Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel Crossland X (2017)

Provkörning

Opel sätter fingret i luften för att se vart det blåser. Som modet föreskriver är ersättaren till familjebussen Meriva omstöpt till crossover. Är Crossland X ett lyckat klassbyte?

Små familjebussar (MPV på fackspråk) som Opel Meriva kan vara hur praktiska som helst men vad spelar det för roll om bilköparna vänder dem ryggen. De senaste åren har biltypen tappat i popularitet medan allt fler väljer crossover eller suv. Den här omsvängningen är den enkla anledningen till att Opel ersätter Meriva med Crossland X.

En okulärbesiktning avslöjar att bilen är relativt hög, trots beskedlig markfrigång. Karossens nederdel är klädd i mattsvart plast, fram och bak sitter silvriga ”hasplåtar”. Bakdörrarna öppnas som vanligt, de udda bakhängda dörrarna som utmärkte Meriva har spolats, de var för tunga och dyra att tillverka. Storleksmässigt är Crossland X sju centimeter kortare än märkeskollegan Mokka X. Det kan tyckas märkligt att modellerna ligger så nära varandra men Opel understryker att det finns andra skillnader, bland annat att Crossland X är strikt framhjulsdriven. Mokka X står högre ovanför backen, finns med fyrhjulsdrift, större hjul, och kostar mer.
 

"Automatlådan stör flytet litegrann, ibland är växlingarna onödigt hårda."

Efter några meters krypkörning infinner sig ett frågetecken. Bilen rycker och vibrerar oroligt på låga motorvarv. Är det automatlådan som spökar? Beteendet klingar av i takt med att bilen blir varmare men gör oss lite fundersamma. Provkörningen går i kuperat landskap och emellanåt är tempot upptrissat. Den trecylindriga turbomotorn jobbar på utan att kännas överdrivet ansträngd, ljudet är dämpat och från sådär 2 000 varv/min finns fullt tillräcklig ork. Automatlådan stör flytet litegrann, ibland är växlingarna onödigt hårda.

Motorn finns i två andra versioner, med 81 eller 130 hästkrafter, den svagare saknar turbo och balansaxel. En diesel säljs utomlands men inte i Sverige. Alla motorer och växellådor är hämtade från franska PSA-koncernen. Det är också PSA som tagit fram själva grundtekniken, samma plattform ska användas till Citroën C3 Aircross som lanseras i slutet av 2017 och flera andra bilar.

Tidigare i år stod det också klart att PSA köper Opel, så vi får vänja oss med större franskt inflytande på kommande Oplar. Opel är noga med att poängtera att märkets egna ingenjörer har kalibrerat Crossland X i stort och smått. Fjädring och stötdämpning har fått en typiskt tysk fast karaktär. Över tvära gupp kan bilen upplevas som stum men annars känns det som en vettig avvägning mellan åkkomfort och stabilitet.

Inredningen är också gjord av Opel. Sittpositionen är bekvämt hög och de breda framstolarna i provbilen tar väl hand om kroppen. För att få just de här stolarna krävs dock att man betalar 6 900 kronor för ett ”Komfort- och bagagepaket”. I samma paket ingår flera baksätesfinesser, det kan skjutas 15 centimeter på längden, ryggarna kan ställas i olika vinklar, och långa prylar kan lastas om mittarmstödet fälls ner. Att detta kostar extra känns snålt men visst gör det bilen mer praktisk, även om Meriva med sina sällsynt smarta lastlösningar var ännu mer flexibel.
 
Vad som talar för Crossland X är framför allt två saker. Lastutrymmet är större än det mesta i den här storleksklassen. Utrustningsnivån är hög redan från start, bortsett baksätet, vilket gör att slutpriset blir konkurrenskraftigt.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland X?

Opel Crossland X 1.2 Turbo 110 hk AT6

Pris, från kr: 201.900 (179.900 för 1.2 81 Hk MT5).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 421/B 149/H 161.
Markfrigång, cm: 12,4.
Bagagevolym, l: 410–1 255.
Tjänstevikt, kg: 1 289.
Max dragvikt, kg: 840.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp 121 g/km.
Konkurrenter: Renault Captur, Peugeot 2008, Mazda CX-3 med flera.

