas, du hävdar alltså att Opels utvecklingschef för modellen ljuger? Du hävdar att Opel ljuger när Opel säger att deras tekniker har justerat motirer, drivlina, fjädring och sturning för att ge Opel känsla? Och du hävdar att journalister som provkört och upplever en tydlig Opel känsla väsenskild från Peugeot 3008 ljuger?! Och det finns inte i ditt universum att Opels tekniker kan jobba med en bil trots franska skyltar? Jag minns när du först påstod att Crossland/Aircross utvecklats av Opel pga tyska skyltar, sen har du ändrat dig till att bilarna utvecklats av Peugeot (trots att Peugeot inte varit inblandad) när bilarna presenterats därför att du inte gillar resultatet... men franska tekniker utvecklade Aircross trots tyska skyltar, och tyska tekniker utvecklade Grandland trots franska skyltar. Man har använt provbanor och testfaciliteter gemensamt och dragit nytta av varandras resurser. Du gör ett problem av något som inte är ett problem. Har du ens provat Grandland? Sen när det gäller var en bil är tillverkad.. Opel och PSA har fabriker i olika länder, det är i dag ingen skillnad på en bil om den görs i Tyskland, Polen, Ungern, Frankrike, Spanien, Slovenien eller Turkiet. Moderna fabriker med modern robotiserad produktionsteknik. Dessutom använder Opel och PSA precis samma underleverantörer sedan 2012 då de startade ett gemensamt inköps och logistikföretag som köper in och levererar delar till fabrikerna. Så sedan 2012 har PSA köpt in och levererat delar till Opels fabriker i Tyskland. Känn på den! :)

#27
2017-11-05 15:57

Ja det gör jag, man ljuger, Opel säger naturligtvis vad man måste, det är ju det som är den nya affärsmodellen.
Om Opel inte sa att man utvecklat bilen och PSA instämde hjärtligt, så skulle den ju inte ha något existensberättigande.
Och då kunde man ju lägga ner verksamheten direkt.
Verkligheten har inget med officiella uttalanden att göra.

Allt är ju bara ett tomt spel, teater, skådespeleri.

Det är absurt att påstå att fast avtalet säger att Opel ska utveckla, Crossland och motsvarande Citroen och PSA Grandland och 3008 för att spara pengar, skulle alltså likväl ändå Opel sköta utvecklingen av Grandland och Citroen sin modell, samtidigt som bilarna som Opel utvecklar är registrerade i Frankrike och de bilar Citroen utvecklar är registrerade i Tyskland...

Vad i all världen är det för röra och varför i all världen ingick man i så fall ett specificerat avtal om vem som skulle sköta utvecklingsarbetet?
Då kunde man ju bara ha blandat och gett och gjort lite av varje i alla, avtalet blir meningslöst.

Vad div. figurer här och där tycker är betydelselöst eftersom de inte är Opelexperter och kan därför inte förväntas skilja på det ena eller det andra, vad de tycker är av ringa betydelse om man är ute efter fakta och verklighet och inte ute efter en demokratisk omröstning där flest åsikter i ena riktningen vinner.

Du påstår väldigt mycket men det finns inga källor till dina påståenden.
Därmed är allt vad du påstår inget man kan fästa avseende vid fören du förklarar var dessa uppgifter kommer från.

Att du skulle veta vem som sitter bakom ratten i olika provbilar och vem som skött utveckling utöver vad avtalet säger och utöver uppenbara fakta som var bilen är registrerad och i vilken bilfabrik den rullar ut och in är exceptionellt svårt att tro på...

#28
2017-11-05 15:58

:-D

#29
2017-11-05 16:02

Man behöver inte vara expert för att förstå att Opel har samma förutsättningar som alla biltillverkare. All vill tillverka och sälja så många bilar som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ingen kan klara sig på ren ideologi.

