Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel Corsa (2011)

Provkörning

Förra året fick Opel Corsa en översyn under skalet. Nu är det yttre formerna som ses över med en facelift. Vi har provkört tre Corsa-modeller, med helt olika karaktär.

Registreringsstatistiken för 2010 borde orsaka en del huvudbry för Opel. Försäljningen av småbilen Corsa har i Sverige inte gått direkt lysande.

Om man tittar på konkurrenterna i segmentet toppade Renault Clio försäljningen med 5 915 sålda bilar. Det gav en tiondeplats totalt i registreringsstatistiken över nya bilar för 2010. Därefter följde Toyota Yaris, VW Polo, Skoda Fabia, Ford Fiesta, Peugeot 207… ja, Opel Corsa återfanns först på en blygsam 59:e plats med 1 416 sålda bilar.

Om orsakerna till den låga försäljningsvolymen kan man spekulera. Är det gamla rykten om Opel som spökar? Att det skulle handla om en gubbil med låg kvalitet? Möjligen, men resultat från tyska Dekra har tvärtom visat på hög kvalitet.

Kan det vara så att Corsa lider av identitetskris? Den är inte prispressad som Clio, ger inte samma solida känsla som Polo, är inte lika körglad som Fiesta och har inte lika snitsig design som 207. Ändå är Opel Corsa bra på mycket, med högt säkerhetstänkande, bra rostskydd och för storleken goda utrymmen.

Själva tror Opel att återförsäljarna har fokuserat mer på att sälja Astra och att Corsa har fått stå tillbaka. För 2011 är målet att sälja 2 000 Corsa i Sverige och därmed klättra i registreringsstatistiken.

Sportigare profil
Modellnamnet Corsa kom 1982 och sedan dess har bilen förnyats i generationer. Den fjärde och senaste generationen debuterade 2006 och nu är det dags för en ansiktslyftning.
Under 2010 kom förändringarna under skalet med modifieringar på chassi, drivlina och styrning.

För 2011 är det yttre förändringar som gäller. Det handlar främst om en större grill och ändrade strålkastare, Opel kallar strålkastarna för ”örnögon”.

Sammantaget ska det ge kraftfullare och sportigare profil. Men i ärlighetens namn gäller det att ha ett tränat öga för att se skillnad på Opel Corsa från 2010 eller 2011.

Mer intressant är fokuseringen på minskad bränsleförbrukning. Sedan 2008 har förbrukningen sjunkit från 4,5 l/100 km till 3,5 l/100 km för Corsa med 1,3-liters dieselmotor. Detta trots 20 hk mer än tidigare.

En del av förklaringen är stopp/startsystem där motorn automatiskt stängs av och på vid köer eller trafikljus. Det enda som krävs av föraren är att trycka ned kopplingspedalen.

Riktigt så lågt som 3,5 l/100 km kom vi inte. Men en förbrukning runt halvlitern per mil, med en hel del storstadstrafik, är inte dåligt alls.

Då ansträngde vi oss inte heller för att köra snålt. Med en lättare gasfot och planerad snålkörning kan förbrukningen säkerligen pressas nedåt. Priset för att åka snålt är 20 000 kronor högre än för bensinmotorn på 1,2 liter och 85 hk. Men då är förbrukningen, i alla fall teoretiskt sett, 1,8 deciliter mindre per 100 km till dieselns fördel.

Trots avancerad turboladdning med variabel turbingeometri är dieselmotorn på 1,3 liter och 95 hk ganska trött och seg i responsen. Någon körglädje finns här inte att hämta, även om Corsa ligger tryggt och säkert på vägen.

Med 1,4-liters bensinmotor på 100 hk blir Opel Corsa lite raskare i gensvaret, trots att effektuttaget bara är fem hästkrafter extra. Modellen kallas Race Edition och är ett försök att locka yngre bilköpare till märket. Race Edition är bara sportig på utsidan, en dekaltrimning om man så vill.

Någon sportig bil är det inte. Jämfört med Corsa 1,2 får köparen vita fälgar, en vit fartrand som löper över huv, tak och baklucka samt 15 hk extra. Priset, 158 800 kr, är 15 000 kr mer än för basmodellen.