Kommentarer

#1
2017-07-09 10:23

Automatlådan från japanska Aisin är justerad för låg förbrukning, genom att momentomvandlarens aktivitet eller ingrepp är kortare. Det är det som kan uppfattas som en lättare ryckighet i vissa situationer. Ökas momentomvandlarens ingrepp stiger förbrukningen men då växlar den mjukare - men även segare/långsammare.

Syskonet C3 Aircross har redan visats och priserna i Frankrike är klara. Leveranserna börjar efter sommaren. För svensk del kommer även en diesel (100 hk versionen), så Citroën i Sverige tror mer på diesel än Opel gör.

Intressant är att Opeln har det skjutbara baksätet som extra tillbehör, medan det är standard på C3 Aircross. Aircross har även ratt ställbar i både djup- och höjdled där Crossland bara har i höjdled. Aircross har dessutom högre markfrigång och finns med Grip Control vilket Opeln saknar. Däremot har Opeln två-zoners klimatkontroll - Aircross en-zons, och Opeln har mer avancerade strålkastare. Men Aircross har mjukare fjädring och mjukare, bredare stolar.

Säkerhetsmässigt finns de med samma utrustning - autobroms, avkänning hastighetstavlor, körfältsvarnare, fullt med airbags osv osv.

Så bilarna är inte identiska utan innebär olika erbjudanden till kunden, där Crossland är mer crossover och Aircross mer SUV.

#2
2017-07-09 16:04

Raphael: hur är priserna på Aircross i Frankrike, på ett ungefär? Jag fick in på Citroens franska hemsida men lyckades inte hitta något (starkt bidragande orsak lär vara mina närmast obefintliga kunskaper i språket...).

#3
2017-07-09 16:49

C3 Aircross franska priser, några exempel..
PureTech 82 "Live":15 950 euro.
PureTech 82 "Feel": 17 750 euro.
PureTech 110 "Feel": 19 250 euro.
PureTech 130 "Feel": 22 250 euro.
Blue HDI 100 "Live": 18 950 euro.
Blue HDI 100 "Feel": 20 750 euro.
Blue HDI 120 "Feel": 21 950 euro.
Blue HDI 120 "Shine": 23 950 euro.

För Sverige är PureTech 82 och 110 samt Blue HDI 100 aktuella. Jag vet inget om vilka modellversioner, men en gissning är..

PureTech 82 Live och Feel
PureTech 110 Feel automat och Shine automat
Blue HDI 100 Feel och Shine.

Eller att de kör Feel hela vägen plus ett utrustningspaket. Grip Control finns i Shine-versionen.

#4
2017-07-09 17:22

Tack, super! Ser vettigt ut tycker jag med en multiplikation med 10, men det är förstås inte så enkelt att få svenska priser. Är det samma automatlåda som i Crossland (möjligen litet annorlunda programmerad)?

#5
2017-07-09 17:34

Svenska priser och utrustningsnivåer är inte satta än, men kommer troligen spegla de franska. Crossland och Aircross använder samma EAT6 - 6 växlad automat med momentomvandlare - som används i hela PSA-gruppen. Det är samma låda som i Citroën C4 Picasso, Peugeot 308 och 3008 med flera.

#6
2017-07-09 17:44

På en av Citroens svenska sidor stod det att förhandsbeställningar ska kunna föras fr o m augusti, så om en månad eller så bör svenska specar o priser förhoppningsvis vara klara.

#7
2017-07-09 17:59

Ja, Sverigepremiär (provkörningsbilar ute hos handlarna och några versioner i lager) för Aircross blir oktober-november, jag har inte sett ett exakt datum än. Men räkna med "smygpremiär" innan dess (alltså att den kan beställas).

#8
2017-07-09 18:43

"Mittplatsens bälte hänger i taket."

Ajdå nu har Vi bilägare struntat i detaljerna igen.