#30
2017-11-05 16:03

N-iklas, jag har faktiskt redan talat om i tråden att källan till vad som sagts av Opels projektansvarige för modell Grandland X är Teknikens Världs provkörning av modellen. Jag är prenumerant på tidningen och chefen på Opel intervjuas i tidningen i anslutning till provkörningen av modellen. Och han säger att PSA inte lade sig i för PSA tyckte det bara var bra om bilarna skilde sig åt så mycket som möjligt. Opels tekniker har tagit fram Grandland enligt Opel. Detta har även bekräftats av Autogefühl och Marek Drives provkörning. Autogefühl har jag redan länkat till i tråden. Marek Drives och Søren Cs provkörning som också tar upp skillnader i upplevelse mellan Peugeot och Opel finns på Youtube om man söker på Grandland. Om professionella journalister med lång erfarenhet av provkörning av olika modeller upplever en tydlig Opel känsla hos Grandland, i inredning , materialval såväl som körkänsla och upplevelse på vägen, ja då kommer troligen det räcka alldeles utmärkt för vanliga kunder även om det inte är tillräckligt för N-iklas som uppenbarligen inte ens provkört vare sig Grandland eller 3008. Sen är det ju intressant att han hävdar att Grandland är fransk pga franska utvecklingsskyltar, men han hävdar ju också att Crossland är fransk trots tyska utvecklingsskyltar...Detta får mig att tänka på Macken och den kända sketchen där en Sverigevän vill ha svensk bensin och han får en dunk "lukta på den då"... "Ja det luktar svenskt, det är svensk bensin"... Det verkar som att det räcker med att en fransman har varit i samma rum som en tysk bil för att bilen inte längre ska anses tysk, tycker faktiskt diskussionen har börjat bli smått bisarr med en i mitt tycke absurd beröringsskräck mot det franska.

#31
2017-11-05 16:15

N-iklas påstår att andra ljuger, men han ljuger själv när han påstår att jag inte har några källor. Om N-iklas hade läst mina inlägg i tråden hade han sett att jag talat om varifrån min information kommer. Intressant att N-iklas nu plötsligt i sitt senaste inlägg vill hävda att Aircross är en tysk bil utvecklad av Opel i Tyskland, när han tidigare hävdat att Crossland är en fransk bil och att Opel inte haft något att säga till om där - trots att den haft tyska skyltar. N-iklas ändrar sina uttalanden hela tiden... Grandland och 3008 upplevs väldigt olika säger de som provkört, samma är det med Crossland och Aircross. Det handlar inte bara om olika design. Opels tekniker har jobbat med Grandland och Citroëns har jobbat med Aircross. Vilken registreringsskylt det är på bilen säger inget om varifrån teknikern i bilen kommer från. Samarbete innebär att teknikerna samarbetar. Jag förstår inte varför tanken om franska tekniker i Opels lokaler och tyska tekniker i PSAs lokaler är omöjlig.

#32
2017-11-05 16:25

Raphael, för N-iklas är Opel religion och den enda sanna läran.
Opel har i princip uppfunnit allt som används på bilar, allt som tagits fram av andra tillverkare är bara efterapningar till det sämre.
Varje ändring av något som Opel på något sätt är inblandad i är av ondo.
När det nu kommer PSA-konstruktioner som modiferas av Opel är det naturligtvis helt fel eftersom det ju var Opel som gjorde konstruktionen redan från början och PSA som försämrade den och nu låter Opel försöka få den bättre!

#33
2017-11-05 16:35

Jag konstaterar att när man börjar hävda att andra ljuger, då tryter mitt intresse för diskussionen.

#34
2017-11-05 17:25

Dessa källor är utan värde, det är dels ett officiellt uttalande från officiell representant till massmedia respektive journalister som inte vet mer än det officiella man har sagt till dem respektive vad de själva tycker på osäker grund.

Detta är inga källor av relevans, jag har sett samtliga filmer och noga analyserat varje ord om både 3008 och Garndland och det är inget tungt material.

Jag säger endast det som är klart och bevisat, du vägrar att erkänna avtalet mellan GM och PSA som tydlig deklarerar vem som ska göra vad.
Du kommer med spekulationer, gissningar och egna fantasier som inte har något stöd i verkligheten, det håller inte.