Från korrekt till busig
Vill man ha sportkänsla på riktigt är det OPC som gäller. Med 1,6-liters turboladdad motor på 192 hk förvandlas Corsa från korrekt till busig. Interiören talar sitt tydliga språk; här finns sportratt, skålade racingsstolar från Recaro och aluminiuminlägg i pedalerna. Utsidan präglas av spoilers, vinge och kjolpaket.

Här finns en rejäl dos körglädje. Corsa OPC känns både svängvillig i kurvorna och på humör för snabb motorvägskörning. Upp till 100 klaras på 7,2 sekunder och toppfarten är 225 km/tim.

Men körglädjen har sitt pris. De breda däcken, 18 tum höga och 225 mm i profil, ger ökat buller. Vid fullt gaspådrag märks också osofistikerade ryck i ratten från drivlinan.

Racingstolarna är för all del behagliga att sitta i. Men de stjäl utrymme för de som tvingas in i det trängre och mer svåråtkomliga baksätet. Corsa OPC är inte någon storsäljare, prislappen på 217 400 kr är 73 600 kr högre än billigaste Corsan.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX

Pris, kr från: 163 800 kr.
Modell: Tre/femdörrars halvkombi.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo på 1 248 cm3, max effekt 95 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
Mått, cm: L 399/B 194/H 149.
Tjänstevikt, kg: 1 205 (1 235 5d).
Prestanda: 0–100 km på 12,3 s. Toppfart 177 km/tim.
Förbrukning: 3,5 l/100 km blandad körning (3,6 5d).
CO2-utsläpp: 94 g/100 km (95 g 5d).
Konkurrenter: Volkswagen Polo, Renault Clio, Peugeot 207, Ford Fiesta, Skoda Fabia mfl.

Vad nytt? Facelift och snålare motor med stopp/start-teknik.
För vem? Den som vill köra snålt.
Bra köp? Ja, Corsa är ett vettigt köp ur många aspekter.

Plus: Låg förbrukning, vägegenskaper, förarmiljö, rostskydd.
Minus: Trött motor.

Kommentarer

#2
Johan i Sthlm
2011-03-05 08:44

Stämmer verkligen sifferuppgifterna i faktaspalten? Inte är väl en Corsa 194 cm bred?

#3
DeN
2011-03-05 11:49

Nja, så dyr är den inte, den ligger ju i mittskicktet...iallafall ecoFlexen.
Motsvarande VW Polo hamnar ju på ca 179000kr, dvs 15000 mer, och till och med motsvarande Skoda Fabia är 6000 dyrare med ca 169000kr.

Visst Fransoserna och Forrden är lite billigare men de är inte riktigt jämförbara. Pegan drar mer osv...

Japp Corsan är 1944mm bred, med utfällda backspeglar, 1733mm med infällda...

Tycker att den senaste facliften är lyckad och skulle jag köpa en småbil idag så är den definitivt ett alternativ för mig. Dock kanske bensinaren i så fall.

#4
Roger Skagerström
2011-03-05 19:28

Trist inredning. Varför ska alla småbilar ha så spartansk instrumentbräda? Speciellt AC-utblås och tillhörande vred brukar se ut som de inte passar in alls.

I övrigt trevlig bil utseendemässigt iallafall!

#5
Magnus af Funnsstierna
2011-03-05 23:57

Recaro må vara tuffa men äfven den minst sportiga Recaro jag sett äro icke sköna.

#6
Jager
2011-03-07 08:37

magnus och alla dina andra alias: ska du göra dig till och skriva i någon slags "överklasstil" bör du också hålla reda på grammatiken. Äro är pluralform av vara och då kan man inte skriva "den minst sportiga" dvs singularis. Lärde ni er inte sånt i riddarhuset??

#7
Magnus af Funnstierna
2011-03-07 09:52

Adeln kan skriva äro i singularis.
Riddarhuet? Håller alla af och von till där?

Väx upp!

#8
Jager
2011-03-07 10:25

nej det är klart, knapadeln har ju inte tillträde till riddarhuset... men en ABF-kurs i grammatik borde de ju ha råd med istället för att hitta på egna regler?
eller egna titlar?

#9
Gert Andersson
2011-03-07 13:59

Magnus har rätt. Inom adeln får de använda sina akristokratiska fingrar till att skriva äro i singularis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.