Låset på bältet i fråga hänger inte i taket, panelen det sitter i är magnetisk, man placerar metalldelen på panelen till vänster och då hålls den på plats där.

"plattan runt växelspaken är bländande på fel sätt. Reflekterande ljus irriterar." - "om bilen har automatlåda" borde man ha kompletterat med, men de fyra orden orkar man inte klämma ur sig.

Det är väldigt störande att människor genomgående alltid struntar i detaljer därför att de arrogant anser att detaljer är något man alltid kan strunta i.

#9
2017-07-09 19:49

Jag är imponerad...max dragvikt är mellan 650 kg och 840 kg beroende på modell/motor.

#10
2017-07-09 19:52

Vad gäller markfrigången på 124 mm...så är det ganska bra för att vara en Opel...nya Insignia har mellan 92 och 113 mm beroende på modell......

#11
2017-07-09 20:43

Med bromsat släp är släpvagnsvikten 750 - 1300 kg beroende på motor.

#12
2017-07-09 20:45

Som jämförelse har Peugeot 2008 med 110 motorn och automatlåda 1250 kg med bromsat släp.

#13
2017-07-09 20:48

Just det , fel av mig. Med bromsat släp är släpvagnsvikten mellan 650 och 840 kg. Allt enligt Opel själva. Men de kan ju ha fel...

#14
2017-07-09 21:12

Den släpvagnsvikt som ViB anger i sin faktaruta är för obromsat släp, inte bromsat släp.

#16
2017-07-09 22:25

Som N-iklas tidigare noterat, så verkar det här med detaljer vara knepigt.
Man nämner t.ex. inte att den uppgivna markfrigången som också varit uppe här bland kommentarerna, är vid maxlast. Det gör rätt stor skillnad för hur det måttet uppfattas.

#17
2017-07-09 23:20

Svårbedömbar bil.
Kanske jag ändå skulle ta Cittran.
De måste förstås jämföras före köp.

#18
2017-07-10 05:53

Jag tittade på Crossland i onsdags och förvånades över hur välgjord och fint utförd den var, i varje fall till 94 %, eftersom Aircross också tillverkas av Opel och använder samma teknik under ytan är det väl liten möjlighet att den skulle vara sämre, vore ändå intressant att titta på en någon gång.

LED strålkastarna som är samma som Mokka ser lite speciella ut och det beror på att det man ser inte är LED dioderna utan istället tre speglar som indirekt speglar ut ljuset.
En rolig detalj och sådana behövs.

Jag tittade inte speciellt på det men intrycket var inte att det var låg markfrigång,

Personligen kan jag inte stå ut med Citroens design - det är väl det som är meningen också annars skulle det väl bli knepigt.

Att hjulhusen inte inkräktar på ett störande sätt fram trots att det ser så ut från utsidan är en betydelsefull komfortdetalj, betydligt bättre än Golf.

Till skillnad från hittillsvarande Opel finns det inte en mängd hemligheter som utgör 50% av köpargumenten och man måste vara expert för att kunna hitta, utan denna är precis som alla andra vanliga bilar, det man ser och känner är allt som finns så det är inte så krävande att få grep om vad som erbjuds ens för vem som helst.

Så långt är det bara Renault Captur jag vet att denna lätt överträffar.
Eftersom det säljs massor av Captur kanske det räcker.

Personligen skulle jag nog gilla automatlådan, häftiga nedväxlingar med max prestanda påminner om Rekord och den var extremt rolig att åka i just därför.

#20
2017-07-10 10:09

Om Opel nu är så mån om detaljerna - varför har man t ex satt diverse "informations-symboler" i taket ovanför backspegeln ? Synnerligen dålig placering för oss som har progressiva glasögon ? Sen tycker jag att "kromlisten" över sidofönstren gör ett lite märkligt intryck på designen. Men smaken är som vanligt lite olika....

#21
2017-07-10 11:24

Det är bara lampor för luftkuddarna och säkerhetsbälten som också har visning i instrumenten och OnStar knappar, detta är specialfunktioner man inte behöver se framför ögonen hela tiden.