Vidare så Opel kan göra hela utvecklingsarbetet, men om 97 % av all teknik man har att använda sig av är fransk är bilen fransk hur mycket Opel än kör omkring med den.
Saab skötte utprovningen av Insignia men inte blev det en Saab för det.

Aircross är utprovad och testad av Opel, men uppenbart inte utvecklad av Opel, men det är likväl en fransk bil ändå eftersom all teknik är fransk.

Dessutom så hade jag fel, i de tidiga nu väldigt gamla gissningarna av hur mycket Opel kunnat påverka de gemensamma modellerna, jag utgick från att det var ett likvärdigt samarbete där man gjorde 50 % vardera och att Opelmotorer och växellådor och övrig teknik skulle vara från Opel, enligt mönster från när man tog fram Corsa med Fiat - nu visade det sig ju när bilen väl presenterades att så var ingalunda fallet.

Så att hänvisa till tidiga spekulationer som sedan visade sig vara helt felaktiga när verkliga fakta väl blev tillgängliga är endast okunnigt.
Det håller inte det heller

Du måste läsa på bättre och lägga ner mer arbete på detta, du kan inte alls detta ämne så bra som du tror.

Du måste kunna visa ett fotografi med franska tekniker som arbetar på en Citroen hos Opel respektive Opeltekniker hos Peugeot som arbetar på Grandland, kan du inte detta är dina spekulationer ogrundade och strider mot alla fakta som är kända.

Och det tillkommer inte dig att bli förnärmad av att jag kallar Opel representanter för lögnare, det är de som ska bli upprörda - faktiskt.

Förövrigt är lögnare knappast rätt ord, då slaven säger vad herren har sagt åt honom att säga är han knappast skyldig att ta på sig ansvaret för det sagda.

#35
2017-11-05 17:18

"Opel har samma förutsättningar som alla biltillverkare"
Skulle Opel ha samma förutsättningar som BMW och Mercedes t.ex.?
Knappast...

#36
2017-11-05 17:28

Raphael- det är ingen idé att gå i svarsmål emot N-iklas, han har själv sagt att han är här för att säga emot allt och alla.

#37
2017-11-05 17:35

N-iklas, så när jag hänvisar till vad Opels egen produktutvecklingschef sagt så är det "spekulationer, gissningar och egna fantasier"? Jag häpnar över din låga argumentationsnivå och oseriösa beskyllningar! Du har uppenbart inte provkört vare sig Grandland eller 3008 och ändå hävdar du att de journalister som gjort det ljuger när de säger Grandland känns som en Opel och att Opels tekniker justerat fjädring, styrning etc och inredning som gör att upplevelsen skiljer sig markant åt mellan dessa modeller. Du pratar om "kända fakta", så det skulle vara "känd fakta" att bilarna är identiska i körupplevelse och intryck och känsla? Tycker det mer verkar handla om "spekulationer, gissningar och egna fantasier". Du kanske skulle ta och provköra bilarna själv för att stämma av dina påståenden om att de är samma?! Dina påståenden om bilarna skiljer sig ju radikalt ftån professionella motorjournalisters omdömen, men det är klart.. De har ju verkligen provst bilarna och det har inte du. Avtalet du honvisar till innebär att Opel ansvarar för produktionsanpassning och tillverkning av Crossland/Aircross och att PSA ansvarar för produktionsanpassning och tillverkning av Grandland och 3008. Avtalet varken förbjuder eller hindrar Citroëns tekniker jobba fram Aircross och Opels tekniker jobba fram Grandland. Citroën har haft sitt team som jobbat med Aircross och Opel har haft sitt team som jobbat med Grandland. Du hävdar att chefen för Opels team ljuger men du har inte presenterat någon evidens som räcker till åtal, utan det är dina "spekulationer, gissningar och egna fantasier".