Separeringen ger dem mer specifik uppmärksamhet än om de skulle pressas in någonstans bland den vanliga visningen där de skulle kunna drunkna i mängden eller ta upp yta som kan användas bättre till funktioner som används oftare.

Bortsett från det är det snyggt.

Visst är taklinjen lite märklig men i verkligheten ser det oftast mycket bra ut, om färgvalet inte är mindre lyckat.
Asta kombi ser nästa alltid märklig ut på bild, i verkligheten tvärt om nästan aldrig.

#22
2017-07-10 15:48

Min C3 Picasso har lamporna för säkerhetsbältenas användning och airbagstatus på samma plats som Crossland/Aircross, inget jag ser som en nackdel. Man sätter sig i för att köra och så kollar man backspegeln och att alla har på sig bältet, ögat faller naturligt på lamporna för säkerhetsbältena, och sen kör man. Om någon skulle lossa bältet under färd så ljuder en - rätt högljudd och irriterande - varningssignal alltså inte enbart en lampa som tänds.

Utseende är en smaksak som sagt, jag tycker inte om Crosslands former - för mjuk och tam. Kromlinjen för taket är ett Opel signum finns även på Astra kombi och Adam. Jag föredrar formerna hos Aircross och dess mer vågade färgsättning.

#23
2017-07-10 15:50

(Jag har sett Crossland i verkligheten, stod ett par utanför en återförsäljare i Dalsland där jag var över midsommar..).

#24
2017-07-10 19:44

Jag gillar inte heller taklinjen som påminner för mycket om gammaldags barnvagnssuffletter.

#25
2017-07-10 19:50

Opel har gett upp hoppet om kunder i Sverige. För ca 3 år sedan gick Opelhandlaren i Östersund i konkurs. Därmed försvann all service och försäljning från länet. Därför är nya Crossland knappast något att skryta med. Att man tar motorer o växellådor från PSA är för mig oförståeligt när Opels bensinmotorer är utvecklade av ingenjörer från Saab, som stannade kvar i Russelsheim efter Saabs nedläggning.. Dessutom ställer jag mig frågande till Opel Swedens agerande som generalagent. Det verkar inte som om de är intresserade av att hjälpa handlarna, som är mycket kritiska till organisationen. Opel ökar sin försäljning i så ,gott som alla Eu länder, men i Sverige säljer man allt sämre. Grundfel 1 är dåligt och klent med reklam för märket. I utlandet går man ut hårt med att påpeka märkets kvalitet. Jag har inte ens hittat uppdaterade reklam/upplysningsbroschyrer hos de handlare jag besökt Och Opel svarar med att det är kört för Opel i Sverige. Opel Sverige saknar framåtanda

#26
2017-07-10 20:33

Men ändå - vi är många som har progressiva glasögon så varför placera nåt i taket där man har svårt att se på så nära avstånd med sådana glasögon ?

#27
2017-07-10 21:01

Pi, lamporna sitter ovanför backspegeln. Om du har svårt att se lamporna som visar vilka säkerhetsbälten som inte används för du har progressiva glasögon så har du svårt att se backspegeln också. De sitter inte på nära avstånd.

#28
2017-07-10 21:03

Det är högt i tak i en Crossland/Aircross, högre än i vanliga bilar, lamporna sitter längre bort än man kanske tror genom att titta på bilderna.

#29
2017-07-10 21:07

Jag behöver läsglasögon för att se på nåra håll, det gör att vanlig instrumentering är ett problem för mig (Picassons instrument sitter närmare framrutan så de funkar, och Aircross har head-up display så den kommer fungera också). Har inget problem se lamporna vid backspegeln utan läsglasögon, eller att titta i backspegeln. :)

#30
2017-07-10 21:25

Gunnar, eftersom Crossland X bygger på PSA:s förlängda PF1 evo plattform (en modifierad version av den som utgör basen för Citroën C4 Cactus) så var det självfallet mest kostnadseffektivt att använda sig av PSAs drivlinor som redan är anpassade efter plattformen än att anpassa Opels egna drivlinor till PSAs plattform. Och kom ihpg, det är PSAs 1.2 3-cylindriga turbo som blivit vald till årets bästa motor kategorin 1.0 - 1.4 liter för tredje året på raken av internationella motorjournalister, inte Opels motor. PSA gör utmärkta motorer.