#38
2017-11-05 17:45

Du hävdar att Aircross är utprovad av Opel men inte utvecklad av Opel och att bilen är frsnsk fast den tillverkas av Opel, sen hävdar du att Grandland är utprovad och utvecklad av Peugeot. Fast avtalen för Crossland/Aircross respektive Grandland/3008 är ju samma, fast olika huvudmän. Samma avtal men du uttrycker dem helt olika.
Men Aircross har inte utoruvats av Opel för de franska teknikerna har justerat fjädring, styrning, stolar drivlina etc för att passa Citroën, och de tyska teknikerna har anpassat för att ge känslan Opel. Samma med Grandland och 3008. Opels trkniker har jobbat med Grandland, Peugeots med 3008, Citroêns med C5 Aircross och teknikerna från DS med DS7 Crossback. Fyra bilar som är olika i design, stil, intryck och körupplevelse hur mycket du än hävdar de är samma och att hur mycket du än hävdar att företagen ljuger och bara du vet vad som är sant och fakta och alla journalister har fel fast du inte ens kört ens en meter med bilarna..

#39
2017-11-05 23:10

Du låter entusiastens heta känslor dra iväg för långt.
Du har påstått betydligt fler saker än vad denna person har sagt.

Det finns ännu en knapp från Peugeot: start /stopp knappen i borstad metall, och det är ju en detalj man väldigt ofta kommer i kontakt med så att just den inte är Opel är ju inte bra.

De som kört bilarna kan mycket väl uppleva det så men det är inte alls en känsla det handlar om, utan om fakta, vem som gjort bilen.

Och är det känsla det handlar om så är ju det helt en fråga om huruvida den personen är skickad att veta hur en Opel ska kännas - att svälja det de påstår okritiskt är ingalunda motiverat.
Journalister brukar ju ofta hävda att de inte upplever någon känsla i Opel överhuvudtaget, så det är väl ofta skralt med förmågan att veta hur en Opel ska kännas.

Det handlar om vem som gjort bilen och inget annat, körupplevelsen är en helt annan fråga.

Det existerar inga uppgifter som stödjer vad du påstår att de olika sidorna arbetat över gränserna, det motverkar syftet med samarbetet som är att minska kostnaderna, det enda som är säkert och klart är det jag presenterar, det andra du påstår är endast dina gissningar om hur du tycker att det borde fungera och se ut, men vi saknar alla stödjande uppgifter som bekräftar denna hypotes.

Det är orimligt att påstå att Peugeot inte skulle kunna ta fram en bil som kan köra i högre hastigheter och Opel kan inte ställa in en bil med mjuk fjädring, att man skulle vara så inkompetenta på båda håll är ett saftigt påstående, kanske man kunde hävda sådant på 1950-talet men i dag är dessa detaljer ingen rymdforskning...

"Men Aircross har inte utoruvats av Opel för de franska teknikerna har justerat fjädring, styrning, stolar drivlina etc för att passa Citroën, och de tyska teknikerna har anpassat för att ge känslan"

Det saknas trovärdiga uppgifter som stödjer detta påstående, du tror blint på ett officiellt uttalande som måste låta som det gör för att man ska kunna motivera varför någon ska köpa bilen.

Här måste man faktiskt gräva djupare och titta på vad som händer bakom talarstolen, titta på detaljer, läsa det finstilta, inte bra rubriker... stämmer det man påstår med verkligheten?

Om man hade sagt precis tvärtom att Grandland tagits fram och utvecklats av PSA och endast stylats av Opel som lämnat lite teoretiska synpunkter på hur det ena och andra borde utformas, skulle då inte de flesta ha ställt sig frågan vad i all världen PSA i så fall ska med Opel till, när man uppenbart kan gör Opelbilar på egen hand?

Och de som inte vill ha en PSA bil skulle självklart inte ha övervägt att köpa en och det är ju just det PSA tänker använda Opel till, sälja till dem som inte vill ha en fransk bil - skulle man då säga att detta är en fransk bil?
Självklart skulle det vara helt uteslutet att säga något sådant, man ska ju försöka sälja den här bilen.

Om man säger det enda man kan säga, så ska man alltid vara skeptiskt till det som sägs.

#40
2017-11-06 08:18

Har försökt förstå vad N-iklas vill få fram, och tror att det kokar ned till detta: Grandland är ingen riktig tysk Opel, utan en falsk fransk Opel, och då automatiskt en sämre Opel.

#41
2017-11-06 08:39

Raphael - som redan nämnts så är det ingen idé att debattera vidare med en bitter Opel-älskare som dessutom deklarerat att hans främst mål här tydligen är att säga emot allt och alla. Förmodligen beroende på den bitterhet som PSAs köp av Opel skapat hos honom.

#42
2017-11-06 09:43

Det var en fransk, en tysk och... där tog popcornen slut, tack för underhållningen!
Niklas: Är Opel Omega utvecklad ur en Cadillac Catera eller är det möjligen tvärtom? ;)

/Anders

#43
2017-11-06 12:27

Låt oss nu säga att det inte är en riktig opel spelar det roll? Det är en ful klumpig bil i alla fall oavsett vem som tillverkar den. Det är ett fasligt mycket experimenterande med dessa "SUV" eller crossover bilar, man vill hitta målet.... men det man egentligen söker är en helt vanlig personbil. Det blir bäst så, då får man mest fördelar. Detta med markfrigång och suttit högre är mest en fars, som uppkommer då fler bilar skymmer sikten. Hade alla hållt sig till vanliga bilar som förr i tiden hade detta inte ens påtalats. Jag menar, det är först nu som denna trend kommer till Sverige, typ 25 år efter USA som får ses som föregångsland.

#44
2017-11-06 12:44

"Det finns ännu en knapp från Peugeot: start /stopp knappen i borstad metall, och det är ju en detalj man väldigt ofta kommer i kontakt med så att just den inte är Opel är ju inte bra."
Seriöst? Vissa är verkligen fanatiker... :D Kanske vore bäst om Opel las ner, av hälsoskäl. ;)

#45
2017-11-06 12:44

Styggavargen, att sitta högre är ingen "fars," utan en viktig faktor för seniorer vid bilval. Detta kommer du själv att märka med tiden, då ledvärken och tilltagande osmidighet gör det allt svårare att glida in i en bil med låg sitthöjd. Om inte annat, så när frugan börjar klaga över samma sak...

#46
2017-11-06 14:00

Med tanke på den bitvis heta debatten här så kanske detta på YT kan klargöra lite. Den 9/11 ska det sändas.
https://www.youtube.com/watch?v=VD4e7LdXpW8

#47
2017-11-06 14:47

Min morfar 91 år klarade av att sätta sig i en bil utan problem, det där argumentet håller tunt. De flesta vanliga personbilar är inte svåra att sätta sig i. Det finns bilar som tex Golf Plus annars.

#48
2017-11-06 16:40

Jodå, jag tycker det är smidigt att slippa krypa ner i en bil, även om jag varken är särskilt gammal eller ledbruten. Och jag vet hur det är att sitta nära marken, jag kör ju Classic Mini (sommartid).
Men, till vardags får det gärna vara lite högre. Jag har inte stolen i nedersta läget heller även om jag är 1,82.
Att sitta lite högre som i min skåpbil tycker jag ger bra överblick. Jag kör inte racerbil, och vägarna är ingen racerbana, så varför sitta så lågt som möjligt?
En Golf Sports Van är förresten exakt lika hög som en Grandland.

#49
2017-11-06 19:41

Shit PSA som bygger ihop med Opel. Jag är nöjd med min bil Opel Astra är riktigt med Chevrolet/GM. Nästa nybil framöver aldrig köper jag igen för Opel är ihop med PSA. Det sista för mig Opel!
Det blir antagligen framtidsbil för mig inbyte till är Renault eller Seat. Varken Volkswagen.

#50
2017-11-06 20:03

Att sitta högt är en självklarhet för folk med ryggrad.
Stora stygga vargen kan pusta och blåsa och åter pusta och blåsa. Det hjälper inte, vi är alldeles för smarta för henom.