#31
2017-07-10 22:22

Anledningen till att Opel valde samarbeta med PSA och göra crossover/SUV Crossland X och Grandland X är för att Opel ansåg att de inte hade en passande bottenplatta/plattform för dem och att det skulle bli för dyrt utveckla en egen för så nischade modeller - så Opel inledde ett samarbete med PSA som hade passande bottenplattor och redan projekt igång som liknade det Opel ville åstadkomma så Opel hakade på.

Crosslands exteriör är en Opelfiering av en fransk ursprungsdesign, den koncepdesign som både Crossland och Citroën C3 Aircross har skapats från, ritades av Pierre Authier som sedan var ansvarig för C3 Aircross design.

Dörrar (huvudformen och måtten, men de har lite olika pressveck), framruta och bakruta samt taklinjen är gemensam för Crossland och Aircross, men andra exteriöra detaljer skiljer sig kraftigt åt vilket ger dessa "syskon" helt olika karaktär.

#32
2017-07-10 22:26

Raphael - du är nog okunnig om hur progressiva glasögon fungerar. Inga problem för mig heller att kolla i backspegeln men sitter det lampor i backspegeln så är det närseende som behövs och det finns inte i övre delen av brillorna. Där har man nämligen korrigeringen för fjärrseendet vilket passar väl för backspegeln.

#33
2017-07-11 05:14

Opel har inget att göra med PSA, allt är ett beslut av GM, GM ligger bakom Crossland och Grandland och GM ligger bakom försäljningen till PSA, Opel var inte informerad om att någonting pågick, Opel fick nästan veta det via media.

Så blanda inte in Opel i detta.

Självklart kunde man tagit fram så enkla och tekniskt okomplicerade bilar som Croslamd och Grandland med de bottenplattor man har, men det hade blivit dyrare att anpassa en som ursprungligen inte var avsedd, än det är att använda en som redan är färdig, det handlar inte om vad man kan göra utan helt om pengar och inget annat - och pengar är det enda som varit av intresse för GM i denna fråga.

Vad Opel velat göra har ingen av parterna GM och PSA brytt sig om.

PSA har motorer med kamaxelrem inte kedja och det är absolut inte bra.
Hur är det med serviskostnader och reparationer, byte av sensorer och liknade som kan inträffa när den är 10 år gammal?
Och den långsiktiga kvaliten vet man inget om, hur ser den motorn ut när den gått 40 000 mil?
Är den ens avsedd att hålla längre än 30?

Man brukar inte anpassa motorer till bottenplattor utan bottenplattor till den drivlina man planerar att använda.
Opel försöket anpassa PSA bottenplattan till sina behov men det var inte möjligt och man fick ge upp.
Detta har Opels dåvarande VD Karl-Thomas Nuemann sagt.

För övrigt blir det svårt om alla bilar ska anpassas till olika former av handikapp, de som har de problemen får nog se sig om efter specialbilar som omvänt inte är så funktionella för de som inte är handikappade.

#34
2017-07-11 06:44

Slutet på ditt inlägg #33 Niklas ger associationer till mycket obehagliga ideologier, och jag tycker inte om det.

#35
2017-07-11 10:33

Pi, när du tittar i backspegeln så fokuserar ögat på backspegelns yta för det är där som bilden projiceras. Om du ställer in dioptrin för en optisk säkare i en kamera så ställer du in det efter hur väl du ser mattskivan eller markeringarna på mattslivan, för det är på mattskivan som bilden från objektivet projiceras. (Lämpligen ställer man dioptrin utan monterat objektiv). Med samma seende som du ser infirnationen i backspegeln så ser du lamporna ovanför backspegeln. Om ditt fjärrseende fungerar för att avläsa ytan på backspegeln så fungerar det även för att avläsa lamporna eftersom det är i praktiken samma avståndsinställnimg som ögat behöver göra.

Och om detta jag skriver innebär att jag har missförstått hur progressiva glasögon fungerar så är det din tolkning, en tolkning som jag inte håller med om. Närsynsdelen för de progressiva glasögonen behövs inte för att avläsa backspegeln eller lamporna där.

Jag behöver som sagt läsglasögon, det beryder att jag har problem med att läsa informationen på vanliga mätartavlor i en instrumentpanel (därför föredrar jag placering av instrumenten närmare framrutan som i Picasso, eller head up display som i Aircross). Jag har inget som helst problem med att avläsa vare sig backspegeln eller lamporna vid den i min Picasso trots att jag inte utan läsglasögon kan avläsa instrument som är traditionellt placerade.

Jag talar alltså utifrån egen praktisk erfarenhet av synfel där särskild styrka behövs för näravstånd, och av lampor vid backspegeln.

Jag använder inte progressiva glasögon för jag kör med linser. Det finns inga progressiva linser. För näravstånd har jag ett par läsglasögon som jag använder tillsammans med linserna.

#36
2017-07-11 10:38

Ett synsätt om att PSAs bottenplattor skulle vara "handikappade" tycker jag är att använda det ordet i fel kontext. Människor är handikappade eller funktionshindrade eller har funktionsvariation, och uttrycket anvönds för de som bryter mot samhällets normer om vad en funktionell människa imnebär eller inte. Det är ett komplicerat och priblematiskt begrepp att använda.

Man kan ha olika åsikter om en teknisk plattforms förtjänster, men "handikappad" är verkligen fel uttryck.

#37
2017-07-11 12:23

Handikapp avser i detta fall inte bilen utan synfel som gör att man inte kan se bilens olika funktioner, exempelvis lampor i taket.

#38
2017-07-11 12:05

"Slutet på ditt inlägg #33 Niklas ger associationer till mycket obehagliga ideologier, och jag tycker inte om det."
Det är verkligen ett märkligt krav att alla ska köra handikappanpassade bilar för att de berörda inte ska känna sig olustiga för att de är annorlunda.
Det är visserligen ett vanligt krav men ändå att gå över rimlighetens gräns.

#39
2017-07-11 12:10

Om man har ett synfel som gör att man inte ser lamporna vid backspegeln och därmed inte heller ser den bild som projiceras i backspegeln (samma fokusavstånd för ögat) så tror jag inte att man får framföra ett fordon eftersom det är centralt att kunna se sikthjälpmedlen som en bil är utrustad med.

#40
2017-07-11 16:14

Att fokusytan ligger i spegelytan stämmer helt enkelt inte. Jag har inga problem med att se långt bakom bilen i spegeln, men inte f-n får jag ikonerna i takpanelen i fokus. Att "teorin" som framförts är helt felaktig kan man själv testa. Ta förslagsvis din telefon och håll den 5 centimeter från en ögat som en mycket nära backspegel. Du ser allt som är bakom dig i fokus - ditt eget öga däremot kommer att se suddigt ut. Vänd på telefonen och om det finns en logga där så är den inte i fokus heller.

#41
2017-07-11 16:45

Jag ber att få nämna för tredje gången - Jag HAR en Picasso med precis detta arrangemang med lysdioder för bältena vid backspegeln. Och jag HAR ett starkt synfel som gör att jag inte ser på vare sig nära eller långt håll. Jag använder linser och behöver ha läsglasögon i kombination med linser för att se på nära håll.

Ändå så har jag inga som helst problem med att se dessa lampor för bältena och vilka bälten som inte är inkopplade, däremot har jag problem med att tyda en vanlig visartavla med traditionellt placerade instrument (därför föredrar jag stora siffror närmare framrutan eller på en head up display). Ni försöker skapa ett problem som inte finns.