#51
2017-11-06 20:03

En gång i tiden tillverkades Mercedes och Simca i Sverige av Philipsson och Saab i Finland tillverkade Talbot. Det var andra tider då, en Mercedes var en Mercedes även när den gjordes i en Simca fabrik. Idag med robotar som sköter det mesta så spelar det ännu mindre roll var bilar tillverkas, ändå finns det fundamentalister som tror det spelar roll var fabriken ligger och vem som äger den. Fördomar helt enkelt...

#52
2017-11-07 01:16

Om Philipsson tillverkat Simca med teknik och delar från Philipsson och inte från Simca så är det ingen Simca utan en Philipsson som imiterar en Simca och om Saab i Finland tillverkade Talbot med teknik och delar från Saab så skulle det vara en Saab som imiterade en Talbot.

Och att påstå att Simca tillverkar bilar lika bra och med samma kvalitet som en samtida Mercedesfabrik skulle endast en blind fransk entusiast tro på, det är väldigt tveksamt om de som köpte en sådan Mercedes var medvetna om att Mercedes inte tillverkat bilen.

Men detta faktum är en obekväm sanning som vissa bara vägrar att erkänna eftersom det är just en väldigt... obekväm... sanning.

När man dessutom anser att falsk varubeteckning inte är falsk varubeteckning och att vem som helst kan tillverka vad som helst och utge sig för att vara vem som helst, så lägger man grunden för total omoral vilket leder till samhällets sammanbrott.

#53
2017-11-08 13:18

"Pi 2017-11-06 08:39
Raphael - som redan nämnts så är det ingen idé att debattera vidare med en bitter Opel-älskare som dessutom deklarerat att hans främst mål här tydligen är att säga emot allt och alla. Förmodligen beroende på den bitterhet som PSAs köp av Opel skapat hos honom."

Vad jag framför allt bekämpar är att en människa kan tänka på detta sätt.
Att vägra se sanningen, vägra se verkligheten, att tycka och tänka precis vad man själv har lust med och sedan predika dessa fantasier som om det vore en gudomlig sanning.

Att sätta sig själv och sitt eget tyckande över världen och verkligheten.

Det är detta jag bekämpar och det fortsätter jag med så länge det anses rätt och riktigt att tänka och agera på ett sådant destruktivt sätt.
Vilket automatiskt innebär ett fördömande av större delen av mänskligheten eftersom de flesta tänker och agerar just precis på det sättet - och av just den orsaken också anser att det är rätt.
"Vi är många, alltså dikterar vi villkoren genom våld, vad som är rätt och fel skiter vi fullständigt i."

#54
2017-11-07 12:01

Jag håller med, det är otyg att bygga låga bilar, iallafall om man tar hänsyn till ergonomin. Jag förstår att formel 1-bilar och andra racers vinner på att byggas låga, men måste därför bilen jag jag åker till och från jobbet och till Ica med också vara lågbyggd, nej naturligtvis inte - det är ju bara dumt!
Bäst vore om det kom ett regelverk om bilarnas yttermått och tyngd som standardiserade fordonsflottan för bästa trafikmiljö, det är väl bara californien som skulle klara av och driva något sådant!?

#55
2017-11-08 13:23

Ni-klas: Så de Opel Kapitän som monterades i Sverige och lackade med Chevroletfärg var inga Opel, utan något annat?

#56
2017-11-08 13:37

Om delarna inte var original Opelkomponenter så var det inte det.
Varifrån kom delarna?

Man ska inte förväxla ihopmontering med hela processen från ritbord till färdig produkt.
Det är en avgörande skillnad, Peugeot monterar inte Grandland med hjälp av Opelteknik och Opelkomponenter - liknelsen är därmed helt felaktig.

#57
2017-11-08 18:00

Men bilarna är inte speciellt låga, jag jämförde en CX-3 mot min Octavia och även en CH-R eller vad den nu heter, det handlar om ett fåtal centimeter. Man sitter inte på golvet i en bil, då har man satt sätet i lägsta positionen. Ingen klagade förr i tiden, och så mycket har vanliga personbilar inte ändrats.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!