#42
2017-07-11 16:50

Mitt synfel innebär nästan 6 dioptrider fel (räknat på linser vilket inte motsvarar dipteider för glasögon). När jag inte har linser så har jag två par glasögon, ett för långt håll och ett par för nära håll. Kör jag bil med glasögon så har jag de för långt håll, och inga som helst problem med att tyda lysdioderna i taket för bältesanvändningen och se vem som inte har satt fast bältet. Däremot har hag problem med att tyda siffrorna på en vanlig mätartavla konventionellt placerad så den syns genom ratten.

#43
2017-07-11 17:06

Lamporna för bältena är röda och lampan för airbag är orange, även om man inte skulle se symbolerna så kan man knappast ta misste på dem för de har olika färg, dessutom blinkar de tillsammans med en varningssignal om en passagerare är obältad med bilen i rullning. Och några andra lampor i denna display finns inte. Risken att man skulle tolka lamporna fel hävdar jag är minimal.

Tycker de som menar att detta är ett jätteproblem gör en höna av en fjäder.

#44
2017-07-11 17:29

Jag påstår INTE att det är något problem ö.h.t. Däremot var påståendet om fokusplanet som Raphael kom med inte sant. (Jag har som sagt en massa krafs i takpanelen som jag inte kan se utan att luta mig bort från panelen - inget problem med det.) Och antydningen att Pi inte borde köra bil p.g.a. en rent nosnens-påstående var (utom att det var fult) - just nonsens.

#45
2017-07-11 19:32

Jag måste omedelbart korrigera Raphaels kommentar om hans syn på och genom backspeglar. Han har tokfel!
När du ser genom en backspegel förlängs snarare avståndet jämfört med om du vridit på huvudet. Den optiska sträckan är den från ögonen framtill spegeln plus avståndet från spegeln till bilen där bakom eller vad man nu fäster blicken på. Alltså har detta ingenting att göra med närseende.
I en kamerasökare placerad på SLR-kamera projiceras bilden mycket riktigt på en mattskiva. Var den placeras rent optiskt avgörs av linserna i sökaren. Den är för övrigt justerbar inom ett intervall som täcker de vanligaste synfelen.

#46
2017-07-11 19:42

Kanske Raphael som ska kolla synen;-) I övrigt beskriver Roy det jag redan påtalat....

#47
2017-07-11 22:16

Ingen replik från Raphael. Inte ens en ursäkt till Pi. Nåjo....

#48
2017-07-12 00:28

Som sagt - Raphael har inte förstått detta med progressiva glasögon som nu några till också förklarat. Och har man inte förstått hur det fungerar skall man nog vara försiktig med att döma ut körförmågan hos andra... Har inga som helst bekymmer med sikten i backspegel eller att kolla bildskärmen i bilen - eller instrumenteringen om den är normalt placerad.

#49
2017-07-12 11:20

"vi är många som har progressiva glasögon så varför placera nåt i taket där man har svårt att se på så nära avstånd med sådana glasögon ?"

Därför att det är fler... som inte... har det...
Och då är det en utmärkt och mycket funktionell placering.

För de som har behovet finns ju tydligen VW så därmed är det väl inget problem eller hur?

#50
2017-07-12 16:44

N-iklas - då kan du ju förklara fördelen med att behöva titta upp i taket för att se indikator-lampor istället för att använda ett såpass löjligt argument som att "...det är flera som inte har det.." avseende progressiva glas. Vilket också är ett tveksamt påstående för väldigt många bilförare har uppnått den åldern att dom faktiskt behöver den typen av glasögon. Sen har jag inte påstått att VW är utan problem men min nuvarande VW är i alla fall bättre än min förra som tyvärr hade ett antal funktions-knappar i taket - dock inga som behövdes dagligen lyckligtvis. Tror jag knappt använde nån av dom under hela mitt ägarskap av den bilen.

#51
2017-07-13 11:41

Känns som att N-iklas argument för takplacerade indikeringslampor och reglage var lite svåra att hitta...:)

#52
2017-07-15 09:51

???...!

#53
2017-07-15 10:15

Det finns faktiskt progressiva kontaktlinser, jag provade ut sådana för ett par år sen men mina ögon vande sig aldrig så jag övergav dom. För övrigt tycker jag lampor i taket är korkat och opraktiskt.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!